Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Maandelijkse kostprijs van een eigen wagen?

Pagina: 1
Acties:

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
TL;DR: wat is de gemiddelde maandelijkse kostprijs van een wagen, alles inbegrepen? Kom ik een eind met de vergoeding van mijn werkgever?

Ik werk als IT technieker op de baan, voor ondersteuning over heel Vlaanderen. Ik heb een wagen van mijn werkgever; maar ben niet in de positie mijn eigen lease wagen te kiezen. Niet geheel onlogisch, ik ben 23 en werk dus nog maar dik anderhalf jaar. Maar nu zit ik dus wel met een Peugeot Partner. Niet meteen de leukste wagen om 60k km / jaar met te rijden. En dit zie ik het eerste jaar 'n half ook niet veranderen...

Zodoende heb ik geïnformeerd naar de mogelijkheden om mijn leasing wagen in te leveren, en een vergoeding te krijgen voor met een eigen privé wagen te rijden voor 't werk. Dit kan, met de volgende voorwaarden:

Netto vergoeding: €600/maand
Tankkaart behouden, maar max €270/maand, meerverbruik wordt +- 50% aangerekend (terwijl die nu unlimited is)

€600 klinkt redelijk veel, maar er moet dan ook alles af. Afschrijving, onderhoud, wegentaks, verzekering (-> omnium?), pechverhelping (?), etc.
€270 brandstof per maand is sowieso al te weinig. 60.000km/jaar is 5000/maand, aan 6l/100km is dat 300l diesel, of €420 per maand. Van het bedrag dat ik over de limiet ga, wordt me de helft aangerekend. Ik reken dus op een supplement van €75 voor de brandstof, per maand.

Ik zou een recente 2dehands wagen zoeken, zoals een Golf Variant of Passat. Max 125k km. Na een snelle kijk op internet zou ik gokken dat ik daar tussen de €10k en de €12k aan kwijt ben.

Verzekering moet ik nog opzoeken, maar ik verwacht dat ik gezien mijn leeftijd voor een omnium verzekering al snel €1000 zal moeten neertellen. Niet-omnium verzekeren lijkt mij gezien de grote afstand per jaar ook niet interessant.

De overige kosten vind ik echter lastig om in te schatten, te meer omdat ik nog geen auto gehad heb.

Kunnen jullie enige indicatie geven aan welke kosten ik mij mag verwachten? Vooral naar afschrijving (waardevermindering/jaar) en onderhoud toe?
Is de vergoeding van mijn werkgever enigszins redelijk?

Alvast bedankt! :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het nou NL was had je een hoop reacties gekregen. Maar aangezien BE en wij hollanders de wetgeving daar net kennen ben ik er bang voor.

Dat gezegd hebbend, is afschrijving en verzekering natuurlijk helemaal afhankelijk van de auto.
In NL ben je met een bedrijfsauto vrijwel altijd goedkoper uit.

En als je die auto niet fijn vind zitten, kun je wellicht ook je baas vragen of je een andere stoel kunt krijgen. Is voor beide partijen een stuk voordeliger :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

Werkend voor en BE firma blijf ik me verbazen over het idee dat in Belgie een goede auto een beloning is en niet een middel om je werk uit te kunnen voeren zoals een laptop of en koffer gereedschap.

Ook ik ben opgescheept met een bestel frikandel (VW caddy) en rijd ook ongeveer 60 duizend per jaar.
2 van mijn directe collega's die er langer werken hebben respectievelijk: een sharan en een touran en het hoofd van de technische dienst (afdeling van 7 monteurs) rijd en A6 variant in S uitvoering..
Dit beloningsbeleid wordt ook letterlijk uitgesproken door de directeur tijdens gesprekken over de auto's.

Ik denk dat je met die vergoeding niet heel erg toe gaat komen.
Met zoveel kilometers heb je met een wat oudere auto 2 keer per jaar onderhoud nodig + banden.
Je zult zelf moeten zorgen voor pech hulp en vervangend vervoer, verzekering en ga zo maar door.
Je hebt zelf al uitgerekend dat je en gedeelte van je zakelijke brandstof dus zelf moet gaan betalen???

