Toon posts:

Vacuumpomp

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een paar nieuwe ideeen kwa overklokken heb ik eigenlijk een vacuumpomp nodig die 10 millibar (7.5 torr) kan halen, liever nog minder. 0.1 millibar oid zou ideaal zijn. De pomp moet tegen waterdamp kunnen, en hoeft niet constant te draaien.

Iemand enig idee waar zoiets goedkoop geregeld kan worden? 't is maar voor een paar experimenten.

Eventueel ben ik ook nog wel geinteresseerd in een waterstraalpompje, ook al haalt-ie het vacuum niet.

Verwijderd

Zo, DaBit, ga je phase-change koelen?

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:59

talin

ES-MA

12 volt auto compressor , je weet wel zon ding die je voor 20 piek bij halfords kunt halen om onderweg je luchtbed op te kunnen pompen .

die moet toch wel 10 milibar kunnen trekken in reverse toestand ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

De penispomp kan volgens mij tegen waterdamp

Verwijderd

Wat zou een afzuig fan voor de douche trekken..?

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet direct phase-change geschikt voor op een proc, maar wel ff wat spelen met phase-change van water, absorptiekoeling (ipv compressorkoeling) met calciumchloride ipv exotische zouten als lithiumbromide, en de effectiviteit van heatpipes gevuld met water onder lage druk. Volgens mij kun je daar ook 'coldplates' mee maken die elke willekeurige zilveren/koperen/CuSil plaat een complete isolator laten lijken. Tsja, water en peltiers begint saai te worden, en een koelkast slopen kan iedereen, dus da's ook niet leuk meer.

Maarja, dan moet je eerst een beetje 'feeling' krijgen zodat je kunt bepalen welke maatregel welk effect heeft.

Die 12V autocompressors halen de 10mbar niet. Fans al helemaal niet. En een penispomp die de 10mbar zou halen zou alleen geschikt zijn voor zwaar SM gebruik.

10mbar is 1/100 van de normale atmosferische druk....

Een koelkastcompressor haalt 't wel, maar die zal niet lang overleven vrees ik.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Probeer aan een laboratoriumpompje te komen. Meestal goede specs (10^-2 bmar of minder) en geschikt voor continuebedrijf. Zoek bijvoorbeeld eens op (in volgorde van succes)

Leybold (Leybold Trivac = lab pompje)
Rietschle
Busch

Zelf heb ik een Trivac pompje, maar het is uitgeleend. Zal eens vragen aan wie en hoe lang nog.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, leuk. In welke zaken moet ik beginnen te zoeken naar dat soort pompjes (waar je als particulier ook nog terecht kunt), en aan welke prijsklasse moet ik denken?

Verwijderd

kan je een compressor niet omdraaine? en dan niet zo'n lullig 12 v ding

Verwijderd

Je kast vacuum zuigen :7 >:)
Zou dat eigenlijk gunstig zijn voor de warmteontwikkeling? (in positieve zin dus!)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
Hmmz, leuk. In welke zaken moet ik beginnen te zoeken naar dat soort pompjes (waar je als particulier ook nog terecht kunt), en aan welke prijsklasse moet ik denken?
Wij hebben op school nog wel zo'n ding: ik zal je het adres geven en dan kan je die een keer 'lenen' in de zomervakantie >:) ;)

Verwijderd

Tsja, water en peltiers begint saai te worden, en een koelkast slopen kan iedereen, dus da's ook niet leuk meer.
Misschien wekt het bouwen van een heatpipe wel je intresse ?

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk wil ik gewoon zelf zo'n ding, of in ieder geval zoiets als een waterstraalpomp (die dingen zullen toch niet duur zijn?). Iets vacuum kunnen trekken is wel vaker makkelijk, en ooit wil ik nog eens een koperdamplaser bouwen. En daarvoor heb ik ook een vacuumpomp nodig, want ik zie het niet zo zitten dat het vacuum ook eeuwig erin blijft.

Ik heb even op het inet gezocht naar die merken vacuumpompjes, maar die dingen zijn nauwelijks 2e hands te koop, en d-u-u-r.

