WKOA Maandtraject abonnement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Hallo iedereen,

Vanochtend weer naar me werk na een weekje vakantie, gelukkig was ik niet vergeten om een nieuw trein abonnement aan te schaffen via de site van de NS.

Na dit te hebben gedaan ging ik op weg, jammer genoeg bleek bij het ophalen van het abonnement het niet meer zo te zijn dat je je datum kiest op de automaat, ze houden nu standaard 2 weken in de toekomst aan, waardoor mijn abonnement pas in gaat op de 21ste. Het kiezen van de datum staat in mijn ogen niet erg duidelijk aangegeven op de site.

Na naar het loket te zijn gegaan verwezen ze mij naar de Klantenservice, welke ik ook netjes gebeld heb. Na een kwartier in de wacht te hebben gehangen kreeg ik iemand aan de lijn, die meteen verkondigde dat ze mij niet kon horen en toen gooide ze de hoorn erop.

Vandaag heb ik weer gebeld, ze vertelde mij dat mijn abonnement, die pas de 21ste in gaat, al geactiveerd was en dat ze daarom de datum niet meer konden veranderen. Wat ik bijzonder raar vind, aangezien er nog geen gebruik van is gemaakt.

Het kost mij nu 20 euro per dag om naar mijn werk te gaan, wat ik nogal gortig vind. Ik wil dus eigenlijk het abonnement retourneren onder de Wet koop op afstand, naar deze niet aan de verwachtingen voldoet.

Nu heb ik het een of ander opgezocht omtrent deze wet en hierbij kwam ik op het volgende:

In de volgende gevallen is er geen sprake van koop op afstand:

u koopt online bij een particulier;
u koopt uit een automaat (bijvoorbeeld een blikje of een treinkaartje).

In mijn ogen heb ik niets gekocht uit een automaat. Ik heb iets aangeschaft via internet en betaald met IDEAL, waarna ik mijn bestelling op mijn OV-chipkaart kon zetten bij de automaat.

In mijn ogen zou ik dus aanspraak moeten kunnen maken op de Wet koop of afstand.

Heeft iemand anders hier ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat stond er toen je bestelde? Was dit duidelijk aangegeven in de voorwaarden of niet?

En los daarvan: Wat lost dit op voor je? Je retourneert, neemt en nieuwe en moet dan alsnog 2 weken wachten? Of ga je helemaal niet meer met de trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Sander schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:23:
Wat stond er toen je bestelde? Was dit duidelijk aangegeven in de voorwaarden of niet?

En los daarvan: Wat lost dit op voor je? Je retourneert, neemt en nieuwe en moet dan alsnog 2 weken wachten? Of ga je helemaal niet meer met de trein?
Ik kan nu niet bekijken wat er stond, want de site ligt eruit 8)7

Mijn plan is om te retourneren, een nieuwe te nemen en deze expliciet vandaag in te laten gaan en dan gewoon weer met de trein te gaan reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
Voor zover ik weet kon je onder de oude voorwaarden (van voor vorige maand) een dienst als een abonnement alleen retourneren onder de WKOA voordat deze geactiveerd is, geen idee of dit bij de nieuwe regels veranderd is.

Mocht je nog onder de oude regels vallen check dan even of het abonnement al geactiveerd is, Ik durf bijv. niet te zeggen of het op de kaart zetten van het product in dit geval onder activeren valt.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 08-07-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Dennism schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:26:
Voor zover ik weet kon je onder de oude voorwaarden (van voor vorige maand) een dienst als een abonnement alleen retourneren onder de WKOA voordat deze geactiveerd is, geen idee of dit bij de nieuwe regels veranderd is.

Mocht je nog onder de oude regels vallen check dan even of het abonnement al geactiveerd is.
Mijn abonnement is in ieder geval geactiveerd, ik snap alleen niet hoe en wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Dennism schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:26:

Mocht je nog onder de oude regels vallen check dan even of het abonnement al geactiveerd is, Ik durf bijv. niet te zeggen of het op de kaart zetten van het product in dit geval onder activeren valt.
Activeren zou logischerwijs moeten betekenen dat je al gebruik kan maken van de dienst, of niet?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
hexta schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:40:
[...]

Activeren zou logischerwijs moeten betekenen dat je al gebruik kan maken van de dienst, of niet?
Dat is precies wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
hexta schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:40:
[...]

