Toon posts:

Privacy protect op domein naam.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik een x-aantal domeinnamen waarvoor ik Privacy Protect heb ingeschakeld staan.
Zijn privé domeinen (niet-zakelijk), lijkt me logisch dat je daar dan niet je privé gegevens laat rond slingeren in het record. Staat al jaren aan.

Vandaag ontving ik een mail van mijn hosting provider dat er vanaf het moment dat mijn domein verlengd moet worden ik een x-bedrag per jaar extra moet betalen om Privacy Protect ingeschakeld te houden voor mijn domein.

Persoonlijk vind ik dit een vreemd iets... je moet betalen voor je privacy :?
Een nieuwe melkkoe is geboren?
Wie weet of dit zomaar kan/mag?

Als reden wordt opgevoerd:
Onlangs is de regelgeving omtrent Privacy Protect aangescherpt. Zodoende moet per domeinnaam een aanvraag indienen om de gekoppelde gegevens daarvan te beschermen. Voor deze aanvraag worden bij ons kosten in rekening gebracht, vanwege de administratieve procedure die per aanvraag moet worden uitgevoerd en de infrastructuur die erachter zit.

Welke regelgeving dat dan is, mag Joost weten, dat wordt verder niet vermeld, noch naar gelinkt.

Zijn er meer hosters die dit doen? Of is mijn hoster (waar ik overigens al bijna 10 jaar al mijn domeinen/websites naar volle tevredenheid draai) een uitzondering hierop?
Ook de administratieve procedure trek ik in twijfel eerlijk gezegd, men moet al handelingen verrichten om je domeinnaam te verlengen waarvoor je een x-bedrag betaald, dat ene extra vinkje zal het werk niet zijn lijkt mij... en die infrastructuur, tja... die was er ook al...

Uiteraard zal ik ook mijn hoster hierover contacteren, echter vraag ik me af of iemand hier qua wet/regelgeving een kijk op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-10 10:21
Via google op deze pagina gekomen (snel geïndexeerd) want ik heb net dezelfde mail gekregen van de hoster.

Wat ik niet begrijp is dat de hoster elk jaar er geld voor vraagt terwijl het waarschijnlijk, volgens mij een eenmalig "vinkje" is?

Verder zomaar eens geen duidelijk antwoord gevonden hierover ook niet op de icann website...

Ik lees hier even mee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Om welke tld(s) gaat het?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Privacy protect is gewoon een service, dus niet zo vreemd dat je er jaarlijks voor moet betalen, ze moeten immers een proxy zijn voor jou adres/telefoon en post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 11:56

Barrycade

Through the...

Ik had het op een .net domein geregistreerd in de US ook aanstaan en betaalde al jaren 1 of 2 dollar per jaar er voor. Soms was het gratis met een vernieuwing, maar meestal dus een klein bedrag.

Qua wet en regelgeving: wat hoop je voor antwoord te vinden? Je mag qua wetgeving je contract opzeggen omdat je niet akkoord wil gaan met de nieuwe voorwaarden.

Of je neemt het niet, maar dan kan je alvast je brievenbus uitruimen voor de spam en je voicemail inspreken voor de vage telefoontjes die je gaat krijgen. (Ik heb een tijdje vergeten te betalen, niet aanbevelingswaardig )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ICANN heeft vorig jaar inderdaad zaken veranderd voor de PPS (proxy/privacy services), alles moet volledig worden vastgelegd (invididueel per domein) en periodiek worden aangegeven bij ICANN. Andere woorden, administratie is wat groter geworden en daar willen ze (voor de providers die dit nog gratis deden) geld voor zien.

Godaddy deed dit al jaren met DomainsbyProxy, afhankelijk van je product kostte dat 5-7 dollar per jaar. Zij beheren jouw gegevens, sturen mail etc door, nu dus wat extra administratief werk.. Zie het als iets vroeger gratis krijgen, wat nu gewoon niet meer gratis kan zijn (rendabel).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7Grendel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 21:22
ResellerClub (grootste provider met gratis privacybescherming die ik ken en die het Privacy Protection noemt - vandaar mijn aanname) heeft inderdaad besloten om de tot nu toe gratis privacybescherming betaalt te maken. Ze gaan hier $3 per jaar voor vragen aan hun resellers, dus verwacht iets in de buurt van €4-€5 per jaar te moeten betalen.

Voor zover ik weet biedt Namesilo nog wel gratis privacybescherming en ze zijn verder ook best betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Grappig, heb vandaag dezelfde mail gehad van hoster Antagonist, of ik zometeen 9 euro extra per jaar mag aftikken voor Privacy Protect. Dit zat voorheen in het pakket en dat is nu nog voor 2 jaar vooruitbetaald incl Domein.
Wat ook 3maal is vermeld op de website van Antagonist (en ik citeer :D ):
"Geen verborgen kosten"
"Verborgen kosten zijn voor echte boefjes."
"Geen verborgen kosten of opzegtermijn."
Verder nergens op de site iets te vinden dat het nu ineens wel extra geld kost.

Blijkt dus nu, na al iets eerder een fikse 18% prijsverhoging gehad te hebben dat je alsnog jaarlijks 9 euro extra betalen:
de boefjes... :(

[ Voor 8% gewijzigd door bitshape op 08-07-2014 00:59 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mijn geval betreft het een .com domein.

Mij best dat als er extra handelingen verricht moeten worden die daadwerkelijk (veel) extra handelingen vereisen je daarvoor iets mag betalen. Al vind ik dan €9 vrij fors.
Kan me ook niet voorstellen dat een IT-bedrijf zo'n proces niet automatiseert en aanvragen in bulk verwerkt.

