[NAS] Synology DS213j of QNAP TS-212P

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe NAS ter vervanging van mijn NSA320 die aan een aantal dingen moet voldoen:
  • 2 bay
  • redelijk budgetvriendelijk
  • tegelijk downloaden en een 1080p film kijken moet geen probleem zijn
  • mogelijkheid om audio af te spelen via op de NAS aangesloten (USB) speakers
  • backup/sync van sommige inhoud van de NAS direct naar externe USB 3.0 disk
  • (torrent) download service
Vooral het laatste is een belangrijk punt. Het hele idee achter de vervanging van mijn huidige NAS is namelijk dat ik op zoek ben naar een apparaat dat standalone muziek kan spelen, en via een fijne interface voor dat doel benaderbaar is via PC en/of Smartphone.
Een extra klein PC'tje voor dit doel neerzetten is ook een optie, maar als ik voor hetzelfde geld waarvoor ik een zuinige mini PC kan kopen ook een nieuwe NAS kan vinden die hetzelfde kan is de keus snel gemaakt.

Volgens de respectievelijke websites van de fabrikanten is deze mogelijkheid bij beide devices aanwezig.

De QNAP heeft 1 duidelijk voordeel in de specs: er zit USB3 op. Nu zal een incrementele sync over USB2 ook prima lopen, en dat kan ook gewoon in de nachtelijke uurtjes, dus zo'n geweldig voordeel is dit niet.

Qua software neig ik eerder naar de Synology, maar ik heb met geen van beide ervaring en kan in alle eerlijkheid niet zeggen welke partij hier écht beter in is.

De DS214 series vind ik nog veel mooier, maar zijn dan ook direct weer €100 duurder. Behalve de 214se, maar dat is écht een budgetmodel. Qua performance vermoed ik dat ik daar direct spijt van ga krijgen.
Ook een DS213 zou nog een optie zijn, als die tweedehands voor een goede prijs te vinden zouden zijn.

LET OP: Ik wil hier niet een QNAP vs Synology topic van maken! Graag alleen reacties met onderbouwing dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:53
Usb3 heeft weinig zin: de CPU is te sloom. Ds214se is vrij langzaam en te weinig geheugen dus torrents komen langzaam binnen en ik kan op mijn ds112j nog maar 12mb/s downloaden op mijn gigabit netwerk als ik aan het downloaden ben. Verwacht dit ook voor de ds214se.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
latka schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:36:
Usb3 heeft weinig zin: de CPU is te sloom. Ds214se is vrij langzaam en te weinig geheugen dus torrents komen langzaam binnen en ik kan op mijn ds112j nog maar 12mb/s downloaden op mijn gigabit netwerk als ik aan het downloaden ben. Verwacht dit ook voor de ds214se.
Daarom staan zowel de DSX12J als de DS214se niet op mijn kooplijstje :)