Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Software automatisering resultaten back-up

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

voor het bedrijf waar ik werk ben ik opzoek naar een programma of manier om resultaten van back-ups automatisch door een programma of door script te laten verwerken.

huidig verwerk ik handmatig alle resultaten in Excel als geslaagd (als een groen blokje) of als mislukt (rood).
Dit duurt per dag, 1 uur en ben ik per week dus minimaal 5 uur mee kwijt.
Het moet echt anders, het liefst een programma die ingesteld kan worden om deze e-mail uit te lezen en het excel document bijwerkt, maar een aantal script regels is ook goed.

Het gaat hier over de volgende soorten back-ups:

Windows back-up (Small business Server, SBS)
NAS back-up (Synology en QNAP)
Symantec back-up Exec
CA D2D

en diverse online varianten. Alle resultaten komen bij ons binnen per e-mail. Als het mogelijk is, dus deze e-mails automatisch laten uitlezen naar excel.

Is dit mogelijk?

Groetjes,

Lucas

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:31
Wat is je doel hiermee? Aan het eind van de maand een rapportje hebben waaruit je kunt aflezen: "Goh, de Symantec backup heeft deze maand 2x gefaald!"

Misschien handig als je dat even uitlegt, dan kan er misschien een beter antwoord gegeven worden.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2014 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Grvy schreef op maandag 07 juli 2014 @ 11:26:
Je monitoring moet in principe gewoon aangeven of een backup mislukt is of niet. En hierop moet dan geacteerd worden.. de manier hoe je het nu doet is foutgevoelig en krom.
We krijgen nu mailtjes van alle back-ups in een map. Die worden handmatig uitgelezen en op basis daarvan wordt een excel bestand bijgewerkt voor een historie of deze wel of niet is gelukt.

dit willen wij nu echter automatiseren.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2014 11:29 ]

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:55

Grvy

Bot

Je monitoring moet in principe gewoon aangeven of een backup mislukt is of niet. En hierop moet dan geacteerd worden.. de manier hoe je het nu doet is foutgevoelig en krom.

Dit is een account.

• ThinkPad
Is het dan niet verstandiger om een dashboard oid te maken? Iets als Nagios bijv? Of als je geen verstand hebt van Linux: PRTG ? Beide pakketten zijn erg uitbreidbaar met allerlei plugins e.d.

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2014 11:32 ]

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 11:27:
Is het dan niet verstandiger om een dashboard oid te maken? Iets als Nagios bijv?
Dit dus, Excel sheet voor je backups is echt onhandig. Een mooie webpagina o.i.d. die je eventueel op een apart scherm kunt bijhouden op kantoor is hetgeen waar je naar moet streven.

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 11:27:
Is het dan niet verstandiger om een dashboard oid te maken? Iets als Nagios bijv?
Nagios, ik heb daar nu net een pagina van geopend om te bekijken. Kan deze "dashboard" alle back-ups die huidig allemaal per mail bij ons binnenkomt, verwerken naar een visuele output?

• ThinkPad
Dat kun je prima zelf uitzoeken toch :) ? Inventariseren wat je hebt, en dat naast de features van Nagios leggen? Maar Nagios is heel uitbreidbaar, je kunt zelf plugins schrijven om dingen te checken.

En als het via mail binnenkomt dan moet je er wel een filter overheen kunnen leggen lijkt mij? Gewoon zoeken op bepaalde keywords, afzender etc.

Fictieve code:
SQL:
1
IF mail FROM <backup123@test.com> CONTAINS 'Failure' THEN status = ERROR"

Moeilijker dan dat zal het wel niet worden. En voor grote pakketten zijn waarschijnlijk al kant en klare plugins zodat je rechtstreeks met de backupservice kunt praten.

En voor PRTG hetzelfde. Nagios heb ik geen ervaring mee, maar weet wel dat het erg uitgebreid is (en een steile leercurve). PRTG thuis een tijdje gebruikt en werkt wel fijn. Maar is allemaal afhankelijk van je wensen, platform, en je budget....

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2014 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit zelf bouwen met Nagios is uiteraard een optie, ik vroeg me echter af of er niet al een pakket is wat deze functionaliteit standaard biedt. Dit om tijd te besparen.

Dat wil zeggen op basis van een email log per dag een status bepalen, en dit in een vorm van rapportage kunnen weergeven zodat er per week / maand / jaar bekeken kan worden hoe betrouwbaar de backup loopt.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als alles per email binnenkomt, dan kun je serverbased regels maken (is de mailbox een Office 365 mailbox?). Als het woord geslaagd voorkomt, dan wordt het automatisch verplaatst naar een mapje afgehandeld.

Als je het in Excel wilt hebben, dan kun je met PowerShell gaan scripten om inhoud van emails in Excel te krijgen.
Pagina: 1