Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een nieuw netwerk

Pagina: 1
Acties:

• RickwithR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01-2024
Hoihoi,

Ik ben op het moment volop aan het verhuizen. Nu is het ideaal om het netwerk in 1x in orde te maken. Ik heb al een idee hoe ik het wil doen, maar heb vrijwel geen ervaring met een netwerk maken. Dus vraag ik jullie hulp erbij.

Wat informatie van tevoren:
Ik woon in België (Nederbelg) en zit bij de provider Telenet met een 'Whoppa' abbonement. Dit betekent dat ik 160 Mbps Download heb en 10 Mbps Upload heb. Omdat ik de router/modem van Telenet niet zo graag heb (Alle instellingen via hun site, slecht wifi ontvangst), heb ik op mijn huidige woonplaats deze ook meteen doorverbonden naar een andere router (Netgear R6200) met het wifi van de Telenet router uitgeschakeld. Dit ben ik ook weer van plan in het nieuwe huis.

Maar in het nieuwe huis komt de router van Telenet + de Netgear router in de kelder hangen, door de dikke muren heb ik dus al meteen slecht ontvangst op de verdiepingen erboven. Nu was mijn idee dus om de wifi van de Netgear router aan te laten, zodat je goed ontvangst hebt in de kelder. Daarnaast een Access Point + switch(evt in 1) in de woonkamer te plaatsen, en dan nog een Acces Point in het tuinhuisje buiten te plaatsen. Dit 2de Access Point is vooral voor een wifi IP Camera die buiten komt te hangen, maar kan meteen gebruikt worden voor internetten in de tuin. Verder loopt er vanaf de kelder rechtstreeks een kabel naar de slaapkamer op de 2e verdieping. Op deze kabel komt een computer die ik wil aansluiten op de Netgear router.

Alle andere apparaten kunnen op het wifi netwerk.

Situatietekening
Omdat een situatietekening beter is als een hoop tekst:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3tvY1L6.png

Componenten

Telenet Router
WIFI: Uit
IP: 192.168.0.1

Netgear R6200 Router
WIFI: Aan
Kanaal: 1
SSID: ThuisNetwerk
IP: 192.168.1.1

AP1
Kanaal: 6
IP: 192.168.1.2

AP2
Kanaal: 11
IP: 192.168.1.3

Server
Lokatie: Kelder
IP: 192.168.1.4
Gebruik:
  • Plex Media Server
  • Windows File Share
  • IP Camera software
Afstanden:

Netgear Router > AP1: ~5m door een dikke vloer

Netgear Router > AP2: ~30m door vloer en muren

AP1 > AP2: ~30m door meerdere muren

AP2 > IP Camera: ~40m open vlakte

Nu is de vraag dus of dit allemaal gaat werken ? Ik heb al veel opgezocht, maar ik twijfel of ik de instellingen van de AP's goed heb. Daarnaast wil ik niet voor verassingen komen te staan als ik het maar gewoon koop en uiteindelijk helemaal niet werkend krijg.

Op het moment ben ik dus nog op zoek naar een geschikte Access Point. Voor AP1 wil ik een goed en sterk ontvangst, zodat ik door het hele huis een goed internet heb. Dit hoeft niet persé met een ingebouwde switch. Voor AP2 zoek ik eigenlijk hetzelfde maar hierbij is geen switch nodig.

Ik heb al wat op pricewatch gekeken en op google, maar ik heb geen idee welke goed zijn en of dit uberhaubt gaat werken.

Als er nog onduidelijkheden zijn hoor ik het graag, ik verhuis volgende week dinsdag en dan hoop ik het in orde te hebben.

Gr Rick.