Ik durf niet te zeggen wat in dit geval de definitie daarvan is, maar ik zou het zelf ook op die manier zien inderdaad. Maar het zou uiteraard kunnen dat de NS dit anders ziet, waardoor je in een soort welles/nietes verhaal met de NS komt. Ik zou dus eerst eens even de voorwaarden en je aankoop bevestiging erbij pakken en deze eens goed doornemen om te kijken wat daar in staat.

[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 08-07-2014 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:57
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij vindt activeren plaats op het moment dat je de bestelling daadwerkelijk ophaalt bij de kaartautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Dennism schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:49:
[...]

Ik durf niet te zeggen wat in dit geval de definitie daarvan is, maar ik zou het zelf ook op die manier zien inderdaad. Maar het zou uiteraard kunnen dat de NS dit anders ziet, waardoor je in een soort welles/nietes verhaal met de NS komt. Ik zou dus eerst eens even de voorwaarden en je aankoop bevestiging erbij pakken en deze eens goed doornemen om te kijken wat daar in staat.
Ja, ik heb dus na de aankoop een mail gekregen met hoe de kaart geactiveerd wordt. Dat gebeurt dus automatisch als je de aankoop ophaalt. Ik heb dit overigens niet gezien, aangezien ik gelijk de deur uit ging na het doen van de aankoop, ik ging naar mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Volgens een collega die gisteravond/vanmorgen zijn abonnement heeft aangeschaft via de website moet je de ingangsdatum zelf opgeven, en is de default over 2 weken. Daarmee heb je dus inderdaad zelf de blunder begaan en is het in mijn ogen toch een beetje op de blaren zitten. Nu proberen eronder uit te komen lijkt me dan ook niet echt fair. Enige dat je zou kunnen proberen is meerdere keren NS bellen, en proberen aanspraak te doen op coulance van hun kant.

[ Voor 45% gewijzigd door Sander op 08-07-2014 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
Volgens de website van Consuwijzer heb je geen bedenktijd op "reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding". Hier kun je een reisabonnement ook onder scharen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Sander schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:17:
Volgens een collega die gisteravond/vanmorgen zijn abonnement heeft aangeschaft via de website moet je de ingangsdatum zelf opgeven, en is de default over 2 weken. Daarmee heb je dus inderdaad zelf de blunder begaan en is het in mijn ogen toch een beetje op de blaren zitten. Nu proberen eronder uit te komen lijkt me dan ook niet echt fair. Enige dat je zou kunnen proberen is meerdere keren NS bellen, en proberen aanspraak te doen op coulance van hun kant.
Ik snap de blunder niet zo goed. Het staat niet duidelijk dat je zelf de datum moet kiezen en daar ga je ook niet van uit als je altijd de datum hebt gekozen via de automaat zelf.

Ik vind het zelf een veel grotere blunder dat het te moeilijk is om 2 cijfertjes te veranderen op een abonnement wat nog niet eens gebruikt is en die pas over 2 weken in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan toch ook een nieuw abo voor 2 weken op je kaart zetten ? dan reis je in ieder geval weer voordeliger en kost het je maar 1 dag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46
CappieL schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:19:
Volgens de website van Consuwijzer heb je geen bedenktijd op "reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding". Hier kun je een reisabonnement ook onder scharen.
Inderdaad, Op vliegtickets en concertkaartjes geldt de WKOA ook niet. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:46:
Je kan toch ook een nieuw abo voor 2 weken op je kaart zetten ? dan reis je in ieder geval weer voordeliger en kost het je maar 1 dag....
Ja, daar heb ik naar gevraagd. Wat er zou gebeuren als ik een nieuw abonnement koop die de eerste overlapt. Maar dat kon ook weer niet, toen kreeg ik een heel verhaal over dat een maand traject abonnement maar per jaar kan worden opgezegd ofzo. Ik was er redelijk klaar mee dus ik heb maar opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lodo schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:35:
[...]

