Afstudeeronderzoek: Engagement in mobile gaming + loterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:39
**Toestemming voor dit topic van moderators**

Beste GoT!

Ik ben Arnout, 23 en student International Communication & Media aan de HU.

Survey

Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik een survey gemaakt om data te verzamelen over engagement in mobiele games. De survey is Engelstalig, deels omdat mijn studie Engelstalig is, en deels omdat die doelgroep veel groter is. Ik vermoed dat menig tweaker hier geen moeite mee gaat hebben, aangezien de tech/game wereld voornamelijk engels als voertaal gebruikt.

De enquête zelf is niet bedoeld voor commerciële doeleinden en de resultaten van mijn onderzoek zullen dan ook gedeeld worden zodra alles afgerond is.

Ik ben op zoek naar respondenten die zo af en toe (of non-stop) mobiele games spelen, en minstens 10 jaar oud zijn.

Discussie

Tevens zou ik ook jullie mening willen horen over wat jullie goede mobiele games vinden, en ook waarom. Hou je van achievements? Ben je altijd op zoek naar de optimale manier om het spel uit te spelen? Wil je met vrienden spelen of zoek je een andere vorm op van competitie (leaderboards etc)? Deze discussie is erg waardevol voor mij en ik zal hier ook zelf in deelnemen om andere standpunten aan het licht te brengen.

Doel
Het doel van deze survey en discussie is om in kaart te brengen wat een mobiele game vandaag de dag “engaging” maakt. Dit probeer ik in verband te brengen (of niet) met populaire theorieën en bestaand onderzoek.

Als een soort van bedankje heb ik 15 steam gifts twv $5 (of ongeveer 5 euro :P, hier doe ik niet erg moeilijk over) aan de deelname van de survey gebonden. Vul even je e-mail adres in (ook niet voor commerciële doeleinden, puur voor contact als je wint) of je GoT username als volgend: GoT: ‘username’

Ik zal na afloop contact opnemen met de personen in kwestie. Alvast enorm bedankt voor jullie medewerking!

** Surveys zijn gesloten **

>> LINK NAAR SURVEY <<

>>LINK NAAR SURVEY OP REDDIT<< upvotes worden gewaardeerd!

[ Voor 3% gewijzigd door 6pack15 op 14-07-2014 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Ingevuld. Interessant om zo naar mobile games te kijken. Mijn (beperkte) ervaring daarmee is dat het erg lastig is om echt 'engaged' te raken, maar dat je wel snel 'verslaafd' bent. Zoals bij Angry birds, dat je ieder level opnieuw gaat spelen om maar overal 3 sterren te krijgen.

Maar echt 'engagement' zou ik het niet noemen, dat koppel ik toch eerder aan 'immersion', of hoe zeg je dat in goed Nederlands. Zeg maar een spel als S.T.A.L.K.E.R. had, of zoals Starcraft / Diablo dat kan. Dat is meer een combinatie van verslaafd en betrokken.

Ben wel benieuwd naar welke relatie / overlap er tussen addiction en engangement zit. Misschien is (of bedoel) je wel hetzelfde.

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Paar punten die in me opkomen tijdens het invullen.

De vraag volgorde is nogal apart.

Eerst komt
How often do you play mobile games? *

Daarna
Do you play games? *

Which of the following mobile games do you find to be engaging?
Ik zou hier de antwoorden in categoriën melden met tussen haakjes misschien een voorbeeld. Dus:
RPG
MMORPG
Adventure
Racing
Puzzle (Candy Crush)
Word games (Wordfeud)
Crap games (FarmVille) :+

Categoriën zijn namelijk generieker en blijven altijd bestaan, Candy Crush zal niemand meer kennen over bijvoorbeeld 6 maanden.

In eerste instantie dacht ik dat de survey ook over gaming in het algemeen ging, zeker omdat er werd gevraagd do you play games. Echter is het daarna gespitst op mobile gaming. Een potje Dota 2 bijvoorbeeld duurt meestal 30+ minuten.