Alleen vind ik het de omgekeerde wereld dat je er geld voor moet betalen om je gegevens af te schermen. Lijkt mij dat het eerder de omgekeerde wereld zou moeten zijn... standaard uit, en alleen tegen kosten inschakelen. Maar ja... dat is natuurlijk geen verdien model. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NameCheap.com is misschien iets voor je...

Een .com domein kost je $10.29/jaar en WhoisGuard $2.88/jaar.
Kost je samen € 9,68 en is dus goedkoper dan enkel een .com bij jouw provider.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 10:53 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7Grendel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 21:22
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:14:
In mijn geval betreft het een .com domein.

Mij best dat als er extra handelingen verricht moeten worden die daadwerkelijk (veel) extra handelingen vereisen je daarvoor iets mag betalen. Al vind ik dan €9 vrij fors.
Kan me ook niet voorstellen dat een IT-bedrijf zo'n proces niet automatiseert en aanvragen in bulk verwerkt.

Alleen vind ik het de omgekeerde wereld dat je er geld voor moet betalen om je gegevens af te schermen. Lijkt mij dat het eerder de omgekeerde wereld zou moeten zijn... standaard uit, en alleen tegen kosten inschakelen. Maar ja... dat is natuurlijk geen verdien model. ;-)
ICANN maakt de keuze om de persoonlijke gegevens van iedereen op straat te gooien, in strijd met Europese wetgeving. Wat kun je er aan doen? Niet een gTLD gebruiken!

De meeste Nederlandse hostingproviders resellen hun gTLD's via grote providers zoals Key Systems, ResellerClub, Enom of OpenSRS, en gebruiken daarbij de privacybescherming van die providers. Omdat zo'n privacybeschermingsdienst niet vereist is voor het gebruik van een domeinnaam bieden de grote providers het aan als een apart product, en omdat er kosten aan zitten moeten zij er ook geld voor vragen. Hostingproviders zouden die kosten op kunnen nemen in de prijs van een domeinnaam, maar ook zij bieden het aan als een aparte service.

Als je goedkoop een .com of .net wilt, ga niet naar een Nederlands bedrijf. Als de BTW het niet veel duurder maakt is het wel de overhead van zoveel tussenpersonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToySoldier1992
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-08-2019
@bitshape: hier ben ik ook over verbaasd, maar ik denk dat dit een 'genuine mistake' is en die pagina gewoon nog niet bijgewerkt is. Het is ondertussen (door mij en andere) onder de aandacht van Antagonist gebracht, dus ik ga er van uit dat het binnen maximaal een paar dagen bijgewerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ToySoldier1992 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:21:
...Het is ondertussen (door mij en andere) onder de aandacht van Antagonist gebracht, dus ik ga er van uit dat het binnen maximaal een paar dagen bijgewerkt is.
Wat is bijgewerkt? Die 'verplichte' privacy toeslag (ik kreeg 'm ook ineens, out-of-the-blue, toegestuurd)? Of dat ze het 'vergeten' waren te vermelden in de kleine lettertjes? >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToySoldier1992
ehtweak schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:47:
[...]

Wat is bijgewerkt? Die 'verplichte' privacy toeslag (ik kreeg 'm ook ineens, out-of-the-blue, toegestuurd)? Of dat ze het 'vergeten' waren te vermelden in de kleine lettertjes? >:)
Ik zei (en ik citeer) "ik ga er van uit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:28

BHQ

Volgens mij doet Gandi dit voor je zonder extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:36

Thapous

Nee toch niet.

Bij gTLD's is het idd zo dat er wat nieuwe regeltjes zijn. De verificatie van een houdercontact is hierin het meest vervelend. De ICANN wil dat iedereen die een .com domeinnaam vastlegt dit kan bevestigen. Doe je dit niet, dan wordt je domeinnaam op zwart gezet (als in: niet meer te resolven).

Bij het bedrijf waar ik voor werk dien je hiervoor een linkje aan te klikken in een e-mail die je ontvangt op het e-mailadres bij de houder. Wanneer je zo'n privacy protect ding gebruikt betekent dit dat hier ook verificatie op gedaan dient te worden. Zou een verklaring kunnen zijn.

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToySoldier1992
bitshape schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 00:55:
Grappig, heb vandaag dezelfde mail gehad van hoster Antagonist, of ik zometeen 9 euro extra per jaar mag aftikken voor Privacy Protect. Dit zat voorheen in het pakket en dat is nu nog voor 2 jaar vooruitbetaald incl Domein.
Wat ook 3maal is vermeld op de website van Antagonist (en ik citeer :D ):
"Geen verborgen kosten"
"Verborgen kosten zijn voor echte boefjes."
"Geen verborgen kosten of opzegtermijn."
Verder nergens op de site iets te vinden dat het nu ineens wel extra geld kost.

Blijkt dus nu, na al iets eerder een fikse 18% prijsverhoging gehad te hebben dat je alsnog jaarlijks 9 euro extra betalen:
de boefjes... :(
ehtweak schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:47:
[...]

Voor de geïnteresseerde, Antagonist heeft de pagina inmiddels aangepast en de info klopt weer. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:53
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:51:
NameCheap.com is misschien iets voor je...

Een .com domein kost je $10.29/jaar en WhoisGuard $2.88/jaar.
Kost je samen € 9,68 en is dus goedkoper dan enkel een .com bij jouw provider.
Dan is Internet.bs nog interessanter, EUR 7.12 incl gratis PrivateWhois
Pagina: 1