Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:54
Al een tijdje willen wij graag wat aan ons wachtschip doen ( dit is een oud binnenvaartschip t.b.v. waterscouting), helaas ligt deze op enige afstand van de buitenwereld. Als we hier zijn hebben we geen tot weinig internet (mobiel internet is zo zonde van de databundels).

Nu heb ik een tijdje terug meerdere outdoor access-points op de kop weten te tikken via Marktplaats. Het zijn Engenius EOC-5611P access-points. Helaas redden deze het net niet, de signaalsterkte ligt rond de -85dBm maar de verbinding komt net wel/niet tot stand, een keer heb ik de andere kant kunnen pingen maar rond de 20% van de packets gaat verloren.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/41640536/Tweaker%20Posts/Wifi/Overzicht_Thumb.png (klik voor groot)
Zo ziet de situatie er uit, een groot gedeelte gaat over het water. Hierna moet het nog over een stel bomen en snelweg heen en dan zijn we al beland in het andere punt.

Nu heeft de Engenius heel veel instellingen. De standaard instellingen heb ik al veranderd:
  • Kanaal vastzetten op vrij kanaal (op 5GHz maakt dit weinig uit behalve dat de EOC-5611 op sommige kanalen minder vermogen kan uitzenden)
  • Distance verhoogd naar 2km, stond standaard op 1
  • Vermogen dBm op 26dBm (hoogste instelling)
Nu weet ik alleen niet wat handig is qua andere dingen. Doet WPA2 het bijvoorbeeld goed op zulke afstanden of kan ik beter WEP of OPEN gebruiken.

Zijn er mensen die mij hiermee op weg kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-08 00:13
je zou misschien een directional antenne kunnen maken? Er zijn veel sites (misschien leuk voor je scouts) waar beschreven staat hoe je het zelf kan maken.

Edit : en dan aan ook aan de kant van je boot een repeater of accespoint zodat niet iedereen met je basis station verbind die op afstand staat maar dit laat doen door 1 device

http://www.o-r-b.nl/modificaties/Wifi/wifi.htm
http://www.heise.de/netze...t-Hausmitteln-221433.html

[ Voor 52% gewijzigd door LoBbY_1 op 08-07-2014 16:05 ]

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
Kunnen de Accespoints ook op 2.4Ghz werken of enkel op 5Ghz? Lees overal verschillende informatie

Je hebt één AP aan beide kanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Het is jammer dat je geen line of sight hebt, dat maakt meteen een behoorlijk verschil in demping.
Volgens de specificaties ondersteund de EOC5611P ook de 2.4GHz band, heb je die al geprobeerd? Die heeft minder last van signaalverlies vanwege je bomen dan de 5GHz band.

[ Voor 7% gewijzigd door Petervanakelyen op 08-07-2014 16:10 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

Dikke kans dat als je accesspoint op de 5GHz band zit dat je last hebt van DFS. (ligt aan op welk kanaal je zit).
DFS is een mechanisme op de 5GHz band die ervoor zorgt dat radar niet gestoord word.
PDFje

Maar zoals al eerder genoemd is kun je beter op de 2,4 zitten voor long range omdat deze gewoon minder demping heeft. (bomen en lucht) ( en heeft geen DFS).

[ Voor 15% gewijzigd door Fidel op 08-07-2014 16:18 ]

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
Elke kant heeft een eigen EOC-5611p, dit type ondersteund 2,4 en 5 GHz. In tegenstelling tot de 5610 zit hier alleen een 5 GHz antenne in. Voor 2,4 GHz is dus een externe antenne nodig, nu heb ik nog wel een Yagi antenne liggen maar deze vertrouw ik voor geen ene meter.
Heb deze antenne ooit voor 9 euro in China gekocht, na 2 jaar ruikt deze nog steeds naar weekmakers 8)7

Het liefste hou ik de 5 GHz aan, officieel moet de ontvanger tot -90dBm werken. -85dBm tot soms -81dBm zou in theorie dus goed moeten werken. Had er dus op gehoopt dat er iets aan te doen was met een van de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Wel een oud beestje, 802.11a/b/g. Heel jammer dat jullie geen line of sight hebben, dan zit er niks anders dan een Jota toren bouwen O-) (of dan een vervelende scout de vlaggenmast in sturen).

Maar zonder gekheid, je wilt die line of sight anders kan je het vergeten, zeker met een snelweg er tussen. Vervolgens kan je natuurlijk altijd proberen met die twee AP's die je nu hebt een wifi linkje te leggen, maar ik denk niet dat ze het gaan redden.

Werkt dat niet dan moet je over op andere router/AP waar je externe antennes op kan plaatsen. Parabolische of Yagi antennes werken prima als richtantennes. Je wilt het liefst of je 2,4GHz band zitten omdat die minder demping heeft, en met richtantennes heb je toch minder last van interferentie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of MIMO werkt met directionele antenne's (theoretisch kan het prima, praktijk is de vraag), maar ook met een enkele 802.11n stream moet je een heel eind komen.

