Stille mini-destop rond 9-serie chipset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:49
Ik werk nog steeds prima op een core 2 duo, ik ben dus al een paar jaar totaal niet meer bezig met hardware
Toch denk ik dat ik misschien eens moet upgraden, al kan het goed zijn dat ik het nog een paar maanden uitstel.
Ik gebruik mijn computer steeds minder, als ik hem gebruik, is het voornamelijk voor het internet. Een beetje office, Af een toe moet ik een zwaar programma openen (Photoshop, MS visual studio, Multisim, vanaf september ook nog wat autoCAD). Tevens backup ik alles op een NAS (Synology DS214)

De core 2 duo is wel geupgrade naar een core2quad, en een SSD, en ik wil absoluut verder met een SSD en quadcore, omdat ik echt wel het verschil merk. RAM daarintegen lijkt 8GB voor mijn doen voldoende.

Ik wil graag een compact en stil systeem. Daar ik een beetje windows-moe ben, wil ik vanaf dag 1 Linux (ubuntu) erop wil gebruiken, eventueel met dual-boot of virtualisatie van windows voor bovenstaande specifieke programma's. Ik heb geen ervaring met linux, maar vind het wel nodig dat ik het eens leer.

De linux-opmerking maakt computergebruik nog complexer, dan gewoon met windows verder te gaan vermoed ik, daarom dat ik ook een Apple imac 21,5" al-in-one niet uitsluit. Ik ben reeds vertrouwd met OSX, en itunes ben ik verplicht te gebruiken samen met men iphone, Iphoto werkt voor mij even goed als picasa. En veel programma's voor windows bestaan voor mac maar niet voor linux. (bijvoorbeeld MS Office, Adobe Photoshop).

Wat denken jullie van volgend systeem in vergelijking met een imac-21,5"?
imac: http://store.apple.com/be-nl/buy-mac/imac

Mijn samengesteld systeem is een compact systeem, met een snelle quadcore, en voor de rest niet speciaal:

Optie 1: Bitfenix Prodigy Silver
Optie 2 : Aerocool Dead Silence Cube Black/White
Optie 3 : Cooler Master Silencio 352 70
80
PSU : Cooler Master V-Series Semi-Modular 450W80
MoBo : ASUS H97M-E
• Micro-ATX
• Socket 1150 with H97 Controller Hub
• 4 slot DDR3
• 1 slot PCIe x16 (16lanes)
• 3 slot PCIe x1
• HDMI + DVI + VGA
• 4xSATA 600 + 1x M.2
• IO-panel 4xUSB 3.0 + 2xUSB 2.0
• Headers 2xUSB 3.0 + 6xUSB2.0
90
CPU : Intel Core i5 4690
• Freq : 3,5 GHz (3,9GHz)
• Cache : 1MB
• 84W
• Intel HD graphics 4600 op 1200MHz
200
RAM : Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3-1600 CL9 kit
• 16000 MHz
• PC3-128000
• CAS : CL9
80
SSD : Kingston SSDNow V300 120GB
• 3,5inch bay
• Sata-600
• Lezen (sequentieel) 450MB/s
• Schrijven (sequentieel) 450MB/s
• Lezen (random 4K) 85.000IOPS
• Schrijven (random 4K) 55.000IOPS
70
GraKa : Uitstellen (Voldoet ingebouwde?)0
Totaal 590

update:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 179,90€ 179,90
1Asus H97M-E€ 78,25€ 78,25
1Cooler Master Silencio 352€ 47,79€ 47,79
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 123,73€ 123,73
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 68,-€ 68,-
1Crucial M550 M.2 256GB€ 133,23€ 133,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 630,90

*Grotere SSD, meteen M2 :)
Is de voeding voldoende, of is 650W misschien beter?
Een echte krachtige grafische kaart gaat niet samen in een mini- cool 'n quiet systeem, en hoeft voor mij ook niet. Doch als het photoshop zou boosten, wil ik het wel erbij.

[ Voor 28% gewijzigd door g4wx3 op 10-07-2014 15:27 ]

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 14:53
Een tweakers lijstje is handiger.

Geen aparte cpu koeler? Die standaard dingetjes van intel en amd zijn echt bagger.

GIMJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46
g4wx3 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 18:51:
Wat denken jullie van volgend systeem in vergelijking met een imac-21,5"?
imac: http://store.apple.com/be-nl/buy-mac/imac
Een heleboel. Zoals dat het waarschijnlijk meer bang-for-buck is dan een iMac. En dat bovenstaande configuratie niet out-of-the-box Mac OS draait.

Heb je ook nog concrete vragen? ;)

Zie ook DAA beleid

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 09-07-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Gorateron schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:04:
Een tweakers lijstje is handiger.

Geen aparte cpu koeler? Die standaard dingetjes van intel en amd zijn echt bagger.
Mwa, qua temperatuur zit je hoger dan met een aftermarket koeler, maar nog steeds binnen de grenzen van het toelaatbare. Hij zal wel wat luider zijn. Als je dat niks uitmaakt, lekker laten.

