Vernieuwing storage/download server

Pagina: 1
Acties:

• Rexel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-01 10:52
Hey allemaal!

Ik heb op het moment een unRAID server draaien, voor de pure opslag van data werkt het prima, alleen het gebruik van sabnzbd en plex laat soms ten wensen over. De plugins die geinstalleerd kunnen worden binnen unRAID werken soms buggy en met het nieuwe systeem waarbij je een VM kan draaien werkt ook niet optimaal. Daarom ben ik aan het zoeken naar een nieuwe OS voor mijn server. Ik zit zelf te kijken naar FreeNAS en dergelijk oplossingen.

Heb voor mij zelf een aantal vereiste opgeschreven:
  • Geen gebruik van hardware raid (vanwege kosten)
  • Eenvoudige installatie, liefst op een USB stick.
  • Native ondersteuning voor, Sab, Sickbeard, Plex en FTP
Momenteel is de server voorzien van:
  • Intel Core i7 920
  • 6GB DDR3
  • 3x Samsung 1.5TB SATA300 32MB, HD154UI
  • 1x Western Digital Harddisk 3.5" Green 2TB, SATA600, Intellipower (WD20EZRX?)
  • 1x Western Digital Harddisk 3.5" 2TB, SATA600, 64MB, WD20EARX
Graag hoor ik jullie mening hierover en eventueel jullie ervaringen met FreeNAS of andere OS's.

Alvast bedankt!

Rexel

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-01 20:35
Al gekeken naar Xpenology? http://xpenology.com/forum/

Gebaseerd op de vrij populaire DSM van Synology. Ook zeker het overwegen waard!

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Rexel
Heb me een beetje verdiept in Xpenology maar het oogt op het moment voor mij een beetje on-professioneel allemaal. de techniek er achter zal vast goed werken, aangezien ik ook van DSM veel lovende verhalen hoor.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dus je vind Synology producten ook onprofessioneel? XPenology werkt precies hetzelfde. Ik heb het ook werkend draaien en heel veel onderdelen worden ondersteund en word het niet ondersteund is het volgens mij mogelijk om zelf de drivers toe te voegen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rexel schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 01:40:
Heb me een beetje verdiept in Xpenology maar het oogt op het moment voor mij een beetje on-professioneel allemaal. de techniek er achter zal vast goed werken, aangezien ik ook van DSM veel lovende verhalen hoor.
Xpenology is verre van onproffesioneel, wat je nu hebt draaien is amateuristischer hoor... no offense uiteraard!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-01 17:25
zonder het topic te willen kapen
ik kan niet echt vinden hoe die Xpenology werkt
bij unraid kun je gewoon schijven mixen (groote,merk,type)
kan dat bij Xpenology ook?
en hoe gaat Xpenology om met schijfuitval

• Rexel
Misschien verkeerde woord keuze, maar bedoelde niet dat DSM on-professioneel is. Doelde meer dat het project wat on-professioneel overkwam. Ook omdat je op de website van Xpenlogy eigen alleen forum hebt.
Maar als het eigenlijk alleen een bootloader is en DSM met extra drivers, ben ik er van overtuigd dat het vast goed zal werken. Misschien moet ik het is uitproberen in een VM, dan zie ik het voor me zelf.

Heeft iemand verder suggesties of tips die ik wellicht kan gebruiken?

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik draai al een jaar de XPenology op een HP Microserver, 99% werkt zoals het op de originele XS werkt.
( alleen sommige powerfuncties, zoals auto-on, en WOL softwarematig )

Auto on heb ik opgelost door in mijn dd-wrt router een WOL te schedulen, en verder draait de N40 elke dag van 08u tot 01u zijn service aan te bieden.
Het is geen vervanging van een 'echte' Synology, maar als je de hardware hebt, is het een prima OS.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
www.xpenology.nl zou je ook nog kunnen kijken.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
http://xpenology.com zou je ook eens kunnen kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door donnervogel op 10-07-2014 18:25 ]

• LukyLX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-12-2025
Als flexibel alternatief kun je ook kijken naar een Btrfs volume op één van de vele Linux Distributies.

Ik gebruik zelf nu zo'n 2 jaar Ubuntu hiervoor en hoewel de Btrfs tooling in het begin wat minder stabiel was heb ik erg goede ervaringen met het bestandssysteem zelf.
Het heeft me nog niet in de steek gelaten, in tegenstelling tot ext4 op LVM. Ik heb al vele schijven met verschillende capaciteiten online bijgeplaatst, verwijderd en uitgewisseld, allen zonder slag of stoot. Tegelijkertijd met het uitwisselen van een schijf of wisselen van RAID profiel een filmpje kijken is geen probleem, dat maakt het onderhoud aan je systeem wel heel erg laagdrempelig, er is nagenoeg geen downtime.

Ik heb zelf nu nog de metadata in RAID1 en de data in single profiel staan (geen redundantie), maar ben van plan om, wanneer RAID5/6 stabiel is, zo snel mogelijk (online) te migreren naar RAID5.

• Rexel
Zo juist even naar BTRFS gekeken en ook al lijkt het systeem prima bij mij te passen vind ik het nog wat vroeg om mijn gegevens er aan te wagen. Als er direct raid 5/6 functionaliteit in had gezeten had ik zeker een overweging gemaakt.

Iemand verder ervaringen mee met ZoL toevallig?

Verwijderd

Check het ZFS topic. :)

ZFS is de beste en veiligste manier om je bestanden centraal op te slaan in dit tijdperk. Btrfs en ReFS lopen zeker nog ver achter op ZFS. Alle drie zijn 3e generatie filesystems die je data beschermen; terwijl 1e en 2e generatie filesystems geen enkele bescherming bieden, behalve tegen de write-buffer van de hardeschijf.

• Rexel
Ben me al aan het orienteren op ZFS, heb het topic al redelijk doorgelezen. wel is waar alleen icm Freenas, ga me ook nog wat verdiepen in de andere OS's met ZFS implementatie.

• Oaquasis
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-01 15:54
Houd er rekening mee dat voor ZFS ECC RAM met nadruk wordt aangeraden, dus je zult wel effe moeten kijken of je hardware dat aankan. Waarschijnlijk moet je iig dus je RAM vervangen.

Ik zelf draai gewoon Windows Server, maar goed, dat komt omdat ik vrij gemakkelijk aan een legale licentie kon komen, dus dat zal niet voor iedereen zijn weggelegd.

• Rexel
Yes daar ben ik me van bewust, ik had al een server samengesteld voor mocht ik over gaan op ZFS. Had namelijk al gezien dat mijn huidige opstellen geen ECC ondersteund altans niet officiel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 202,61€ 202,61
1Supermicro X9SCL-F€ 144,50€ 144,50
3WD Green WD20EZRX, 2TB€ 68,90€ 206,70
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,95€ 82,95
1Crucial CT102472BD160B€ 72,25€ 72,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 709,01
Pagina: 1