Kunnen de mensen die hier nog op de middelbare school of op de universiteit zitten niet even vragen of er ergens nog iets in een rommelhok staat?

edit: heatpipes wekken wel degelijk mijn interesse ja. Maar dan in een andere configuratie: de eliminatie van de waterpomp bijvoorbeeld.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
hoi,

ik heb wel een beetje verstand van pompen, mede omdat ik een vacuümsysteem beheer die tot 10^-7 mbar kan pompen.

wat er voor handen is:

membraanpomp
oliepomp
waterstraalpomp
turbovac.

ok, de laatste kan je shaken, die kost je kapitalen en die heb je niet nodig. deze is alleen voor extreem lage druk.

een oliepomp moet je niet gebruiken, want waterdamp is uiteindelijk nadelig voor de prestatie. kan wel tot lage druk (10^-3 mbar), maar dan moet je er nog even een filter tussen zetten die water absorbeert.

een membraanpomp is goed. onderhoudsvriendelijk. kan ook tot lage drukken. (wat voor een volume wil je evacueren?). hoe groter het volume, des te groter moet de capaciteit van de pomp zijn. een goeie gaat je min. 5000 piek kosten.

dan heb je nog de waterstraalpomp. deze wordt dus aangedreven door een waterstraal. op de scholen verbonden aan de kraan. deze haalt een druk van een paar mbar en de capaciteit is niet geweldig. echt een low-end pompje en goedkoop. hij kost je alleen water! ;)
maar je kan ook een waterstraalpomp nemen met een waterrondpompsysteem, dat kost je dus geen water.

Verwijderd

owkay

een vriend van mij speelt met het gedacht om zijn kast te baseren op de gaswetten :
bij een constant volume wordt de temp kouder naarmate de druk daalt, dus wordt de temp 0 kelvin [-278° C] als je kast helemaal vacuum gezogen is.
Een perrfect vacuum bestaat natuurlijk niet, en ik vind het een heel mooi idee, maar vrij onrealiseerbaar...

Net zoals het jouwe.
als je het toch voor elkaar krijgt, dan wil ik wel graag pixiez zien =]

• Molybdenum
gelul:

temperatuur is niet drukafhankelijk. ook in een vacuum heerst temperatuur!

is een wielrenners fietsband (9 bar) heet??? ik dacht het niet!

je krijgt alleen temperatuurseffecten als je comprimeert of decomprimeert, maar niet in een statische toestand!

dus je kan je kast kortstondig koud krijgen door te evacueren (maar absoluut niet -273 °C!). maar de temperatuur neemt gewoon weer toe hoor!

heet vacuum bestaat ook! warmte is ook straling.

dus..
Op maandag 11 juni 2001 15:51 schreef den_bahamut het volgende:
owkay

een vriend van mij speelt met het gedacht om zijn kast te baseren op de gaswetten :
bij een constant volume wordt de temp kouder naarmate de druk daalt, dus wordt de temp 0 kelvin [-278° C] als je kast helemaal vacuum gezogen is.
Een perrfect vacuum bestaat natuurlijk niet, en ik vind het een heel mooi idee, maar vrij onrealiseerbaar...

Net zoals het jouwe.
als je het toch voor elkaar krijgt, dan wil ik wel graag pixiez zien =]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al eerder meldde: 10mbar is goed genoeg, minder is beter. Voor een eventuele koperdamplaser heb ik genoeg aan 1-2 torr, dus da's zo'n 1.5 mbar (ff geschat, kan fout zijn). Als een waterstraalpomp dat haalt: perfect!

Het volume dat ik wil evacueren varieert van een tiental milliliter (heatpipe experimenten met water onder partitieel vacuum) tot een liter of 4 (absorptiekoeler idee uitwerken, evacueren van een eventueel conventionele phase-change systeem met propaan (R12 compressor) of R134a). Ik ben me overigens bewust van implosiegevaar.

De pompsnelheid is niet zo heel belangrijk. Dan maar wat langer wachten.

Een eventuele droger voor een pomp zetten is geen probleem. Calciumchloride of geconcentreerd zwavelzuur in een borrelbuis doen wonderen.

