Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hyper V host en client kunnen elkaar niet pingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een 2012 server met daarop een virtuele 2012 server draaien onder hyper V. Helaas kunnen beide servers elkaar niet pingen. Ben aan het zoeken geweest en heb het volgende gevonden / al aangepast.

-heb een 'internal' virtuele switch aangemaakt
-in de settings van de virtuele server heb ik aangegeven dat deze interne switch gebruikt moet worden.
-beide server zitten op hetzelfde subnet en hebben een statisch ip adres.
-op de host server en de virtuele server heb ik de firewall aangepast zodat pings niet tegen gehouden worden.

Nog steeds kunnen de servers elkaar niet pingen. Hebben jullie misschien een idee waar dit aan kan liggen?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

op de host server en de virtuele server heb ik de firewall aangepast zodat pings niet tegen gehouden worden.
Private of domain network profiel aangepast en een of beide servers zien het netwerk als een publiek netwerk?

Probeer de firewall eens volledig uit te schakelen, want voor de rest ziet alles er goed uit :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Alle netwerken staan op private, alle firewalls zijn down, maar krijg bij het pingen nog steeds destination host unknown.

Host server heeft ip 192.168.1.102 met mask 255.255.255.0 en 192.168.1.1 als gateway.
Virtuele server heeft 192.168.1.111 met mask 255.255.255.0 en geen gateway ingesteld.

Als ik op de host server via ncpa.cpl kijk bij network connections en op de virtuele server kijk bij network connections dan staat er bij de internal switch die ik gebruik: "unidentified network". Mogelijk dat dit duidt op iets wat niet goed ingesteld staat?

Hyper v is beetje nieuw voor mij maar het frustrerende is dat ik het eerder op een andere server werkend heb gehad ;-)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe bedoel je dat de firewall 'down is'? Heb je deze uitgeschakeld via de management console of via services? Dat laatste werkt naar mijn ervaring niet goed.

Ten tweede, heb je wel 'allow management os to share this network adapter' aan staan op je virtuele switch en is de netwerkadapter van je Host OS (die met het vaste IP adres) gekoppeld aan deze virtuele switch?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al je reacties. De optie 'allow management os to share this network adapter' kan ik alleen aanvinken als ik kies voor een external netwerk, als ik kies voor een internal network is deze greyed out. Ik heb de firewall uitgezet via control panel -> system and security -> windows firewall.

Ik probeer het morgen nog met een tweede vm, ben ook benieuwd of beide vm's elkaar dan wel kunnen pingen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de virtual switch van internal op external zet dat werkt het wel meteen. ;-)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:46

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom heeft de vm geen Gateway?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Internal Virtual Switch moet gelijk werken. Heb het hier ook in gebruik om iSCSI vanaf host aan te bieden richting VM's als test. Geen default gateway en natuurlijk de nodige config op DNS niveau zodat hij alleen in mijn storage dns zone wordt geregistreerd.

Geen speciale aanpassingen, alleen wel op de firewall's regels aangemaakt dat iSCSI en ICMP wordt toegestaan. Het is een unrouted netwerkje alleen voor storage. En natuurlijk vinkjes weg bij de onnodige zaken zoals Filesharing, Qos et ceterea.

[ Voor 8% gewijzigd door Wim-Bart op 10-07-2014 02:01 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik verplaats dit topic even naar Serversoftware en Windows Servers :)

Verwijderd

Topicstarter
Er is ook nog iets wat ik niet snap. Ik heb de host server een vast ip adres gegeven (192.168.1.102) en de virtuele server ook (192.168.1.111) met een internal network.

Maar als ik op de host server een ipconfig /all draai dan zie ik behalve een 192.168.1.102 adres voor de host zelf een apipa adres 169.254.30.31 voor de internal virtual switch.

Terwijl ik op de virtuele server toch echt 192.168.1.111 heb ingesteld. Moet je de virtuele switch op de host computer nog een keer apart configureren met een statisch ip adres?

Hoop dat ik mijn probleem een beetje duidelijk heb kunnen maken en iemand nog een tip heeft.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:02
Heb je de host op de fysieke Adapter een adres gegeven? Dat moet je niet doen, daar moet je IPv4 en IPv6 als koppeling uitvinken, vervolgens geeft je de 10 Gigabit adapter (die virtuele) het IP-Adres. Dan werkt het wel.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Verwijderd

Topicstarter
Welke virtuele adapter moet ik een adres geven? De virtuele adapter die ik zie op de virtuele server? Of de virtuele adapter die ik zie op de host server bij network connections?

Verwijderd

Topicstarter
Hoi r_bleumer, ik heb op de host server bij de virtuele adapter ipv4 en ipv6 uitgevinkt maar dat verandert niets aan de situatie.

Heb op internet gezocht, maar het enige dat ik kan vinden is dat je:
1. In de hyper v manager een internal switch moet aanmaken.
2. Deze in de settings van de virtuele server moet selecteren.
3. Host server en virtuele server moeten een statisch ip adres hebben op hetzelfde subnet
4. Firewalls moeten pings doorlaten.

Heb aan al deze voorwaarden voldaan maar pings krijgen destination host unreachable. Heb de server al een keer helemaal geherinstalleerd maar dat verandert helemaal niets.

N.B. VM's onderling kunnen elkaar pingen. De host server kan ook door andere pc's gepingt worden. Het is dus geen firewall issue.

