Verschillen tussen 2 moederborden MSI

Pagina: 1
Acties:

• Stievydude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik zou graag weten wat de verschillen zijn tussen onderstaande moederborden en welke het beste zou zijn. Ze kosten (voor mij) evenveel om ze thuis geleverd te krijgen.

pricewatch: MSI Z97-G45 GAMING (G45)
pricewatch: MSI Z97 GAMING 5 (G5)

Overzicht: http://tweakers.net/price.../385033;385039/categorie/

De verschillen die ik zie, is raid 1E bij de G5. Raid is iets wat ik wsl toch niet ga gebruiken.
Volgens mij heeft de G45 meer aansluitmogelijkheden voor geluid en een clear cmos button.

Qua harde schijfbus heeft de G5: M.2, 6x SATA-600 terwijl de G45 mSATA en 6x SATA-600 heeft.

Zitten er voor de rest nog belangrijke verschillen op?

Ik ga een videokaart installeren, dus naar de grafische onboard-kaart moeten we niet kijken.
Ook installeer ik een ssd. (meer info: Mainstream/gamesysteem)

Bedankt voor jullie inzichten :)

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
De mSata is wel redelijk handig, hiermee kan je snellere ssd's gebruiken waardoor je pc dus sneller gaat werken, de cmos clear switch heb ik op een paar builds al moeten gebruiken omdat er iets aan het moederbord lag, dus dat is ook wel fijn, dan moet je het niet terugsturen. Ik zou voor het G45 board gaan!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt al wat verschillen gevonden.
Waar ik een beetje raar van sta te kijken, is dat we niet naar de onboard grafische kaart hoeven te kijken. Bij mijn weten worden er geen moederborden met grafische kaart gemaakt?

Ik wil wel een tegenvraag stellen. Waarom 1 van deze 2 borden, en bijv niet de pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H.

Misschien is het meer uitdagend om daar de verschillen tussen te gaan zoeken, en belangrijker: heb je de verschillen nodig. Want bij een moederbord gaat het vooral om de aansluitingen en overklok mogelijkheden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

thibautb schreef op maandag 07 juli 2014 @ 09:19:
De mSata is wel redelijk handig, hiermee kan je snellere ssd's gebruiken waardoor je pc dus sneller gaat werken, de cmos clear switch heb ik op een paar builds al moeten gebruiken omdat er iets aan het moederbord lag, dus dat is ook wel fijn, dan moet je het niet terugsturen. Ik zou voor het G45 board gaan!
Een mSATA SSD is in de regel net wat trager dan een 2.5" formaat, omdat er minder chips opzitten.

• Stievydude
  • Niet online
@Reepje: Omdat ik een G97 moetderbord wil :)
En waarom zitten er dan deze aansluitingen op het moederbord als er toch geen grafische kaart is?
D-Sub (VGA), DVI-D, HDMI (Mijn schrijfstijl leest precies aanvallend, maar dat is totaal de bedoeling niet :P)

• Stievydude
  • Niet online
@TERW_DAN:
Ik zou deze ssd installeren: pricewatch: Crucial MX100 256GB, ben ik dan iets met M.2 of mSATA?

[ Voor 9% gewijzigd door Stievydude op 07-07-2014 09:51 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

stievydude schreef op maandag 07 juli 2014 @ 09:26:
@TERW_DAN en @thibautb:
Ik zou deze ssd installeren: pricewatch: Crucial MX100 256GB, ben ik dan iets met M.2 of mSATA?
Nope, want dit is een standaard SATA 2.5" SSD.

• Stievydude
  • Niet online
Ok, thx!

• Reepje
  • Niet online
stievydude schreef op maandag 07 juli 2014 @ 09:25:
En waarom zitten er dan deze aansluitingen op het moederbord als er toch geen grafische kaart is?
D-Sub (VGA), DVI-D, HDMI (Mijn schrijfstijl leest precies aanvallend, maar dat is totaal de bedoeling niet :P)
ok ik begrijp dat je graag pcie m2 wil, en dan moet je zeker een 97 chipset hebben.

De aansluitingen voor een monitor zitten erop, omdat de meeste cpu's wel een grafische chip onboard hebben.

• Stievydude
  • Niet online
Vroeger op mijn mb zat wel een grafische chip, maar die is ondertussen meer dan 10 jaar oud :)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
stievydude schreef op maandag 07 juli 2014 @ 09:25:
Deze dan? pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-UD3H. Dat is de Z97 versie.

Die aansluitingen zijn er omdat elke Haswell cpu een onboard gpu heeft. Dus de prestaties van de onboard gpu hangen meer af van welke cpu je van plan bent te gebruiken (de ingebouwde gpu van een Pentium is veel trager van die van een i3 die wat trager is dan die van een i5 etc), het moederbord kies je in dat geval meer voor de aansluitingen als je bv Displayport wilt, want in feite ondersteunen ze allemaal Displayport.

