• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb sinds maandag (6 juli) problemen met mijn GPU. Op maandag keek ik een 1440p YouTube filmpje, en opeens zei mijn beeldscherm 'No signal going into sleep' (dus signaal verloren). De GPU-fans ging op volle toeren (max) draaien. Toen heb ik hem gelijk uitgezet.

Ik dacht toen aan overhitting van de GPU, omdat hij geen beeld meer gaf en op volle toeren ging draaien om zichzelf (de GPU) zo snel mogelijk koel te krijgen (?). Ik heb mijn PC toen maar twee uurtjes uit laten staan, om de GPU te laten afkoelen. Misschien was het achteraf slim om hem los te koppelen en open te maken, zodat ik kon voelen aan de heat pipes van de GPU?

Nou ja, ik heb hem in ieder geval na twee uurtjes weer aangezet om te kijken of hij het deed. En ja, toen deed mijn PC het weer 4 dagen goed. In die 4 dagen heb ik ook YouTube filmpjes gekeken (voornamelijk 720p). Ik ging er van uit dat het gewoon kan gebeuren, dus toen ben ik niet gaan zoeken naar een oplossing.

Maar vandaag gebeurde het weer, ik zat alweer een YouTube filmpje te kijken (1080p) terwijl ik BF4 CTE via Origin downloadde. En alweer hetzelfde. Geen signaal meer, GPU-fans gingen op volle toeren draaien. Nu heb ik dus besloten om wel onderzoek te gaan doen.

1. Ik game ook op mijn PC (BF4 voornamelijk), en dat leek me heel wat intensiever dan een YouTube filmpje. Toch is hetzelfde probleem twee keer voorgekomen, allebei toen ik een YouTube filmpje keek. Ik weet niet zo goed of dit nou toeval is...

Ik heb namelijk in die 4 dagen dat hij het wel goed deed ook gewoon YouTube filmpjes gekeken, en toen gebeurde er helemaal niks bijzonders. Ik heb voordat het probleem kwam ook nooit problemen gehad met YouTube filmpjes (ik heb niet eens problemen gehad met de GPU).

2. Misschien moet ik een GPU programma downloaden wat de temperaturen bijhoudt, zodat ik op mijn tweede scherm de temperaturen kan zien van mijn GPU terwijl ik weer hetzelfde YouTube filmpje kijk? Zo ja, welk programma raden jullie dan aan?

3. Ik weet niet eens zeker of het overhitting is, dat kan ik opzicht ook testen als het probleem zich nog een keer voordoet. Maar als het overhitting is, mijn GPU is al best oud, misschien moet de koelpasta dan vervangen worden? Of misschien gaat hij gewoon dood. Maar ik wou hem eigenlijk pas over vijf maandjes vervangen.

Wow, dit is een lange post geworden. Ik hoop dat iemand de tijd en moeite wil nemen om mij te helpen :) Alvast bedankt!

edit: specs vergeten. Komen er aan!
edit2: ze staan erbij. Ik zoek nu uit hoe oud mijn GPU al niet is.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 116,20€ 116,20
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 55,-€ 55,-
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,04€ 46,04
1Corsair Carbide 200R€ 47,95€ 47,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 29,95€ 29,95
2Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 58,-
1XFX Pro 550W€ 52,66€ 52,66
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 69,19€ 69,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,99

[ Voor 39% gewijzigd door Brogala op 10-07-2014 16:28 ]

• nldbobg
  • Laatst online: 04-01 14:01
De temperatuur kun je gewoon bekijken in de software van amd.
Rechtermuisknop op bureaublad -> amdCCC -> tabblad prestaties -> amd overdrive.

even voor de duidelijkheid; gaan de fans eerst hard draaien en daarna valt het beeld weg of valt eerst het beeld weg en gaan de fans dan pas draaien?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Het probleem wat je omschrijft kan helaas vanalles zijn, de symptomen zijn van die typische PC-crash dingen (kan dus vanalles zijn).

Heb zelf ook zat PC's waneer die crashen de videokaart fan op 100% gaat draaien, maar hoeft niks met de videokaart zelf te maken te hebben (die doen dat gewoon wanneer geen driver geladen is, of driver gecrashed is, enz).

Dat de PC crashed kan komen door meerdere dingen, probleem met RAM, probleem met CPU (instabiel), probleem met de videokaart (stervende), probleem met de voeding (ook stervende), en allemaal kunnen ze dus dezelfde symptomen geven die je in je post beschrijft (zwart beeld, no signal, en fans op 100%).

