Krijg geen Linux geïnstalleerd op F-S Amilo D 7800

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayre
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:11
Hallo luitjes, even wat advies gevraagd:

Ik heb een Amilo D 7800 laptop:
Pentium 4 2.2Ghz
1GB Ram
ATi Mobility Radeon M6

Nu heb ik CentOS en Mint al getracht te installeren, maar ik kreeg ze niet aan de praat.
Mijn vermoeden is dat de videochip niet ondersteund wordt.
Nu is mijn Linux kennis nog vrij beperkt, maar is er een manier om bijvoorbeeld een Ubuntu variant toch te kunnen installeren op deze hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt 't geprobeerd te installeren, maar kreeg je ook daadwerkelijk een installer voor je neus, of op z'n minst een grafische omgeving, of wilde die al niet eens starten? Eventuele foutmeldingen die je dan zag? Je kan de laptop altijd installeren door de schijf in een ander systeem te hangen, maar je wilt eigenlijk liever weten waarom de installatie zelf al niet wil werken. Dan heb je namelijk ook gelijk de oplossing voor na de installatie, want je zal bijna zeker tegen hetzelfde probleem aanlopen. Let ook op dat je niet de 64 bit installer probeert te draaien, je hebt een i386 CPU type.

Het "Welk OS"-topic is niet bedoelt voor probleemvragen. Ik heb je reactie dan ook afgesplitst.

[ Voor 7% gewijzigd door Hero of Time op 08-07-2014 22:30 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayre
Mijn excuses voor het verkeerd plaatsen,

Om even wat meer detail in het verhaal te brengen:

Ik krijg een grafische omgeving, maar meestal niet werkbaar (aka vastlopers), zelfde verhaal met de installers.
Memtest diverse keren een loop laten doen, niks te vinden. WinXP install een paar dagen gedraait, maar ik krijg er geen fouten in.

Foutmeldingen krijg ik niet, dus wat dat betreft zit ik een beetje op een dood spoor. Hardwaretechnisch *lijkt* ie in orde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Hmm, ik heb dezelfde laptop hier liggen. Daar draait Ubuntu prima op...

Echt harde vastlopers binnen Linux, zonder enige logging zijn 9 van de 10 keer toch echt hardwarefouten.

Kun je tijdens een dergelijke vastloper nog wel de Wikipedia: Magic SysRq key gebruiken?
Is het systeem ook instabiel indien je geen grafische omgeving start (dus alleen console)?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Kan je wel een niet grafische omgeving starten (shell), of loopt hij dan ook al vast? En als hij vast loopt is dat dan tijdens de installatie, of werkt die wel goed en is het bij de eerste keer booten?

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayre
Ik heb zojuist een verse Mint 17 xfce cd gemaakt. Wat me opvalt is dat het systeem niet echt vastloopt, maar bijzonder sloom is. Als in: ik klik iets aan, en een halve minuut later reageert het systeem pas.

De SysRq truuk werkt, evenals de console.

De grafische installer crashed:

Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/ubiquity/ubiquity/gtkwidgets.py", line 319, in do_set_property
self.label.set_text(value)
TypeError: Argument 1 does not allow None as a value

[ Voor 31% gewijzigd door Slayre op 09-07-2014 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Is het niet gewoon een gebrek aan RAM? 1GB RAM is wat krap voor een modern systeem. Is de laptop direct traag of pas als je applicaties opstart? Een webbrowser met een paar sites op kan je geheugen snel op snoepen. Kun je de output van het 'free' commando posten?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LXFan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-02-2021
Linux Mint Xfce is een lichte distributie. 1 GB RAM is ruim voldoende!
Ik werk met Maya 13 op een PIII met 512 MB RAM. :*)

Belangrijkste is: na installatie "de swap-waarde" verlagen, anders is er inderdaad niet mee te werken!
Hier de info: https://sites.google.com/site/computertip/8

mvg Reza

Met Linux kunnen "afgedankte" Windows systemen weer snel en veilig bruikbaar gemaakt worden. :*)

Edit: Sorry, niet goed gelezen! ;)
Dit was nog niet aan de orde. TS was bezig met installeren van DVD; Live sessie.

