Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07-2023
Goedendag allemaal,

Onze huidige router is een Draytek 2920n. Op zich een mooi ding maar de updates vindt ik persoonlijk van matige kwalitiet. Voorbeeldje laatste update heeft zowel de 3g functie als de print functie om zeep geholpen.
Zo zijn er wel meer voorbeelden te vinden van dingen die omvallen met updates natuurlijk. Maar dit doet me toch twijfelen over de algehele kwaliteit van het stukje software ontwikkeling bij Draytek.

Wie o Wie heeft een expertise voor wat betreft een goede kwaliteit wifi router met als prio de security?
Verdere aandachtpuntjes zijn:
1. Mate van gebruiksvriendelijke interface
2. Processor kracht (voor als je alle security aan hebt staan)
3. Programmeerbare Wifi off mode.
4. Mac filters (black en white listen)

Eigenlijk alles wat mijn huidige router heeft maar dan net een beetje beter qua patches en UI denk ik.

Oh ja, 5GHz en backward compatible met 2,4Ghz b,g,n

Zo, ..., ben benieuwd!

Mvg,

Gubyan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:08
Zo, ...
Wat heb je al zelf gevonden qua apparaat?
Het is geen "vraag en wij leveren" community.

[ Voor 31% gewijzigd door CuBras op 07-07-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:04

allure

Titaan fase 2/3

En dat daarbij hoe handig ben je voor wat betreft de kennis op netwerk gebied.

Ik heb onlangs goede ervaringen opgedaan met routers van Mikrotik, RouterOS kan wel eens een stijle leercurve hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vooral belangrijk, wat is je budget?

Onder de €200,- zit je voornamelijk naar de consumenten-apparaatjes te kijken. Wil je 'los' gaan, dan zijn er voldoende oplossing van oa Sonicwall, Fortinet, etc te vinden. Deze doen real-time inspectie op malware en andere ongein.
Echter ga je dan aan prijskaartjes van €800+ denken...

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
@Cubras

In de gauwigheid kwam ik eigenlijk uit op Draytek 2925n, en tja, nog een paar van die standaard consumenten routers. Maar dat is natuurlijk meer van het zelfde of minder. Vandaar mijn verzoek.

@Allure

Mikrotik en RouterOS. Onze huidige Draytek is volledig geconfigureerd aan de hand van vele uurtjes met de handleiding er naast. Op welke vlakken is de RouterOS een stijle leercurve?

@SlinkingAnt

Klopt helemaal wat je zegt, onze router was destijds meen ik €260,- en zijn opvolger de Draytek Vigor 2925n is dat ook zo'n beetje. Een echter Enterprise oplossing gaat me te ver. Maar ik ben zeker op zoek naar een bovengemiddelde beveiliging en ik dacht dat ik deze had gevonden. Echter het omvallen van functionaliteit door de updates van de firmware baart mij zorgen. Laten we zeggen 300 euro max.
Misschien zitten we dan al aan de top qua prijs / kwaliteit verhouding?

Of is er in die prijsrangen toch nog een alternatief of een betere mogelijkheid?

Mvg,

Gubyan

edit:

Of moet ik gaan denken aan een separate firewall? Mijn gevoel daarbij was altijd dat het een vertragende factor was. In plaats van een alles in één apparaat juist alles uit elkaar trekken? Of is dat heel erg 1999? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door gubyan op 07-07-2014 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
CuBras schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:39:
Zo, ...
Wat heb je al zelf gevonden qua apparaat?
Het is geen "vraag en wij leveren" community.
@Cubras

In de gauwigheid kwam ik eigenlijk uit op Draytek 2925n, en tja, nog een paar van die standaard consumenten routers. Maar dat is natuurlijk meer van het zelfde of minder. Vandaar mijn verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
allure schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:43:
En dat daarbij hoe handig ben je voor wat betreft de kennis op netwerk gebied.

Ik heb onlangs goede ervaringen opgedaan met routers van Mikrotik, RouterOS kan wel eens een stijle leercurve hebben.
@Allure

Mikrotik en RouterOS. Onze huidige Draytek is volledig geconfigureerd aan de hand van vele uurtjes met de handleiding er naast. Op welke vlakken is de RouterOS een stijle leercurve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gubyan
SlinkingAnt schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:49:
Vooral belangrijk, wat is je budget?