Ik zou elke gelegenheid aangrijpen om je werkgever duidelijk te maken dat het door hem versterkte gereedschap niet voldoet.. En inderdaad opteren voor een goede stoel.

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 07-07-2014 21:42 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Tweaker36
Bij mijn werkgever krijg je een personen wagen (Opel Astra) als je 't "senior" statuut krijgt, in de regel na ongeveer 3 jaar dienst. Ik zit dus nog maar op de helft van die periode (en loop al 'n jaar te mekkeren).

Zelf ben ik nml ook al vrij groot (1,90m), ook niet handig in dergelijke auto's. Op dat punt was de Opel Vivaro waar ik vorig jaar mee reed wel beter (qua zithouding, maar die had dan weer geen cruise control i.t.t. mijn Partner nu).

Een deftige lease auto zie ik me niet direct krijgen. Vandaar dat ik deze richting op wil. Dat ik financieel wat moet inleveren, daar was ik al achter, maar ik wil er ook niet de helft van mijn verloning aan insteken natuurlijk. Vandaar dit topic.

@The Eagle
Klopt, maar zaken als afschrijving en onderhoudskosten zouden toch niet te veel mogen verschillen in BE en NL?

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
The Eagle schreef op maandag 07 juli 2014 @ 21:24:

In NL ben je met een bedrijfsauto vrijwel altijd goedkoper uit.
Dit is ook wat te kort door de bocht. Als ik bijvoorbeeld geen leaseauto kies krijg ik het bedrag van max 950 excl brandstof op me salaris gestort. En daarnaast ook nog eens een kilometervergoeding als ik toch voor de zaak rij >:) Ik zit er ook serieus over te denken straks weer een mooie volvo of bmw privé te kopen. Rond de 15k kun je in de tweedehands markt best wat leuks vinden. Op jaarbasis krijg ik al 11.400 bruto extra, daar moet je toch wel wat onderhoud, banden, afschrijving etc van kunnen betalen.

Nadeel je rijd niet nieuw, maar dat wordt toch steeds minder leuk met het huidg belastingstelsel en als er echt wat duurs kapot gaat dan ben je de sjaak. Voordeel ik kan gewoon rijden wat ik echt leuk vindt.
Dus sja het hangt net van de situatie af.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:33
Hou ook rekening met het onderhoud en onvoorziene reparaties. En wat als een reparatie toch een week duurt ipv 1 dag.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tweaker36 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 21:13:

€270 brandstof per maand is sowieso al te weinig. 60.000km/jaar is 5000/maand, aan 6l/100km is dat 300l diesel, of €420 per maand.
Waarom kijk je niet voor een auto uit een lager segment zoals een Polo, Ibiza (eventueel ST) of Punto. Met diesel rij je makkelijk 5l/100km. Scheelt daarnaast ook weer in onderhoud en afschijving.
thefox154 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 22:19:
[...]
Op jaarbasis krijg ik al 11.400 bruto extra,
Dat kan wel aanzienlijk invloed hebben op je toeslagen (NL).

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
Deveon schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:39:
[...]

Waarom kijk je niet voor een auto uit een lager segment zoals een Polo, Ibiza (eventueel ST) of Punto. Met diesel rij je makkelijk 5l/100km. Scheelt daarnaast ook weer in onderhoud en afschijving.

[...]

Dat kan wel aanzienlijk invloed hebben op je toeslagen (NL).
Ja wel een punt om rekening mee te houden maar ik durf veilig te stellen dat mensen die 950 ex brandstof aan leasebudget hebben in 99,9% van de gevallen geen recht meer hebben op toeslagen ;) Misschien iets met de kids maar die heb ik niet dus geen idee hoe dat zit.

• Tweaker36
Deveon schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:39:
Ik moet wat kunnen vervoeren (PC's, printers, andere randapparatuur). Brother MFC's zitten bvb in grote dozen. Kofferruimte van de auto's die je aanhaalt is te klein.

Ok, 6l/100km is mss iets te ruim gerekend (dat is het verbruik van mijn huidige Partner), maar veel minder zal het niet zijn, vermoed ik. Nu kom, dat gaat de grote kost niet zijn.