[ Voor 17% gewijzigd door Viper® op 09-07-2014 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 06:17
Ik heb nu even geen tijd, maar ik zal 'm ook nog even voor je invullen.

Verder zal mobile gaming voor mij altijd iets voor 'even snel buiten' 'in het OV' of 'op vakantie' zijn. Er zijn amper tot geen mobile games waarbij ik me echt betrokken voelde en dat zal ook niet snel veranderen.

Ik zie dat meer als tijdverdrijf zoals even een magazine doorbladeren terwijl ik gamen op een console/PC (als in, avondje of paar uurtjes gamen) meer zie als écht entertainment zoals een avond films kijken of naar de bioscoop/het theater gaan/een goed boek lezen ;)

Denk dat bijna heel Tweakers deze visie wel enigszins deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Viper® schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 16:59:
Which of the following mobile games do you find to be engaging?
Ik zou hier de antwoorden in categoriën melden met tussen haakjes misschien een voorbeeld. Dus:
RPG
MMORPG
Adventure
Racing
Puzzle (Candy Crush)
Word games (Wordfeud)
Crap games (FarmVille) :+
Candy Crush is toch gewoon de Bejeweled van vroeger?

Edit, zie dat er nu andere antwoorden staan:
2048 (number puzzle game)
Angry Birds Epic
Flappy Bird
Candy Crush
Wordfeud (scrabble)
Temple Run
FarmVille
Clash of Clans
Hay Day
None of the above

Ik kan alleen weinig helpen, ik speel zo weinig dat het niet eens representatief is, laat staan dat er 1 mobiele game is die me langer dan 1 week kan boeien :P

[ Voor 31% gewijzigd door SinergyX op 09-07-2014 17:26 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinobi-vs-Gast
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:08
Ik zou 'm ook graag willen invullen, maar ik heb helemaal niets met mobile gaming op zo een klein schermpje.

Desondanks, veel succes gewenst.

Shikata ga nai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
@pkopf Er zal zeker een verband tussen verslaving en engagement zitten, helaas gaat mijn onderzoek daar niet over. Het afkaderen van je onderzoek is erg belangrijk :P, en grappig dat je immersion noemt! Het is, volgens bestaand onderzoek, namelijk een van de factoren die bijdraagt aan een spel dat engaged. Het is btw moeilijk om een directe vertaling voor 'engagement' te vinden, maar dat is in ons leentaaltje niet een heel groot probleem.

@Viper® Je hebt gelijk, volgens mij heb ik dat per ongeluk een keertje versleept! De reden waarom ik bestaande spellen ipv genres heb gebruikt is omdat niet iedereen bekend is met genres, maar natuurlijk wel met wat er bovenaan in de app stores staat.

@Brutal1ty De kracht achter mobiel gamen ligt natuurlijk ook in de makkelijkheid van een potje gamen, en de duur van een sessie, maar toch zie je dat er steeds vaker langere speelsessies beginnen te verschijnen in het mobiele gamen, wat is jullie idee hierover?

bedankt voor de reacties en tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb hem ingevuld, maar mobile gaming mik je je volgens mij heel erg op de androids/windowsjes/appletjes. Uiteraard heb ik die óók, en als ik in de baas z'n tijd m'n ruggengraat verleng ja, dan doe ik wel wat (meestal de originele versies van die KING-ripoffs of toch: boze vogels). Ik heb echter ook een andere mobile device mee: een Nintendo 3DS. Daar speel ik op:

* Legend of Zelda: A link between worlds (heerlijk om even te spelen en dicht vouwen, en weer verder waar je was later)
* Fire Emblem (beurten concept = net zoiets als post-schaak)
* Pokémon (ik weet het, ben wat ouder...)
* Mario (mobile versies hebben korte levels = even snel eentje doen, duurt max 2min)
* Mario Kart (een streetpass ghost verslaan ofzo)