Zelf denk ik een beetje richting de driver van de videokaart icm hardwareversnelling in je browser.
Probeer eens hardwareversnelling uit te zetten in je internetbrowser, hierdoor leunt alles wel zwaarder op je CPU ipv je GPU, maar kan in sommige gevallen crashes voorkomen.

Daarnaast, heb je een octa core AMD op een bord zitten die er eigenlijk niet geschikt voor is. Kan dus ook goed mogelijk zijn dat niet je videokaart oververhit, maar dat je het probleem meer bij de CPU moet zoeken (en dan eigenlijk de VRM's van dat bord....die hebben te weinig fases en zijn ongekoeld, en dat is niet handig icm een AMD FX octa core).

Goed, eerst eens proberen om hardwareversnelling uit te zetten in je browser, en kijken of dat enig effect heeft.

• Brogala
  • Niet online
nldbobg schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 17:02:
De temperatuur kun je gewoon bekijken in de software van amd.
Rechtermuisknop op bureaublad -> amdCCC -> tabblad prestaties -> amd overdrive.

even voor de duidelijkheid; gaan de fans eerst hard draaien en daarna valt het beeld weg of valt eerst het beeld weg en gaan de fans dan pas draaien?
Tegelijkertijd. Maar ik heb toch de neiging om te zeggen dat het beeld net wat eerder uitvalt en daarna de GPU-fans hard gaan draaien (verschil van ca 1 seconde).

Bedankt, dat ga ik even proberen.
Nemesizz schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 17:04:
Het probleem wat je omschrijft kan helaas vanalles zijn, de symptomen zijn van die typische PC-crash dingen (kan dus vanalles zijn).

Heb zelf ook zat PC's waneer die crashen de videokaart fan op 100% gaat draaien, maar hoeft niks met de videokaart zelf te maken te hebben (die doen dat gewoon wanneer geen driver geladen is, of driver gecrashed is, enz).

Dat de PC crashed kan komen door meerdere dingen, probleem met RAM, probleem met CPU (instabiel), probleem met de videokaart (stervende), probleem met de voeding (ook stervende), en allemaal kunnen ze dus dezelfde symptomen geven die je in je post beschrijft (zwart beeld, no signal, en fans op 100%).

Zelf denk ik een beetje richting de driver van de videokaart icm hardwareversnelling in je browser.
Probeer eens hardwareversnelling uit te zetten in je internetbrowser, hierdoor leunt alles wel zwaarder op je CPU ipv je GPU, maar kan in sommige gevallen crashes voorkomen.

Daarnaast, heb je een octa core AMD op een bord zitten die er eigenlijk niet geschikt voor is. Kan dus ook goed mogelijk zijn dat niet je videokaart oververhit, maar dat je het probleem meer bij de CPU moet zoeken (en dan eigenlijk de VRM's van dat bord....die hebben te weinig fases en zijn ongekoeld, en dat is niet handig icm een AMD FX octa core).

Goed, eerst eens proberen om hardwareversnelling uit te zetten in je browser, en kijken of dat enig effect heeft.
Oké, dan wordt stap 1 hardwareversnelling uitzetten. Ik heb inderdaad eerder gehoord dat mijn mobo slecht koelt, was ook wel een heel erg budgetding. Anders moet ik even de temperaturen van mijn CPU bekijken? Of heb je daar niks aan?

Bedankt voor je lange post!

[ Voor 59% gewijzigd door Brogala op 10-07-2014 17:17 ]

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-02 01:42

DeTeraarist

#Boots2Asses

Staat er iets over in de logs/eventviewer?
Blijft Windows wel draaien als het beeld wegvalt(gaat geluid/muziek bijvoorbeeld wel normaal door)?

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• nldbobg
  • Laatst online: 04-01 14:01
Brogala schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 17:14:
[...]

Tegelijkertijd. Maar ik heb toch de neiging om te zeggen dat het beeld net wat eerder uitvalt en daarna de GPU-fans hard gaan draaien (verschil van ca 1 seconde).

Bedankt, dat ga ik even proberen.
dan is het niet waarschijnlijk dat je gpu te warm wordt, zoals Nemesizz zegt "dit is standaart als er iets mis gaat met de drivers". zeg maar zelf bescherming van je gpu.

als je pc niet gelijk uit gaat stel ik voor dat je even wacht met handmatig uitzetten, er wordt in geval van BSOD (wat je niet kunt zien) een datadump gemaakt welk je bij de volgende opstart uit kunt lezen.

we horen het wel als je wat meer weet, anders wordt het lekker debuggen, ram controleren, drivers opnieuw instaleren etc.