Dan voor wat betreft de build, zet het inderdaad even in een PW lijstje (Handleiding Pricewatch), dat leest makkelijker. Alternatieve onderdelen kan je er eventueel los onder zetten.

Ik heb weinig aan te merken op het moederbord en cpu al zou het misschien goedkoper kunnen. Ik weet niet hoeveel je die zware programma's gebruikt maar een moderne pentium gaat het gros van je werkzaamheden gemakkelijk aankunnen.

Ook je moederbord zou je kunnen vervangen door een pricewatch: ASRock B85M Pro4 bijv. Dat is een erg scherp geprijsd bord met een aardige geluidschip. Ben je van plan de M.2 aansluiting te gaan gebruiken, heb je wel een H97 chipset nodig.

RAM is prima, voeding ook. SSD kan een stuk sneller en betrouwbaarder met een pricewatch: Crucial MX100 128GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
Bedankt alvast voor de feedback. ik zal werk maken van een tweakers-lijstje

M.2 had ik graag om future-proof te zijn als ik deze misschien in de toekomst wil gebruiken, maar ook had ik gekozen voor een serie 9-chipset, omdat de volgende generatie CPU dan ook wordt ondersteund, maw een build voor de toekomst. (bonus: deze nieuwe CPU heeft dan ook een betere GPU)

Mijn systeem zal vooral veel idlen, dus ik zou wel graag een laag idle verbuik hebben, en natuurlijk cool'n quiet.
ik overweeg dan zelfs de stock-cooler te vervangen als die zo lawaaierig is, (3dB maakt veel uit)

ik heb liever een computer die 99% van de tijd te snel is, dan 1 keer te traag, van een kleine meerprijs lig ik dan niet wakker.

Moeilijk is dat ik totaal geen standaard gebruik heb van mijn computer. Dagelijkse dingen zijn facebook, youtube, email. een beetje scannen en printen, en de zwaardere dingen zaols: itunes en picassa.
Maar geregeld moet ik weer iets intensiefs doen in Photoshop, VMware, (of virtualbox), of meerdere zware documenten in MS office of andere specifieke programma's. (ivm studie bedrijfsautomatisatie)
En wie weet doe ik in de toekomst ook wat videobewerking. (heb het in het verleden heel even gedaan)

Zoals reeds gezegd ben ik ook een beetje programmeur, dus Visual Studio, maar ook komodo edit (momenteel mijn website-editor).

Verdere bedenkingen, die niet niet onafhankelijk kunnen worden gezien van mijn aankoop:
Mijn muis en toetsenbord zijn voor mij ideaal, mijn scherm vind ik prima ondanks de kleine grootte van 48cm/19" en de vrij lage resolutie van 1400x900, upgrade aangeraden?

Ik heb niet veel problemen met windows, maar OSX toont dat het veel beter kan. Dat is één reden waarom ik overweeg Linux te gebruiken, maar ik zal windows nagenoeg continu gebruiken in een VM Voor dagdagelijkse dingen. (MS excel, word, itunes) ik weet dat er linux alternatieven zijn, maar deze programma's ben ik zo aan gewend. maar ook zwaardere programma's zal ik gebruiken in de VM (photoshop, Visual Studio, AutoCAD).
Dit feit verzwaard de systeemeisen natuurlijk. (misschien een toch maar een grotere SSD?)

Anderzijds overweeg ik dus ook die iMac.... (met SSD dan wel uiteraard)

[ Voor 8% gewijzigd door g4wx3 op 09-07-2014 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Je zou ook een Hackintosh kunnen bouwen. Met de prijs van een iMac kun je een prima Hackintosh bouwen. Kan je altijd upgraden (iMac niet) en meer value for buck. Niks tegen iMac (ik heb zelf een iMac). Zelf zou ik als ik een nieuwe PC moet geen out-of-the-box Mac kopen.

En dan gewoon naast OS X ook Windows 8 er op zetten. Het beste van beide werelden!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
Hackintosh heb ik aan gedacht, maar dan werk ik liever verder met windows in VM op linux
Perfect zal een hackintosh nooit werken heb ik het gevoel.

Ik heb nog wat moederborden vergeleken. Ik zie dat de versie die ik erin heb, geen koeling heeft op het powercircuit.

De volgende zijn dus duurzamer:

pricewatch: Asus H97M-PLUS
en
pricewatch: MSI H97M-G43

Bestaan beide ook in uitvoering me Z97-chip. Beide M2-support, beide allerlei onboard video uitgangen.
Welke is nu het beste? Welke heeft het laagste verbruik IDLE?

Ik prefereer de MSI, daar deze geen PCI-sloten meer heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
alle 9-series moederborden met m.2 ondersteuning.
http://tweakers.net/categ...GSjogyhAsa2ZqhiJrCtJUWwsA

volgens mij komt de pricewatch: MSI Z97 GAMING 3 het meest in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
De build is met een mini-tower, is net een stuk handzamer

vergelijk van de moederborden:
http://tweakers.net/price...;385560;384003/categorie/

Pagina: 1