Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 09:54
Hallo allemaal,

Laatste half jaar ben ik bezig met het maken van apps (vooral games) voor android als hobby. Nu zit ik met het probleem dat ik niet weet of ik belasting wel of niet moet betalen over de inkomsten die ik met advertenties in het spel verdien. De app (spel) zelf is gratis en op de site van belastingdienst (link) staat het vaag uitgelegd.

Nu heb ik afgelopen half jaar rond 3K euro gekregen uit de advertenties maar ik weet niet of/hoe ik het moet opgeven bij de belastingdienst.

Misschien heeft iemand een idee/tips?

Mvg

Ilija

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inkomen uit overig werk is de plek hiervoor:

Voorbeelden resultaat uit overig werk
Lees voor (Wordt in een nieuw venster geopend)

Bij resultaat uit overige werk kunt u denken aan opbrengsten:
  • als gastouder
  • als freelancer
  • als artiest of beroepssporter
  • uit een persoonsgebonden budget
  • uit het klussen voor anderen
  • uit het verrichten van huishoudelijk werk voor anderen
  • uit kostgangers
  • uit het geven van cursussen of bijles
  • uit het schrijven van artikelen en boeken
  • uit het houden van lezingen
  • als gastdocent
  • als lid van een gemeenteraad
  • uit werkzaamheden via internet (bijvoorbeeld inkomsten uit apps of handel via internet)
  • uit deelname aan (korte) medische onderzoeken tegen betaling
  • als vrijwilliger
  • als arbeidsbeloning uit de onderneming van uw fiscale partner
  • van buitenlandse opdrachtgevers
bron: http://www.belastingdiens...resultaat_uit_overig_werk

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 13:11 . Reden: antwoord completer gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Inderdaad. Als je op persoonlijke titel apps bouwt, val het onder resultaat overige werkzaamheden, belastbaar in box 1. Als de werkzaamheden of de inkomsten wat serieuzer worden, zou ik inschrijven als ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ja en nee,
je hebt als bijkomend probleem dat je afnemers overal ter wereld zijn.

Wat denk je in de toekomst te zullen bereiken? Wil je doorgaan en meer verdienen, of denk je dat het meer kostendekkend zijn/blijft.

Als je meer een professie van wilt maken dan zul je er langzaam in moeten verdiepen. Voor inkomstenbelasting zal het niet eens het grootste probleem zijn, maar btw kan een crime worden als er bijvoorbeeld ingame aankopen worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Iblies schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:16:
[...]

Ja en nee,

Wat denk je in de toekomst te zullen bereiken? Wil je doorgaan en meer verdienen, of denk je dat het meer kostendekkend zijn/blijft.

Als je meer een professie van wilt maken dan zul je er langzaam in moeten verdiepen. Voor inkomstenbelasting zal het niet eens het grootste probleem zijn, maar btw kan een crime worden als er bijvoorbeeld ingame aankopen worden gedaan.
Ik ben nu gewoon een student en ben dit van plan om als een hobby te blijven doen komende paar jaar. En wellicht proberen meer te verdienen door meer apps uit te brengen en dan met behulp van advertenties er maximaal uit te halen.

Het probleem is echter dat het bedrijf die uitbetaald in VS zit en het niet duidelijk is hoeveel ik van hun krijg (ja ik weet het, het is een vaag bedrijf).

Als ik het verder snap moet ik dus gewoon volgend jaar het bedrag over 2014 bij de aangifte opgeven?

Tot welke bedrag hoef dat niet?