Heb meer spellen, maar dit zijn de ideale "mobile" games... en ze spelen leuker weg, en als je een keer langer wilt spelen, zijn ze óók leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Umbrah schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 18:45:
Ik heb hem ingevuld, maar mobile gaming mik je je volgens mij heel erg op de androids/windowsjes/appletjes. Uiteraard heb ik die óók, en als ik in de baas z'n tijd m'n ruggengraat verleng ja, dan doe ik wel wat (meestal de originele versies van die KING-ripoffs of toch: boze vogels). Ik heb echter ook een andere mobile device mee: een Nintendo 3DS. Daar speel ik op:

* Legend of Zelda: A link between worlds (heerlijk om even te spelen en dicht vouwen, en weer verder waar je was later)
* Fire Emblem (beurten concept = net zoiets als post-schaak)
* Pokémon (ik weet het, ben wat ouder...)
* Mario (mobile versies hebben korte levels = even snel eentje doen, duurt max 2min)
* Mario Kart (een streetpass ghost verslaan ofzo)

Heb meer spellen, maar dit zijn de ideale "mobile" games... en ze spelen leuker weg, en als je een keer langer wilt spelen, zijn ze óók leuk.
Klopt, en opzich zijn ze vertaalbaar naar mobiele games de de vorm van turn-based (angry birds epic oid) etc, maar het is toch meer gefocused op voornamelijk android en iOS platforms aangezien de tijd benodigd om iets te produceren veel korter is dan op jouw genoemde platforms (ik noem ze graag portable consoles). Het onderzoek moet dan ook waardevol zijn voor (beginnende) developers voor deze platformen. Je hoeft bijv Nintendo (game freak) niet te vertellen hoe zij een succesvolle game moeten maken :P. Bedankt voor je input!

Offtopic: Allemaal succes vanavond! Oranje boven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Nou, helaas geen beker dit jaar, maar desalniettemin een mooi wk!

Wat zijn voor jullie de belangrijkste elementen in mobiele games die jou het gevoel geven om door te spelen? Voor mij is het zichtbare voortgang zoals bijv. een experience bar die zich vult naarmate je verder speelt. En tevens vind ik het belangrijk dat het er netjes uit ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Een diepgaand verhaal waarvan ik zoiets heb: "even een stukkie verder", gekoppeld met een gevoel "ontdekken". Sterker worden is ook belangrijk, maar of dat met een exp-systeem is of in-game items maakt me niet uit. Een game gaat mij er om of het leuk is om (lang) te spelen, en om heel eerlijk te zijn, de meeste app-games zijn zo hyper-commercieel dat het me gewoon niet meer boeit, zijn maar een paar die matchen. Ik heb bijvoorbeeld dmv. een emulator wat oude gameboy/pokemon games er op gezet, die lekker weg spelen en alles bieden wat ik wil voor zowel kort, als lang (DAT in een game kunnen is een kunst), maar de bediening is niet helemaal 100% over alleen-touch screen.

En dan moet je er vanuit gaan dat werkenden dit spelen in het OV (hobbel hobbel met z'n 20-en op een kluitje), of op de WC. Dus de bediening moet er ook naar zijn. En dan kun je met touch-spellen maar een heel beperkt aantal genres comfortabel maken (geemuleerde knoppen & joysticks zorgen er niet alleen voor dat je klauwen het scherm blokkeren, je moet soms ook de telefoon rot vasthouden en menu/back/home knoppen kunnen in de weg zitten). Het kan wel, maar het is rot, zoals ook de emulator getuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ingevuld en;
6pack15 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:36:
Nou, helaas geen beker dit jaar, maar desalniettemin een mooi wk!

