Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
ik speel met de gedachte een kleine laptop (compaq mini cq10, met conventionele harddisk) met win-xp en navigator-free (mapstor) te gaan gebruiken voor de routenavigatie in de auto.
ik wil daartoe ook nog een gps-ontvanger in usb-stick gedaante aanschaffen.

gedachten: is een gps-ontvanger als usb stick ongunstig (stick zit dicht bij de computer, storingen??) in vergelijking tot een 'gps-muis' (die met een usb-kabel aan de computer zit en dus zelf verder van storende velden af staat)?

is het een slecht idee een computer met draaiende harddisk in een rijdende auto te gebruiken (in verband met trillingen en stoten en de mogelijk slechte invloed daarvan op de levensduur van de harddisk)?

nb. ik weet (nog) niet of de compaq met een ssd overweg kan..

dank voor inzichten vanuit het forujm

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afgezien van de hdd en trillingen tijdens het rijden, afhankelijk van de auto kan het wel eens zijn dat die ontvanger in de auto een slecht bereik heeft. Volgens mij kun je dan beter gaan zoeken naar een ontvanger met aparte (externe) antenne die je dan tegen het raam plakt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:52

Croga

The Unreasonable Man

Raven schreef op zondag 06 juli 2014 @ 18:46:
Afgezien van de hdd en trillingen tijdens het rijden, afhankelijk van de auto kan het wel eens zijn dat die ontvanger in de auto een slecht bereik heeft. Volgens mij kun je dan beter gaan zoeken naar een ontvanger met aparte (externe) antenne die je dan tegen het raam plakt.
Die slechte ontvangst komt vooral als je auto warmte werende ruiten heeft. In dat geval is er over het algemeen een stukje van de voorruit, onderaan, zonder die warmte werende laag, juist voor dit soort toepassingen.

Wat betreft USB stick: Zou ik niet aanraden vanwege Raven's argument. Met een USB verlengkabel kom je een eind maar een draadloze is nog veel handiger....

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Waarom zou je deze oplossing kiezen boven een (goedkope, eventueel 2e handse) TomTom of (Android)telefoon met navigatiesoftware?

Verwijderd

Topicstarter
draadloos gaat niet lukken, omdat de laptop geen blauwtand heeft.
de auto heeft geen warmtewerende ruiten (die had je toen nog niet), dus dat lijkt me niet van invloed.

de gps-muizen die ik bedoel zijn van die halve pingpongballen (iets groter) die op het dashboard worden gelegd en dan via een usb-kabel aan de puter zitten.

>> Waarom zou je deze oplossing kiezen boven een (goedkope, eventueel 2e handse) TomTom of (Android)telefoon met navigatiesoftware

omdat ik eigenlijk met een linux-os en linux-navigatiesoftware wil gaan werken, gebruikmakend van de opensource maps.
het windows-gebeuren van dit moment is dus maar een tijdelijke setup.

hoewel de osm maps niet zo gelikt zijn als merkproducten heb ik geen trek in regelmatige kostenplichtige kaartupdates en dat dan nog maar gedurende de economische levensduur van het navigatieapparaat.

nb. ik had vier maanden een RoadNavigator (=el cheapo) (werkt ook met osm) in gebuik, de navigatie was voldoende voor mijn behoeften, alleen hield het ding er ineensmee op (tijdens een ritje had ik even 20 minuten geparkeerd net een aan-staande navigator (zat aan de sigarensteker), toen ik weer bij de auto kwam was het scherm blank. bij opstarten komt hij nu niet verder dan het merk=logo in beeld, resetten helpt niet, de gebruiksmanual is minimaal en zegt dat in zo'n geval de software of windows ce opnieuw opgespeeld moet worden: de 'helpdesk' zegt 'stuur hem maar op'...

kent iemand deze storing van dit apparaat??

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2014 19:07 ]

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10 23:09
Als je laptop een USB-poort heeft, is het blauwtandprobleem vrij eenvoudig op te lossen ... Dan zou ik gaan voor een blauwtand GPS muis en een Usb blauwtanddingetje.

Of voor 100 Euro een Nokia Lumia 520 kopen ... Updaten naar 8.1 en gratis updates van Here.

Wat een gek*t, laptop, GPS muis, ding moet ook stroom hebben denk ik, hobbeltje in de weg en de HD crasht ... Niet echt mijn voorkeursvariant.

Ten aanzien van je el cheapo navigatieding: het advies om hem op te sturen lijkt me een goed advies ... Als het kaport is, moet het gemaakt worden. Gevalletje garantie.

[ Voor 17% gewijzigd door PinokkioTV op 06-07-2014 19:54 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:12
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik wil geen smartphone..
een gek*t lijkt het inderdaad, stroom is ook nog nodig voor de laptop.

iemand weet van navigators die linux als os hebben en osm gebruiken?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:33
Ik zou het inderdaad ook niet doen. Te lomp en teveel losse kabels e.d.

Koop gewoon een tablet (Nexus 7 bijv.) en zet daar een app op die gebruik maakt van opensource kaarten. Zijn genoeg gratis apps die prima werken (ook zonder internet), ik raad je aan om hier eens te kijken: Android: Turn by Turn Navigation - Deel 2
Pagina: 1