Ilija

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RusFighter schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:29:
[...]
Als ik het verder snap moet ik dus gewoon volgend jaar het bedrag over 2014 bij de aangifte opgeven?
Klopt, eventuele uitgaven die je gemaakt hebt om de inkomsten te genereren kan je aftrekken. Ik weet alleen niet wat de exacte afschrijvingsregels zijn m.b.t. inkomsten uit overig werk.
Tot welke bedrag hoef dat niet?
In principe moet je dat al doen als je € 1,- verdient, als student kan het dan best zo zijn dat je uiteindelijk geen belasting betaald omdat je nog niet boven je heffingskortingen uit komt, maar dat blijkt aan het eind van het aangifte programma.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 13:47
Dat je dat vanaf € 1,- aan moet geven is niet waar. Eigenlijk pas wanneer het het hobbymatige ontstijgt. Nu denk ik dat je bij winstbedragen a € 6.000,- p/j niet meer echt kan spreken over een hobby en het dus inderdaad als ROW aan moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hou er als student ook rekening mee dat je niet boven de norm uit komt van DUO. Er is een limiet (10k?) aan je inkomen anders vervvalt het recht op studiefinancering.

Ik zou je inkomsten gewoon netjes bijhouden en tijdens je belastingaangifte doorgeven. Als je binnen de norm valt is het prima en als je er boven valt wordt het verrekend. Als het echt interessante inkomsten worden is het misschien wel slim om je in te schrijven bij KvK (stelt niet veel voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Dreadramon schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:21:
Dat je dat vanaf € 1,- aan moet geven is niet waar. Eigenlijk pas wanneer het het hobbymatige ontstijgt. Nu denk ik dat je bij winstbedragen a € 6.000,- p/j niet meer echt kan spreken over een hobby en het dus inderdaad als ROW aan moet geven.
Belastingdienst spreekt over ruimschoots kostendekkend.

De criteria die hier en daar wordt gehanteerd met betrekking tot de 6000 euro heeft te maken met de algemene loonheffingskorting,
indien je verder geen inkomsten hebt betaal je effectief vanaf een resultaat van ongeveer 6k belasting. Als je een baan hebt en die past die korting toe, dan betaal je gewoon belasting over row.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 07:39
Deveon schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:29:
Hou er als student ook rekening mee dat je niet boven de norm uit komt van DUO. Er is een limiet (10k?) aan je inkomen anders vervvalt het recht op studiefinancering.

Ik zou je inkomsten gewoon netjes bijhouden en tijdens je belastingaangifte doorgeven. Als je binnen de norm valt is het prima en als je er boven valt wordt het verrekend. Als het echt interessante inkomsten worden is het misschien wel slim om je in te schrijven bij KvK (stelt niet veel voor).
Limiet is al verhoogd naar 13.000 euro per jaar. Wat belangrijker is dat het bedrag bruto of netto is. Ik zit zelf met hetzelfde probleem en schrijf me maar in bij de KvK om de BTW-aangifte mogelijk te maken. Want klanten eisen dat ik BTW-factureer maar aan wie ik de BTW moet afdragen zonder BTW-nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder BTW nummer mag je dan ook niet BTW factureren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14

_Arthur

blub

Termi schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:18:
Want klanten eisen dat ik BTW-factureer maar aan wie ik de BTW moet afdragen zonder BTW-nummer.
Waarom zouden ze dat eisen? Bedrijven zijn een doorgeefluik met betrekking tot de BTW. Ze 'winnen' er niets mee/bij.

Verder zoals al is gezegd: jij mag geen BTW in rekening brengen als je geen BTW-nummer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
_Arthur schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 18:38:
[...]

Waarom zouden ze dat eisen? Bedrijven zijn een doorgeefluik met betrekking tot de BTW. Ze 'winnen' er niets mee/bij.

Verder zoals al is gezegd: jij mag geen BTW in rekening brengen als je geen BTW-nummer hebt.
Je heb afnemers die er op staan dat je een btw-bon factureert, maar dat is onwetendheid.

Als je als afnemer twijfels hebt vraag je een var-verklaring van de opdrachtnemer en bij facturatie laat je netjes niet-btw-plichtig noteren. Dan weet je in ieder geval vrij zeker dat je met iemand werkt die er serieus mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 13:47
Iblies schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:49:
[...]

Belastingdienst spreekt over ruimschoots kostendekkend.

