Budget/basis mini-itx voor leegspelen backcatolog steam

Pagina: 1
Acties:

• Zmp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-01 21:34
Ik wil een budget tot basis gamesysteem bouwen als het kan in een mini ITX kast,kleine behuizing dus. Ik heb een hele tijd niet serieus spellen gespeeld, dus zal me vooral op leuke steamdeals gaan richten.

Games als de Whitcher 2, wasteland 2 en Fallout new vegas (met texture mods e.d) spreken mij aan. Vooral bij zoiets als een gemodde fallout new vegas heb ik geen idee wat voor systeem er nodig is. Wat betreft nieuwere games wil ik alles in ~60 fps kunnen draaien, hoeft niet perse op de hoogste settings maar wel degelijk.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
voornamelijk gamen heb ook een imac voor de rest

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 600.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nope...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als het kan SSD erin eventueel dan iets boven budget. Heb ook een monitor nodig maar niet inbegroepen bij dit budget

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope alleen de Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite of de Fractal Design Node 304 spreken mij als kast erg aan. Ik woon in een 1-kamer appartement

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt, oudere games flekkeloos draaien, nieuwere games op 60 FPS niet perse op max qua graphics in een kleine behuizing

Ga je overklokken?
Nope

Als dit onmogelijk is hoor ik het ook graag.

edit: Kon titel niet meer aanpassen spelfout....

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 21:37
Heb je zelf al een lijstje gemaakt met componenten?

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Het is wenselijk dat er normaal zelf ook even door de pricewatch huppelt en met een voorstel komt, alas...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 154,-€ 154,-
1ASRock H81M-ITX€ 49,99€ 49,99
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 169,90€ 169,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,04€ 46,04
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,35€ 62,35
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,-€ 60,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
1Crucial MX100 128GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,18

een degelijke processor
een standaard moederbordje (winkel even vragen of de bios de hasswell refresh aankan
Een Bang for Buck graka, presteert als zij het een 280 beetje pushen en je hebt zowaar een 280x in schaapskleren
Hadeskijf voor meuk
De kast (node genomen)
RAM 8gb voor gamen genoeg
Degelijke voeding
en zowaar een SSD wel maar 128gb. en dan zitten we 50 euro over budget. wil je 250 dan zou je nog een euro of 30/40 erbij moeten leggen.

Houd rekeningen met:
- Wanner niet zelf wordt gedaan assemblage
- Windows
- Geen optical drive ATM
- Verzendkosten
- Hogere uitvallen werkelijke kosten naar berekenen van bestelkosten
- mushu

• Zmp
Dank voor de reacties!
Redesign1 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 17:14:
Heb je zelf al een lijstje gemaakt met componenten?
Ja excuses had ik er mss bij moeten zetten. Ik had er zelf nog geen build bij omdat ik eerst benieuwd was of wat ik wilde überhaupt haalbaar was....

Maar gezien Splitinfinitive een suggestie heeft ga ik hier graag mee verder....

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 153,70€ 153,70
1ASRock H81M-ITX€ 49,99€ 49,99
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 169,90€ 169,90
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,35€ 62,35
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,-€ 60,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
1Crucial MX100 128GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,88

Even voor mijn referentiekader, lever je nu veel in door de kleine behuizing? Gezien ik zeker voor de iets grotere SSD zou gaan. Ligt dit minder dan 100 E van de BBG basis game-PC prijs. Hebben we het dan over een grote snelheidswinst in vergelijking met deze build?

En is een build als deze nu veel proppen of past dat makkelijk?

Als laatste: kan ik ergens op het interweb (compact) informatie vinden over snelheden, builds van vooral videokaarten en processoren? Enigszins basic info over FPS en welke videokaarten "familie" zijn etc. Als ik zoek op bijvoorbeeld youtube of via google, krijg ik of sites waar ze me gaan uitleggen wat een harde schijf doet (zo'n digibeet ben ik nu ook weer niet) of gaat het direct in zo de details dat ik het niet begrijp. Liefst op youtube natuurlijk. ;) Ik heb een aantal newegg filmpjes bekeken maar dit zijn vaak reviews....

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Meestal als je zoekt op: FPS <graka> <game>.staan bij afbeeldingen meestal wel plaatjes met framerates e.d.

Het budget basis systeem heeft een iets sterkere graka, maar verder ligt het buiten een grotere SSD tamelijk gelijk in mijn ogen. het is alleen niet itx. de kast zou een ATX bord aankunnen. als je even wacht dan is het basis budget systeem ook niet verkeerd. Hier hebben immers al redelijk veel tweakers over gediscussieerd.