Zit meer met de vraag naar de gemiddelde te verwachten kosten per x duizend km oid.

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 12:25

E-Rick

I love it :7

Misschien heb je hier wat aan: http://www.autoweek.nl/kostenberekening

Choose life

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Met 60k per jaar schrijf je ook je eigen auto snel af, zou daar nooit aan beginnen tenzij je <1000 euro rammelbakken gaat rijden. Die hebben echter ook meer kans op problemen en met 60k per jaar wil je juist zonder gedoe instappen en rijden. Ik zou dan ook het hele idee laten varen en lekker met die bedrijfsauto door rijden. Qua kosten ga je het met een eigen auto echt niet goedkoper krijgen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Tja het kan waarschijnlijk wel uit, maar of je het moet doen is een tweede. Sowieso kan het wel goedkoper wanneer je een oudere tweedehands diesel neemt. Maar je hebt ruimte nodig dus dat zou dan een klein stationwagentje worden. Ik zou dan naar kleine Franse diesel stationwagens kijken, best betrouwbaar en zuinig. Auto's zoals die Golf of Passat kunnen je voor flinke rekeningen zorgen ook al zijn ze nog relatief jong.

Ik snap wel dat zo'n bestelbus knudde rijdt, zeker bij zoveel kilometers is dat vervelend. Maar met een eigen auto heb je het risico dat je niet goedkoper kan rijden dan die 600 euro per jaar, of dat het veel duurder uitkomt. Plus je moet zelf investeringen doen en risico's loopt.
Bij hogere bedragen en tegelijkertijd minder kilometers (zoals genoemde 950 euro hierboven bijvoorbeeld) zou ik allang een eigen auto rijden, alleen maar om "winst" te maken ten opzichte van een leasebak.

En ik begrijp dat het voor tijdelijk (een jaar) zou zijn omdat je dan alsnog een lease auto krijgt?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Deveon
  • Niet online
Tweaker36 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:33:
[...]

Ik moet wat kunnen vervoeren (PC's, printers, andere randapparatuur). Brother MFC's zitten bvb in grote dozen. Kofferruimte van de auto's die je aanhaalt is te klein.

Ok, 6l/100km is mss iets te ruim gerekend (dat is het verbruik van mijn huidige Partner), maar veel minder zal het niet zijn, vermoed ik. Nu kom, dat gaat de grote kost niet zijn.

Zit meer met de vraag naar de gemiddelde te verwachten kosten per x duizend km oid.
Gelukkig hebben de auto's ook nog een achterbank ;) Ik neem aan dat je auto mét spullen erin niet onbeheerd achter mag laten, toch?

In mijn vorige functie (in NL) kreeg ik altijd alles in mijn (lease) Punto, maar had ook bijna nooit voor meerdere klanten apparatuur bij me. Indien je een grotere kofferbak wilt heb je natuurlijk ook stations in het B-segment (zoals de Seat Ibiza ST).

De laadruimte en gemak van de Partner ga je natuurlijk nooit evenaren met een personenwagen. Voor de Punto reed ik ook in een Partner en tilde de steekwagen met alles erop direct de wagen in. Vast zetten en weg rijden, ideaal!

• Tweaker36
Dat is handig, dankje. Ga ik vanavond (thuis) eens bekijken.
Sick Nick schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:51:
Qua kosten ga je het met een eigen auto echt niet goedkoper krijgen.
Het is niet mijn bedoeling om het goedkoper te krijgen, ik wil meer comfort. Dat mag me iets kosten (€100~150 max per maand), maar ook weer niet te veel.
!null schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:56:
Ik snap wel dat zo'n bestelbus knudde rijdt, zeker bij zoveel kilometers is dat vervelend. Maar met een eigen auto heb je het risico dat je niet goedkoper kan rijden dan die 600 euro per jaar, of dat het veel duurder uitkomt. Plus je moet zelf investeringen doen en risico's loopt.