Wat zijn voor jullie de belangrijkste elementen in mobiele games die jou het gevoel geven om door te spelen? Voor mij is het zichtbare voortgang zoals bijv. een experience bar die zich vult naarmate je verder speelt. En tevens vind ik het belangrijk dat het er netjes uit ziet
Progressie (dus RPG elementen) die goed in balans zijn en het geheel interessant houden zijn voor mij veelal de #1 reden. Interesse verlies ik door:

- Stagnatie in progressie (pay-only plafond, extra lange speelsessie vereisd, "cooldowns (tevens pay to play natuurlijk))
- Al door alle content heen, geen goede endgame opgezet.
- Irritatie aan adds / delays

Het moment dat apps té veel dingen van mij willen weten, gaan ze achter een firewall. Leuk als je m'n accounts en m'n cookies en wat dan wel niet meer wilt stelen, maar versturen mag je ze niet.

Social media en games vind ik pure rotzooi. Ik zal nooit via facebook spelen of op uitnodigingen ingaan, ook highscores tweeten vind ik niets. Als matchmaking of achievements écht een account nodig hebben om te functioneren, dan gebruik ik het simpelweg niet.

Persoonlijk zie ik niet zo heel veel analytische waarde in de data die je uit deze survey gaat halen overigens. Of laat ik het zo zeggen, een BSc student zou hier van mij nog mee aan de slag mogen, maar voor een MSc titel zou ik dit afkeuren als begeleider. Maar goed, ik ben je begeleider niet, en studenten hebben mij wel eens een beetje streng genoemd enzo. Succes, maak er wat moois van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Bedankt! En ja ik ben een BSc student ;).

Zijn hier meer mensen die problemen hebben met zogenaamde freemium games? Free-to-play, waar de premium content achter betalingen zitten?

Of watdjunicorn hierboven zegt over privacy en gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie wel dat je een linkje doet naar je survey, maar niet naar reddit waar je (volgens mij) ook vraagt om deze in te vullen. Dat kan misschien wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 01:06
djunicron schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 16:54:
Ingevuld en;

[...]

Progressie (dus RPG elementen) die goed in balans zijn en het geheel interessant houden zijn voor mij veelal de #1 reden. Interesse verlies ik door:

- Stagnatie in progressie (pay-only plafond, extra lange speelsessie vereisd, "cooldowns (tevens pay to play natuurlijk))
- Al door alle content heen, geen goede endgame opgezet.
- Irritatie aan adds / delays

[....]

Persoonlijk zie ik niet zo heel veel analytische waarde in de data die je uit deze survey gaat halen overigens. Of laat ik het zo zeggen, een BSc student zou hier van mij nog mee aan de slag mogen, maar voor een MSc titel zou ik dit afkeuren als begeleider. Maar goed, ik ben je begeleider niet, en studenten hebben mij wel eens een beetje streng genoemd enzo. Succes, maak er wat moois van.
Gelukkig ben je ook mijn begeleider niet straks bij mijn Master track, want je spelling laat nogal te wensen over. Hoop überhaupt dat je geen echte begeleider bent want echt ondersteunend en onderbouwend ben je namelijk niet. En omdat jij er persoonlijk geen waarde inziet, betekent het niet dat het onderzoek dan ook maar niets waard is. Je klinkt niet streng maar eerder ongeïnformeerd/niet op de hoogte. TS doet middels een survey een interessant onderzoek met daarin verschillende elementen die voor respondenten aanleiding kunnen zijn voor een hogere mate van engagement. De vragen zijn helder, het zijn er niet veel, maar zonder überhaupt zijn thesis-voorstel en zijn RQ's te hebben gelezen zou jij dit als pretenderende begeleider 'afkeuren'? Als je dan (al dan niet terechte) kritiek levert, wees dan op zijn minst onderbouwend i.p.v. de wijsneus uit te hangen.

Ingevuld. Ik zie dat je de volgorde hebt aangepast inmiddels. Voor mij loopt het prima door en ik vind het fijn dat alles op één enkele pagina staat, dat vult lekker snel in zonder gedoe van door te moeten klikken om bij een volgende vraag te kunnen komen.