Verder als ik mij niet vergis is de Seasonic gewoon modulair dus een kabelbende zal het niet worden. De kast zelf ondersteunt graka's tot 31cm dus die wat er in zit past ook want deze is 27cm lang als ik mij niet vergis.

Er is volgens mij voor snelle vergelijking hwcompare, gpuboss, cpuboss. Voor hardeschijven is er ook een website maar die weet ik zo snel even niet.

Als je het budget oprekt tot 750 euro dan kan er hoogstwaarschijnlijk een grotere SSD in en een iets sterkere graka, maar zo als ik begrepen heb kost een beetje degelijke 280x tussen de 200 en 250 euro. Deze HD 7950 heeft de zelfde chip als de 280 hij is alleen ietsje ouder maar kost ongeveer even veel als een 270x met een aftermarket cooler.

Verder zijn reviews op bijvoorbeeld tweakers, tomshardware, hardwareinfo, of anandtech meestal zo opgezet dat ze een beetje op de kaarten ingaan en daarna eenvoudig laten zien hoe een kaart presteert, hoe luid hij is, en of je er eitjes op kan bakken.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Je kan natuurlijk voor deze kast gaan pricewatch: Cooler Master Elite 130 iets minder strak, wel een stuk goedkoper en zeker niet minder kwa koeling. De S is niet modulair de M wel.

En voor benches van videokaarten etc kijk ik vaak hier http://anandtech.com/Bench/CPU/2

[ Voor 14% gewijzigd door DarkBlaze op 07-07-2014 22:10 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 21:37
in die cm kast past je graka makkelijk
in die node wordt het wat moeilijker
- Graphics cards up to 310mm in length, when 2 HDD slots (1 HDD hanging bracket total) are removed (Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm)
je graka is namelijk 290mm zou wel oeten passen maar die cm kast is dan handiger met installeren

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Splitinfinitive schreef op maandag 07 juli 2014 @ 20:33:
.

Verder als ik mij niet vergis is de Seasonic gewoon modulair dus een kabelbende zal het niet worden.
Nope, deze is niet modulair. De goedkoopste modulaire voedingen zijn de Seasonic EVO modellen.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

@hierboven. Dan weissen wir dass auch wieder :)

• Zmp
Ik ben er nog eens ingedoken, budget wat opgeschroefd en kom op het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 152,90€ 152,90
1ASRock H81M-ITX€ 52,99€ 52,99
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 236,-€ 236,-
1Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite€ 61,85€ 61,85
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,55€ 59,55
1Seasonic M12II Evo 520W€ 58,-€ 58,-
1Crucial MX100 256GB€ 91,84€ 91,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 759,17

Evt Silverstone kast eruit voor een Fractal Node als er levering issues zijn...

Maar graag jullie mening over het volgende:

Ik heb er nu geen aftermarket cooler op. wat is het effect daarvan; herrie? prestaties? of gewoonweg niet verstandig bij deze build?

Omdat het een klein kastje is heb ik een wat kleinere videokaart gekozen, gaat dit nu goed passen (wordt de eerste keer dat ik zelf ga bouwen) ook samen met de modulaire voeding? (ik las op het interweb dat juist bij modulaire voeding er ook problemen kunnen ontstaan in kleine ITX kasten afhankelijk van waar de aansluitingen zitten)

Dit is een vrij krachtige videokaart in vergelijking met de vorige. Is er in deze range (iig R9) nog een betere bang for buck? (anders ga ik 2e hands kijken voor deze).

Hoeveel geluid zal deze build maken?

Evt andere opvallende zaken....

Nogmaals bedankt!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Even domme vraag, maar waarom ga je bijna € 800 uitgeven als je al een iMac hebt? Sommige spellen kan je rechtstreeks op de iMac spelen.
Kan je niet makkelijker een Windows licentie kopen en dat via parallels (of hoe dat ook heet) draaien? Van wanneer is die iMac (specs?)?

Je huidige lijstje gaat die games makkelijk spelen, maar is niet echt "budget". Bij budget denk ik meer aan het Budget Game Systeem uit de BBG

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 11-07-2014 09:52 ]

Verwijderd

gwystyl schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 09:51:
Even domme vraag, maar waarom ga je bijna € 800 uitgeven als je al een iMac hebt? Sommige spellen kan je rechtstreeks op de iMac spelen.
Kan je niet makkelijker een Windows licentie kopen en dat via parallels (of hoe dat ook heet) draaien? Van wanneer is die iMac (specs?)?