En ik begrijp dat het voor tijdelijk (een jaar) zou zijn omdat je dan alsnog een lease auto krijgt?
Binnen anderhalf jaar zou ik normaal gezien een personenwagen van 't werk kunnen krijgen. Maar dan nog is de keuze beperkt. Ik wil nml met een automaat gaan rijden, en dat staat de leasing / 't werk niet toe. Zodoende zou mijn auto dan ook direct voor 2~3 jaar zijn.
Deveon schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:20:
[...]
De laadruimte en gemak van de Partner ga je natuurlijk nooit evenaren met een personenwagen. Voor de Punto reed ik ook in een Partner en tilde de steekwagen met alles erop direct de wagen in. Vast zetten en weg rijden, ideaal!
Ik had hiervoor een Opel Vivaro, dat was best handig qua koffer. De Partner kan er ook nog mee door. De koffer is een luxe die ik nu heb, maar daar kan ik gerust wat op inboeten.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Sick Nick schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:51:
Met 60k per jaar schrijf je ook je eigen auto snel af, zou daar nooit aan beginnen tenzij je <1000 euro rammelbakken gaat rijden. Die hebben echter ook meer kans op problemen en met 60k per jaar wil je juist zonder gedoe instappen en rijden. Ik zou dan ook het hele idee laten varen en lekker met die bedrijfsauto door rijden. Qua kosten ga je het met een eigen auto echt niet goedkoper krijgen.
Dat, en hoe oncomfortabel is zo'n moderne Partner nu eigenlijk. Bestelbussen van vroeger waren wellicht niet alles, maar tegenwoordig benadert het het gemak en comfort van een personenauto behoorlijk. De nieuwe Caddy is ook afgeleid van de Touran (en is zelfs in personenvariant leverbaar) in plaats van een Polo op bladveren wat het vroege was.

En dat ie misschien niet zo snel is als je zelf gekozen zou hebben soit, probleem van je werkgever/je staat toch in de file.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ga maar eens 60 duizend per jaar in en caddy rijden.... :X :N
Bestel auto's van dat formaat zijn daar niet voor bedoeld, ja het blijft makkelijk heel maar comfort met name geluidsdemping en vering is niet te vergelijken met een echte personen auto.
Ook een personen uitvoering van en caddy niet, dat rijden mijn andere 4 collega's namelijk. Blijven nerveus sturende, lawaai makende rammel bakken.

Het schijnt dat de nieuwe transit connect eindelijk die richting op aan het gaan is. De huidige caddy is ook alweer dik 10 jaar op de markt, zo ook de partner en alle concurrenten.
Afgezien van wat nieuwe motoren en kleurtjes is er niet veel aan veranderd in al die tijd. Nog steeds starre achterassen met bladveren en 200kg grijs hard plastiek waar ze een interieur van gekleid hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Bommes op 08-07-2014 15:13 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Deveon
  • Niet online
Ik heb zelf anderhalf jaar (40k km) gereden in een Peugeot Partner uit 2011 en moet zeggen dat het totaal niet leek op een bus qua rijgedrag. Het rijdt net als een personen auto alleen dan met een hoge zit. Met de nadruk op "zit", want de zitting kan niet kantelen. Ander voordeel is een motorblok wat niet geknepen is voor het milieu.

Nadeel is wel dat het herrie gaat maken boven de 120 km/u vanwege de vorm (ik verwacht dat MPV's hier ook last van hebben).

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Bommes schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:11:
Ga maar eens 60 duizend per jaar in en caddy rijden.... :X :N
Bestel auto's van dat formaat zijn daar niet voor bedoeld, ja het blijft makkelijk heel maar comfort met name geluidsdemping en vering is niet te vergelijken met een echte personen auto.
Ook een personen uitvoering van en caddy niet, dat rijden mijn andere 4 collega's namelijk. Blijven nerveus sturende, lawaai makende rammel bakken.
Denk dat een personenauto (passat variant) geladen met een paar honderd kilo hardware achterin aardig in de buurt gaat komen van het weggedrag wat je hierboven omschrijft. Misschien dat die Caddy nog wel beter/veiliger rijdt in dat geval, want bedoeld voor goederenvervoer.