De criteria die hier en daar wordt gehanteerd met betrekking tot de 6000 euro heeft te maken met de algemene loonheffingskorting,
indien je verder geen inkomsten hebt betaal je effectief vanaf een resultaat van ongeveer 6k belasting. Als je een baan hebt en die past die korting toe, dan betaal je gewoon belasting over row.
Wat de belastingdienst zegt weet ik niet, rechtspraak gebruikt veelal het criterium van hobbymatig karakter (zie bijvoorbeeld: http://uitspraken.rechtspraak.nl/#ljn/BV6159 ). Dit soort zaken zijn vaak een grijs gebied. In de zaak uit de link bijvoorbeeld, wil de belastingplichtige graag de kosten aftrekken, dit vind de belastingdienst (en rechters veelal met hen) ongewenst. In jouw geval zijn er waarschijnlijk weinig af te trekken kosten en zal de BD veel eerder het standpunt innemen dat het ROW is.

Het is ook een beetje afhankelijk van hoe braaf je wilt zijn. Als je het als ROW aangeeft, zal de belastingdienst nooit zeggen dat het eigenlijk geen ROW is. Als je het niet aangeeft en dus ziet als opbrengsten uit een hobby, dan kan de belastingdienst daar wellicht ooit vragen over stellen indien ze achter jouw inkomsten komen. Mocht je dan de discussie verliezen, corrigeert de belastingdienst jouw aanslag (99% zeker zonder boete). Dus het risico dat je loopt is niet zo groot.

Let wel, mochten je inkomen nou de komende tijd de pan uit rijzen, dan veranderd bovenstaande natuurlijk wel. Dan slaat de schaal al sneller naar ROW of zelf WUO.

Tot slot wat betreft die € 6.000. Die kwam uit de startpost, waar hij spreekt over een winst van 3k het afgelopen halfjaar. Dat keer 2 is 6k p/j. Niks met heffingskortingen te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Om kleine bedragen zal inderdaad niemand vallen,
maar een van mijn eerste vragen was dan ook wat de intentie is van TS.

Als hij op korte termijn meer inkomsten en/of kosten verwacht, dan is hij er zelf bij gebaat om zo snel mogelijk zijn administratie in orde te hebben en zich aan te melden bij de juiste instanties.
Een ander probleem zijn vreemde boekingen, die worden braaf doorgegeven aan de fiscus. Grote boekingen vanaf 15k zijn verplicht. Daarnaast ongebruikelijke transacties, en daar is geen bedrag aan gekoppeld. Het kan een tijdje goed gaan, alleen is terugkoppeling wel heel makkelijk aangezien alles giraal gaat.

Scala aan factoren waar je (on)bewust rekening mee moet houden zijn best veel,
bij de uitspraak die je zelf hebt aangehaald struikelde hij om de aanvraag van de vergunning. Het geheel klopte niet en dan loop je achter de feiten aan om het te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-09 13:42
Iblies schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:16:
[...]
Ik heb geen ervaring met in-app aankopen als app-eigenaar, maar dit klopt toch niet? Jij krijgt geen geld van de kopers. Jij krijgt geld van Apple/Google. Apple/Google int geld van de koper.

Volgens mij heb je dus maximaal 3 afnemers: Google, Apple en Microsoft. Die zitten alle 3 vermoeddelijk in de US of in Ierland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Over €100 inkomen in een jaar gaat de BD niet vallen, dat is 'hobby'. Maar €3k in een half jaar moet je zeker gaan opgeven. Dat is een zodanig niveau, dat ik ook zou overwegen om me in te gaan schrijven als ondernemer mij de kvk en de BD.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 15:31
ATS schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 09:10:
Over €100 inkomen in een jaar gaat de BD niet vallen, dat is 'hobby'. Maar €3k in een half jaar moet je zeker gaan opgeven. Dat is een zodanig niveau, dat ik ook zou overwegen om me in te gaan schrijven als ondernemer mij de kvk en de BD.
Al is het alleen al om een goede aansprakelijkheidsverzekering te kunnen regelen... :)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Het probleem is echter dat het bedrag niet stabiel is. Een jaar kan het veel zijn, ander jaar niks (veel concurrentie etc). Ik verdien alleen geld met de advertenties in de apps en dus (nog) niet uit in-app aankopen. En krijg dus ook het geld van (amerikaans) ad netwerk.