Je huidige lijstje gaat die games makkelijk spelen, maar is niet echt "budget". Bij budget denk ik meer aan het Budget Game Systeem uit de BBG
Imacs draaien altijd gpum kaarten, dus met een 3gb desktop kaartje ben je stukken beter uit! En voorzover ik weet, is bootcamp niet echt ideaal om spellen te spelen... Als je 800 euro hebt voor dit mitxtje, zou ik dat zeker doen!

• Zmp
gwystyl schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 09:51:

Mijn Imac is al een paar jaar oud (2011). Ik draai ook boodcamp en al is het (voor games dan) een vooruitgang qua prestaties is het niet denderend. Bovenstaande games draaien wel maar, niet niet lekker onder bootcamp (verre van 60 fps). Wss heeft merryb wel gelijk dat dit voornamelijk aan de videokaart ligt.

Maar je hebt er wel gelijk in dat dit meer aansluit bij het basisgamesysteem dan bij het budget. Ik vind het lastig in te schatten hoeveel power ik nodig heb hoor.....

In ieder geval is 60 FPS voor mij een must bij een PC voor games. Nieuwere games hoeven niet op ultra te draaien maar wel op 60.

Verwijderd

Zmp schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:13:
[...]

Mijn Imac is al een paar jaar oud (2011). Ik draai ook boodcamp en al is het (voor games dan) een vooruitgang qua prestaties is het niet denderend. Bovenstaande games draaien wel maar, niet niet lekker onder bootcamp (verre van 60 fps). Wss heeft merryb wel gelijk dat dit voornamelijk aan de videokaart ligt.

Maar je hebt er wel gelijk in dat dit meer aansluit bij het basisgamesysteem dan bij het budget. Ik vind het lastig in te schatten hoeveel power ik nodig heb hoor.....

In ieder geval is 60 FPS voor mij een must bij een PC voor games. Nieuwere games hoeven niet op ultra te draaien maar wel op 60.
Wat bedoel je met nieuwere games? Witcher 3 etc? 60fps is bijna altijd wel haalbaar, resolutie zo laag mogelijk en alles wat 'm mooi maakt uitzetten. Maar of je daar heel vrolijk van word? Met die kaart die je in je lijstje heb staan, kan je alles iig op fullHD 60fps spelen! Dan varieerd het per spel wat de grafische mogelijkheden zijn.

// edit
Waarom eigenlijk niet gewoon een normaal kastje? Scheelt wel veel gezeur met temperaturen en geluid! Iedereen is volgens mij erg te spreken over de Define R4

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 10:27 ]

• Zmp
pcies full HD 60 FPS is het belangrijkste, de andere toeters en bellen zijn bijzaak en fine-tunen.

De reden dat ik een klein kastje wil is dat ik in een klein 1 kamer appartement woon. Ben ook geen student meer dus het mag wel een beetje leuk uitzien zodat het bij de rest van het interieur past ;)..

Verwijderd

Zmp schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:35:
pcies full HD 60 FPS is het belangrijkste, de andere toeters en bellen zijn bijzaak en fine-tunen.

De reden dat ik een klein kastje wil is dat ik in een klein 1 kamer appartement woon. Ben ook geen student meer dus het mag wel een beetje leuk uitzien zodat het bij de rest van het interieur past ;)..
Die define is wel een prachtig kastje hoor! En super stil, dus je kan 'm lekker aan laten staan en rustig slapen zonder af en toe wakker te worden naast een straaljagerd. laptop, i'm looking at you!

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1342778579.jpeg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 10:41 ]

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-03 10:49
De Define is zeker een mooie kast en ook stil! Echter wanneer je er besluit zelf nog extra fans bij te doen gaat dit wel ten koste van de stilte (heb ik zelf gemerkt). Echter blijft hij in dat geval nog stiller dan menig andere kast.

• Zmp
Ik snap dat een dergelijke kast altijd stiller zal zijn hoor, maar toch heb ik de voorkeur voor een klein formaat pc kastje...