En helemaal als je die Passat vervolgens gaat beladen in de kofferruimte, en niet op de plek waar de achterbank zit (tussen de twee assen dus).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 09:39
Autogids heeft ook zo'n rekenmodule, en is Belgisch, dus iets relevanter:
http://www.autogids.be/kostprijs-auto.cfm

Verder zegt mijn buikgevoel dat het niet voordeliger gaat zijn met 60.000 km/jaar. Dat is een pak, en een tweedehands zou na een paar jaartjes wel eens wat kwalen kunnen hebben.

Kan je met je werkgever niet overleggen om zelf wat bij te leggen voor een duurdere leasewagen?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
SeatRider schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:47:
[...]

Denk dat een personenauto (passat variant) geladen met een paar honderd kilo hardware achterin aardig in de buurt gaat komen van het weggedrag wat je hierboven omschrijft. Misschien dat die Caddy nog wel beter/veiliger rijdt in dat geval, want bedoeld voor goederenvervoer.

En helemaal als je die Passat vervolgens gaat beladen in de kofferruimte, en niet op de plek waar de achterbank zit (tussen de twee assen dus).
Ik heb wel eens redelijk wat meuk in m'n snel sturende coupe gelegd, dat is niet een strak plan voor de handling, maar het rijdt nog steeds vele malen beter dan een bestelbus :+ Starre as en bladvering is een ramp, maar ook tegenwoordig met veerpoten zal het niet veel beter zijn.

Plus dat hij niet continu honderden kilo's achterin zal hebben liggen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

SeatRider schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:47:
[...]

Het is vooral de geluidsisolatie, herstel het gebrek daar aan. Zeker op snelweg snelheden wordt dat erg vermoeiend als je er en paar uur per dag in moet zitten.
Voor wat belading betreft heb je heus wel gelijk maar vergeet niet dat op en enkeling na (alleen de nieuwe kleinste transit connect) het allemaal modellen van 10 jaar of ouder zijn.
Dat maakt ze niet slecht maar een golf van 10 jaar geleden is ook wel en iets andere auto dan de huidige golf.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als ik in Nederland 650 netto zou krijgen en een tankpas, zou ik geen lease auto meer nemen. Als je een lease auto neemt kost dat die 650 + bijtelling Zo'n 200. Voor 850 ex brandstof kan je prima auto's kopen. Zelfs bij 60k per jaar. Dan zit je al in de categorie nieuwe 3 serie A4 of c klasse te kijken.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

875 euro per maand klinkt als een goede deal. Brandstof, auto's en belastingen zijn ook nog eens goedkoper in Belgie. Ik zou denk ik een zo goedkoop mogelijke auto kopen, een of ander klein ecohok op diesel. Brandstof is dan misschien 60 euro per week. Volgens mij gaat dat net met je tankpas.

Die Peugeot Partner had ik misschien trouwens ook gewoon genomen, ik doe nu 40.000 kilometer per jaar in een Suzuki Alto (misschien niet de slimste keuze, maar het moest goedkoop en betrouwbaar zijn en dat is het en mijn contracten en afstanden waren op dat moment erg onzeker)

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 08-07-2014 21:51 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Wie is er straks aansprakelijk wanneer je eigen auto het af laat weten en de klant staat te wachten?
Ik zou hier als bedrijf niet aan beginnen. m.a.w. Ik zou als werkgever mijn wagenpark in beheer willen hebben (daarmee dus het onderhoud en inzetbaarheid/betrouwbaarheid) in plaats van door mijn personeel uitgezochte potentiele rammelbakken die zo goedkoop mogelijk op de weg worden gehouden.

Ik ga er even van uit dat deze eigen wagen ook wordt gebruikt voor klantbezoek en niet alleen voor woon-werk

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2014 00:45 ]

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53
Wellicht kun je eens kijken naar een skoda fabia station. Volgens mij zijn die gebaseerd op een VW polo, redelijk smal, maar toch een station. Ook gunstig in verbruik.
Verder kun je eens kijken naar een 307 als het wat groter moet. Aanschafprijs is heel schappelijk, je hoeft echt niet een auto van maximaal 2-4 jaar oud te rijden. Die 307 koop je volgens mij al voor een 5000 euro.

