Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volkano
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-07 14:40
Dag medetweakers,

Ik heb een laptop met Win8 die ik voor iemand terug moet zetten naar Win7. Het is een Packard Bell EasyNote TE69KB, maar zonder CD-rom drive. In plaats van de drive, zit er alleen een plastic dummy klepje op de plek van drive. Geen idee dat ze dit zo tegenwoordig verkochten.

Enfin. Het probleem waar ik tegenaan loop is als ik Win7 vanaf een USB stick wil installeren ik op een gegeven moment (na het inladen van de setup files) de volgende melding krijg:

"Een vereist stuurprogramma voor een cd/dvd-station ontbreekt. Als u een diskette, cd, dvd of USB-flashstation met het stuurprogramma hebt, dient u dit nu te plaatsen."

Ik heb me de afgelopen twee dagen rot gezocht, maar ik heb nog steeds niet kunnen vinden. Hetgeen wat ik heb geprobeerd:
  • Alle drivers van de packard bell gedownload, aangezien er geen specifieke CD-rom drivers zijn en deze proberen in te laden via de setup. Geen werkt.
  • In de BIOS de SATA controller van AHCI-mode naar IDE-mode zetten. Deze optie werkt bij sommige laptops blijkbaar wel, niet bij de van mij helaas.
  • In de register de CD-rom drive uitgeschakeld. Werkte ook niet.
Een CD-rom drive wordt overigens wel in de BIOS herkent (wat ik wel apart vind), maar wordt niet weergegeven in de verkenner. Mijn 4e stap zou kunnen zijn om een BIOS update uit te voeren en wellicht daardoor de CD-rom drive vanuit de BIOS uit te schakelen, zodat de setup hem niet ziet. Maar wellicht dat er nog makkelijkere (minder risicovolle) alternatieven zijn...

Hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen! :o

Bvd,
Volkan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je de USB stick wel goed bootable gemaakt? En is je ISO wel goed? Vaak is de foutmelding dat een driver ontbreekt gerelateerd aan een van deze problemen en niet aan het ontbreken van een driver.

Wat je kunt proberen is de MD5 van de ISO te controleren online en als deze goed is met tool als Rufus of de Windows 7 USB creator van Microsoft de stick nogmaals aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:24

Quad

Doof

De UEFI naar compatible mode gezet? Secure boot uit etc?

Je kan AHCI verder wel gewoon aan laten.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volkano
AktiveHate schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 20:13:
Heb je de USB stick wel goed bootable gemaakt? En is je ISO wel goed? Vaak is de foutmelding dat een driver ontbreekt gerelateerd aan een van deze problemen en niet aan het ontbreken van een driver.

Wat je kunt proberen is de MD5 van de ISO te controleren online en als deze goed is met tool als Rufus of de Windows 7 USB creator van Microsoft de stick nogmaals aan te maken.
Ik heb de USB stick bootable gemaakt met WinToBootic. Het was geen ISO, maar een rip van een DVD. Wellicht dat het daaraan ligt? Ik heb er in het verleden nooit problemen mee gehad..Ik ga het nog eens met Rufus proberen. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rufus ben ik niet zo happig op. Ook die past het een en ander in het bootmenu aan, waardoor je niet altijd een werkende bootable USB-stick krijgt. Zelf gebruik ik Linux Live USB om bootable USB-sticks te maken. Laat de naam je niet misleiden trouwens, het kan ook gewoon bootable USB-sticks maken van ISO's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plaats jij je USB stick in een USB 3.0 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volkano
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 20:22:
Plaats jij je USB stick in een USB 3.0 poort?
Ja klopt en het is ook een USB 3.0 stick...hoezo, moet ik een andere poort gebruiken? Maakt dat veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08 01:34
Windows heeft tijden de installatie vaak nog geen USB 3.0 drivers. Je kunt hem beter in een USB 2.0 poort steken :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@CptChaos/Volkano:

Het beste voor Windows blijft om het handmatig te doen. ISO uitpakken of alle inhoud van de DVD kopieren naar de USB stick, en dan bootsect de stick bootable laten maken. Geen tool voor nodig en werkt eigenlijk altijd beter dan tools die dingen net anders doen...

@ Volkano:

Welke drivers heb je geprobeerd te laden tijdens de setup? Mogelijk ziet hij zoals Puch-Maxi zegt je USB3.0 controller niet. Je moet de drivers als .inf inladen. de Windows setup kan geen .exe drivers installleren.

En anders even ergens een USB DVD station lenen als het echt niet wil lukken met

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Microsoft heeft anders ook zelf een tool die een ISO op een USB-stick kan zetten. Windows 7 USB DVD Download Tool. :) Zelf gebruik ik overigens het liefste Windows Deployment Services om een nieuwe Windows install uit te rollen. :) Geen CD's of USB-sticks meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volkano
Het is gelukt! Ik heb de USB stick in een USB 2.0 poort gestoken en nu krijg ik de melding niet meer. Zo simpel kan het antwoord dus zijn! Iedereen bedankt voor hun bijdrage! :)
Pagina: 1