VOORWOORD
Mijn ouders zijn een tijdje "op zoek" naar een AirPlay-achtig ding, dat dus door middel van iOS of MacOS X muziek kan afspelen rechtstreeks naar een setje luidsprekers. Op zich kan ik een Airport Express nemen en een bende luidsprekers, maar dat is te simpel.Dus ik wou het wat intensiever aanpakken door een ongebruikte Raspberry Pi hiervoor te nemen.
Ook had ik nog een setje Creative I-Trigue 2200 2.0 luidsprekers liggen, waar het volumeknopje van kraakt. Dat kunnen we natuurlijk fixen, maar de speakers op zich klinken eigenlijk vrij goed. Wat mis ik nog ? Ah de behuizing !
Zoiets moet natuurlijk een beetje stijlvol zijn, dus ik kwam uit bij een oude Siera S243A van 1950, met een bakeliet behuizing die er nog onbeschadigd uit ziet.
Deze zouden in 1950 in Philips te Hasselt (BE) gemaakt zijn geweest zij de verkoper, het zal wel ergens in het Limburgse geweest zijn, BE of NL. Anyway, al een mooi begin !
DE CASE

De Siera radio zoals ik hem kocht voor 20,- Hij was zeer vuil en ook vettig van de nicotine. Dat verdient wat meer liefde.
Hij gaat volledig in een witte verf komen met een licht parelmoer-effect erin, met de "gouden" accenten bewaard maar opnieuw gespoten.

Na een hele poos schuren met schuursponsjes en een staalborstel. De staalborstel was hardnekkig genoeg voor de gele lak te verwijderen, zonder het bakeliet zichtbaar te beschadigen. Met natte schuursponsjes (zoals voor de afwas) heb ik uiteindelijk de hele behuizing schoon gekregen, evenals klaar voor de nieuwe lak.

Hier zie je de "Metallic Bronze" lak die ik gekozen heb voor het rooster. De binnenkant is nog afgeplakt, het zal wat minder intens worden in de toekomst als hier een lapje stof in komt. Ik zou het luidspreker-stof wel nog moeten zoeken, maar dat vind ik wel online vermoedelijk.
DE HARDWARE

Dit is het hart van het toestel, een Raspberry Pi (Model-B, rev 2) inclusief HiFiBerry DAC met een 8GB SD kaartje (bij gebrek aan kleiner), D-Link DWA-140 Wireless-G USB stick.

Eerst nog de P5-connector solderen voor de HiFiBerry ! Zelfs voor een soldeer-noob als mij was dit geen issue.

Het kaartje houdt het totaal vrij bescheiden qua hoogte, ik krijg hem terug in de behuizing na het verwijderen van een paar plastic randjes.
DE SOFTWARE

De laatste Raspbian (2014-06-20-wheezy-raspbian) heb ik gebruikt als basis. Ook al is dit niet ideaal, want een boottijd van 30-40 sec, had ik geen zin om me te gooien op ArchLinux waar het nog meer knutselwerk was om het draaiende te krijgen. Eerst wilde ik het via Bluetooth regelen om zo via A2DP het opgelost te krijgen, maar dat gaf veel gedoe en was eigenlijk moeilijker dan met AirPlay, door middel van "shairport".
Als je dit project wilt nadoen, zoek naar verschillende how-to guides met als zoekterm "raspberry pi shairport" en je komt bij dezelfde links uit als ik. Uiteindelijk heb ik meerdere guides moeten volgen omdat ze niet allemaal compleet zijn en helaas schiet dit het doel van het topic voorbij om dit hier uitgebreid uit te leggen. Een basiskennis aan Linux console is wel sterk aan te raden.

HTOP laat het gebruik zien tijdens streamen, het schommelt tussen de 30 en 50%. Geen issue maar je moet het ding dus ook niet meer belasten met andere apps.

iTunes op mijn PC ziet het mooi en het werkt ook vlekkeloos...

... evenals op een iPhone 5, geweldig !
TO DO
- radio kast laten spuiten- luidspreker-stof zoeken
- plaat voor bevestiging speakers maken
- plaat voor bevestiging hardware maken
- versterker is 18V DC, RPi is 5V DC, stopcontact is 220V AC, hoe ?
- klein (sub)woofertje (~20W) zoeken
- afdichtingsplaat achteraan maken
- volume-knop, toon-regeling, bass-volume-knop en ?verlichting-knop?