Je maximale km-stand lijkt me wat onnodig. Datzelfde geldt voor je maximale budget. Waarom zou je op je 23e 10k uitgeven aan een auto? Een goed onderhouden exemplaar dat wat ouder is zal prima functioneren.

Let wel op de kosten. Voor 600 euro per maand moet je niet teveel uitgeven, dan kan je ook niet teveel afschrijven. En reken er maar op dat je makkelijk 150 per maand bijlegt in het ergste geval.

Zorg inderdaad wel voor een goede afspraak met je werkgever, bijvoorbeeld dat je de Partner kan gebruiken als je eigen auto kapot is bijvoorbeeld.

Ik heb weleens in een VW caddy uit 2007 gereden. Dat is werkelijk één grote klankkast. Slechte speakers, slecht rijgedrag. Leuk om dingen in weg te brengen, maar niet om 60k per jaar mee te rijden. Wat een herrie.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Tweaker36
SeatRider schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:04:
[...]
Dat, en hoe oncomfortabel is zo'n moderne Partner nu eigenlijk. Bestelbussen van vroeger waren wellicht niet alles, maar tegenwoordig benadert het het gemak en comfort van een personenauto behoorlijk.
Wat me vooral stoort is de oncomfortabele houding, gebrek aan vering (zo voelt het :P) en het geluid de herrie. Geen scheiding tussen cabine en koffer, krijg je een mooie klankkast...
Giesber schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:13:
Autogids heeft ook zo'n rekenmodule, en is Belgisch, dus iets relevanter:
http://www.autogids.be/kostprijs-auto.cfm
Kan je met je werkgever niet overleggen om zelf wat bij te leggen voor een duurdere leasewagen?
Dank voor de link. Geeft helaas geen schatting naar onderhoudskosten, die moet je zelf inschatten.
Mijn werkgever staat er niet voor te springen...
Z___Z schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:36:
Als ik in Nederland 650 netto zou krijgen en een tankpas, zou ik geen lease auto meer nemen. Als je een lease auto neemt kost dat die 650 + bijtelling Zo'n 200. Voor 850 ex brandstof kan je prima auto's kopen. Zelfs bij 60k per jaar. Dan zit je al in de categorie nieuwe 3 serie A4 of c klasse te kijken.
Ik vrees dat jij 't iets te optimistisch ziet. Nieuwe auto's in die categorie zijn niet goedkoop. Helemaal als je 'n automaat wil.
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 00:40:
Wie is er straks aansprakelijk wanneer je eigen auto het af laat weten en de klant staat te wachten?
Ik ga er even van uit dat deze eigen wagen ook wordt gebruikt voor klantbezoek en niet alleen voor woon-werk
Ik moet dan idd zelf voor vervangwagen zorgen, etc. Dat is geen groot probleem, kan de 2de wagen van m'n broer wel gebruiken indien nodig. Pechverhelping nemen lijkt me wel nodig.
fonsoy schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 00:55:
Wellicht kun je eens kijken naar een skoda fabia station. Volgens mij zijn die gebaseerd op een VW polo, redelijk smal, maar toch een station. Ook gunstig in verbruik.
Verder kun je eens kijken naar een 307 als het wat groter moet. Aanschafprijs is heel schappelijk, je hoeft echt niet een auto van maximaal 2-4 jaar oud te rijden. Die 307 koop je volgens mij al voor een 5000 euro.
Vergeten vermelden in mijn post, ik wil met een automaat gaan rijden. Dat maakt de keuze echter wel een stuk beperkter.
Je maximale km-stand lijkt me wat onnodig. Datzelfde geldt voor je maximale budget. Waarom zou je op je 23e 10k uitgeven aan een auto? Een goed onderhouden exemplaar dat wat ouder is zal prima functioneren.
Ik denk een beetje in termen van onderhoud. Hoe meer km's hoe meer je zal gaan uitgeven aan onderhoud.
Zorg inderdaad wel voor een goede afspraak met je werkgever, bijvoorbeeld dat je de Partner kan gebruiken als je eigen auto kapot is bijvoorbeeld.
Zou mooi zijn, maar m'n werkgever heeft aangegeven geen vervangwagen te voorzien in geval van problemen.

