Advies gevraagd netwerkaansluiting

Pagina: 1
Acties:

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:22
Ik heb enkele jaren geleden, toen ik mijn woning kocht, het AOP vanuit de woonkamer verplaatst naar de meterkast. Netjes alle kabels en apparatuur uit het zicht. So far so good.

Later kwam ik erachter dat dit niet erg bevordelijk is voor mijn wifi-signaal (gasleiding, gasmeter, groepenkast , electriciteitkabels, slimme meter, etc). Smartphones en tablet zou ik graag doo rhet gehele huis kunnen gebruiken. Dit gaat nu K*T.

Huidige situatie:
In meterkast komt kabel binnen en gaat oa naar UBEE EVM3200. Van daaruit naar Linksys E4200. Dit wifirouter voedt 2x NAS, een Develo DLAN 500 en een RJ45 aansluting in de woonkamer waar middels switch diverse apparaten van een netwerkaansluiing zijn voorzien.

Met een een oude Linksys E2000, voorzien van DD-WRT software, heb ik getracht een bridge/repeater op te zetten. Dit heeft de stabiliteit van mijn netwerk echter geen goedgedaan. Het aantal disconnects is om te huilen.

Ik zit nu verlegen om advies. Wat is wijsheid. Ik wil graag door met de aansluitingen die ik heb (slopen is geen optie). De nassen blijven ook in meterkast.

1. Wifi-loos router aanschaffen (of van huidige wifi uitschakelen). Nieuw wifirouter ophangen in de hal (redelijk centraal op begane grond) òf in woonkamer (meest centraal op begane grond). <== advies qua aanschaf router

2. Nieuwe switch (4-5 poorts) in meterkast. Uitgang kabelmodem in switch. Router verplaatsten naar woonkamer. Zowel WAN-zijde alsook 1x LAN op bestaande switch in woonkamer. Werkt dit überhaubt en zo ja, beïnvloed dit mijn bekabelde snelheid niet enorm? (mediafiles worden vanaf nas via htpc naar tv gestuurd)

3. Anders namelijk.

Alvast bedankt,
René

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 19:08
3. Waarom gebruik je de E2000 niet als accespoint en hang je deze centraal op en zet je op de E4200 de wifi uit (of andersom). Enige nadeel is dat er wel een touwtje naar toe moet, maar dat zal 1000x beter werken als een repeater.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 21:36
chickpoint schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 17:22:
3. Waarom gebruik je de E2000 niet als accespoint en hang je deze centraal op en zet je op de E4200 de wifi uit (of andersom). Enige nadeel is dat er wel een touwtje naar toe moet, maar dat zal 1000x beter werken als een repeater.
Ik zou op beide de WiFi aanlaten. DHCP uitzetten op de E2000, aansluiten via de LAN (niet WAN) poort op je switch in de woonkamer en dan dezelfde SSID en password geven als de router in je meterkast. Je hebt dan wel als je van de ene naar de andere router loopt een kortdurende disconnectie omdat je geen zero handoff hebt, maar in de praktijk merk je daar niets van. Zeker niet voor simpel thuisgebruik (of je moet al lopend in je huis op je tablet naar een HD stream willen kijken zonder haperingen.... ;) )

Hoe is verder de opbouw van je huis? Hoeveel verdiepingen? Wat voor muren (gewapend beton zoals bij mij? Etc etc. Het zal hier van afhangen hoe de signaalsterkte en kwaliteit zal zijn in de rest van huis als je een AP in de woonkamer hangt.

[ Voor 26% gewijzigd door Pabz op 10-07-2014 13:53 ]

• Rene2322
Allereerst bedankt voor de reacties...

Verder over de opbouw van mijn huis. 60 m² per bouwlaag. Begane grond + verdieping. Beton gestorte verdiepingsvloer (met betonstaal :) ). Een aantal draagmuren, overige muren opgebouwd met dubbel gipsblok (spouw). In de muren ben ik voor alsnog geen staal tegengekomen.

