Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Beste medetweakers,

Ik heb juist een opleiding Toegepaste Informatica (afstudeerrichting development) achter de rug en ik snak naar iets nieuws. Ik ben gepassioneerd door IT security (reverse engineering, exploit development, forensics) en zoek een master in deze sector.

Wat verwacht ik van deze opleiding? Voornamelijk een dieper inzicht in IT security-gerelateerde onderwerpen (cryptografie, steganografie, digitale bewijsverzameling, ethical hacking, low-level programming,...). Een vak rechten is mooi meegenomen, maar geen absolute vereiste. Idem voor eventuele certificaten. Ik ben niet bang van een flinke portie wiskunde of vereiste voorkennis van bepaalde onderwerpen.

Nu weet ik ook dat een opleiding die aan bovenstaand eisenpakket voldoet niet zo simpel te vinden is, en zeker niet in de buurt van mijn huidige verblijfplaats (Antwerpen). Ik heb mijn zoekcriteria dus verlegd naar het buitenland. Daarnaast heb ik recent een stage in Brazilië achter de rug en moet ik zeggen dat ik smaak van het reizen wel te pakken heb.

Er is een gelijkaardig topic te vinden in dit subforum met een hoop nuttige informatie, maar dat dateert alweer van 2008 en ik ben er vrij zeker van dat er inmiddels wel e.e.a zal zijn veranderd.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je zou eens naar specifieke Erasmus Mundus-programma's kunnen kijken, zoals NordSecMob (http://nordsecmob.aalto.fi/en/), dat verspreid over verschillende Noord-Europese landen wordt aangeboden. Overigens heb ik het idee dat die Kerckhoffs-master (vanuit Belgie tenslotte ook in het 'buitenland', al is het eigenlijk om de hoek) een prima masteropleiding is :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
http://www.kerckhoffs-institute.org/

Is precies wat je zoekt (ook qua vakken). Kan het aanraden ben recent zelf afgestudeerd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Lekker Kerckhoff @ TU/e doen, daarnaast vooral zelf actief zijn en dan stage/afstuderen bij ondergetekende komen doen :+

Hoewel er genoeg op aan te merken is, is het een prima security master :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 16:09
De UvA heeft een master met forensics als onderwerp. Het is onderdeel van de System and Network Engineering master. Zie www.os3.nl

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Over een jaar ben ik als het goed is ook afgestudeerd van een IT opleiding (NID in Heerlen). En ik zoek ook nog een master in het forensische/cyber operations gebied.

Een maand geleden ben ik terug gekomen van de US. Daar heb ik een half jaar Cyber operations gestudeerd aan de Dakota State University. Daar hebben ze ook 2 jarige masters (graduate programs) in dat gebied. Ik heb een vriend zitten die daar de master volgt, mocht je wat meer info hebben PM me maar. Wel heb ik het idee dat een Master in Nederland op net wat hoger niveau ligt.

En het reizen is inderdaad erg verslavend :) Ik probeer nu een afstudeerstage te regelen in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
In de VS zijn de verschillen van niveau enorm. De betere universiteiten zitten boven de NL masteropleidingen. Maar er zijn er ook talloze die nauwelijks HBO niveau halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Masters in de US kunnen ERG duur zijn. De dakota state university is erg goed en eindigde vaak eerste plaats bij hacking wedstrijden zoals Def con.

Collegeld ligt behoorlijk wat lager dan bij Harvard :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

MagicTempest schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 22:54:
De UvA heeft een master met forensics als onderwerp. Het is onderdeel van de System and Network Engineering master. Zie www.os3.nl
Deze heb ik gedaan. Kan ik aanraden! De meeste onderwerpen die je benoemt komen hier voorbij. Low-level programming niet echt, maar wel scripting en hier en daar een klein beetje C.

[ Voor 11% gewijzigd door Jay-v op 15-07-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Alvast bedankt voor alle reacties!
odysseus schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 16:58:
Je zou eens naar specifieke Erasmus Mundus-programma's kunnen kijken, zoals NordSecMob (http://nordsecmob.aalto.fi/en/), dat verspreid over verschillende Noord-Europese landen wordt aangeboden.
NordSecMob had ik reeds op aanraden van een medestudent gevonden. Hoewel het zeer interessante culturele mogelijkheden biedt, ben ik niet overtuigd van de opleiding an sich. Daarnaast kan je je niet meer aanmelden voor het academiejaar 2014.
Mythio schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:29:
http://www.kerckhoffs-institute.org/

Is precies wat je zoekt (ook qua vakken). Kan het aanraden ben recent zelf afgestudeerd ;-)
Rukapul schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:31:
Lekker Kerckhoff @ TU/e doen, daarnaast vooral zelf actief zijn en dan stage/afstuderen bij ondergetekende komen doen :+

Hoewel er genoeg op aan te merken is, is het een prima security master :)
Dit ziet er momenteel veruit het meest interessant uit. De vakken passen inderdaad prima bij wat ik in gedachten had en de meeste commentaar over de opleiding is positief. :)

Ik zit wel met tal van vragen, onder meer i.v.m. verblijfplaats en het pendelen tussen de verschillende universiteiten. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar wat er beter kan en waar ik best rekening mee kan houden.
t_captain schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 23:14:
In de VS zijn de verschillen van niveau enorm. De betere universiteiten zitten boven de NL masteropleidingen. Maar er zijn er ook talloze die nauwelijks HBO niveau halen.
Probleem is dat veel van de betere universiteiten met strenge toelatingscriteria lijken te werken. Daarnaast bieden de grote universiteiten allemaal wel een Computer Science-opleiding aan, maar wordt er in veel gevallen geen tot nauwelijks aandacht besteed aan IT security.

[ Voor 5% gewijzigd door Petervanakelyen op 03-08-2014 23:30 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Petervanakelyen schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 23:20:
[...]

Dit ziet er momenteel veruit het meest interessant uit. De vakken passen inderdaad prima bij wat ik in gedachten had en de meeste commentaar over de opleiding is positief. :)

Ik zit wel met tal van vragen, onder meer i.v.m. verblijfplaats en het pendelen tussen de verschillende universiteiten. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar wat er beter kan en waar ik best rekening mee kan houden.
Als je wat vragen op een rijtje zet wil ik ze best beantwoorden.
Pagina: 1