Verwijderd

Mijn advies?

Koop jezelf een nieuwe Skoda Octavia combi diesel
- In elegance versie, dus bijna full option (kost pakweg 25k)
- Kan perfect 4j mee met 60k km per jaar
- Verzekering omnium valt mee
- Onderhoudskosten vallen mee

Ik heb even snel een calculatie gemaakt (aanschaf, taks, omnium verzekering en onderhoud), die kost je op 4j 669€ per maand (zonder diesel). En dat is dan zonder eventuele verkoopwaarde meegerekend. Stel dat je hem na 4j weer wegdoet voor pakweg 10k, dan komt je maandelijkse kost uit op 461€ per maand

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Tweaker36 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 17:19:
[...]
Ik moet dan idd zelf voor vervangwagen zorgen, etc. Dat is geen groot probleem, kan de 2de wagen van m'n broer wel gebruiken indien nodig. Pechverhelping nemen lijkt me wel nodig.
Als je je auto door de dealer laat onderhouden, zit daar tegenwoordig vaak 1 jaar pechhulp bij. In Nederland tenminste wel. Aangezien je toch niet over dat jaar heen gaat met die aantallen kilometers, is dat ook een aardige oplossing.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 10:04:
Mijn advies?

Koop jezelf een nieuwe Skoda Octavia combi diesel
- In elegance versie, dus bijna full option (kost pakweg 25k)
- Kan perfect 4j mee met 60k km per jaar
- Verzekering omnium valt mee
- Onderhoudskosten vallen mee

Ik heb even snel een calculatie gemaakt (aanschaf, taks, omnium verzekering en onderhoud), die kost je op 4j 669€ per maand (zonder diesel). En dat is dan zonder eventuele verkoopwaarde meegerekend. Stel dat je hem na 4j weer wegdoet voor pakweg 10k, dan komt je maandelijkse kost uit op 461€ per maand
Als je goedkoop wil rijden moet je NOOIT nieuw rijden. Zodra je de showroom uit rijd heb je bij 25k al 3-4k afgeschreven.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Scheiding tussen cabine en koffer kun je laten inbouwen. Ik reed ook eerst met een partner van 7 jaar oud in 2010 op mijn werk en die had zo‘n scheiding. In 01/2011 een nieuwe kangoo en ik rijd er nog steeds 25k per jaar mee(ook privegebruik) en die heeft geen tussenschot. Wordt in 01/2015 vervangen door personenwagen door einde leasing. Het is allemaal een gewente en je bent 23. Jemag blij zijn dat je een auto van het werk hebt.

Mijn advies: vraag of ze een tussenschot willen inbouwen en het zal al van je "ergernissen" wegwerken. 60k met een prive auto is van de zotte als je dekans hebt om jet met een bedrijfswagen te doen. Onderhoudmet zoveel km‘s zal niet weinig zijn.

http://specs.tweak.to/16567

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:38
Je kunt ook nog aan private lease denken.
Rij je toch nieuw, en verzekering en onderhoud is allemaal all-in

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor een nieuwe auto is het wellicht een aardige schatting om te kijken wat zoveel kilometers per maand kost als je de auto zou leasen (+BTW). Prive zal je qua kosten aardig rond hetzelfde bedrag uitkomen.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JT schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 11:00:
[...]

Als je goedkoop wil rijden moet je NOOIT nieuw rijden. Zodra je de showroom uit rijd heb je bij 25k al 3-4k afgeschreven.
Is niet altijd waar. Als je 60k per jaar moet rijden is het verschil tussen een oude en nieuwe auto marginaal. Het beste zou een auto van 2 jaar oud zijn met lage km stand. Een echt oude auto is niet aan te raden met die afstanden.
Een 3 serie of c klasse van 2 jaar oud met weinig km is voor minder dan 30k te koop. Na 4 jaar nog wel te verkopen voor 5k. Das 520 per maand afschrikking. Voor 330 kan je echt wel verzekering wegenbelasting en onderhoud betalen.
Pagina: 1