Toon posts:

Upgraden desktop met o.a. SSD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn desktop upgraden.
Ik vind de desktop langzamerhand heel traag opstarten en bovendien heb ik veel moeite heb met het beheren van de database van Lightroom waarin zo'n 30.000 foto's worden beheerd.
Om te beginnen wil ik een SSD van ca. 250 Gb installeren.
Op dit moment zijn er in de computer 2 harde schijven waarvan 1 in raid was geplaatst. Op deze schijf heb ik twee partities aangebracht: C en D van ieder 500 Gb.
Daarnaast heb ik later een extra schijf geplaatst F met een opslagcapaciteit van 1 Tb.
De computer draait met een intern geheugen van 4 Gb waarvan uiteraard de benodigde bytes worden afgesnoept voor de ingebouwde videokaart. Dit alles draait onder Windows 7 OEM waarvan ik niet over een recovery-disk beschik.
Ik wil upgraden o.a. omdat de C-schijf intussen behoorlijk is vervuild.
Daarom wil ik de SSD-schijf (Samsung 250) de opstartschijf maken. Ik verwacht daarmee in ieder geval de opstarttijd aanmerkelijk te verkorten
Dan nu de vragen
Kan ik in de computer een derde harde schijf plaatsen (1 SSD, de oude C en D met bestaande partities en de al aanwezige F-schijf)?
Is het dan voldoende dat ik de SSD instel als master en de oude C en D als slave? Moet ik iets instellen vanwege de RAID.
Krijgt de SSD na een verse installatie van Windows 7 (ga ik nieuw kopen) automatisch de C toegekend en kan ik de C en de D andere letters toekennen?
Ga ik dan van Windows 7 de 32 mbits of 64 mbits versie installeren?. Ik wil namelijk ook het intern geheugen upgraden tot 8 Gb. (Er zijn nog 2 van de 4 slots beschikbaar.)
Zou de fotobewerking sneller gaan werken als ik er een aparte videokaart bij plaats.?
Ik ben mij ervan bewust dat ik als betrekkelijke leek wellicht niet de benodigde informatie geef en dat ik niet de juiste vragen stel.
Daarom zou ik zeggen: als jullie aanvullende vragen hebben stel ze dan maar dan kan ik kijken of ik het antwoord weet.
Het zijn veel vragen en als er mensen zijn die mij zouden willen adviseren over één of meerdere vragen zijn ze hartelijk welkom.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet niet wat voor systeem je hebt, maar een SSD sluit je aan op SATA. Dat is zo de standaard de laatste 10 jaar. Jij hebt het nog over slave/master dus waarschijnlijk heb je het over een computer die antiek is.
Daar kan je geen SSD inhangen.

Over het algemeen, geef de info die er toe doet, en doe dit leesbaar. Zo is de kans dat je goed advies krijgt het grootst. Het grootste gemis zijn de specs van je computer, want zo is het koffiedik kijken.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 22:36:
Op dit moment zijn er in de computer 2 harde schijven waarvan 1 in raid was geplaatst. Op deze schijf heb ik twee partities aangebracht: C en D van ieder 500 Gb.
1 disk in RAID :? Hoe doe je dat?

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-01 22:30
Als je moederbord over een vrije sata poort beschikt kun je (op enkele gevallen na) een 3 harde schijf plaatsen. Meestal zitten er toch min 4 sata poorten op een normaal formaat moederbord. In de bios moet je dan instellen welke schijf gebruikt wordt om op te starten.

Windows 7 hoef je niet opnieuw te kopen zolang je het moederbord niet vervangt. Je kan met je huidige serial zowel 32 als 64 bits installeren. Een legale image van windows 7 x64 downloaden en deze installeren met je eigen code. Is genoeg over te vinden met je juiste zoekopdracht.

Of het fotobewerken sneller gaat met een losse videokaart ligt aan het programma. Photoshop heeft er wel baat bij maar ik weet niet hoe lightroom hier mee om gaat.

Flickr - Strava

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, hieruit blijkt mijn onwetendheid. De computer is ca. 5 jaar oud en zal dan dus over SATA aansluitingen beschikken (Zie reactie Reepje).
Wat betreft de RAID toen ik de computer kocht was de schijf door de leverancier in RAID geinstalleerd> Toen heb ik ergens een wijziging aangebracht waardoor de schijf als 1 schijf werd herkend. Ik weet niet of dit verschil uitmaakt bij het wijzigen van de samenstelling van de desktop.

Verwijderd

Topicstarter
GWBoes schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:35:
Als je moederbord over een vrije sata poort beschikt kun je (op enkele gevallen na) een 3 harde schijf plaatsen. Meestal zitten er toch min 4 sata poorten op een normaal formaat moederbord. In de bios moet je dan instellen welke schijf gebruikt wordt om op te starten.

Windows 7 hoef je niet opnieuw te kopen zolang je het moederbord niet vervangt. Je kan met je huidige serial zowel 32 als 64 bits installeren. Een legale image van windows 7 x64 downloaden en deze installeren met je eigen code. Is genoeg over te vinden met je juiste zoekopdracht.

Of het fotobewerken sneller gaat met een losse videokaart ligt aan het programma. Photoshop heeft er wel baat bij maar ik weet niet hoe lightroom hier mee om gaat.
Hier kom ik al een heel eind verder mee.
Zoeken naar instructies om Windows opnieuw te installeren en een SSD met bracket en datakabel kopen.
Hoe kan ik weten of de computer Windows 64 Mbit aankan?
Weet je dan misschien ook nog of ik 8 gb intern geheugen kan gebruiken op een Windows 7 32 Mbit?