N.B. Als ik op de host server naar de ipv4 settings ga van de virtuele switch, en ik haal deze van dynamic af en voer een statisch adres in (op hetzelfde subnet) dan kan ik wel de virtuele server pingen vanaf de hostserver, andersom echter niet. :-)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik heb even bij onze configuratie op het werk gekeken (Windows 2012 R2, inclusief VM's). We hebben een external network, en een internal network (maar die gebruiken we eigenlijk nooit.)

Wij hebben geen enkel ip-adres statisch benoemd.
In de VM op de host hebben we een virtual network switch gemaakt, met daarin de optie "Internal network".
Aan de VM's hebben we aan een netwerkadapter de virtual switch aan gehangen, en vervolgens speelt de VM host de DCHP-server.

De ip-adressen liggen in de range 169.254.x.x (subnet 255.255.0.0) maar de VM krijgt geen gateway. Dat hoeft ook niet, want je kunt toch niet buiten dat netwerk omdat het een "internal network" is.

Echter, ik zie ook dat wij vanaf de host naar geen enkele VM kunnen pingen, en de VM's onderling ook niet. Het lijkt erop dat dit in Hyper-V geen "normaal" netwerk is, en waarschijnlijk alleen bedoeld voor remote desktop vanaf de host e.d.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Wim-Bart

Wim-Bart

Op mijn Hyper-V host heb ik drie adapters die van belang zijn:
1. Management Adapter, dit is een fysieke kaart. Heeft statisch IP adres en is alleen voor beheer
2. Mijn Hyper-V netwerk adapter die aan de External Switch hangt in Hyper-V, dit is een team van 2 adapters, geen IP adres
3. Hyper-V Virtual Ethernet Adapter. Dit is de Internal van de Hyper-V switch. Deze heeft een statisch ip adres. Dat zou bij jou ook het geval moeten zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Heb op de Hyper-V host de internal Hyper-V switch een statisch ip adres gegeven, en ik kan nu vanaf de Hyper-V host de virtuele server pingen, andersom werkt het echter nog niet.

Zowel de host server ( 192.168.1.102/24 ) als de virtuele server ( 192.168.1.111/24 ) kunnen de virtuele switch pingen ( 192.168.1.200/24 ) Op de een of andere manier laat de virtuele switch geen pings van de virtuele server door aan de Hyper-V host server.

Het moet toch gewoon technisch mogelijk zijn om met een internal netwerk twee richtingen verkeer te hebben? Is er iets wat je kan instellen aan de virtuele switch waardoor hij nu geen pings doorlaat?

Verwijderd

Staat de firewall soms aan ?:P

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:49

Eagle Creek

Breathing security

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 14:16:
-op de host server en de virtuele server heb ik de firewall aangepast zodat pings niet tegen gehouden worden.
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 18:43:
alle firewalls zijn down, maar krijg bij het pingen nog steeds destination host unknown.
Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 01:25:
Ik heb de firewall uitgezet via control panel -> system and security -> windows firewall.

[ Voor 68% gewijzigd door Eagle Creek op 14-07-2014 09:53 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Wim-Bart

Wim-Bart

Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 14:17:
Bedankt voor de reacties. Heb op de Hyper-V host de internal Hyper-V switch een statisch ip adres gegeven, en ik kan nu vanaf de Hyper-V host de virtuele server pingen, andersom werkt het echter nog niet.

Zowel de host server ( 192.168.1.102/24 ) als de virtuele server ( 192.168.1.111/24 ) kunnen de virtuele switch pingen ( 192.168.1.200/24 ) Op de een of andere manier laat de virtuele switch geen pings van de virtuele server door aan de Hyper-V host server.

Het moet toch gewoon technisch mogelijk zijn om met een internal netwerk twee richtingen verkeer te hebben? Is er iets wat je kan instellen aan de virtuele switch waardoor hij nu geen pings doorlaat?
Nee, niks in te stellen. Je zal in je virtuele machine misschien nog je Firewall aan hebben staan.

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 12:17

mindcre8r

Tradepedia

heb je nic teaming aanstaan? dit is niet supported.

Bears and Bulls

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:46

FreakNL

Well do ya punk?

Hangt je 2012 server wel fysiek aan een switch (met de netwerk poort die gekoppeld is aan de vSwitch)?

En waar geef jij je vSwitch een IP? Die volg ik niet helemaal, maar ik zit op 2008 r2 dus wellicht is het (ietsje) anders?

//ff nagezocht, maar het is in 2012 niet wezenlijk anders dan in 2008 r2.

Als je dit volgt ben je al een eind:

http://lennytech.wordpres...ch-for-a-hyper-v-network/

Alles wat je dus nodig hebt is (om het simpel te houden):

Eén fysieke NIC die je middels de Hyper-V console als "External" configureerd. Als je dan het vinkje "Allow management OS to share blabla" aanzet maakt Hyper-V automatisch een soort virtueele NIC aan op je host. Dat is ook de NIC die je moet configureren met het adres wat je host gebruikt, in principe is dat nu gewoon je fysieke nic waar je je ip settings doet en je dns settings etc. De rest moet je afblijven, als ik me niet vergis zet Hyper-V namelijk ook gewoon ipv4 en ipv6 (en nog wat dingen) uit op je fysieke NIC.

Dan moet het gewoon werken.

Daarna kun je gaan uitbreiden met wellicht een Internal/Private network (binnen Hyper-V) en wellicht een dedicated management NIC. Maar begin simpel met 1 fysieke NIC :)

[ Voor 131% gewijzigd door FreakNL op 15-07-2014 17:04 ]

Pagina: 1