Wat ik me afvraag is bij welke bedrag (per jaar) je beste kan inschrijven voor ondernemer en wat de voornamelijk voordelen zijn van ondernemerschap?

Ik ben bezig met een technische studie en weet vrij weinig van ondernemerschap.

Maar als ik goed begrijp moet ik bij mij volgende aangifte een bedrag invullen die ongeveer de winst is (dus ik kan ruim spelen met de kosten?) over 2014.

PS: ik heb een bijbaantje waar ik al loonheffingskorting krijg.

Ilija

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat zei de belastingdienst toen je ze belde? ;)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Fietsbel schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 01:34:
Wat zei de belastingdienst toen je ze belde? ;)
Of beter nog: ga eens langs bij een kantoor in de buurt. Mijn persoonlijke ervaring is lang niet slecht met die dienst.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je de inkomsten opgeeft als overig werk zul je ook de bijdrage zvw moeten betalen, in 2104 5,4%. Met een maximum van 51.000 euro inkomen, daarboven niet meer.

Bron: http://www.belastingdiens...edragen_en_aanslaggrenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:44

Tuxie

En WeL nU!

Ja, dit is ROW zoals iedereen hierboven opmerkt en dit wordt belast in box 1. Maar bij 6000 per jaar als bijverdienste wordt het interessant om een eenmanszaak op te richten:
- genereert winst uit onderneming
- je komt in aanmerking voor startersaftrek en zelfstandigenaftrek
- je kunt btw vrij inkopen ( nieuwe pc, software, licenties, marketing )
- pasjes Makro en Officecentre ;)

Kortom, deze fiscale regelingen dempen jouw niveau van belasting betalen aardig. Ga eens naar de KvK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen_S
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:35
Ik denk dat je vooral zelf moet bedenken wat je wilt. Zoals hierboven al aangegeven kan het voordelig zijn om je aan te melden als ondernemer maar misschien moet je je ook afvragen of je dit zelf wilt. Ik kan me voorstellen als zelf student zijnde dat je geen zin hebt dit allemaal op je hals te halen.

Ik zou wel je inkomsten voor de DUO in de gaten houden (en eventueel je stufi stop zetten). En zoals ook al gezegd, ga eens langs bij het belastingkantoor, waarschijnlijk zoeken ze het graag voor je uit.

Als je het als overige inkomsten aangeeft hou er dan ook wel rekening mee dat je waarschijnlijk een klap belasting nog moet betalen hierover (tot 50% afhankelijk van je uiteindelijke inkomen en je bijverdienste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-09 19:58
Voor btw aftrekken hoef je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting te zijn: ook als je ROW status hebt kun je BTW-plichtig zijn.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:10

Basszje

Reisvaap!]

Stufi zou ik vooral in de gaten houden want ze kunnen hele jaarbedragen terugvordering tot jaren terug als ze erachter komen dat je over de limieten heen gaat zonder het te melden

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14

_Arthur

blub

Tuxie schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 11:29:
Tof! Weer wat geleerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik zou het vooral niet uitgeven want reken maar dat je minstens een derde mag afstaan aan inkomstenbelasting... Zoals gezegd: je kunt het opgeven bij "Overige inkomsten" in de aangifte inkomstenbelasting.
Tuxie schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 11:29:
Vergeet niet dat je met aankopen boven de 450 euro ex BTW de aankoop moet afschrijven over meerdere jaren. Kan heel handig zijn maar is administratief iets meer werk.

[ Voor 46% gewijzigd door Cartman! op 20-07-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:39

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ga met een accountant praten... Dat geldt voor al jouw vragen.
Een accountant denkt met jou mee, de KvK denkt met de belastingdienst mee.

