PC start niet op, fan draait maar kort

Pagina: 1
Acties:

• WieIsWie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-01 20:47
Beste Tweakers,

Enkele dagen geleden heeft mijn broertje, n.a.v. de BBG juli, drie nieuwe onderdelen besteld.
- G1 Sniper B5 moederbord
- Ballistix Tactical 2x4gb werkgeheugen
- Intel Core i5 4670K (enige verschil op de BBG is deze processor i.p.v. i5 4590).

Met wat basiskennis op dit gebied, kreeg ik de taak om alles werkend te krijgen.

Het probleem:
Ik ben begonnen met een basisconfiguratie en daar loop ik direct tegen een probleem aan.
Na de processor netjes op het moederbord te hebben geplaatst en het werkgeheugen in de daarvoor bedoelde (groene) sloten probeerde ik het geheel op te starten. Het geheel wordt gevoed door een Sweex 650W voeding. Niet heel nieuw meer, maar heeft nog nooit problemen gegeven.
Zodra ik het geheel opstart, gaat de processor-fan kort draaien en licht het moederbord even groen op. Dit is een fractie van een seconde, want vervolgens stopt alles weer. Enkele keren (2 uit 25x start het systeem even op, maar aangezien er verder nog niets is aangesloten, stopt dit na een seconde of 10.

Fix-checklist:
- RAM overgezet naar mijn eigen systeem en alles werkt en wordt herkend.
- Voeding gebruikt op het oude systeem en alles werkt.
- 1 reepje RAM gebruikt in verschillende sloten, maar geen resultaat
- Speaker aangesloten voor eventuele BEEP-code, maar (nog) geen succes.
- Processor opnieuw geplaatst en CMOS gereset, beide geen succes.

Graag jullie feedback op dit probleem en een eventueel advies voor het fixen van het probleem.

Bedankt,
Robin en mijn broertje.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Toevallig enig idee welke bios er momenteel op het moederbord zit? Je hebt versie F5 nodig voor support voor de i5 4670K. Ik weet alleen zo even niet welke bios er standaard op de B5 zit.

http://www.gigabyte.co.nl...pport-popup.aspx?pid=4594

Edit: http://nl.hardware.info/f...ten?p=2412823#post2412823
In dit topic op HWI is iemand met ook een Gigabyte bord en dezelfde problemen, wellicht handig om in de gaten te houden!

[ Voor 30% gewijzigd door stin00 op 07-07-2014 19:59 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

...Sweex 650W voeding...
Buiten om of het nou het probleem is of niet, ik zou ten zeerste aanraden deze voeding meteen te vervangen voor iets degelijks. Zo'n Sweex (of een of ander c-merk) is een gevaar voor je hardware, als de voeding ploft zit het er dik in dat ie de rest (of een groot deel) van je hardware meeneemt het graf in.

Weet niet of je precies het BBG systeem hebt gekocht (gezien je de rest niet aangeeft, en wel een Sweex hebt), als dat wel het geval is, meteen die voeding eruit knikkeren.
Met een beetje mazzel kan zo'n Sweex hooguit 400W leveren (laten we optimistisch zijn), als je dan dingen als een Radeon R9 290 aan gaat hangen gaat zo'n voeding nooit trekken.

Zoals gezegt ik weet zeker wat de rest van je systeem is, maar als ik Sweex zie bij vrij dure hardware dan gaan alle alarmbellen rinkelen, gevaar voor je hardware.

• WieIsWie
Bedankt voor de snelle reactie!

Welke versie van het BIOS erop zit weet ik niet precies. Tot dusver heb ik nog geen beeld op mijn monitor kunnen toveren, maar weet ook niet precies hoe dit anders te achterhalen is.
Het topic ga ik zeker even in de gaten houden!

Wat betreft de voeding is dit zeker zo. Die is gekocht in een tijd dat goedkoop de beste optie leek, maar die is zeker aan vervanging toe.

We hebben niet het gehele BBG systeem gekocht, enkel de processor, moederbord en werkgeheugen. Verder zit er een standaard HDD en GTX 660 in.

• WieIsWie
Toch nog even een reactie, om het topic definitief af te sluiten en anderen mogelijk te helpen.

Op advies van Azerty hebben wij de componenten terug gestuurd (i.v.m. BIOS update), waarna zij alles gecheckt en volledig gemonteerd terug gestuurd hebben. Helaas startte het systeem wederom niet op, met nog steeds bovengenoemd probleem.

Uiteindelijk toch nog verder zitten puzzelen wat betreft de voeding. We hebben een andere voeding Cooler Master 500W aangesloten op het systeem en zonder problemen startte alles op. Uiteindelijk hebben we dus een kwalitatief betere voeding erbij gekocht en lijkt het systeem als een zonnetje te draaien.

Dank voor alle feedback!

Verwijderd

Fijn dat de oorzaak gevonden en opgelost is.
Valt me ook op dat Azerty goed heeft meegewerkt; binnen 1 week onderdelen ontvangen, testen en teruggestuurd. Daar kunnen veel andere shops wat van leren.

• cyberchase
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik heb hetzelfde probleem met een oude desktop.
Hij was begraven onder het stof, alles schoongemaakt.
Nu start hij even op en dan stopt alles weer, ik ga nu eerst de voeding vervangen.
Ooit bij het in elkaar zetten van deze desktop hebben ze de voeding verkeerd om
gemonteerd, waardoor er bijna geen koeling was.
Ik hoop dat met montage van de nieuwe voeding hij weer draait..
Pagina: 1