Welke upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• magusviper
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-04-2025
Hallo,
ik ben op zoek naar een goede videokaart en processor om mijn pc te upgraden. Ik heb een i3 3220 en gtx 650ti. Deze zijn niet geweldig, maar het werkt. Nou wil ik toch gaan upgraden, en ik heb ook wel wat verstand van computers. Ik heb 2 opties:
Optie 1:
asus z97-a
i7 4790k
gtx 780ti
Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011)

Optie 2:
asus z91-a
i5 4690k
gtx 780
Cooler Master Hyper 212 EVO

Dit zijn de twee opties waar ik op uitkom. Ik wil er voornamelijk mee gamen, en programmeren. Ik ben ervan overtuigd dat de i5-serie goed genoeg is voor gaming, maar bij optie 1 heb ik toch maar een i7 gepakt omdat ik dacht dat dat beter past bij de 780ti.

Nou, ik weet dat de 780ti een betere keuze is en ik weet dat veel mensen zeggen dat het een beest is, maar zo'n groot budget heb ik niet. Het liefst blijf ik onder 850 euro. Als het nou zo is dat de 780 echt slecht performt op ultra settings op games zoals battlefield 4, dan zou ik optie 1 pakken.

Wat denken jullie hiervan? Is optie 2 goed genoeg om nog een paar jaartjes mee door te gaan op ultra settings, of is optie 2 zo slecht dat ik beter voor optie 1 ga? Heb je misschien een andere suggestie, bijvoorbeeld een amd kaart of een andere nvidia kaart, laat het me dan alsjeblieft weten.

mvg,
Magusviper.

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Misschien handig om te vermelden op resolutie je speelt.
Een i7 is trouwens altijd overkill voor gamen, of je nou een 780Ti hebt of niet. Die dus gewoon lekker vervangen door een i5. Misschien handig om te vermelden of je gaat overklokken, want als je dat niet gaat doen heb je onnodig duur moederbord/processor.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
Misschien is het handig als je aangeeft wat de rest van jouw huidige setup omvat (moederbord en voeding met name) en op welke resolutie je wilt gaan spelen.Voor gamen op 1080p zijn een GTX780Ti en ook eigenlijk een GTX780 overkill.

Daarnaast, afhankelijk van de rest van jouw huidige setup, is het de vraag of het zich loont om te upgraden naar een s1150 systeem. Als je een Z77 moederbord hebt is het wellicht de moeite waard om een 3570K te halen, of even te kijken in het V&A gedeelte voor een leuke Core i7.

Verder gok ik dat je beter uit bent met een R9 290, aangezien deze meer dan genoeg power levert en een veel betere prijs/performance ratio heeft. De Club3D R9 290 RoyalAce:
- kost net iets meer dan 300 euro
- een van de snelste R9 290 kaarten (zo snel als enkele R9 290X modellen)
- blijft vrij koel
- niet heel luidruchtig
Voor een uitgebreide review, zie die van TTL van Overclock3D.

Als je deze upgrades zou doen ben je ongeveer 500 euro kwijt (320 voor de GPU, ~180-200 voor een s1155 Core i5/i7/Xeon).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• magusviper
Sorry voor het niet vermelden, maar ja ik speel op 1920x1080, ik was van plan te gaan overclocken (daarom de extra cooler) maar ik weet niet of dat perse nodig is. Ik heb nu een s1155. Nou mijn probleem met amd is is dat ik heb gehoord dat ubisoft games er erg slecht op draaien, en ik ben van plan om assassins creed unity te spelen. Misschien is dit helemaal niet waar, maar daarom vraag ik het.

Dus het slimste is eigenlijk op die r9 290 te kopen die jij aanraadde, en een i5 3570k te halen? En is overklokken echt waard, of is de standaard versie van die 3570k goed genoeg?

Alvast bedankt voor de reacties die ik tot nu al gekregen heb, ik waardeer het erg :)

• Moi_in_actie
Heb je een Z77 chipset moederbord, anders heeft het namelijk weinig nut om een K-processor te halen. Mocht je een Z77 bord hebben dan zou ik de 3570K nemen aangezien deze maar pakweg 10 euro duurder is. Zorg er dan wel voor dat je een goede koeler neemt, anders kun je niet veel extra performance uit de CPU halen vanwege de temperaturen. Een Noctua NH-D14 is dan wellicht wat overkill (het kan natuurlijk altijd), maar iets als een Scythe Mugen 4 PCGH moet je al een heel eind komen.

