Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2x 1-Bay NAS vs 1x 2-Bay NAS

Pagina: 1
Acties:

• Tjukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik heb geprobeerd dit onderwerp op GoT te zoeken en te googlen, maar heb geen duidelijke vergelijking gevonden. Zelf ben ik een leek op dit gebied, maar wil wel binnenkort overstappen tot een NAS.

Mijn vraag: Wat zijn de voor- en nadelen van de volgende twee mogelijkheden met een budget van 500 euro:
  • 1x een 2-Bay NAS (Synology DiskStation DS214play) + 2x 3gb HD
  • 2x een 1-Bay NAS (Synology DS114) + 2x 3gb HD, op 2 verschillende locaties
Bij de 2e mogelijkheid heb ik een additionele vraag: is het mogelijk om beide apparaten automatisch met elkaar te syncen?

Als dat wel mogelijk is, waarom zou je de eerste optie kiezen? Je hebt dan alsnog de risico dat de NAS zelf gestolen wordt of beschadigd raakt tijdens een brand/lekkage/ramp/etc, terwijl je bij de tweede optie die kans niet hebt (tenzij beide locaties getroffen worden door een ramp) De kosten zijn hetzelfde (500 euro ongeveer) en de beschikbare opslagruimte ook.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Je redenatie klopt niet helemaal.
De kosten zijn hetzelfde (500 euro ongeveer) en de beschikbare opslagruimte ook.
Nee, je kosten op dit moment zijn misschien wel gelijk, maar wat je er voor terug krijgt niet. Optie één zou je gewoon 'zo' gebruiken dus met 2 bays, wat even voor het gemak 2T oplevert. Als je je data op 2 verschillende locaties wilt hebben met optie twee, dan heb je effectief gezien maar 1T opslag per NAS.

Dus stel je data wordt groter, dan moet je ook voor twee NAS'en je opslag vergroten..

In elk geval kan ik de keuze niet maken voor je hoe belangrijk je data is. Offsite is altijd wel handig maar 'kan' eventueel extra kosten/tijd e.d. meebrengen. NASje is gewoon handig om in je netwerk te gooien, staat deze op een andere locatie dan is hij al per definitie niet direct toegankelijk ;)

Beredeneer zelf hoe belangrijk je data voor je is, en op basis van deze informatie zoek je een oplossing. Niet andersom.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik weet niet of het bij de goedkopere modellen ook beschikbaar is, maar volgens mij heeft Synology wel een tool om te synchroniseren. En anders kun je daar vast wel een 3rd-party tool voor vinden. Maar wil je op beide locaties dezelfde data aanspreken of is de 2e locatie puur als backup? In dat laatste geval is misschien synchronisatie niet ideaal, omdat je daarmee ook fouten synchroniseert.
Als dat wel mogelijk is, waarom zou je de eerste optie kiezen?
Niet iedereen heeft een 2e locatie beschikbaar. Ook moet die andere locatie een redelijke internetverbinding hebben. Daarbij, als een van beide kapot gaat, moet de synchronisatie volledig opnieuw plaatsvinden. Dan kun je beter 2x2 kopen :)

@^^^ Ik ga door zijn vraagstelling vanuit dat hij redundantie wil, dus die 2x1 zou als RAID1 geconfigureerd worden. Aanname van mijn kant ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Tjukkie
Douweegbertje schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:19:
Je redenatie klopt niet helemaal.

[...]

Nee, je kosten op dit moment zijn misschien wel gelijk, maar wat je er voor terug krijgt niet. Optie één zou je gewoon 'zo' gebruiken dus met 2 bays, wat even voor het gemak 2T oplevert. Als je je data op 2 verschillende locaties wilt hebben met optie twee, dan heb je effectief gezien maar 1T opslag per NAS.

Dus stel je data wordt groter, dan moet je ook voor twee NAS'en je opslag vergroten..

