Ubuntu 64bit 14.04 LTS `GLIBCXX_3.4.20' not found

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Het lukt me niet om een extensieloos programma onder Ubuntu te laten werken. Het gaat om de laatste versie van de BlackCoin wallet te vinden op http://www.blackcoin.co/d...ackcoin-1.1.0.1-linux.zip

Bij het uitvoeren van ./blackcoin-qt in een terminal scherm krijg ik de melding:

./blackcoin-qt: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libstdc++.so.6: version `GLIBCXX_3.4.20' not found (required by ./blackcoin-qt)

Ik heb gegoogled op zowel libstdc++.s0.6 en GLIBCXX en heb daarbij diverse libs en programma's toegevoegd zonder succes, de foutmelding blijft. Ik heb hierop besloten geheel opnieuw te beginnen, omdat ik het lukraak installeren van allerlei zooi niet de juiste manier vond, het is voor mij niet zomaar te uninstallen(Ubuntu noob etc). Een aantal dingen die ik heb geprobeerd/geinstalleerd zonder effect:

-GNU C compiler(standaard Ubuntu 14.04 versie)
-apt-get install qt5-default qt5-qmake qtbase5-dev-tools qttools5-dev-tools \
build-essential libboost-dev libboost-system-dev \
libboost-filesystem-dev libboost-program-options-dev libboost-thread-dev \
libssl-dev libdb++-dev
-commandos zoals beschreven op http://www.krugercoin.co/techstuff/linux-qt-wallet-compile/

Momenteel heb ik een verse geupdate Ubuntu 64bit 14.04 LTS installatie, waarop buiten Qt Creator 5.3 niets is geinstalleerd. Hoe kom ik aan de juiste libstdc++.so.6?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 06:39
Is het niet sneller om blackcoin zelf te builden van source? Dan heb je geen last van dit soort problemen.

Je kunt even kijken of het aan je systeem of de binary ligt, zit nu niet op een linux systeem dus ik doe even een gokje:
code:
1
strings /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libstdc++.so.6 | grep GLIBC

Ik neem aan dat 3.4.20 er niet bij staat, indien dat wel zo is dan zou "sudo ldconfig" het moeten oplossen.
Als je een versie lager hebt dan gok ik even dat men bij blackcoin een distro met een nieuwere libstdc++6 (ook de naam van de package) gebruikt, dan zou je eens kunnen kijken of er ergens een ppa is met een nieuwere versie (of upgraden naar 14.10)

//edit/offtopic: overigens zit (g)libc e.d tegenwoordig in de package eglibc, dus als je daar alles voor wilt installeren:

code:
1
sudo apt-get install eglibc-source glibc-doc libc-bin libc-dev-bin libc6 libc6-amd64 libc6-dbg libc6-dev libc6-dev-amd64 libc6-dev-i386 libc6-dev-x32 libc6-i386 libc6-pic libc6-prof libc6-udeb libc6-x32 libnss-dns-udeb libnss-files-udeb multiarch-support nscd

[ Voor 25% gewijzigd door blouweKip op 07-07-2014 01:06 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Nu online
Uiteindelijk heb ik de wallet zelf gemaakt. Dit mislukte steeds bij gebruik van Qt creator zelf, via de terminal heb ik het wel voor elkaar gekregen door wat guides samen te voegen. Het probleem ligt dan ook dan ook aan mijn gebrek aan kennis en geen fool proof stappen plan.

Het klopt dat op mijn systeem ik slechts t/m GLIBCXX_3.4.19 had en ik dacht dat het dus makkelijker was om dat op m'n pc te krijgen, net zoals .dll in windows installaties plakken.

Je tweede code regel gaf enkel foutmeldingen btw.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als er meldingen komen dat bepaalde bestanden niet gevonden kunnen worden, installeer ik altijd apt-file en zoek dan via apt-file search [bestand] naar de package waar 't in voorkomt. Uiteraard wel eerst een apt-file update draaien, standaard heeft-ie geen index.

@blouwekip:
Je kan niet zomaar even libstdc++ bijwerken. Het is een integraal onderdeel van de libraries die de kernel nodig heeft (glibc, g++, gcc, etc). Een andere versie installeren dan nodig is, zal voor heel veel conflicten zorgen met als eindresultaat een niet-werkend systeem. In 't slechtste geval wordt de kernel verwijdert met alles eromheen, in het beste geval wordt libstdc++ teruggebracht naar de versie die 't hoort te zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 06:39
@hero

Ik snap dat libstdc niet zomaar kan worden bijgewerkt, vandaar dat ik in zon geval eerder van source zou bouwen en er een deb van maak.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb je al een juiste versie van de lib verder vooraan de ldd gezet? Dat zou doorgaans moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Nu online
ldd :?

Ik heb het opgelost door zelf te compilen. Ik heb nog steeds geen idee hoe ik libstdc++.so.6 kan updaten zodat deze de juiste GLIBCXX bevat.

iRacing Profiel

Pagina: 1