Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 09:32
Hi there :)

Ik heb sinds een dag of 2 dat mijn iMac (27", i7, 2011) enorm staat te blazen, zelfs wanneer ik niks doe of open heb staan. In activiteitenweergave zie ik geen processen die veel CPU trekken of een hoge 'energie-impact' hebben, CPU is voor meer dan 90 % idle. Na de installatie van iStat Menu kwam ik er achter dat mijn GPU erg heet wordt (90+ graden) wanneer er geen programma's open staan.

Bestaat er een programma/mogelijkheid om mee te zien wat je GPU aan het doen is?

De volgende opties had ik zelf bedacht/bekeken:

- Er loopt op de achtergrond een bitcoin-mining proces wat de GPU flink belast. Ik heb ongeveer een jaar geleden een beetje geexpirimenteerd met BTC, vrij snel weer mee gestopt, alle software verwijderd, lijkt me dat mocht ik hier iets mee gemold hebben dat al eerder aan het licht had moeten komen. Verder zou dit proces dan in de lijst met aplicaties met een hoge energie impact moeten staan? (iStat geeft aan dat het opgenomen vermogen >125 Watt is)

- De temperatuursensor is stuk, de achterkant/bovenrand van de iMac voelt niet heel warm, als in ik heb hem wel eens heter gevoeld, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat de Fan 100% staat te blazen.

- De GPU is stuk, geen idee hoe dit te testen is, de iMac functioneert verder normaal, reageert ook niet anders/trager dan normaal.

- Ergens een foutje/bug in de software? Heb PRAM reset gedaan, ook een SMC reset, heeft niet geholpen. Hardware test (opstarten met D ingedrukt?) kom ik niet in, dan blijft het scherm gewoon grijs. Ik draai de laatste software en alles is keurig geupdate.

Software/OS opnieuw installeren heb ik (nog) niet gedaan, wilde eerst uitsluiten dat hier de oorzaak lag, aangezien dit nogal wat werk met zich mee brengt.

Bestaat er iets van software waarmee ik kan zien wat mijn GPU doet/belast? Of heeft iemand andere tips?
Mocht het ter zake doen, ik heb de iMac zo'n 3 jaar en hij heeft praktisch 24/7 aangestaan.

Alvast bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneLoog
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-09-2021
met HWSensors kan je oa clocks nalopen, let wel op dat je bij het installeren niet FakeSMC mee installeert. Als je ziet dat je GPU niet lager of hoger schakelt naar belasting, heb je misschien last van de OpenCL bug..
Er is ook CUDA-Z waarmee je je GPU kan belasten en clocks kan uitlezen.