Onder de €200,- zit je voornamelijk naar de consumenten-apparaatjes te kijken. Wil je 'los' gaan, dan zijn er voldoende oplossing van oa Sonicwall, Fortinet, etc te vinden. Deze doen real-time inspectie op malware en andere ongein.
Echter ga je dan aan prijskaartjes van €800+ denken...
@SlinkingAnt

Klopt helemaal wat je zegt, onze router was destijds meen ik €260,- en zijn opvolger de Draytek Vigor 2925n is dat ook zo'n beetje. Een echter Enterprise oplossing gaat me te ver. Maar ik ben zeker op zoek naar een bovengemiddelde beveiliging en ik dacht dat ik deze had gevonden. Echter het omvallen van functionaliteit door de updates van de firmware baart mij zorgen. Laten we zeggen 300 euro max.
Misschien zitten we dan al aan de top qua prijs / kwaliteit verhouding?

Of is er in die prijsrangen toch nog een alternatief of een betere mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-08 09:41

Midas.e

Is handig met dinges

Je kan voor een PFsense machine gaan. Dan kan je snort gebruiken voor IDS/IPS, squid voor het scannen van je webtraffic en een volledige firewall voor al het overige. De hardware hoeft absoluut niet duur te zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-C1037UN-EU€ 69,99€ 69,99
1Toshiba MK8061GSYB, 80GB€ 0,-€ 0,-
1LC-Power LC-1320mi€ 47,81€ 47,81
1Crucial CT25664BA160B€ 18,-€ 18,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 135,80

deze machine doet atm zo'n 200Mbit routen zonder issues. met snort en squid.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Midas.e schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:01:
Je kan voor een PFsense machine gaan. Dan kan je snort gebruiken voor IDS/IPS, squid voor het scannen van je webtraffic en een volledige firewall voor al het overige. De hardware hoeft absoluut niet duur te zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 135,80

gubyan schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:38:
...
Oh ja, 5GHz en backward compatible met 2,4Ghz b,g,n
...
Er moet dus nog een geschikt draadloosnetwerkkaartje bij dan. (zoiets misschien met een mobo met mpcie)

Gubyan, wat bedoel je eigenlijk met 'beveiliging'

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 08-07-2014 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:48
De ZyWALL serie van ZyXEL is ook stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Midas.e schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:01:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 135,80

Je kan natuurlijk ook nog voor Sophos gaan als je helemaal los wilt gaan :D
http://www.sophos.com/en-...hos-utm-home-edition.aspx

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:04

allure

Titaan fase 2/3

gubyan schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:56:
[...]

@Allure

Je moet absoluut minimaal kennis hebben hoe een router werkt en de protocollen die erbij horen. Er zijn genoeg tutorials te vinden maar zelf kennis hebben is een absolute must, anders kan het wel eens een frustrerend project worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:46
@ts: Als je een dergelijk topic opent, wordt er wel verwacht dat je zelf wat inzet toont.

Dat bestaat onder andere uit het zelf zoeken van mogelijke kandidaten, en hier neergooien waarom je dus twijfeld. Dan heb je zelf onderzoek gedaan en kun je adhv de input hier verder.

Je noemt verder in de TS een aantal functies (3G, wlan, printerfunctie) die veel enterprise routers juist niet hebben, omdat dat dedicated veel beter opgepakt kan worden (of simpelweg doelloos is in een all-in-one-ding, een bedrijf heeft bv niets aan wifi-in-een-gesloten-patchkast)

Daarom zie je juist vaker losse oplossingen: Firewalling en wifi gescheiden.

Afhankelijk van je kennisnivo zijn er dus veel opties. Bang-for-the-buck is idd het genoemde Mikrotik. Maar dan moet je niet een wizard verwachten en in 5min dat ding online hebben.
Alternatieven zijn bv een Ubiquiti Edgerouter of een PFSense oid.

Bedenk wel dat een dedicated blik laten draaien misschien initieel interessant is kwa kosten, maar op termijn niet (en je met een hoger budget beter uit bent). Immers, als je via de stroomrekening dat een jaar later mag betalen kun je beter een duurder, zuiniger ding scoren.

Is 2e hands ook een optie? Je kan prima enterprise routers kopen als je wat rondzoekt binnen dat budget met wat geluk. Ik heb van de week een Sonicwall NSA4500 gekocht voor 200 eur...

Kwa wifi kun je een los AP nemen, dan kun je die ook beter plaatsen, of uitbreiden met extra ap's tbv grotere dekking. Je zou eens kunnen kijken bij bv de Unifi range van Ubiquiti.

Let wel graag even op het gebruik hier op GoT van je posts. Je kan een post ook editten met de wijzig functie, gebruik die ipv 5 posts onder elkaar te gooien.
Pagina: 1