Wat moet je dus hebben: Zoiets x2 (mag ook anders, let op: 2,4GHz, RP-SMA connectoren) en minimaal 2x (of 4x of 6x voor 2x2 of 3x3 MIMO) zoiets (Google op rp-sma directional antenna).
Ohja en een Jota toren of een scout die de vlaggenmast in klimt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
-85dBm tot soms -81dBm zou in theorie dus goed moeten werken. Had er dus op gehoopt dat er iets aan te doen was met een van de opties.
In theorie. Ik kan je uit ervaring vertellen dat een RSSI van -85dBm verre van optimaal is. Met wat geluk kan je nog verbinding maken, maar snel of betrouwbaar zal het niet zijn. Waarom hou je het liefst 5GHz aan?
Voor 2,4 GHz is dus een externe antenne nodig, nu heb ik nog wel een Yagi antenne liggen maar deze vertrouw ik voor geen ene meter.
Dan wordt het tijd voor een nieuw setje Yagi's (of twee van deze, heb ik zelf in gebruik en werken prima). :)

[ Voor 10% gewijzigd door Petervanakelyen op 08-07-2014 16:35 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
Balance schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:29:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of MIMO werkt met directionele antenne's (theoretisch kan het prima, praktijk is de vraag), maar ook met een enkele 802.11n stream moet je een heel eind komen.
De huidige kunnen ook 2,4 GHz aan, waarom zou je specifiek voor 802.11n gaan en MIMO?
Petervanakelyen schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:31:
In theorie. Ik kan je uit ervaring vertellen dat een RSSI van -85dBm verre van optimaal is. Met wat geluk kan je nog verbinding maken, maar snel of betrouwbaar zal het niet zijn. Waarom hou je het liefst 5GHz aan?
Elke connector, kabel e.d. is verlies. Daarnaast is het buiten, daarom heb ik aan beide kante het liefste 1 apparaat die nog een beetje conform reguleringen is en waterdicht.
Petervanakelyen schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:31:
Dan wordt het tijd voor een nieuw setje Yagi's (of twee van deze, heb ik zelf in gebruik en werken prima). :)
Het is ook weer niet zo dringend dat we 100 euro kunnen spenderen aan twee antennes :( Daarnaast beweegt een schip ook een beetje heen en weer, op en neer. Weet niet of een dish dan wel geschikt is.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/41640536/Tweaker%20Posts/Wifi/Engenius_Settings.png
Zijn hier nog dingen die handig zijn om in te stellen? (Zit op kanaal 48)

[ Voor 10% gewijzigd door StapelPanda op 08-07-2014 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Gieltjev schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:44:
[...]
De huidige kunnen ook 2,4 GHz aan, waarom zou je specifiek voor 802.11n gaan en MIMO?
...
Ik zie nu dat je huidige AP's ook RP-SMA uitgangen hebben, dus die kun je ook gebruiken :). Verder bied 802.11n nog wel wat efficiëntere modulering, snelheidstoename en iets meer bereik i.c.m. MIMO.

Dit is een volgorde die je kan gebruiken om een werkende verbinding te krijgen.
1) Line of Sight verkrijgen. Dit is echt het belangrijkste, zonder LoS kan je een WiFi verbinding over 1,5km vergeten.
2) Gevoeligere (hogere dBi) directionele antennes gebruiken. Deze kan je gewoon aansluiten op de RP-SMA punten van je huidige apparatuur.
3) Nieuwe AP's. Je kan gewoon de LoS en bovenstaande antennes blijven gebruiken maar je sluit ze dit keer aan op een (high-power) 2,4GHz 802.11n AP, optioneel met MIMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Ff op marktplaats zoeken naar sd15 of sd19, Dat zijn topwifi antennes,

Je zegt dat er soms wel soms niet verbinding is, dat zou je met 2 van deze antennes op moeten kunnen lossen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Met zo'n afstand zou ik gelijk voor 2 AWUS036NH's gaan icm goede (richt)antennes, als het daarmee niet lukt om de overkant te bereiken.... Ik weet dat het uitgangsvermogen van dit type draadloze netwerkkaart te hoog is, kijkend naar de NL wetgeving, maar als je richtantennes gebruikt ben je hopelijk niemand tot last.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 08-07-2014 19:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Gieltjev schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:44:
[...]
Het is ook weer niet zo dringend dat we 100 euro kunnen spenderen aan twee antennes :( Daarnaast beweegt een schip ook een beetje heen en weer, op en neer. Weet niet of een dish dan wel geschikt is.
Zet de beste richtantenne die je je kunt veroorloven dan op de walkant, goed gericht naar de boot.
en zet alles op 2,4GHz zoals gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Met twee van deze moet dat toch wel lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moske
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01-2022
of je plaatst 2 van deze, hiermee hebben we verschillende backhaul oplossingen geplaatst met een range to ongeveer 3.5 KM let wel MET L.O.S

http://www.wimoodshop.nl/product/203

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

moske schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 11:34:
of je plaatst 2 van deze, hiermee hebben we verschillende backhaul oplossingen geplaatst met een range to ongeveer 3.5 KM let wel MET L.O.S

http://www.wimoodshop.nl/product/203
Alleen zit je met 2 van deze weer/nog op de 5GHz band.

Ga naar de 2,4GHZ band. = Geen DFS, en minder demping.
Neem antennes met een niet al te grote openingshoek voor optimaal ontvangst.
Hoe kleiner hoe beter (betere ontvangst) niet al te klein ivm beweging van de boot.
Wel word het met kleinere openingshoeken moeilijker om de antenne goed uit te richten.

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 22:08
Ik heb nog een Yagi antenne liggen waar ik niets mee doe, als je interesse hebt PM me even, mag je hebben voor 4 euro, en verzendkosten / ophalen ;)

gr
Pagina: 1