Ik vind het een aanrader om die i5 750 te overklokken, die doet zeker 3,6 GHz zonder de spanningen veel te verhogen. Heb de mijne zo ook al làng draaien. USB3.0 en SATA 600 gaan wat moeilijker te vinden zijn, ze zijn er wel maar dat waren meestal revisies, de eerste socket 1156 moederborden hadden het niet. De enige met USB 3 die momenteel te koop staat is de Asus P7P55D-E Deluxe (bij Asus was het -E suffix een teken dat er USB 3 op zit).
Zoek niet naar een nieuw moederbord, die in Jumpman's link zijn bijna allemaal Supermicro's en dat zijn dure servermoederborden die volgens mij ook niet beschikken over overklokfeatures. Als je overweegt er nog zoveel voor te betalen (lees €150 ofzo), koop je beter gewoon een Haswell processor met socket 1150 moederbord.
Ik heb nog een H55 (dat is dus de chipset, socket 1156 moederbord hebben chipset P55 of H55) micro-ATX moederbord liggen dat niet gebruikt wordt, moest je dat interesseren, maar geen USB 3 en geen SATA 600. Overklokt ook niet speciaal maar die 3,6GHz haal je er wel mee.
Maare als je echt die nieuwe interfaces wilt, zoek je misschien beter een volledige nieuwe upgrade want zoals ik al zei USB 3 én SATA 600 op socket 1156 zijn dun gezaaid, met een i5 4460 en B85 moederbord kun je voor rond de €200 al wat hebben. Ik denk dat je dus moet kiezen: wil je je huidige processor overklokken en er uit halen wat er in zit, zoek dan een moederbord dat misschien niet die nieuwe features heeft. Wil je nieuwe features, schrijf processor af en haal een nieuw moederbord.
De enige socket 1156 moederborden met SATA 600 en USB 3 die volgens mij bestaan, zijn MSI P55A-GD65, Asrock P55 Extreme 4, MSI P55A Fuzion, ECS P55H-AK. En let goed op die namen, want ik heb bv een P55-GD65 en die heeft géén USB 3 en SATA 600.
EDIT: Net even bedacht, je kunt ook een USB3 controller op een PCIe uitbreidingsslot plaatsen, en een RAID controller met SATA 600 kun je zo ook plaatsen. Er zijn volgens mij ook uitbreidingskaarten die beide combineren, USB 3 + SATA 600. Kost je een stuk minder dan een nieuw moederbord (misschien niet tweedehands, maar een socket 1156 met USB 3 en SATA 600 is toch moeilijk te vinden).
[
Voor 9% gewijzigd door
MacPoedel op 07-07-2014 09:57
]