Kortstondige disconnect vind ik niet erg. Wel vraag ik me af wanneer die disconnect plaatsvind. Ik neem aan dat dat op de client geregeld is. Mijn telefoon pakt als ik thuis kom de ziggo-hotspot van de buren en weigerd deze los te laten. Een wifi-prioritizer moet eraan te pas komen om één van de voorkeursnetwerken te gebruiken.

De oorzaak van iig een deel van de huidige disconnects heb te pakken. De E2000 reboot zeer frequent. Dit doet hij wanneer hij wat op temperatuur aan het komen is. Ik begin me te herinneren waarom ik deze eerder als oud heb bestempeld...

Ik ga nu dus op zoek naar een nieuw router. Ik overweeg om de Netgear WNDR4500 aan te schaffen en deze in de woonkamer te plaatsen. Om het router in de woonkamer te transformeren in accespoint hoef ik in feite toch niets meer te doen dan de DHCP-server uit te zetten en de WAN-poort ongebruikt laten?

[ Voor 3% gewijzigd door Rene2322 op 11-07-2014 10:33 ]

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Haal anders een echt accesspoint van bijvoorbeeld Engenius en sluit die aan op de switch in de woonkamer.
Zelfde SSID, encryptietype en wachtwoord invoeren. Wel een ander kanaal nemen.

Dan kun je de router laten staan en heb je waarschijnlijk geen problemen meer.
Een router als accesspoint gebruiken door dhcp uit te schakelen en de wan poort niet te gebruiken kan, maar in mijn persoonlijke ervaring geeft dit toch vaak problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door jimbo123 op 11-07-2014 10:36 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Rene2322 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:32:
Ik ga nu dus op zoek naar een nieuw router. Ik overweeg om de Netgear WNDR4500 aan te schaffen en deze in de woonkamer te plaatsen. Om het router in de woonkamer te transformeren in accespoint hoef ik in feite toch niets meer te doen dan de DHCP-server uit te zetten en de WAN-poort ongebruikt laten?
Klopt ;)
En daarvoor is een compleet topic:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 21:36
jimbo123 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:35:
Haal anders een echt accesspoint van bijvoorbeeld Engenius en sluit die aan op de switch in de woonkamer.
Zelfde SSID, encryptietype en wachtwoord invoeren. Wel een ander kanaal nemen.

Dan kun je de router laten staan en heb je waarschijnlijk geen problemen meer.
Een router als accesspoint gebruiken door dhcp uit te schakelen en de wan poort niet te gebruiken kan, maar in mijn persoonlijke ervaring geeft dit toch vaak problemen.
Er hangt hier echter ook wel een heel ander prijskaartje aan dan een router. In principe moet een router prima kunnen werken.
Om ook wifi op je bovenverdieping te krijgen, moet je testen of de router in je meterkast en de router als AP in je woonkamer voldoende is om door het plafond te komen. Anders kan je het beste nog een draadje naar boven trekken met extra AP voor boven (heb je bijv nog loze leidingen liggen vanuit de meterkast?) .Met SSIDer kan je kwaliteit van netwetwerken beoordelen.

• Rene2322
Hartelijk dank allemaal.

De E4200 is in de meterkast gebleven. Ik heb een dual band single radio accespoint in de woonkamer geplaatst (met kabel verbonden aan router) die op de 5 GHz band opereert. Deze zorgt ervoor dat het bereik op de eerste verdieping goed te noemen is. Buiten in de garage (vrijstaand) hangt nog Develo dLan wifi adapter die het bereik in de tuin op de 2,4 GHz band voor zijn rekening neemt. Voor internet op de mobiel is dit meer dan acceptabel.

De app "wifi prioritizer" zorgt op de mobiele apparatuur dat er op tijd wordt geschakeld tussen de verbindingen.

Dik tevreden nu...
Pagina: 1