Wat ik wel jammer vind is dat als je 'maandelijkse in-app aankopen' invult, je dan geen bedrag mag noemen omdat je niet dagelijks/wekelijks iets koopt. Ik speel bijvoorbeeld Clash of Clans waarmee ik per twee maanden toch wel een keer (al dan niet impulsief) een iTunes kaart voor koop t.w.v. €40-€50. Het lijkt me toch interessant om dit soort aankopen wel mee te nemen, want ik spendeer dit bedrag in z'n geheel aan mobile gaming namelijk, alleen ik koop inderdaad niet wekelijks zo'n kaart.

Eventueel had je nog een open veld kunnen laten staan bij sommige vragen. Bijvoorbeeld bij: ''What factors make the game less engaging?''. Nu zijn sommige antwoorden vrij suggestief (disruptive engaging zal immers door bijna iedereen als een negatieve invloed worden ervaren op de mate van engagement). En gezien het feit dat je hier ook een soort discussie wilt beginnen over het topic, heb je denk ik ook wel wat aan open antwoordmogelijkheden tussendoor.

Anyway, succes ermee. Leuk thema, ik ben benieuwd naar je uitwerkingen en resultaten.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Bedankt voor je onderbouwde kritiek en input natuurlijk! Je hoort bij een enorme minderheid als je 'zo veel' geld uitgeeft! Grappig om dan toch nog iemand te vinden die daarbij hoort. Deze bedrijven draaien echt giga omzetten elke dag dankzij de max 5% spelers die daadwerkelijk in-app-payments gebruiken.

Ik zal voor de volgende keer je kritiek gebruiken om iets minder suggestieve vragen erin te zetten. Je ziet na een tijdje door de bomen het bos niet meer :P

Ter info: Ik verwacht in de loop van volgende week de resultaten te gaan verwerken en hopelijk is alles afgerond voor de 18e van augustus. Daarna zal ik het nog moeten presenteren/verdedigen en hopelijk mag ik dan mijn papiertje in ontvangst nemen! Vanzelfsprekend dat ik hier dan ook de resultaten zal posten in de vorm van een executive summary met een linkje naar het volledige werk. Helaas is er kwantitatief gezien niet veel vanuit GoT gekomen. So far nog op twee paar handen te tellen, gelukkig had ik al aardig wat resultaten vergaard via Reddit.

Maar het is zeker nog niet te laat om de survey in te vullen natuurlijk en alle feedback/discussies worden zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:11:
Ik zie wel dat je een linkje doet naar je survey, maar niet naar reddit waar je (volgens mij) ook vraagt om deze in te vullen. Dat kan misschien wel handig zijn.
Had je comment over het hoofd gezien, maar ik heb de link naar de Reddit survey ook geplaatst (upvotes worden gewaardeerd). Dit betreft wel een repost

[ Voor 3% gewijzigd door 6pack15 op 12-07-2014 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 14:56

Gmount

Ecorunner lid

Neem je browser-based games hier ook in mee?(bijvoorbeeld ikariam, travian, tribal wars).

groter scherm vind ik wel handig, maar betere specs zorgen in androidland volgens mij niet zo snel voor een mooiere game omdat de gamemakers zoveel mogelijk publiek willen bereiken. En dat doe je dus door vooral ook de wat meer budget/verouderde toestellen en androidversies te ondersteunen

Bij ikariam vind ik het wel fijn dat je, als je actief bent, redelijk mee kunt komen. het is iig niet zo dat je zomaar alles kunt kopen. Zo zijn er toch redelijk wat verschillende freeOok in de eerste angrybirds games viel er nog niet zo veel te kopen, nu kun je allerlei verschillende "hulpjes" kopen en daar word je vaak genoeg aan herinnerd. (ja je kunt ze ook verdienen, i know) en owja, nu we het toch over angry birds hebben: hetzelfde concept heel vaak herhalen helpt ook niet echt voor de engagement :P

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
@Gmount Ik volg even jouw punten op in dezelfde volgorde

-Als het ook speelbaar is in een mobiele browser zie ik niet waarom ik het niet zou meenemen. Maar ik denk dat een dedicated app toch een stuk beter zou werken, en dat ze tevens ook een enorm veel groter marktaandeel hebben.