Als ik water onder een maximale druk van 11 bar gebruik, welk vacuum kan een waterstraalpomp dan bereiken?

• Molybdenum
hoi,

de minimum druk die te halen is met een waterstraalpomp is niet bepaald door de snelheid waarmee het water langs de furielopening stroomt. wel de capaciteit.

de minimale druk is met een of andere gaswet te berekenen geloof ik.

ik denk dat als je gaat zoeken naar een goeie waterstraalpomp dat je dan heel ver komt.

1 torr = 1.3 mbar

maarrehhh hoe genereer jij 11 bar waterdruk? met een Kärcher?

als je een goed waterfilter hebt, dan zou ik voor de oliepomp gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe werkt zo'n oliepomp, waar zou ik zo'n ding 2e hands kunnen krijgen, en aan welk bedrag moet ik denken? No way dat ik 500 piek of meer uit ga geven aan een vacuumpomp voor voornamelijk experimenten.

Wat betreft die 11 bar waterdruk: die haal ik door een paar honderd liter water in een afgesloten vat te doen en daar een compressor op te zetten. De pompduur is dan wel beperkt, maar 't is eventueel bruikbaar als 2e stap. De compressor gaat tot 12 bar, dus 11 bar waterdruk moet ik dan wel kunnen halen.
Met een karcher haal je nog wel meer dan 11 bar, alleen haal je geen volume uit zo'n ding.

Nou, goed, waar haal ik waterstraalpompjes?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik heb eens pompjes gekocht, voor 200,- / stuk. waren pompjes met olie, en een gas-balast ventiel. Ik heb er nog 1, amar die heb ik uitgeleend.

• Molybdenum
oliepomp: is een soort van schoepenpomp, die de olie verdringt en zo een onderdruk achter de schoep veroorzaakt.

bij hele lage drukken kan je dus olie in je systeem krijgen, want dan gaat je olie verdampen. je krijgt dan een soort van oliemist. die moet je ook filteren mbv een oliemistfilter. die is wel vereist als je het mij vraagt.

ik weet bij god niet waar je die dingen kan kopen, maar probeer eens grote loodgieters winkels als E-gas (kanaaldijk, eindhoven). daar kan je wel heel veel krijgen op het gebied van gas en water.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, 200 piek is het me nog wel waard. E-gas dus maar eens bellen, hoewel ik zo'n vermoeden heb dat ze niks 2e hands hebben. Zo'n oliepomp is ook nog wel interessant, mits ze ergens goedkoop te krijgen zijn.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Kun je zo'n ding niet gewoon huren bij P&R ofzo? Voor een paar experimentjes ben je dan stukken goedkoper uit.

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 10:39 schreef Maus het volgende:
De penispomp kan volgens mij tegen waterdamp
wahahhaaaaaaaaaaaaaa

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 15:55 schreef Molybdenum het volgende:
gelul:

temperatuur is niet drukafhankelijk. ook in een vacuum heerst temperatuur!

is een wielrenners fietsband (9 bar) heet??? ik dacht het niet!
DuH, Temperatuur is WARMTE en Sambal is bijv heet! Ik weet nie of het wel zo goed is om Fietsbanden in te smeren met sambal >:)

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 03:35
Kun je een stofzuiger gebruiken?
Misschien is het dom, ik heb hier geen verstand van.

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Verwijderd

Of je kan een venturipompje gebruiken. Ik neem aan dat je al een pompje hebt voor de H2O koeling want dan kan je die daarop aansluiten.Eenvoudig, niet duur en zelf te knutselen. Voor max 1 tot 2 tiende onderdruk ideaal.

Zie onderstaande links

http://www.ct.tudelft.nl/wmg/sanitary/education/ct4470/beluchting/sld057.htm

http://www.ct.tudelft.nl/wmg/sanitary/education/ct4470/beluchting/sld056.htm

Verwijderd

Topicstarter
mjah, maar een venturipomp zal niet snel 10 mbar halen.

Verwijderd

Dabit, Stikstof koeling is echt iets voor jou =)

Verwijderd

Topicstarter
Zeker wel, maar helaas niet haalbaar als continue koeling :(
Pagina: 1