Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afbeeldingen bij games-reviews bijna nooit van gameplay

Pagina: 1
Acties:

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 08:13
Het valt mij op dat de afbeelingen die bij reviews van games worden geplaatst zo goed als nooit van de eigenlijke gameplay zijn. Het zijn altijd wel mooie plaatjes die goed laten zien waar de game toe in staat is, maar ik ben eigenlijk met name op zoek naar afbeeldingen die tonen hoe ik als speler het overgrote deel van de tijd tegen de game aan het kijken ben. Filmpjes bieden vaak ook geen soelaas.

Zie bijvoorbeeld de laatste review van GRID: reviews: Grid Autosport - aandacht voor de sport. Allemaal mooie plaatjes van de bolides alsof ze in de replay zijn ge-screen-capped, maar nergens een beeld van de tellers / timers die op beeld staan. Het genoemde minpunt "Auto's van binnen vrij lelijk" kan ik als lezer ook niet beoordelen, omdat er nergens een afbeelding van het dashboard wordt getoond.

Ik lees net dat in-game screenshots nog toegevoegd gaan worden aan deze specifieke review, maar ook bij de meeste "oudere" reviews (zoals reviews: Watch Dogs: hacken met een korreltje zout) staan nauwelijks in-game screenshots.

Is hier een bepaalde reden voor?

[ Voor 15% gewijzigd door CJ_Latitude op 09-07-2014 10:26 ]

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-11 14:56

Tweakjur

Redacteur
Klopt inderdaad. Het probleem is tweeledig.

In de eerste plaats: het maken van screenshots van consolegames is vrij tijdrovend als dat met externe capture-apparatuur moet gebeuren. Die hardware gebruiken we al voor het opnemen van videobeelden. We zijn aan het kijken of we op een niet al te arbeidsintensieve manier ook screenshots zouden kunnen maken. Probleem is dat de handeling simpel moet zijn. Het is geen kwestie van een paar plaatjes schieten, want je mist vaak net 'het moment'. Ter vergelijking: op de pc (waar het uiteraard een stuk makkelijker is om screens te maken, zeker met Steam-games) maken we meestal 100-200 shots, waar we er dan een X aantal uit kiezen voor de review. Zou je dat handmatig moeten doen op een console, dan ben je uren verder. Een mogelijke oplossing is om stills uit opgenomen videomateriaal te gebruiken als screenshots, maar het is nog even af te wachten of dat de gewenste kwaliteit oplevert, en of dat de videoboys niet teveel extra werk oplevert ook. We zijn dus nog aan het kijken of we hier een goede oplossing voor kunnen vinden, waarbij de verhouding tussen arbeidsintensiviteit (tijd/moeite) in balans blijft met wat we er voor terugkrijgen.

Het tweede deel van het probleem ligt bij de uitgevers. Momenteel is het dus nog zo dat we voor console-games dus afhankelijk zijn van screens die door de uitgevers worden aangeleverd. Meestal (zeg maar: altijd) zijn dat opgepoetste beelden, die er net wat beter uit zien dan de game in werkelijkheid is. Dat betekent meestal: beelden uit een replay-modus, of beelden uit cutscenes. Zou kan een uitgever volhouden dat het in-game beelden zijn, maar van echte gameplay is geen sprake. Ook ontbreekt de user interface meestal.

Overigens zou je in onze videoreviews altijd wel representatief materiaal moeten vinden, want zoals gezegd: daarvoor nemen we al zelf gameplay op. De Watch Dogs-review heeft zo'n video niet, die hebben we later opgenomen, en is hier te zien: video: Watch Dogs: pc-versie benut potentie niet. Wegens drukte bij het videoteam (en vakantie van 1 van de videoredacteuren) heeft Grid Autosport geen videoreview, en daarom dus ook geen eigen beelden.

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Zo, dat is nog eens een snel en duidelijk antwoord. Leuk om te weten/lezen :)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 08:13
Gamebuster schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 11:12:
Zo, dat is nog eens een snel en duidelijk antwoord. Leuk om te weten/lezen :)
Second that! Bedankt voor de toelichting, het is nu duidelijk.
Hopelijk vinden jullie een goede manier om dit voor de reviewers makkelijk mogelijk te maken!