-Het gaat natuurlijk niet om een mooiere game dmv betere specs (alhoewel sommige games wel deze optie hebben, op de Tegra chipset bijv), maar meer zoals je zelf al aangeeft dat bijv een groter scherm een beter gevoel van immersie levert. Iets anders zou zijn dat een hogere batterijcapaciteit zorgt voor langere sessies wat dan zou leiden tot een game jou meer bij blijft omdat je aandacht niet wordt verstoord door meldingen van de accu of een telefoon die uitvalt.

-En nog over het concept herhalen, (ook grappig dat je Angry Birds noemt) waar het duidelijk was dat de latere versies van AB (star wars oid) minder succesvol waren dan het origineel. Nu hebben een nieuwe AB in de markets, namelijk AB: Epic. Deze game begint wel weer langzaam naar de top te stijgen, mede doordat het een totaal andere game is (rpg) en, imho, een nagenoeg perfecte gedesignede game is.

Dit is natuurlijk subjectief, dus laat vooral je eigen mening achter!

[ Voor 26% gewijzigd door 6pack15 op 12-07-2014 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mijn excuses, Nederlands is niet mijn eerste taal. Maar je hebt een valide punt dat het mijn geloofwaardigheid behoorlijk kan schaden. Ik ben niet al te diep ingegaan op waar ik verbeterruimte zie in de survey, om meerdere redenen, waarvan de voornaamste is dat het weekend is en m'n werk ook weer niet m'n hobby is. Ik las daarnaast terug dat dit voor de HU was (geen ervaring met het opleidingsniveau of de eisen) en ik iemand ook niet ongevraagd onzeker wil maken over diens werk, terwijl de begeleiding daar gewoon tevreden mee is. Daarnaast, als er behoefte was geweest, had 6pack15 mij gewoon in een PM b.v. of hier publiekelijk kunnen vragen wat ik voor suggesties had gehad.

Ik zal mijn "wijsneus" opmerking even toelichten, voor de zekerheid: Voor een BSc is een goed opgezette gebruikers sampling studie een prima afstudeer opgave. Ik vermoed dat met deze survey hier analytisch namelijk weinig sterke verbanden te leggen zullen zijn. Zo is b.v. het mijns inziens onmogelijk om werkelijk iets te zeggen over in hoeverre de gebruikte hardware werkelijk iets doet voor de engagement / immersion van mobile games. Daarnaast blijft het natuurlijk een éénmalige bevraging over gedrag in het verleden, terwijl ik van developers die ik 2 maanden terug sprak, steeds maar weer blijkt dat meer en meer mensen beginnen te wennen aan de microtransacties. Maar werkelijke besteding, hardware keuze en engagement zijn hier naar mijn idee slechts per proxy te meten. Daarnaast is het ook niet duidelijk waar de mobile games tegen concurreren. Als iemand naast op z'n mobile device veel op z'n (draagbare) console speelt, is er zowel kwa tijd als budget concurrentie, waar je dus nu niet echt voor zal kunnen corrigeren.
Een (medische) MSc student zal dit toch wel minimaal moeten doen van mij.

Maar goed, dit alles is niet als aanval of afkraken van dit werk bedoeld. Ik heb m'n mond voorbij gepraat in mijn algemene bevlogenheid wat betreft surveys en study design. Mocht dit alles toch als ongewenst ervaren worden, zijn deze posts natuurlijk altijd te verwijderen.
Pagina: 1