Crashes sinds nieuwe MSI 270x

Pagina: 1
Acties:

• Hatseflatsert
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-01 18:03
MSI 790fx-GD70
Phenom II 955 BE @ stock
2*4G DDR3 @ stock
MSI R9 270x 2G @ stock, 1080*1920
be quiet! 580W
Windows 7 x64

Hallo Tweakers,

Sinds ik een nieuwe 270x in mijn pc heb gestoken, geeft deze verschillende en steeds erger wordende problemen.

Wat voorafging:
De beugel van mijn CPU-koeler is een tijdje geleden afgebroken, waardoor het blok een paar centimeter naar beneden op mijn videokaart (Radeon 4890) viel. Die overleefde dat niet (getest in alle pci-slots), dus zitten er nu een nieuwe koeler en een Radeon 270x in.

Dat ging een paar dagen goed (zonder problemen GTA 4 op max gespeeld), maar nu heb ik de volgende prolemen:

- Bij opstarten een CMOS checksum error;
- Grafische plugins crashen in Chrome en Firefox;
- Grafisch zwaar werk zoals games werken niet of niet lang.

Er volgt ook vaak een BSOD, en sinds vandaag lukt het zelfs niet meer om bij opstarten het bureaublad te laden.

Het lijkt me dus een probleem met de PSU, maar trekt deze GPU dan zo veel meer dan mijn vorige? Of heeft het moederbord toch een tik gehad van het koelblok?

Alvast bedankt voor jullie ideeën!

• MatthijsTange
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-01 13:33
Hallo,

Klinkt mij alsof er meer aan de hand is dan alleen de GPU.... Als hij bij zware belasting uitvalt, met of zonder gamen, lijkt mij het dat er met de cpu misschien ook wel wat mis is.

Probeer eens te testen als je Prime95 draait samen met een temperatuur checker... Kijk dan wat deze doen en als deze de pan uit reizen dan misschien eens proberen de CPU uit de socket te halen, kijken of alles in orde is(pinnetjes), de nieuwe koeler opnieuw te monteren en op nieuw testen.

Als dit werkt doe je het zelfde met de GPU. Download furrmark en probeer de temperatuur in de gaten te houden.

Als ook dat in orde is misschien eens proberen de voeding te switchen. Deze is misschien in de loop der tijd beschadigd en kan de top van de videokaart niet aan. Misschien trekt deze te veel.

Als dit allemaal niet werkt..... dan hoop ik dat er slimmere tweakers zijn dan mij! :D

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

die voeding zou dat in principe gewoon moeten kunnen trekken, viel die beugel er af toen de PC draaide? je CPU kan namelijk ook nog wel eens te warm geworden zijn dan (als de koeling wegvalt). dan zou 't al heel toevallig moeten zijn dat de PSU er nu mee ophoudt net nadat je er een nieuwe GPU in gestoken hebt. bovendien vraagt een 4890 meer dan een 270X

MatthijsTange; je kunt OCCT gebruiken; deze heeft ook een stresstest en een zelf instelbare limiet qua temperatuur; als hij bijvoorbeeld 80 graden raakt stopt ie automatisch de test.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• MatthijsTange
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-01 13:33
Buurman, okay! Das wel cool die ga ik onthouden ...bedankt!

Verwijderd

Welke voeding is het precies? Be Quiet! heeft nogal wat kwalitatief niet zulke beste voedingen van 580W, als je zo'n hebt kun je wel eens deze problemen krijgen.

• Hatseflatsert
Een Straight Power E7 580W, zit er inmiddels 4 jaar in.
NLBUURMAN schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:32:
viel die beugel er af toen de PC draaide? je CPU kan namelijk ook nog wel eens te warm geworden zijn dan (als de koeling wegvalt).
Nee, toen stond-ie niet aan. Voordat ik doorhad dat de koeler eraf lag, heb ik wel een paar keer geprobeerd op te starten, maar bij 80°C schakelt de pc zichzelf uit.

Ik heb een paar testjes in OCCT gedraaid.
Bij de afzonderlijke tests (kwartier gedraaid) komt de CPU niet boven de 50°C uit, en de GPU blijft rond de 60°C schommelen.
Bij de Power Supply test loopt de GPU snel op tot - wat ik heb gezien - ongeveer 70°C voordat het beeld bevriest en ik de computer moet resetten.

Verwijderd

4 jaar is niet heel oud, maar als er wat stof in de voeding zit kan het wel zo zijn dat dat er één of meerdere condensators zijn gaan lekken, kwaliteit van deze voeding is namelijk niet echt uitstekend. Garantie is ook al verlopen, zit 3 jaar garantie op deze voeding. Dus voeding eens open en alle condensators eens goed bekijken, ook degene half onder de kabels kan zeker geen kwaad.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Hatseflatsert schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:55:
Ik heb een paar testjes in OCCT gedraaid.
Bij de afzonderlijke tests (kwartier gedraaid) komt de CPU niet boven de 50°C uit, en de GPU blijft rond de 60°C schommelen.
Bij de Power Supply test loopt de GPU snel op tot - wat ik heb gezien - ongeveer 70°C voordat het beeld bevriest en ik de computer moet resetten.
En probeer eens Furmark?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:35
spNk schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 20:40:
[...]