Mocht je niet kunnen/willen overclocken, dan kun je ofwel een paar euro besparen en een non-K Core i5 halen zoals de Core i5 3470 of een paar euro meer uitgeven voor een Xeon E3 1230v2, wat in principe een Core i7 is zonder iGPU. Bij dit soort CPU's heb je niet perse een aftermarket koeler nodig, of anders zou een van deze koelers meer dan afdoende zijn voor een net wat koelere en stillere werking.
Welke CPU je ook neemt, kijk vooraf even of jouw moederbord de nieuwe CPU ondersteunt (eventueel na een bios update)

edit: wat betreft AMD kaarten en Assassin's Creed: geen idee of deze game slechter draait op een AMD kaart. Over het algemeen zijn bij de ene game NVidia kaarten die het iets beter doen, maar bij de volgende game zijn het weer die van AMD. Dit zul je even moeten nazoeken. Mocht het echt een issue zijn, dan zou ik gaan voor een GTX770, omdat deze voor 1080p gaming meer dan afdoende is en zo'n 150 euro minder kost dan een GTX780.

[ Voor 16% gewijzigd door Moi_in_actie op 07-07-2014 18:17 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• magusviper
Ik heb een gigabyte H77-D3H type moederbord. Ik kies er dan toch voor om niet te overclocken. Past een i5 3470 of xeon e3 1230v2 op dit moederbord? En welke zou ik dan kiezen, wat is het verschil?

• Moi_in_actie
magusviper schreef op maandag 07 juli 2014 @ 18:21:
Ik heb een gigabyte H77-D3H type moederbord. Ik kies er dan toch voor om niet te overclocken. Past een i5 3470 of xeon e3 1230v2 op dit moederbord? En welke zou ik dan kiezen, wat is het verschil?
Beiden passen ;) Als het je puur om gaming gaat dan zou ik zeggen neem de Core i5. In de meeste games zal de Xeon je niets extra's opleveren, in een enkele game misschien 1 of 2 FPS (in een uiterst rooskleurig scenario). Doe je naast het gamen ook zaken als foto-/video-editing of doe je aan game streaming, dan is de Xeon het overwegen waard.

• magusviper
Echt waar, heel erg bedankt voor je advies en je tijd :D

• Moi_in_actie
Ow nog 1 vraagje: welke voeding heb je op dit moment? Een degelijke 450W voeding (dus geen MS-Tech rommel of iets dergelijks) moet meer dan genoeg zijn, maar als je een 300W model hebt dan wordt t wat lastig.

• magusviper
Moi_in_actie schreef op maandag 07 juli 2014 @ 18:32:
Ow nog 1 vraagje: welke voeding heb je op dit moment? Een degelijke 450W voeding (dus geen MS-Tech rommel of iets dergelijks) moet meer dan genoeg zijn, maar als je een 300W model hebt dan wordt t wat lastig.
Ik weet niet precies hoeveel watt ik heb, dat bekijk ik later wel eens, maar stel ik heb niet genoeg, wat raad je me aan?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou het direct nakijken, niet later wel eens nadat je voeding poef gedaan heeft.

Standaard keuze is de S12 520w van Seasonic. De VS550/VS650 van CM zijn ook erg goed.

People as things, that’s where it starts.

• magusviper
VasZaitsev schreef op maandag 07 juli 2014 @ 20:39:
Ik zou het direct nakijken, niet later wel eens nadat je voeding poef gedaan heeft.

Standaard keuze is de S12 520w van Seasonic. De VS550/VS650 van CM zijn ook erg goed.
Ik heb nu vrij weinig tijd om dat na te kijken, morgen heb ik pas tijd. En ik ga mijn pc toch pas over een maand upgraden.

edit: Ik heb toch even gekeken, ik heb 650 watt. Lijkt me meer dan genoeg ;)

[ Voor 8% gewijzigd door magusviper op 07-07-2014 21:17 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
volgend jaar krijg je nieuwe chips dus als je even kan wachten met teveel geld ineens uit te geven

dit komt van een ander topic:

overklokbare i7 ipv i5 is soms beter

http://translate.googleus...WP_KYSIUy2oLxaOdpom7ZhfFg

http://translate.googleus...5gYFWJlksdcX7qo6-wtE8DM3w

en soms niet

http://translate.googleus...9DSkVnSn3T4B4kxaqr6jghLbQ

je kan op die site dingen vinden die onduidelijk zijn, want ze testen met een dikke kaart die jij ook wilt

• mirp
getest met een 780 ti

http://udteam.tistory.com/647

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
mirp schreef op maandag 07 juli 2014 @ 22:15:
volgend jaar krijg je nieuwe chips dus als je even kan wachten met teveel geld ineens uit te geven

dit komt van een ander topic:

overklokbare i7 ipv i5 is soms beter

http://translate.googleus...WP_KYSIUy2oLxaOdpom7ZhfFg

en soms niet

http://translate.googleus...9DSkVnSn3T4B4kxaqr6jghLbQ

je kan op die site dingen vinden die onduidelijk zijn, want ze testen met een dikke kaart die jij ook wilt
Er zijn elk jaar nieuwe chips, Broadwell en Skylake zijn nog vér weg. Je kunt niet iemand aanraden te blijven wachten, dan zeg je eigenlijk van gewoon geen pc meer te kopen. En bovendien post je wel heel vreemde links, wat is dat Google Translate gedoe? En wat je dan zegt over i7 beter de ene keer en i5 de andere keer, over het algemeen zal de i7 4790K altijd wel sneller zijn, maar is ook 50% duurder en absoluut niet 50% sneller. Bovendien was de topicstarter al lang afgestapt van een Haswell optie. Heb je het topic wel gelezen na de eerste post?