Ik denk dat er weinig verschil is tussen die G45 en de Gaming 5. Ik dacht oorspronkelijk zelfs dat de Gaming 5 de G45 moest vervangen, maar nu maakt MSI gewoon de boel wat onoverzichtelijker door quasi identieke moederborden uit te brengen in plaats van gewoon een propere gaming lijn te hebben (MSI, kijk even naar Asus, 4 gaming moederborden volstaan). Denk dat het eerder styling is. Ik ben altijd meer een MSI GD65 liefhebber geweest :), is nu ook weer voor mij een goede kandidaat, met die coax SPDIF (ik ga mijn receiver echt niet wegdoen zelfs als de meeste moederborden alleen nog maar optisch doen).

• Reepje
  • Niet online
Een wat meer subtiel verschil tussen de borden kan je ook nalezen in MB test bij de buren.

Voor wat betreft je keuze:
We zijn eveneens gecharmeerd van de MSI Z97 Gaming 5, een bord dat dankzij Killer-chip, Creative software en verschillende extra features als probleem-diagnose toch ook een zeer mooie featureset voor slechts zo'n € 132 aanbiedt.

http://nl.hardware.info/r...ipset-moederborden-review

• Stievydude
  • Niet online
MacPoedel schreef op maandag 07 juli 2014 @ 10:16:
[...]

Deze dan? pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-UD3H. Dat is de Z97 versie.

Die aansluitingen zijn er omdat elke Haswell cpu een onboard gpu heeft. Dus de prestaties van de onboard gpu hangen meer af van welke cpu je van plan bent te gebruiken (de ingebouwde gpu van een Pentium is veel trager van die van een i3 die wat trager is dan die van een i5 etc), het moederbord kies je in dat geval meer voor de aansluitingen als je bv Displayport wilt, want in feite ondersteunen ze allemaal Displayport.

Ik denk dat er weinig verschil is tussen die G45 en de Gaming 5. Ik dacht oorspronkelijk zelfs dat de Gaming 5 de G45 moest vervangen, maar nu maakt MSI gewoon de boel wat onoverzichtelijker door quasi identieke moederborden uit te brengen in plaats van gewoon een propere gaming lijn te hebben (MSI, kijk even naar Asus, 4 gaming moederborden volstaan). Denk dat het eerder styling is. Ik ben altijd meer een MSI GD65 liefhebber geweest :), is nu ook weer voor mij een goede kandidaat, met die coax SPDIF (ik ga mijn receiver echt niet wegdoen zelfs als de meeste moederborden alleen nog maar optisch doen).
Ik leer weer vanalles bij :)

Wat is dan het verschil tussen bv de MSI G45 en de Gigabyte die je voorstelt? Wat zijn de voordelen om deze te kiezen? Het kan zijn dat ik ooit ga overclocken, maar dat is om te beginnen niet het geval.

Hij kost evenveel dan de MSI-mb's om hem in België te krijgen, dus daarvoor moet ik het niet doen.
De MSI G65 is dan weer 30 euro duurder :(

Wanneer het niet echt uitmaakt, ga ik gewoon de G45 kiezen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
De MSI GD65 stelde ik niet aan jou voor hoor, had ik misschien niet moeten vermelden :).

Wat de Gigabyte UD3H meer heeft is ondersteuning voor SATA Express en M.2 PCIe, die heeft ook een gewone Intel network controller en geen Atheros Killer zoals de G45, die Killers hebben wel goede software maar Intels zijn wat stabieler, van Killers hoor ik dat er soms bluescreens zijn. De Gigabyte heeft geen coaxiale SPDIF, maar ik denk niet dat er veel zijn die dat gebruiken (ik dus wel, maar het is een rariteit op moederborden geworden). En volgens mij is de Gigabyte ook beter te overklokken dan de MSI, maar op lucht ga je dat niet merken.

Je kunt de MSI moederborden in elk geval zelf vergelijken op de website van MSI, vul beide in op volgende link en je krijgt het volledige lijstje te zien:
http://us.msi.com//comparison/mb

Zoals je al zei, de G45 heeft iets meer geluidsaansluitingsmogelijkheden (coax SPDIF, voor mij een reden om daarvoor te kiezen, maar ik denk niet dat je nog receivers kunt kopen die wél coaxiaal en niet optisch SPDIF hebben, dus wat maakt het uit), en ook de Clear CMOS knop die de Gaming 5 moet ontberen. Het komt erop neer of je M.2 gaat willen gebruiken of niet, zo ja dan Gaming 5, anders G45.

[ Voor 6% gewijzigd door MacPoedel op 07-07-2014 14:59 ]

• Stievydude
  • Niet online
Pff moeilijk :) De gigabyte UD3H heeft natuurlijk wel een dualbios en nieuwe snufjes t.o.v. de G45, maar de vraag is: ga ik die gebruiken?

De G45 ziet er natuurlijk wel cooler uit met die draak enzo :P

Kan je die Killers niet afzetten als ze bluescreens veroorzaken?

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik typ dit van een pc met een MSI Z87-G45 gaming en ik heb echt geen BSODs of wat dan ook gezien sinds deze pc draait. Een van mijn vrienden heeft dit moederbord ook gekocht nadat hij zag hoe mooi dit systeem draaide en hij heeft ook geen problemen. De BSOD problemen waren er geloof ik vooral in het begin, en kwamen door de drivers maar dat is ondertussen opgelost zo ver ik weet.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Stievydude
  • Niet online
Thx DarkBlaze!
Pagina: 1