Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bij Nikon en Canon heb je nummers die staan voor een camera, zoals de D5000 van Nikon en de 700D van Canon.
Nu vroeg ik me af of jullie dat ook weten, wat betekenen die cijfers erachter? Ik weet dat de Nikon D3 erg professioneel is en bij Canon is dat net zo. Hoe minder cijfers voor of achter de D staan hoe professioneler.
Maar ik weet niet precies of ik gelijk heb.
:)

Verwijderd

Wat zegt Google? Het is hier namelijk geen helpdesk. Eigen inzet is een belangrijk onderdeel hier op het forum. Kijk ook eens in http://tweakers.net/categ...lreflexcameras/producten/.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 17:21 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:14:
Hallo,

Bij Nikon en Canon heb je nummers die staan voor een camera, zoals de D5000 van Nikon en de 700D van Canon.
Nu vroeg ik me af of jullie dat ook weten, wat betekenen die cijfers erachter? Ik weet dat de Nikon D3 erg professioneel is en bij Canon is dat net zo. Hoe minder cijfers voor of achter de D staan hoe professioneler.
:)
Je kunt dat gebruiken als hele vlugge benadering, maar het gaat niet altijd op. Zo heeft Nikon ook een heel aantal modellen gemaakt in de Dxx series (bv: D60, D90), die gepositioneerd waren tussen de Dxxx en Dxxxx series. Daarnaast is het onderscheid binnen een serie niet altijd consistent. In het geval van Canon is de 1D hoger geplaatst dan de 5D (lager getal = hogere prijsklasse), maar de 600D staat weer hoger dan de 400D (hoger getal = nieuwer model).

Kortom: Je kunt het beste naar de individuele modellen kijken (en eventueel een schifting maken op basis van prijs) en niet teveel logica proberen te vinden in de nummering.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zoals hierboven al duidelijk gemaakt wordt, maken beiden fabrikanten er een potje van qua nummering en logica.

Gewoon kijken naar de individuele camera's en de specs ervan. Wil je ze op een rijtje zetten, dan is vaak de duurdere de betere.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:23

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nikon maakt er een potje van ;)

Canon series:
xxxxD = instap
xxxD = beginner
xxD= enthousiasteling
xD = semi-professioneel
1D = vlaggenschip, professioneel

Waarbij een hoger nummer in een serie een nieuwer model betekend. Soms brengen ze ook een nieuwe versie van een model uit waarbij het geen nieuw nummer krijgt maar versie aanduiding (mark II, mark III etc.) waarbij natuurlijk geld, hoe hoger het versie nummer hoe nieuwer. Dit doen ze zowel bij bodies als lenzen :)

* Enige "verwarring" is de 100D die qua specificaties een 700D is maar omdat hij véél kleiner is en minder knopjes heeft plaatsen ze hem zo ver onderaan. Deze is dus niet ouder dan een 350D! Ze hadden het ook geen 650D kunnen noemen want die is er al, een 700D ook, een 665D zou niemand onthouden en zou ook niet overeenkomen met zijn grootte en gebrek aan knopjes. Een 700Ds zou dan gekunt hebben maar dan zou het volgens de geschiedenis een fullframe model moeten zijn :+

[ Voor 33% gewijzigd door Ventieldopje op 08-07-2014 17:50 ]

www.maartendeboer.net

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:58
Dus Canon maakt er ook een potje van :)

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:14:
Nu vroeg ik me af of jullie dat ook weten, wat betekenen die cijfers erachter?
Ja, ik weet dat.
En velen hier weten dat ook.
Ik weet alleen niet hoeveel het wel weten.
En hoeveel het niet weten.
Maar zo interessant is het toch niet om te weten hoeveel van ons dit weten, toch?
type in op google "wikipedia nikon dslr timeline" en "wikipedia canon dslr timeline"
Wikipedia: Template:Nikon DSLR cameras
Wikipedia: Template:Canon EOS digital cameras

p.s. ik heb echter geen idee wat het verschil is tussen instap en beginner

Waarschuwing; gebruik geen Copilot. Het genereert onzin antwoorden die je veel tijd kosten.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10-2025
Instap heb je spijt van na x-tal maanden? :)

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben ingestapt met een xxD, is dat dan ook een instap camera?

Verwijderd

Ventieldopje schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:47:
Nikon maakt er een potje van ;)

Canon series:
xxxxD = instap
xxxD = beginner
xxD= enthousiasteling
xD = semi-professioneel
1D = vlaggenschip, professioneel

Waarbij een hoger nummer in een serie een nieuwer model betekend. Soms brengen ze ook een nieuwe versie van een model uit waarbij het geen nieuw nummer krijgt maar versie aanduiding (mark II, mark III etc.) waarbij natuurlijk geld, hoe hoger het versie nummer hoe nieuwer. Dit doen ze zowel bij bodies als lenzen :)
Dus een 7D is nieuwer en beter dan een 5DmkIII of 6D? :p

• MrHmmm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04-2023
Instap heb je misschien spijt van na x-tal maanden bij intensief gebruik, beginner ben je behoorlijk lang mee zoet (tenzij je niets anders doet dan foto's maken).