• Brogala
  • Niet online
Bedankt allemaal! Ik heb nu maar de 'normale' drivers geinstalleerd, ik had eerst de beta drivers.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Anders moet ik even de temperaturen van mijn CPU bekijken? Of heb je daar niks aan?
VRM temperaturen zijn heel vaak niet uit te lezen, CPU temperatuur maakt dan niet eens uit (die zal waarschijnlijk niet hoog zijn vanwege throtteling).

Maar goed, eerst dus die hardwareversnelling checken en andere drivers, ik denk dat daar eerder het probleem zit.

• Brogala
  • Niet online
Hmm. De problemen waren er een tijdje niet meer, maar nu weer wel. Ik wou mijn iPad gaan jailbreaken, dus ik installeerde iTunes (denk niet dat dit er iets mee te maken heeft). Toen was er een update beschikbaar voor mijn iPad, die ging iTunes toen installeren. En toen hij ongeveer 5 minuten aan het installeren was, weer hetzelfde. Signal lost, fans op volle toeren draaien.

Ik weet nu zeker:
- eerst 'no signal', daarna gaan de fans op volle toeren draaien
- de CPU was 30 graden en de GPU was 60 graden (allebei stabiel, voor het downloaden waren ze dat ook al).
- het hoeft niet perse aan Chrome/YouTube filmpje kijken te liggen, want het probleem heeft zich daarna vaker voorgedaan (later meer)

Dus ik laat de PC een uur uit, daarna zet ik hem aan, gelijk als ik hem aanzet weer fans op volle toeren. Geen enkel signaal |:( En na twee uur ook niet meer. Mijn PC gaat dus niet meer aan…

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Reset eens je bios en kijk of dat effect heeft.

iPad via usb aangesloten? Probeer dan eens een bios update en update je moederbord drivers.

• Brogala
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:36:
Reset eens je bios en kijk of dat effect heeft.

iPad via usb aangesloten? Probeer dan eens een bios update en update je moederbord drivers.
Ok, bedankt. Ik heb de iPad inderdaad aangesloten via USB. Ik zoek nu uit hoe je een BIOS reset doet, ik vroeg me alleen af: als de PC niet opstart, hoe kan je dan een BIOS reset doen?

En nog iets: ik zie dat mijn RAM niet in de lijst van RAM die mijn moederbord support staat. Zou dit uitmaken? Ik heb al bijna een jaar geen problemen gehad met mijn PC, maar je weet maar nooit.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Bios reset doe je door de cmos jumpertje 10 tellen op de andere twee pootjes te zetten.
Maar voor jouw denk ik is het makkelijker om gewoon je batterij er uit te flippen en weer erin doen ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Brogala
  • Niet online
Bedankt! Ik heb het met een wikiHow guide gedaan, de moeilijke methode (pas op het einde stond de batterij methode).

Hij gaat nu wel aan. Ik dacht eraan om wat stress testen te gaan doen om te kijken of het bijvoorbeeld aan de RAM lag, is dit een goed idee?

• Brogala
  • Niet online
Het probleem blijft maar opduiken. Nu heb ik hoogstwaarschijnlijk ontdekt dat het aan de drivers ligt.

Ik heb oa een clean install gedaan, door mijn huidige partitie te verwijderen en een nieuwe aan te maken. Toen installeerde ik m'n drivers, en ongeveer een half uurtje daarna weer het zelfde probleem (eerst lost signal, één seconde daarna gaan de fans op volle toeren draaien).

Toen heb ik de drivers maar weer verwijderd via driver sweeper, met de hoop dat het aan de drivers lag, en niet aan de hardware. Sinds ik die drivers heb verwijderd runt mijn PC al bijna een hele dag zonder problemen.

Ik ben nog van plan om de beta drivers te installeren maar persoonlijk denk ik niet dat dat gaat werken; gezien het probleem ook opdook toen ik de beta drivers had geinstalleerd.

Ik heb al het één en ander gegoogled, maar eigenlijk raadt iedereen aan om met Driver Sweeper de driver volledig te verwijderen en daarna op nieuw te installeren, wat ik al 10x heb gedaan. Ik ga nog proberen contact op te nemen met AMD, maar ik ben op dit moment opzoek naar een nieuwe GPU en ik hoop dat die het probleem oplost (hoewel ik de GPU wel gewoon koop omdat er wat leuke games aankomen en ik BF4 graag op high wil draaien).
Pagina: 1