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-03 10:49
In dat geval is DIT misschien een optie. De mini variant :)

• Zmp
Ik zal eens bekijken maar neig toch naar een van de kasten die ik had. Maar de rest van de build? Ben vooral benieuwd naar jullie neming over:

- Geen aftermarket cooler
- de videokaart (goede bang for buck?)
- gaat et passen? deze kaart + modulaire voeding

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Een aftermarket voor de CPU maakt hem vooral onderload stiller, die van intel is voldoende anders zou hij er niet eens bij zitten. Hij houd de CPU ook gewoon koel alleen met wat meer lawaai
Videokaart AMD goed. De 280x is een goede kaart en is de tegenhanger van de GTX 770 deze 770 heeft vooral als nadeel dat hij 'maar' 2gb geheugen heeft wat wel eens lastig kan worden bij games die vram vreten. Wel beschikt hij over CUDA en dat kan wel eens handig zijn bij videobewerking maar als ik mij niet vergis is sinds CS6 van Adobe steeds meer OpenCL/GL dus zal cuda ook wat minder nodig zijn (maar volgens mij ging je dit niet doen dus eigenlijk niet belangrijk)

Een voorbeeld hiervan is watchdogs, al is het met de 770 vaak zo dat wanneer je naar de resoluties op high zetten wel gewoon kan spelen. Tevens heeft Nvidea hier de overhand door gameworks. (maar nog steeds is het niet echt degelijk optimized) AMD zal iets achter lopen maar na de nodige driver updates kan nog wel eens performance worden gewonnen.

Verder de kast kan graka's slikken van maximaal 309 en een beetje milimeter, die 280x is 269mm lang dus dat zou moeten passen. Voedingen mogen max 160mm lang zijn, dat kan dus gewoon ook. Het kastje eet ITX en DTX je bordje is ITX dus dat zou ook gewoon gaan.

dat moet gewoon kunnen :)

• Zmp
@ Splitinfinitive Dank voor je reacties man!

Ben nu bezig met bestellen, en toch nog even voor de zekerheid. Ga ik niet hier tegenaan lopen: http://www.youtube.com/watch?v=_YvT1ybPg9Y&t=3m24s

met:
Seasonic M12II Evo 520W
Fractal Design Node 304 Zwart
MSI AMD Radeon R9 280X 3GB

Is het misschien in dit geval beter of maar een normale voeding te nemen ipv modulair om dit probleem te voorkomen?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Zotac Zbox EN 760, redelijk stil een voldoende krachtig om op 1080p te kunnen gamen. Kleiner ga je niet vinden. (ULV i5 en 860m, die ulv i5 nekt sommige intense games zoals SupCom FAF maar verder doet ie het aardig)

• Zmp
Ehm snap el_Jay zijn post niet zo goed maar evengoed bedankt ;).

Wat ik graag zou horen van andere mini itx bouwers die de Fractal Node en een "normale grote" videokaart gebruiken of ze een kleinere voeding gebruiken of een standaard. Wat betreft de ruimte in de kast past het wel maar bij modulaire voedingen schijnt het te gebeuren de videokaart de kabeltjes die je in de voeding moet pluggen in de weg zit. Zoals hier: http://www.youtube.com/watch?v=_YvT1ybPg9Y&t=3m24s

Zo ja is de eerste onderstaande voeding dan de beste oplossing? (ondanks dat hij minder vermogen heeft).

http://tweakers.net/price...er-v450-semi-modular.html
ipv
http://tweakers.net/price...sonic-m12ii-evo-520w.html

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Zmp schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:20:
Ehm snap el_Jay zijn post niet zo goed maar evengoed bedankt ;).

Wat ik graag zou horen van andere mini itx bouwers die de Fractal Node en een "normale grote" videokaart gebruiken of ze een kleinere voeding gebruiken of een standaard. Wat betreft de ruimte in de kast past het wel maar bij modulaire voedingen schijnt het te gebeuren de videokaart de kabeltjes die je in de voeding moet pluggen in de weg zit. Zoals hier: http://www.youtube.com/watch?v=_YvT1ybPg9Y&t=3m24s

Zo ja is de eerste onderstaande voeding dan de beste oplossing? (ondanks dat hij minder vermogen heeft).

http://tweakers.net/price...er-v450-semi-modular.html
ipv
http://tweakers.net/price...sonic-m12ii-evo-520w.html
die cm is semi modulair en als die gelijk in elkaar steekt als de 550 dan heb je de pci stekkers vast zitten alleen die voor hardesxhijven. Zijn los. De evo is volledig modulair een goeie keuze zou misschien de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

deze is 2cm korter dan de evo wel niet modulair. Maar dan zou je de kabelbopm kunnen proberen boven in de kast weg te werken

• Zmp
Dank, met 2 cm zou ik het wel moeten redden. Dat het niet modulair is, is wellicht minder "mooi" maar dat is denk ik geen probleem met die node. Nou dan ik maar eens bestellen!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

succes!

vergeet het: Het Show je Build! Topic niet
Pagina: 1