KvK en belastingdienst vinden het heerlijk als jij en vele anderen denken dat ze moeten vrezen voor een controle van de belastingdienst.
Iedereen doet of je eerst naar de KvK moet, maar de accountant die je helpt met je bedrijf hoort de eerste stap te zijn!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Oneens, een accountant kost je direct knaken. Ga eerst eens naar kvk en belastingdienst, kost niks. Daarna kun je n inschatting maken of t nodig is n accountant te hebben. Ik heb al 9 jaar n eenmanszaak en doe administratie gewoon zelf, spaart n hoop kosten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Ik denk dat ik ondernemerschap even links laat liggen (heb daar nu niet echt zin in en de inkomsten zijn nog te laag daarvoor).

Wel heb ik opmerking/vraag over mij loonheffingskorting.

Nu geldt voor studenten een korting van 2.033 per kwartaal. Dit komt neer op ruim 8.000 euro per jaar.

Stel dat ik bij mijn bijbaantje 2000 verdien (netto, hier krijg ik dus die loonheffingskorting ook) en met overige werk 6000 (ook netto) over 2014. Totaal heb ik dus 8000 euro verdiend en hoef ik in principe als student geen btw af te dragen. Nou moet ik uiteraard die overige inkomsten bij de aangifte opgeven. Maar als ik goed begrijp hoef ik helemaal geen loonheffing te betalen als ik onder de magische grens van loonheffingskorting (8000 voor stundenten, 2.033 voor onder 65 jaar en geen student) zit.

Zie ik het nu verkeerd of heb ik gelijk?

[ Voor 8% gewijzigd door RusFighter op 21-07-2014 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Laatst online: 13-09 16:51
Je haalt BTW en inkomstenbelasting door elkaar. Je hebt inderdaad, net zoals iedereen, recht op de algemene heffingskorting. Deze wordt bij je aangifte automatisch verrekend.

Voor een indicatie kun je eventueel het aangifteprogramma 2013 downloaden en daar je getallen invullen, zie je vanzelf hoe het uitpakt.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53
RusFighter schreef op maandag 21 juli 2014 @ 01:49:
Ik denk dat ik ondernemerschap even links laat liggen (heb daar nu niet echt zin in en de inkomsten zijn nog te laag daarvoor).

Wel heb ik opmerking/vraag over mij loonheffingskorting.

Nu geldt voor studenten een korting van 2.033 per kwartaal. Dit komt neer op ruim 8.000 euro per jaar.

Stel dat ik bij mijn bijbaantje 2000 verdien (netto, hier krijg ik dus die loonheffingskorting ook) en met overige werk 6000 (ook netto) over 2014. Totaal heb ik dus 8000 euro verdiend en hoef ik in principe als student geen btw af te dragen. Nou moet ik uiteraard die overige inkomsten bij de aangifte opgeven. Maar als ik goed begrijp hoef ik helemaal geen loonheffing te betalen als ik onder de magische grens van loonheffingskorting (8000 voor stundenten, 2.033 voor onder 65 jaar en geen student) zit.

Zie ik het nu verkeerd of heb ik gelijk?
Het wordt alleen minder leuk als je inkomsten boven de 8k/jaar uitkomen.
Dan moet je er rekening mee houden dat je over de rest minstens 1/3 belasting moet betalen. En die rekening komt ergens in mei/juni in 1 keer binnen. Dan moet je dat geld dus niet hebben uitgegeven.

Als werknemer heb je daar geen last van, want de inkomstenbelasting wordt op je loon ingehouden. En als je onregelmatig werkt (vakantiewerk bijvoorbeeld) of geen loonheffingskorting gebruikt, dan krijg je vaak zelfs geld terug.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 11:01
Heb je al met de belastingdienst zelf gebeld? De meeste mensen zijn daar heel vriendelijk en kunnen je het precies uitleggen. Heb dat zelf ook gedaan over hoe en wat en kreeg het allemaal netjes uitgelegd en nog eens per mail opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik kan je wel aanraden om voor gerichte vragen even een brief (ja, ouderwets) te sturen. Dan kijkt er echt iemand met kennis naar ipv. iemand die een cursus heeft gedaan van een halve dag. Fijne er aan is dat zij ook bewaren dat jij contact gehad hebt over dat onderwerp en ze bij een eventuele controle weten dat je moeite hebt gedaan om het duidelijk te krijgen :)
Pagina: 1