Hallo, ik was zelf ook erg op zoek naar ervaringen met de Durovis Dive en dan zeker op Tweakers. Maar het aanbod van de reviews viel me hier een beetje tegen...
Toch maar de stoute schoenen aangepast en er 1 besteld, die ik nu een week binnen heb. Ik ben niet zo goed in het schrijven van reviews zoals ik vaak op Tweakers aantref, maar ik wil jullie toch laten weten wat _ik_ ervan vind.
Zelf zit ik ook al jaren te wachten op een leuke VR-bril en hou nauwlettend de ontwikkelingen rond de Oculus Rift in de gaten, maar vond de prijs te hoog om in te stappen in een product wat nog in ontwikkeling is. Dan wil ik liever iets wat afgerond en redelijk getest is.
Ook heb ik mijn twijfels omdat ik een brildrager ben L:-5, R:-5, echt een antwoord of ik de OR dan goed kan gebruiken heb ik niet kunnen vinden, ik denk dat het wel gaat, maar zeker weten.... en dan $350 ervoor betalen...
Durovis Drive (DD)
Voor de prijs van € 56,98 wil ik dan wel de gok wagen en voor het eerst in mijn leven een VR-bril kunnen gebruiken, waar ik al jaren op aan het wachten was.
Het principe is vrij logisch, het scherm van de OR zal ongeveer net zo groot zijn als mijn Nexus5 en er zit een gyroscoop en acceleratie-meter in (of hoe dat dan ook mag heten) de Nexus.
De inhoud van de doos was: 2 zakjes om de DD in op te bergen, een iphone-adapter case, 2 lensjes en een kaartje met daarop je unieke bezitters-code.
Ik had op de demo-filmpjes gezien dat er nog een phone-pad bij hoorde te zitten, waarmee je je telefoon een beetje vastklemt. Die zat er dus niet bij, zodat mijn Nexus er gemakkelijk uit zou kunnen glijden! Hierover gelijk een mailtje gestuurd en na een week kreeg ik (vandaag) eindelijk het accessoire wat er gewoon bij hoort te zitten.
Uiteraard heb ik ook zonder die phone-pad de bril gebruikt, het 2e opbergzakje achter mijn telefoon gestopt, klemde prima zo.
Telefoon aanzetten,
in de houder plaatsen,
dichtklikken
en dan een een DD-app willen opstarten....
Oh... dat gaat dus niet handig als je telefoon al in de houder zit.
Dus weer openklikken,
app opstarten,
dichtklikken,
uitlijnen (scherm in het midden zetten),
lensjes afstellen (die kunnen naar voor en naar achteren, naar links en naar rechts)
en
WOW! Leuk! Ziet er best gaaf uit! (Als eerste de app van DD zelf gebruikt, een soort launcher-app)
Je kan inderdaad om je heen kijken, de tracking(?) werkt prima.
In deze app zie je een aantal DD-apps staan en als deze al op je telefoon staan (ik heb al een hele verzameling aangemaakt) worden deze gelijk gestart als je er naar kijkt.
Ik weet niet meer welke app ik hierna dan als eerste bekeken heb, maar zo goed als elke app kan je alleen maar afsluiten door:
DD openklappen,
home toets indrukken,
andere app kiezen en opstarten,
bril weer dichtklikken,
uitlijnen,
meestal verschuif je dan 1 van de 2 lensjes, dus moet je die ook weer uitlijnen,
en dan weer rondkijken enz...
Dat brengt me dan gelijk op een afknapper, het bedienen van je "bril" is domweg
onhandig.
De VR-beleving is redelijk overtuigend, de scherpte is niet overal even goed te noemen, daarvoor zijn die lensjes te klein denk ik, maar over het algemeen vind ik het erg leuk.
Er is ook een demo van een achtbaan te krijgen, toen ik hier naar keek, kreeg ik echt het gevoel in mijn hoofd wat je in een echte achtbaan krijgt, een beetje prettig duizelig. Mijn vrouw vond het te heftig, die moest even bijkomen en had verder geen zin meer in de bril...
Samenvattend vind ik het een leuke gadget, maar met flinke minpunten.
Plussend en minnend:
+ de prijs
+ hoe de bril op je hoofd zit (je hebt er geen last van, lekker licht)
+ afstellen van de lensjes (ik kan er in ieder geval redelijk scherp door kijken)
- bouwkwaliteit, hoe lang blijft het klemmetje nog goed?
- het constant verschuiven van de lensjes, na elke opening van het klepje
- het aanbod van de apps (veelal demo's)
- de bediening van je telefoon (apps) is erg onhandig
- het verlopen van mijn bestelling
Echter, de ervaring met de DD doet me nog meer verlangen naar een OR!