Instap is voor... ik moet DSLR!! En deze vervolgens in de kast leggen omdat hij toch echt lomper is dan je mobiele telefoon.
Beginner is voor... Ik wil eens gaan kijken wat ik met fotografie kan, maar wil er niet direct te veel geld aan kwijt. ;)

Uiteindelijk maakt het niet zo veel meer uit met welke (DSLR)camera je werkt, je kunt met alle redelijk recente modellen die in de winkel liggen van alle merken professionele foto's maken. De beperkende factor is erg vaak de persoon die de camera in de hand heeft en niet het materiaal waar mee gewerkt wordt.

De duurdere camera's maken het gebruik er vaak wat makkelijker op (al moet je al deze extra functies wel beheersen). Wat beeldkwaliteit betreft maakt het niet bijzonder veel uit tenzij je gaat pixelpiepen.
Het werken met full-frame camera's biedt nog wel wat extra's als je bereid bent hier het geld voor neer te leggen. (nieuwprijs>€1500)
Objectieven kunnen zo mogelijk nog wel wat meer verschil maken.

Ga je filmpjes maken met de DSLR, dan kan het wel behoorlijk uitmaken in gebruiksgemak welk model je kiest.

(...duikt nu de schuilkelder in voor de pittige reacties!)

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Pittige reacties zullen wel meevallen denk ik, maar het verschil tussen instap en beginner is vaak ook het budget. Toen ik begon met fotografie wilde ik heel graag een 550d maar dat kon ik toen gewoon niet betalen. Dan maar de 1000D. Op zich was dat helemaal geen verkeerde keuze, zo bleef er meer geld over voor lenzen :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 09:39:
[...]

Dus een 7D is nieuwer en beter dan een 5DmkIII of 6D? :p
5D, 6D en 7D zijn 3 lijnen binnen de xD-serie en volgen gewoon de strategie als beschreven: hoe lager het getal van de lijn hoe hoger het segment. Dus 5D>6D>7D

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik snap het nu wel beter. Allebei maken ze er een potje van met de becijfering.
Timeline was dus het woord wat ik zocht, heb al veel trefwoordengebruikt op google maar daar kwam niet uit wat ik wou weten.
Het beste is dus om te kijken naar de individuele specs. Oke ik weet genoeg, bedankt voor de reacties:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 10:48:
Bedankt, ik snap het nu wel beter. Allebei maken ze er een potje van met de becijfering.
Timeline was dus het woord wat ik zocht, heb al veel trefwoordengebruikt op google maar daar kwam niet uit wat ik wou weten.
Het beste is dus om te kijken naar de individuele specs. Oke ik weet genoeg, bedankt voor de reacties:)
Nou ja, die templates van Vishari zijn best handig om erbij te houden.
Universal Creations schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 10:45:
[...]

5D, 6D en 7D zijn 3 lijnen binnen de xD-serie en volgen gewoon de strategie als beschreven: hoe lager het getal van de lijn hoe hoger het segment. Dus 5D>6D>7D
Maar dat gaat weer niet op voor de xxxxD en xxxD lijnen!

Je moet toch toegeven: voor iemand die er niets van weet is het gewoon zwaar onlogisch - bij alle camerafabrikanten!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2014 18:45 ]

• Universal Creations
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 18:42:
[...]

Nou ja, die templates van Vishari zijn best handig om erbij te houden.

[...]

Maar dat gaat weer niet op voor de xxxxD en xxxD lijnen!

Je moet toch toegeven: voor iemand die er niets van weet is het gewoon zwaar onlogisch - bij alle camerafabrikanten!
Bij xxxxD en xxxD heb je veel meer ruimte voor nummers, dus ipv 300D mk2 t/m 10 hebben zeg gewoon 350D t/m 700D uitgebracht. Met 5D (of 1D) heb je die mogelijkheid niet, dus werken ze met mark II, III, enz. Best logisch hoor.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 19:10

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Tja, marketing en logica zullen elkaar wel in de weg zitten. Nikon lijkt hard op weg om een soort 3000-5000-7000-9000 serie te hanteren bij de DX-sensoren. (van "instap" naar "pro")

Mijn logica zou dan x001, x002 etc. zijn, ipv x100, x200 etc. Nu zijn ze over een jaar of vijf weer toe aan een nieuwe reeks.

Vroeger deden ze dat wel, ik heb hier namelijk nog een F401 in de kast liggen. ...Hopelijk komt daar ooit nog een D400 naast :P

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23

sapphire

Die-hard pruts0r

PageFault schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 19:13:
Dus Canon maakt er ook een potje van :)
Jep

Nikon is gelukkig glashelder. Beter een D300 dan een D7100 en D600 :)

Kan erger.......Sony

[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 09-07-2014 21:08 ]

Gabriël AM5

• Universal Creations
sapphire schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 21:07:
[...]

Jep

Nikon is gelukkig glashelder. Beter een D300 dan een D7100 en D600 :)

Kan erger.......Sony
En een D40-90 dan? Sorry, maar Canon is veel consequenter. Maar goed, ze zijn bij Nikon het nu aan het veranderen, door met de Dxxxx-serie wel een logische lijn in te zetten.

Pagina: 1