[ Voor 29% gewijzigd door LXFan op 13-07-2014 07:54 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

En wat ale je een niet grafische installer gebruikt? zoals debian

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayre
Het vreemde wil dat ik Debian en Peppermint wel via de grafische installer op t systeem krijg.

Mint 17 xfce live cd free -m :
Total 1001
used 794
free 207
shared 41
buffers 112
cached 485

Swap free 1021
used 0
free 1021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hmm, dat is genoeg marge dat geheugen het probleem niet is.
Heb je nog iets met grafische drivers gedaan of de default gebruikt?
Als je de grafische kaart verdenkt (wat geen slecht idee is) zou je kunnen proberen om een andere driver te gebruiken. Ik weet niet wat Mint standaard installeer, radeon of fglrx, maar je zou kunnen proberen om te wisselen. Dan hoop ik wel dat het met jouw oudere kaart nog makkelijk is en dat je niet met legacy-drivers hoeft te gaan stoeien.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Ik denk gewoon aan een bug in de installer:
https://bugs.launchpad.ne...urce/ubiquity/+bug/856669

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/ubiquity/ubiquity/gtkwidgets.py", line 319, in do_set_property
self.label.set_text(value)
TypeError: Argument 1 does not allow None as a value
En, als ik het goed lees, crashed de grafische installer en wordt het systeem traag met alleen deze melding?

Deze melding is inderdaad een uncaught exception in python. Er is een variable die gepassed wordt naar een functie, maar geen waarde bevat (in Python "None". In de meeste andere talen "Null"). Dit zou weinig met performance te maken moeten hebben, en enkel tot een crash van de installer moeten leiden, niet tot een onbruikbaar systeem. Behalve natuurlijk als het een infinite loop triggered o.i.d.

Kun je vertellen of dit probleem alleen bij de installatie optreedt, of ook bij gebruik? Als je de text installer gebruikt en Mint "gewoon" installeert, is het hierna wel te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Rainmaker schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 00:57:
[...]
En, als ik het goed lees, crashed de grafische installer en wordt het systeem traag met alleen deze melding?

Deze melding is inderdaad een uncaught exception in python. Er is een variable die gepassed wordt naar een functie, maar geen waarde bevat (in Python "None". In de meeste andere talen "Null"). Dit zou weinig met performance te maken moeten hebben, en enkel tot een crash van de installer moeten leiden, niet tot een onbruikbaar systeem. Behalve natuurlijk als het een infinite loop triggered o.i.d.
Euhr, als de installer applicatie crasht, dan heb je op zo'n live CD een onbruikbaar systeem.

De TS klaagt toch niet over performance, maar over een installer die ermee kapt. Of heb ik alles fout gelezen?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

H!GHGuY schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 08:18:
[...]
De TS klaagt toch niet over performance, maar over een installer die ermee kapt. Of heb ik alles fout gelezen?
SLAyRe schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 20:16:
Ik heb zojuist een verse Mint 17 xfce cd gemaakt. Wat me opvalt is dat het systeem niet echt vastloopt, maar bijzonder sloom is. Als in: ik klik iets aan, en een halve minuut later reageert het systeem pas.
Vandaar mijn vraag.

[ Voor 25% gewijzigd door Rainmaker op 11-07-2014 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayre
Bedankt voor alle reacties, ik heb het ondertussen voorelkaar om Mint 17 xfce erop te krijgen.
Ik heb de Plop bootmanager gebruikt om Linux vanaf een usb stick te installeren, dit werkte in een keer.
Schijnbaar heeft mn DVD speler de tand des tijds niet overleefd...
Pagina: 1