• Reepje
  • Niet online
Ik herhaal maar even, zonder dat jij ons vertelt wat voor hardware je hebt, blijft het koffiedik kijken.

Win 7 32 bits (helaas nog geen mega bits verkrijgbaar) kan maximaal 4 GB geheugen gebruiken, stop je er 8 GB in, kan die nogsteeds maar 4 GB gebruiken. Het kan echter zo zijn, dat je helemaal geen extra geheugen nodig hebt. En als je nog DDR2 geheugen hebt, is het al helemaal geld-over-de-balk gooierij.

Hou er rekening mee dat computers van 5 jaar oud gebouwd zijn toen ssd nog niet bestonden, en het kan zijn dat je chipset er slecht mee overweg kan.

Aan de andere kant, een nieuwe computer die waarschijnlijk een stuk beter is als je oude kost misschien 300 euro, en dat is met SSD.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:06:
Ik herhaal maar even, zonder dat jij ons vertelt wat voor hardware je hebt, blijft het koffiedik kijken.

Win 7 32 bits (helaas nog geen mega bits verkrijgbaar) kan maximaal 4 GB geheugen gebruiken, stop je er 8 GB in, kan die nogsteeds maar 4 GB gebruiken. Het kan echter zo zijn, dat je helemaal geen extra geheugen nodig hebt. En als je nog DDR2 geheugen hebt, is het al helemaal geld-over-de-balk gooierij.

Hou er rekening mee dat computers van 5 jaar oud gebouwd zijn toen ssd nog niet bestonden, en het kan zijn dat je chipset er slecht mee overweg kan.

Aan de andere kant, een nieuwe computer die waarschijnlijk een stuk beter is als je oude kost misschien 300 euro, en dat is met SSD.
Dat laatste klinkt interessant. Kunt u mij op weg helpen waar ik zoiets zou kunnen kopen?

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:06:
Welke specs zijn van belang en hoe kan ik ze vinden?

• Reepje
  • Niet online
Je kan speccy downloaden en bekijken wat je allemaal hebt. Voor ons is alleen belangrijk te weten welk moederbord en processor je hebt.

Voor een leuk instapsysteem kijk je naar onze best buy guides reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013

Het instap systeem komen ze op 225 euro, voor de iets krachtigere pakweg 320 euro. Hou er rekening mee dat dit exclusief windows is.

[ Voor 20% gewijzigd door Reepje op 08-07-2014 09:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb intussen het volgende gevonden:
Moederbord: MSI model 770-C45
CPU: AMD X3 710
Memory DDR3 4GBytes nog 2 sloten over

Kun je hier wat mee?

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:52:
Je kan speccy downloaden en bekijken wat je allemaal hebt. Voor ons is alleen belangrijk te weten welk moederbord en processor je hebt.

Voor een leuk instapsysteem kijk je naar onze best buy guides reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013

Het instap systeem komen ze op 225 euro, voor de iets krachtigere pakweg 320 euro. Hou er rekening mee dat dit exclusief windows is.
Maar dan heb je de componenten en dan moet je hem zelf ook nog in elkaar zetten?

• Reepje
  • Niet online
Dat is zelf inelkaarzetten ja. Anders kan het niet voor een dergelijk budget in dit budget segment. Als je een computer neemt kant en klaar in de winkel voor 300 euro: reken maar uit 150 euro voor windows en ineensteken, 25 euro voor de doos en dergelijke, 80 euro marge winkel voor evt service. Dan hou je nog pakweg 45 euro over voor de daadwerkelijke onderdelen. Dat gaat natuurlijk niet.

Maar, je huidige computer is zo beroerd nog niet.
Ik zou daar inderdaad een SSD inzetten met een verse windows installatie,
en verder zou ik het bij die ene 1TB schijf houden die je al hebt (te weinig ruimte? De tip waar niemand aan denkt: ruim eens op). Ik ken mensen die 500 GB aan systeemherstelpunten hadden, en dat dan ook nog eens 3 keer in de backup. Nooit gebruikt, en zullen ook nooit gebruikt worden.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik dan aan die SSD de C toekennen en kan ik daarna nog de belangrijke bestanden van de huidige C en D af plukken?

• Reepje
  • Niet online
Ja hoor. De SSD zal zowiezo C worden als je daar windows op zet.
De huidige c en d krijgen dan automatisch een andere letter, bijv f en e. Maar alles blijft er gewoon opstaan.

Je hoeft overigens geen nieuwe windows te kopen, je hebt al een licentie (als het goed is). De key daarvan vindt je weer in Speccy.

• J03llV
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-01 18:37
Reepje schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:49:
Ja hoor. De SSD zal zowiezo C worden als je daar windows op zet.
De huidige c en d krijgen dan automatisch een andere letter, bijv f en e. Maar alles blijft er gewoon opstaan.

Je hoeft overigens geen nieuwe windows te kopen, je hebt al een licentie (als het goed is). De key daarvan vindt je weer in Speccy.
Als je je SSD als nieuw laat booten wordt Windows dan automatisch opnieuw geïnstalleerd? Lijkt me van niet toch? Moet je daarvoor een speciale CD voor maken met een iso van Microsoft? Dit is een vraag voor degenen met een ingebakken OS
Pagina: 1