@magusviper:
650W zegt niet zoveel, kun je niet het merk en type zeggen? Er zijn 650W voedingen die geen 400W kunnen leveren, het totale vermogen zegt eigenlijk niet zoveel, het beschikbare vermogen op 12 V wel. Sommige fabrikanten spelen vals door heel veel vermogen te tellen op de 3,3V en 5V lijnen, terwijl daar helemaal niet zoveel vermogen op nodig is.

Het zou goed kunnen dat je een goede voeding hebt hoor, je moederbord is toch al oké dus lijkt me dat je toen door iemand geadviseerd bent geweest.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:17

br00ky

Moderator Harde Waren
MacPoedel schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:03:
[...]

[...]

En bovendien post je wel heel vreemde links, wat is dat Google Translate gedoe?
Dat zijn links naar onze Poolse vrienden van pclab.pl, een erg goede site verder, maar alles is in het Pools.

Iets meer tekst en iets minder oneliners en links zou wel helpen ;).

• magusviper
[...]

[...]

Er zijn elk jaar nieuwe chips, Broadwell en Skylake zijn nog vér weg. Je kunt niet iemand aanraden te blijven wachten, dan zeg je eigenlijk van gewoon geen pc meer te kopen. En bovendien post je wel heel vreemde links, wat is dat Google Translate gedoe? En wat je dan zegt over i7 beter de ene keer en i5 de andere keer, over het algemeen zal de i7 4790K altijd wel sneller zijn, maar is ook 50% duurder en absoluut niet 50% sneller. Bovendien was de topicstarter al lang afgestapt van een Haswell optie. Heb je het topic wel gelezen na de eerste post?

@magusviper:
650W zegt niet zoveel, kun je niet het merk en type zeggen? Er zijn 650W voedingen die geen 400W kunnen leveren, het totale vermogen zegt eigenlijk niet zoveel, het beschikbare vermogen op 12 V wel. Sommige fabrikanten spelen vals door heel veel vermogen te tellen op de 3,3V en 5V lijnen, terwijl daar helemaal niet zoveel vermogen op nodig is.

Het zou goed kunnen dat je een goede voeding hebt hoor, je moederbord is toch al oké dus lijkt me dat je toen door iemand geadviseerd bent geweest.
Ik weet niet precies waar ik op mijn voeding kan zien welke informatie je nodig hebt, dus ik hoop dat dit iets helpt:

http://nl.tinypic.com/r/2q2peu8/8

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is een CM GX voeding. Als ik hier zo doorheen zoek niet heel veel soeps. Ik zou mijn dure 780(ti) aan een echt betrouwbare voeding toevertrouwen...

• mirp
[...]

[...]

zucht, zeuren is ook een vak

i'm out of tweakers

probeer ts een beter beeld te geven zodat hij weet wat zijn mogelijkheden zijn, komt er weer een wijsneus zeuren

ik wordt er onderhand ziek van die wijsneuzen die te zeuren hebben op iemand die ts probeert te helpen

ik geef ts tenminste wat links zodat hij een beter beeld kan krijgen

hij heeft zelf hersenen en kan zijn eigen onderzoek doen met een duwtje in de rug

vandaar die links

wat heb jij bijgedragen om hem wat info te geven

ik geef hem de links zodat hij zelf zijn onderzoek kan doen

en dan komt broekie ook nog zeuren

ik heb geen zin in meer mensen die kinderachtig iemand afzeiken die ts van info voorziet

mazzel

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
mirp schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:52:
en dan komt broekie ook nog zeuren
Ik gaf slechts aan dat het fijner leest als je er een lopend verhaal van maakt, met her en der wat punten en komma's. Je advies, wat verder helemaal prima is, leest nu als one-liners :).

• magusviper
Is er dan iets anders dat jullie mij aanraden als het gaat om voeding? Het liefst niet te duur.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Met een goede 550 watt kom je al een heel eind. In stress (ruim meer dan gamen) heeft de 780ti inclusief de rest van het systeem zo een 370W nodig. Gaming trekt minder en de 780 ook.

Hier vind je verschillende goede voedingen waar je geen van allen spijt van gaat hebben, mits uiteraard genoeg vermogen.

[ Voor 42% gewijzigd door br00ky op 08-07-2014 21:58 ]

Pagina: 1