Ja, daar heb ik naar gevraagd. Wat er zou gebeuren als ik een nieuw abonnement koop die de eerste overlapt. Maar dat kon ook weer niet, toen kreeg ik een heel verhaal over dat een maand traject abonnement maar per jaar kan worden opgezegd ofzo. Ik was er redelijk klaar mee dus ik heb maar opgehangen.
Vreemd ik werkte voor EBS en wij kregen veel mensen die er zelf een abo op hadden gezet en er dan achter kwamen dat ze per ongeluk de datum ( maand) verkeerd ingevuld hadden. Wij zetten dan gewoon 1 abo ervoor en het probleem was opgelost... ;) Je hebt dan natuurlijk wel 2 maand abo"s op je kaart gezet.... Wat misschien weer zonde van het geld is ....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
De Wet koop op afstand is dood, leve de Wet consumentenrechten!
quote: Artikel 6:230o lid 1 aanhef en onder a BW
De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, vanaf bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten: de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;
Vandaar dat de overeenkomst pas over 14 dagen ingaat.
quote: Artikel 6:230p aanhef en onder e BW
De consument heeft geen recht van ontbinding bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten die strekt tot de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, van goederenvervoer, van autoverhuurdiensten, van catering en van diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaald tijdstip of een bepaalde periode van nakoming is voorzien;
Een treinabonnement bij de NS heeft niet als doel vrijetijdsbesteding.
quote: 6:230g sub e BW
overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
Ik zou zeggen dat een het heroepingsrecht ook geldt als je de kaartjes bij een automaat besteld. Hierbij is de handelaar niet persoonlijk aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
alfatrion schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:40:
De Wet koop op afstand is dood, leve de Wet consumentenrechten!

[...]

Vandaar dat de overeenkomst pas over 14 dagen ingaat.

[...]

Een treinabonnement bij de NS heeft niet als doel vrijetijdsbesteding.

[...]

Ik zou zeggen dat een het heroepingsrecht ook geldt als je de kaartjes bij een automaat besteld. Hierbij is de handelaar niet persoonlijk aanwezig.
Dus kort gezegd is het heroepingsrecht van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Ja, zo lees ik dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:53

-d-

Lodo schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:22:
[...]

Ik snap de blunder niet zo goed. Het staat niet duidelijk dat je zelf de datum moet kiezen en daar ga je ook niet van uit als je altijd de datum hebt gekozen via de automaat zelf.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cVMagvC.png

Even uitgaande dat gisteren de pagina hetzelfde was, vind ik het wel vrij duidelijk? Default doet hij inderdaad over 2 weken, maar datum is eenvoudig aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
-d- schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:57:
[...]

[afbeelding]

Even uitgaande dat gisteren de pagina hetzelfde was, vind ik het wel vrij duidelijk? Default doet hij inderdaad over 2 weken, maar datum is eenvoudig aan te passen.
Ja daar valt over te twisten. Op een groot scherm, terwijl je redelijk haast hebt, is het in het oog van gebruiksgemak beter om er gewoon een lijst van te maken. Inplaats van zo'n raar input veldje met een paragraph als header.

Maar ja, misschien ben ik te kieskeurig als webdeveloper.

EDIT:

Overigens vind ik het nog steeds wel erg bijzonder dat het wijzigen van een datum dus onmogelijk voor ze blijkt te zijn, terwijl het wijzigen daarvan in dit digitale tijdperk toch wel mogelijk moet kunnen zijn met één druk op de knop.

Ik had misschien beter op moeten letten, maar ik vind het geheel met alles bij elkaar toch wel voor mij spreken en ik heb eigenlijk nogal het gevoel dat de tekortkomingen van het systeem wat de NS heeft aangeschaft op mij worden afgewenteld, á 35 euro per dag...

[ Voor 28% gewijzigd door Lodo op 08-07-2014 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:04

Nikeo

Jawelles

Je kan evt vandaag nog een oud maandtrajectabbo kopen bij de automaat. Dat heb ik gisteren nog gedaan. Dat moet wel bij een speciale automaat, op de meeste stations staat nog maar éen papieren kaartjesautomaat die ook deze speciale abonnementen verkoopt. Nog éen maand niet hoeven in te checken. Oh, het gemak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Na meerdere malen contact te hebben gehad met de NS is duidelijk geworden dat zij geen enkele mogelijkheid zien om mij te helpen met mijn probleem.

Het ziet er nu toch naar uit dat ik mij moet gaan beroepen op de door alfatrion aangedragen wetsartikelen.

Ik vind het allemaal zeer spijtig, aangezien ik nu 20 euro per dag betaal om op mijn werk te komen.
Pagina: 1