• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:03
Goedemiddag,

Ik zou graag gebruik willen maken van de manuele focus optie.
Nu heb ik de optie op mijn objectief zitten en op de camera.

Nikon D7000 i.c.m. Nikkor AF-S 55-300mm F4.5-5.6 G ED DX VR.

De vraag is welke moet ik gebruiken. In de handleiding staat:

"Gebruik geen AF-objectieven met de schakelaar voor
scherpstelstand van het objectief ingesteld op M en de
selectieknop voor scherpstelstand van de camera
ingesteld op AF. Het niet in acht nemen van deze
waarschuwing kan beschadiging van de camera tot gevolg
hebben.
"

Zou ik de optie zowel op de body moeten aanpassen als op het objectief, of kan dit dan ook alleen op d body (of alleen objectief). Ik vind het er persoonlijk een beetje onduidelijk in staan.

Alvast bedankt!.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Het stukje uit de handleiding is zelf bescherming van Nikon tegen eventuele claims. In de praktijk maakt het namelijk niet zoveel uit en ik heb al meerdere malen met de camera op AF en de lens op M geschoten en dat ging bij mijn lensen altijd goed.
Let wel: Dat was met mijn collectie lensen. Er zal ongetwijfeld wel een lens bestaan die dit niet leuk vind.

Wil je toch op safe spelen: Zet gewoon beide schakelaars op M.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Waarom zit die functie er überhaupt op?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• ChojinZ
tobiasvs schreef op maandag 07 juli 2014 @ 13:00:
Waarom zit die functie er überhaupt op?
Om snel AF uit en aan te zetten. Bij elke lens zit de AF knop weer op een andere plek. Door een vaste plek op de body te kiezen kan je sneller schakelen en hoef je niet telkens te zoeken naar je AF knop op je lens.

Althans, dat vermoeden heb ik... O-)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-01 13:55
Die functie is op de body aanwezig voor oudere lenzen die geen motor hebben in de lens zelf, maar gebruik maken van een motor die in de body zit.
Haal je lens er maar eens vanaf en kijk dan bij de mount wat er gebeurd als je die knop omzet.
Voor AF-S lenzen maakt het niet uit of die knop op manueel focussen staat omdat die toch geen gebruik maken van die motor in de body.

• ChojinZ
robbertvw schreef op maandag 07 juli 2014 @ 13:10:
Die functie is op de body aanwezig voor oudere lenzen die geen motor hebben in de lens zelf, maar gebruik maken van een motor die in de body zit.
Hoeveel van die lensen zijn er? Ik heb namelijk een aantal lensen die geen focusmotor hebben maar allen hebben ze wel de AF/M knop op de lens zitten.

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

ChojinZ schreef op maandag 07 juli 2014 @ 13:14:
[...]
Hoeveel van die lensen zijn er? Ik heb namelijk een aantal lensen die geen focusmotor hebben maar allen hebben ze wel de AF/M knop op de lens zitten.
Bij Nikon zijn dat alle AF-D lenzen. De AF-S lenzen hebben een eigen AF-motor.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:03
Allebei op M is dus iig de beste oplossing. Bedankt voor de snelle reacties!

• ChojinZ
Fireshade schreef op maandag 07 juli 2014 @ 13:21:
[...]

Bij Nikon zijn dat alle AF-D lenzen. De AF-S lenzen hebben een eigen AF-motor.
In ieder geval niet de 80-200 f/2.8 AF-D want die heeft wel een switch (ring)

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

ChojinZ schreef op maandag 07 juli 2014 @ 14:50:
[...]
In ieder geval niet de 80-200 f/2.8 AF-D want die heeft wel een switch (ring)
Alle AF-D hebben een AF/Manual switch, maar ze hebben geen AF-motor in zich.
Dwz, de body moet voorzien in de aandrijving voor autofocus. Een AF-D lens kan dus niet autofocussen op de D3x00 en D5x00 bodies, want die hebben geen AF-motor in de body.

[ Voor 4% gewijzigd door Fireshade op 07-07-2014 15:03 ]

• ChojinZ
Fireshade schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:01:
[...]

Alle AF-D hebben een AF/Manual switch, maar ze hebben geen AF-motor in zich.
Dwz, de body moet voorzien in de aandrijving voor autofocus. Een AF-D lens kan dus niet autofocussen op de D3x00 en D5x00 bodies, want die hebben geen AF-motor in de body.
Dan praten wij langs elkaar heen. :+

Hoeveel lensen hebben geen motor maar ook geen AF/M switch? Want zover ik weet heeft 99% van de lensen een AF/M switch en kan dat dus geen rede zijn om een extra AF/M switch op de body te zetten.

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

ChojinZ schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:05:
[...]

Hoeveel lensen hebben geen motor maar ook geen AF/M switch? Want zover ik weet heeft 99% van de lensen een AF/M switch en kan dat dus geen rede zijn om een extra AF/M switch op de body te zetten.
Ach sooo... :)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:58
ChojinZ schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:05:
[...]

De AF-D 20mm f/2.8, AF-D 35mm f/2.0, AF-D 50mm f/1.4 en AF-D 85mm f/1.8 hebben geen AF/M switch....

Ik zou zelf deze switch liefst alleen op de body hebben. Dan werkt het altijd en maakt de objectieven eenvoudiger.

• ChojinZ
PageFault schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:40:
[...]

De AF-D 20mm f/2.8, AF-D 35mm f/2.0, AF-D 50mm f/1.4 en AF-D 85mm f/1.8 hebben geen AF/M switch....

Ik zou zelf deze switch liefst alleen op de body hebben. Dan werkt het altijd en maakt de objectieven eenvoudiger.
ok, das nog best veel (meer dan ik had verwacht)... tx!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:58
Ik denk dat er nog veel meer zijn, maar deze wist ik zo op te dreunen. Feit is dat er dus geen vast patroon in zit ;)
Pagina: 1