En probeer eens Furmark?
De ingebouwde GPU test van OCCT is Furmark ;)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Hatseflatsert
Terug van weggeweest.

De voeding heb ik helemaal schoongemaakt, maar ik kon geen opgeblazen condensatoren vinden.
edit: Ook alle condensatoren rond de CPU zijn op het eerste gezicht nog heel

Memtest86 heeft een dag staan draaien. Bij de eerste paar runs liep de boel vast bij test #5, maar daarna heeft het uren gedraaid zonder errors.
De enige benchmark die dus problemen geeft is de gecombineerde test van OCCT (GPU en Linpack).

Het gekke is dat ik HD films van de schijf zonder moeite kan afspelen, maar met filmpjes op Youtube of Netflix (ook bij lage resoluties) gaat het binnen een minuut fout.

Opstarten gaat ook nooit vlekkeloos; meestal krijg ik weer een CMOS error en kom ik pas bij de 3e of 4e poging voorbij de POST. Vaak voert Windows daarna systeemherstel uit.

Iemand nog suggesties?

[ Voor 5% gewijzigd door Hatseflatsert op 19-07-2014 18:02 ]

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Windows verse install geven al gedaan?

Ik had bij mijn vorige XP ook errors en met deze (win 7 64B op zelfde HDD van toen) geen gezeur gehad nog.

Je zou drivers (flash) na kunnen lopen want HD films speelt hij wel zeg je.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• Hatseflatsert
Koos2009 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 21:26:
Windows verse install geven al gedaan?
Dat doe ik liever als laatste optie.
Koos2009 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 21:26:
Je zou drivers (flash) na kunnen lopen want HD films speelt hij wel zeg je.
Flash is up to date. Games veroorzaken dezelfde crashes.

Is het dan waarschrijnlijker dat mijn hardware een tik heeft gehad (zie eerste post), of dat Windows de weg kwijt is?

• Hatseflatsert
Inmiddels heb ik Windows en alle drivers opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft niet alles opgelost.

- In browsers filmpjes bekijken gaat beter, maar nog niet altijd goed.
- Zware games crashen nog steeds.
- De CMOS error is gebleven.
- Bij booten krijg ik niet altijd direct beeld, en moet ik resetten. (monitor is aangesloten via HDMI)

Daarbij zat er bij de laatste keer opstarten een fout in het bureaublad. Zie ook het groene balkje rechts boven het grijze vlak. De zwarte vlakken heb ik zelf toegevoegd en zijn geen onderdeel van de fout. Als ik naar de volgende achtergrond klik, verdwijnt het grijze vlak.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/llkr7.jpg

Dus toch een hardwarefout?

[ Voor 5% gewijzigd door Hatseflatsert op 27-07-2014 17:17 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zeg probeer toch is een andere voeding, ik heb ook een Be Quiet! pure power E7 730w hier liggen waar op het eerste gezicht ook niets mis mee was maar toch veroorzaakte hij allerlij probelemen. CMOS error kan ook komen door een brakke voeding (batterij van de bios leeg en de voeding houd de spanning niet goed op je mobo)

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik heb ook dit probleem ongeveer is gehad dat elke keer ik een spel speelde hij ineens crashte, kijk eens of je bij je bios het mhz van je ram in orde is.

Verwijderd

DarkBlaze schreef op zondag 27 juli 2014 @ 18:13:
Ik zeg probeer toch is een andere voeding, ik heb ook een Be Quiet! pure power E7 730w hier liggen waar op het eerste gezicht ook niets mis mee was maar toch veroorzaakte hij allerlij probelemen. CMOS error kan ook komen door een brakke voeding (batterij van de bios leeg en de voeding houd de spanning niet goed op je mobo)
Dan had je hoogstwaarschijnlijk een lekkende 5Vsb elco. Als de voeding al enkele jaren oud was, maar type wat je noemt bestaat niet dus dat kan ik niet nagaan. ;)

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

O ja, het is een L7 maar dat had jij ook wel kunnen bedenken :') en nee dat was niet die wees stil!, die werkt wel zo lang je maar geen hoge load er op zet dus ik vermoed dat ergens in het 12v deel er een cap heen is gegaan.

Mijn punt was dus inderdaad dat een brakke 5v sb dat soort problemen kan geven icm een lege batterij.

[ Voor 18% gewijzigd door DarkBlaze op 30-07-2014 10:48 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Hatseflatsert
Update:

Veel gepriegel en een smak geld later lijkt het toch de voeding te zijn geweest. Ik heb die vervangen door een Corsair RM650, en de fouten die ik eerder tegenkwam (CMOS, games en filmpjes die crashen) komen vooralsnog niet meer voor.

Thanks voor de hulp!

• Simoonzel
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-06-2025
*O*
ik heb niks gedaan maar ik ben blij voor je

[ Voor 90% gewijzigd door Simoonzel op 30-07-2014 19:57 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:57

Thomg

Aww yiss

Hatseflatsert schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 19:49:
Update:

Veel gepriegel en een smak geld later lijkt het toch de voeding te zijn geweest. Ik heb die vervangen door een Corsair RM650, en de fouten die ik eerder tegenkwam (CMOS, games en filmpjes die crashen) komen vooralsnog niet meer voor.

Thanks voor de hulp!
Jammer dat je van alle voedingen voor een RM650 gegaan bent.
Pagina: 1