EDIT:
Ik heb deze gevonden:
Evt AP: http://amzn.com/B004GOKZ1A
+ switch http://amzn.com/B001QUA6RA

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 06:42
Afstanden:

Netgear Router > AP1: ~5m door een dikke vloer

Netgear Router > AP2: ~30m door vloer en muren

AP1 > AP2: ~30m door meerdere muren

AP2 > IP Camera: ~40m open vlakte
Je meldt hier "Netgear Router > AP1" en "- > AP2" met '30m door vloer en muren'.
Daaruit veronderstel ik dat het op een of andere manier relevant is dat dit door vloer en muren gaat. Houd er rekening mee dat 30 meter wifi door vloer en muren niet gaat werken als je het signaal daarna wilt laten 'repeaten' door een AP. Je wilt het liefst zorgen dat accesspoints een bekabelde source hebben.

Voor wat betreft instellingen en keuze AP:
Je hoeft niet persee een AP te kopen om de functionaliteiten van een AP te bereiken. Soms vind je routers die een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben, en je kunt dan gewoon NAT en DHCP op die routers uitzetten om er een AP van te maken.
Het accesspoint dat je gekozen had (deze) ondersteunt overigens uitsluitend de 2.4GHz band. Nou vermeld je in je verhaaltje niet of er veel storingsbronnen zijn (denk aan interferentie e.d.), maar ook met verbindingssnelheid in het achterhoofd zou ik op zijn minst gaan voor apparatuur die zowel 2.4GHz als 5GHz ondersteunen. Houd er rekening mee dat de 2.4GHz band meer penetratie vermogen heeft en dus minder last heeft van muren dan 5GHz. Vooral voor de open vlakte is 5GHz een uitkomst.

• RickwithR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01-2024
Nieknikey schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 10:20:
[...]

Je meldt hier "Netgear Router > AP1" en "- > AP2" met '30m door vloer en muren'.
Daaruit veronderstel ik dat het op een of andere manier relevant is dat dit door vloer en muren gaat. Houd er rekening mee dat 30 meter wifi door vloer en muren niet gaat werken als je het signaal daarna wilt laten 'repeaten' door een AP. Je wilt het liefst zorgen dat accesspoints een bekabelde source hebben.

Je hoeft niet persee een AP te kopen om de functionaliteiten van een AP te bereiken. Soms vind je routers die een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben, en je kunt dan gewoon NAT en DHCP op die routers uitzetten om er een AP van te maken.
Het accesspoint dat je gekozen had (deze) ondersteunt overigens uitsluitend de 2.4GHz band. Nou vermeld je in je verhaaltje niet of er veel storingsbronnen zijn (denk aan interferentie e.d.), maar ook met verbindingssnelheid in het achterhoofd zou ik op zijn minst gaan voor apparatuur die zowel 2.4GHz als 5GHz ondersteunen. Houd er rekening mee dat de 2.4GHz band meer penetratie vermogen heeft en dus minder last heeft van muren dan 5GHz. Vooral voor de open vlakte is 5GHz een uitkomst.
Alle AP's worden bekabeld aangesloten (CAT 5e). Met de afstanden ertussen bedoel ik puur de afstand en niet hoe ze aangesloten zijn.

Ik heb eigenlijk alleen gekeken naar de 2.4GHz band omdat ik in de praktijk niet veel merk van de snelheid op 5GHz. Het enige wat 5GHz ondersteund is onze iPad4 en een android telefoon, natuurlijk in de toekomst komt hier meer en meer bij. Tevens merk ik het snelheidsverschil alleen met een speedtest en gaat het streamen van films en tv series in 1080p even goed met de 2.4GHz band. Er is zover ik weet niet meer interferentie als normaal, als ik rond het huis loop met mijn telefoon in de hand ontvang ik geen andere wifi punten.

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 21:36
Nieknikey schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 10:20:
Helemaal mee eens. Heb ik thuis nu ook en werkt perfect. Je moet wel dan je APs dezelfde SSIDs en passwords geven. Dan herkent je apparatuur het als 1 netwerk. Bij verplaatsingen tussen de verschillende APs zal je dan een kortdurende disconnectie hebben (geen zero handoff), maar dit is in de praktijk (bij mij thuis) nauwelijks merkbaar.
Verder is het belangrijk om (als je een router als AP gebruikt) de UTP in een LAN poort te steken en niet in de WAN poort.