Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ventilator PC Kast

Pagina: 1
Acties:

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:15
Hallo Tweakers,

Ik heb gister een nieuw systeem gebouwd met een Cooler Master Silencio 452. Alles werkt naar behorens, alleen is er een ding dat mij zorgen baart. De achter ventilator draait pas nadat ik deze een zetje geef. Daarna gaat hij gewoon draaien en werkt prima. Hoe kan dit? Het lijkt alsof hij net niet genoeg kracht heeft om zichzelf aan te zwengelen. Weten jullie misschien oplossingen?

Met vriendelijke groet :)

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 01:42

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Als je deze pas sinds gisteren hebt geïnstalleerd, zou ik deze gewoon omruilen omdat het product niet deugt.

evt loopt de fan aan of zijn de lagers niet goed waardoor deze niet genoeg kracht heeft op zelfstandig te gaan draaien.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:46

StarWing

Huh ?!?

Of de fan wordt gestuurd adhv de omgevingstemp, en deze is net te laag. (=> zie bios)
Wat gebeurt er als je de pc een uurtje laat draaien ? Schiet deze dan wel in gang ?

Page intentionally left blank.

• zekerpixels

zekerpixels

StarWing schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 10:36:
Of de fan wordt gestuurd adhv de omgevingstemp, en deze is net te laag. (=> zie bios)
Wat gebeurt er als je de pc een uurtje laat draaien ? Schiet deze dan wel in gang ?
Ik zou dan eerst de bios hierop controleren, en als je het doet de temp goed in de gaten houden. Ik weet niet wat ze anders evt gaan zeggen als je met een verbrande voeding terugkomt, met als probleem de fan werkt niet.

Verwijderd

Waarschijnlijk word hij aangestuurd op basis van voltage en is het startvoltage te laag. Kan je in de BIOS de aansturing van de fans instellen op PWM ( Pulse Width Modulation) in plaats van voltage?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2014 10:50 ]

• ikwilwp8
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga even wat rondsnuffelen in de BIOS. Ik ben een blauw recht-toe recht-aan bios gewend, vanaf nu heb ik zo'n grafisch ding, dus is het even wennen.

• ikwilwp8
Oke beste Tweakers, ik heb het probleem denk ik gevonden. Ik kan weinig in het BIOS vinden over de ventilatoren. Wat ik wel zie is dat de identieke ventilator die aan de voorkant zit wel direct draait. Deze zit aangesloten met een 3 pins connector op een 3 pins power supplier. De achterventilator (waar het om gaat) zit met een 3 pins connector aangesloten op een 4 pins power supplier. Als ik de achterventilator aansluit op de 3 pins power supplier doet deze het wel direct.
Het euvel zit hem dus in een 3 pins connector op een 4 pins ingang. Wat kan ik hier aan doen? Er zijn geen andere 3 pins power suppliers op het moederbord.
Overigens heb ik een Gigabyte H97 moederbord.

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 07:31
Ik vermoed dat het voltage te laag is ingesteld (bijv door stille modus). De 3pins connector levert schijnbaar wel genoeg voltage voor de fans om op te starten. Zodra je de fan hebt aangezwengeld, draait de fan dan relatief langzaam? Zo ja zou je kunnen proberen om het voltage hoger in te stellen. Waarschijnlijk werkt de fan dan wel automatisch.

• zekerpixels

zekerpixels

ikwilwp8 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 15:31:
Deze zit aangesloten met een 3 pins connector op een 3 pins power supplier. De achterventilator (waar het om gaat) zit met een 3 pins connector aangesloten op een 4 pins power supplier. Als ik de achterventilator aansluit op de 3 pins power supplier doet deze het wel direct.
Het euvel zit hem dus in een 3 pins connector op een 4 pins ingang. Wat kan ik hier aan doen? Er zijn geen andere 3 pins power suppliers op het moederbord.
Ik dacht dat je de fan in de voeding bedoelde

Er zijn verloopstekkertjes verkrijgbaar om een van molex naar 3 pins. (maar dat ziet er waarschijnlijk minder mooi uit)
http://www.alternate.nl/S...roduct/78800?event=search

overigens zou het gewoon moeten werken
http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/
Can I connect a 3-wire fan to a 4-wire connector?
Yes you can. If you notice the pinout of the fans, the 3 first pins are the same for the 3 and 4 wire fans. Also, the keys are the same for both connectors. The 4-wire connector has smaller back-key to accept the smaller 3-wire fan connector keys. The fan will always run at full speed (as the control pin will not be used), but the rpm feedback (tacho) of the fan will operate normally and the motherboard will read the rpm normally.

[ Voor 31% gewijzigd door zekerpixels op 09-07-2014 15:47 ]

• ikwilwp8
Ik heb het inderdaad maar opgelost met een molex kabel. Dit wilde ik liever voorkomen want dat is weer een extra kabel in je voeding, en daar koop je eigenlijk geen modulaire voeding voor :P
Het is nu opgelost, in ieder geval bedankt voor de input!

• Compuse
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-11 14:12
Maar dan heb je hem continu op vol vermogen lopen, das toch een hoop kabaal?

Gewoon op mobo aansluiten en er zal vast wel een setting zijn waar de gevoeligheid is in te stellen zodat hij iets meer voltage geeft.(tenminste => 5v)

Stealth3D, RAGE3D,i740, Voodoo, Viper V770, Voodoo3 2000, Geforce 256, GF2 GTS, Ti4200, FX5700, 6600GT, Radeon 9600, 9800, x800, HD2400, HD3850, HD5770, HD7950, GTX690, 780ti, 970, 980ti, 980m, 1050Ti, 1060, 1070, 1080, 3060m, 2060S, RTX3060ti, 4060

Pagina: 1