In elk geval kan ik de keuze niet maken voor je hoe belangrijk je data is. Offsite is altijd wel handig maar 'kan' eventueel extra kosten/tijd e.d. meebrengen. NASje is gewoon handig om in je netwerk te gooien, staat deze op een andere locatie dan is hij al per definitie niet direct toegankelijk ;)

Beredeneer zelf hoe belangrijk je data voor je is, en op basis van deze informatie zoek je een oplossing. Niet andersom.
Kan je niet simpelweg alle data dagelijks laten kopieren naar de 2e nas off-site? Dan heb je gewoon 2 losse 2TB Nasjes toch en niet 1TB?

• Tjukkie
Room42 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:22:
Ik weet niet of het bij de goedkopere modellen ook beschikbaar is, maar volgens mij heeft Synology wel een tool om te synchroniseren. En anders kun je daar vast wel een 3rd-party tool voor vinden. Maar wil je op beide locaties dezelfde data aanspreken of is de 2e locatie puur als backup? In dat laatste geval is misschien synchronisatie niet ideaal, omdat je daarmee ook fouten synchroniseert.

[...]
Niet iedereen heeft een 2e locatie beschikbaar. Ook moet die andere locatie een redelijke internetverbinding hebben. Daarbij, als een van beide kapot gaat, moet de synchronisatie volledig opnieuw plaatsvinden. Dan kun je beter 2x2 kopen :)

@^^^ Ik ga door zijn vraagstelling vanuit dat hij redundantie wil, dus die 2x1 zou als RAID1 geconfigureerd worden. Aanname van mijn kant ;)
Wat bedoel je met fouten synchroniseren?

• Room42
  • Niet online
Als er een bestand corrupt geraakt is (zelf overschreven, fout in programma, (crypto-)virus), dan ben je enkele seconden daarna de "backup" (wat het dus niet is) ook kwijt, omdat deze fijn gesynchroniseerd wordt naar de andere NAS.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:56
Room42 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 21:49:
Als er een bestand corrupt geraakt is (zelf overschreven, fout in programma, (crypto-)virus), dan ben je enkele seconden daarna de "backup" (wat het dus niet is) ook kwijt, omdat deze fijn gesynchroniseerd wordt naar de andere NAS.
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van hoe je de synchronisatie/backup/mirror instelt. Je kan natuurlijk bijv niet bij elke verandering syncen maar eens per dag.. En dan kan je ook nog instellen dat bestanden pas verwijderd worden na x dagen.. Met x aantal versies... Althans zo regel ik het met syncbackSE.

• Room42
  • Niet online
X-aantal versies werkt natuurlijk alleen als er genoeg ruimte is op de 2e NAS. Als je 2x dezelfde koopt, loop je uiteindelijk tegen een schijfruimtetekort aan op de 2e nas. Uiteraard is dat met intelligente software wel uit te stellen (de-duplicatie, compressie, etc), maar met de basissynchronisatietools moet je daar niet op rekenen.
Tjukkie schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:12:
• 1x een 2-Bay NAS (Synology DiskStation DS214play) + 2x 3gb HD
• 2x een 1-Bay NAS (Synology DS114) + 2x 3gb HD, op 2 verschillende locaties
Ik neem trouwens aan dat je hier geen gram(?)bit maar Terabyte (TB) bedoeld :X :P
(En HDD is de afkorting voor Harddisk drive, niet HD (high definition).

[ Voor 40% gewijzigd door Room42 op 06-07-2014 23:39 ]

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Ik zou mijn budget aanpassen.

Want je wilt sowieso 2*1 HDD's hebben, zodat je RAID kan draaien. En vervolgens zou ik nog ergens off-site backuppen (automatisch), of in de cloud.

Compromises are for the weak

• Tjukkie
Ik heb toch besloten om een 2-bay NAS te halen. Inmiddels staat deze al een dagje te draaien. Bedankt voor alle feedback :)
Pagina: 1