Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gaming computer wordt ineens extreem slecht

Pagina: 1
Acties:

• Adinias
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-11 08:33
Hallo,

Ik heb al zeker 1 jaar deze gaming computer, maar de laatste tijd gaat hij erg traag en slecht doen.

Traagheid: Meer dan 5 minuten wachten tot het bureaublad er is. Programma's als Steam, Skype, Spotify, Origin, etc starten allemaal om de beurten op en dit neemt er veel tijd in.

Slechtheid: Als ik een spel als de nieuwste simcity meer dan 10 minuten aan laat, valt de PC spontaan uit. Dit gebeurt ook met Minecraft en zelfs met Youtube. Ik snap hier helemaal niks van.

Zelf vind ik dit zeer vreemd, omdat zeker de processor een zeer goede is:

Moederbord: Gigabyte GA-78LMT-S2P (Socket AM3+)
Processor: AMD FX(tm)-4100 Quad-Core Processor van ~3.6 GHz
Geheugen: 4 GB RAM
Opslag: 1 HDD met 1,5 TB en 1 HDD van 180 GB
Videokaart: Club 3D GeForce GTX 560 SE
Voeding: Corsair CX750M
Monitoren: 1 BenQ DL2215 Full HD monitor en 1 oude Dell monitor.
Windows Versie: Windows 7 Home Premium 64 bits (6.1, Build 7601)
DirectX-versie: DirectX 11

Ik vind dit zelf een prima computer, want hij heeft me niet veel meer dan 400 euro gekost. Het moederbord had ik samen met de RAM en de Processor bij Conrad in een upgrade kit gekocht.

Als nog vind ik hem dus prima, maar deze problemen zijn erg frustrerend, dus zou iemand weten wat ik hier aan kan doen?

Alvast bedankt,

Adinias.

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 20:32
Begin eens met de koelpasta te vervangen, de heatsinks schoon te maken en Windows opnieuw te installeren. Denk dat je dan al een heel eind bent :)

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-11 13:38

Gmount

Ecorunner lid

Is je koeling in orde? het zou kunnen dat dat niet zo is en de cpu terugklokt waardoor hij traag wordt, maar tijdens iets zwaardere taken alsnog zo heet wordt dat de hitte beveiliging je pc weer uitzet.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• Adinias
Ik lees net dat mijn moederbord niet voor de processor gemaakt is, want het is een AM3 moederbord volgens deze pagina.
http://sk.gigabyte.com/products/page/mb/ga-78lmt-s2prev_31/
(De pagina is slovaaks, let daar niet op)

Deze pagina zegt dat het moederbord voor Phenoms en oudere Athlons gemaakt is en dat als je er een AM3+ processor op doet, dat de koelingfuncties dan niet optimaal zijn.

Zou het hier aan kunnen liggen?

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-10 08:35

thorgal21

Forum Noob

Jouw moederboard is gewoon AM3+, anders zou hij de processor niet eens slikken. Al eens een anti virus scan uitgevoerd?

• Adinias
thorgal21 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:09:
Jouw moederboard is gewoon AM3+, anders zou hij de processor niet eens slikken. Al eens een anti virus scan uitgevoerd?
Ja, we hebben Panda anti virus van een ICT'er aangeboden gekregen en ook gekocht. Maar ik hoef dus niet op deze regel te letten?
Note: Due to AM3 motherboard hardware design, CPU smart fan & temperature sense feature may not support when using AM3+ CPU

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-10 08:35

thorgal21

Forum Noob

@Adinias,

Heb je al een keer een full scan uitgevoerd met Panda? En kan je eens Anti malwarebytes downloaden en daarmee scannen?

Jouw moederboard is in feite gewoon AM3 en AM3+. Het is dus een AM3+ moederbord met ondersteuning voor de Athlon/Phenom serie van AM3.

• Adinias
thorgal21 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:15:
@Adinias,

Heb je al een keer een full scan uitgevoerd met Panda? En kan je eens Anti malwarebytes downloaden en daarmee scannen?

Jouw moederboard is in feite gewoon AM3 en AM3+. Het is dus een AM3+ moederbord met ondersteuning voor de Athlon/Phenom serie van AM3.
Ja, maar dat is dus het probleem. Ik heb geen Phenom/Athlon(II) serie processor. Ik heb dus een FX serie, volgens mij hebben die veel meer nodig dan een Phenom/Athlon(II).

Een full scan heb ik ook al eens gedaan, maar Panda ziet op zich War Thunder van Steam al als een 'onbekende bedreiging' en gooit dan het halve spel er af.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja, dan exclude je die toch van de scan's ?
Ga je pc eens stresstesten en meet de temperatuur.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als het traag wordt en slecht is en de fans gaan niet als een imbeciel draaien denk ik niet dat het een warmte issue is maar je kunt dat uitsluiten door http://www.almico.com/speedfan.php te installeren en te kijken of je cpu of gpu erg heet worden.

Ik zou eerder denken aan gare harddisk.
Deze kun je ook in speedfan checken.

Check ook je eventlog.

[ Voor 16% gewijzigd door MrMonkE op 06-07-2014 16:36 ]

★ What does that mean? ★

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 17:23
Als de PC spontaan uitvalt lijkt me dat het eerste aandachtspunt. Kans is dat deze inderdaad te heet wordt doordat er bijvoorbeeld veel stof in zit.

Het kan ook zijn dat de voeding niet meer goed is. Vooral onder belasting (spelletjes) verbruikt de PC meer stroom en het zijn vaak die momenten dat de PC dan gewoon spontaan uitvalt.

Dat ie erg traag is kan ook te maken hebben met het feit dat er slechts 4 gb geheugen in zit. Dat is opzich prima als Windows nog 'nieuw' is, maar wanneer er in de loop der jaren steeds meer software op geinstalleerd wordt kan die 4gb best wel eens te krap worden. Resultaat is dat je PC heel erg traag kan worden.

Volgens mij zijn er dus twee dingen aan de hand. Een warmte/voedingsprobleem en het hebben van weinig geheugen wat in de loop der tijd een problem is geworden. Ik zou zeggen: begin met het probleem van het uitvallen van de PC

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• MrMonkE
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Maar hij valt helemaal niet uit.

Oops.

[ Voor 20% gewijzigd door MrMonkE op 06-07-2014 16:45 ]

★ What does that mean? ★

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
zoveel mogelijke issues dat het echt tijd wordt eens aan tegeven wat je al hebt gedaan, ook van de suggesties hierboven.

• Robolokotobo
  • Laatst online: 01:13
Je kan alle programma's die mee opstarten niet mee laten opstarten door onder start msconfig in te toetsen, dan het tab opstarten, en dan de vinkjes voor deze programma's uitzetten. Dat scheelt ook direct in de hoeveelheid geheugen er in gebruik is en in de opstarttijd natuurlijk.

Note: Due to AM3 motherboard hardware design, CPU smart fan & temperature sense feature may not support when using AM3+ CPU

Deze zin betekent alleen dat het automatisch veranderen van de snelheid van de fans en temperatuurmeting misschien niet werkt i.c.m. jouw processor.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• NoelMakers1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-11 09:04
Mijn pc heeft ook dit probleem gehad en nu nogsteeds een beetje,het is hoogstwaarschijnlijk niet de voeding (of je moet een el cheapo voeding uit china hebben,dan is daar een kans van)

Het is hoogstwaarschijnlijk een fout in de harde schijf (al zegt mijn pc dat alles in orde is) mijn pc valt niet eens uit tijdens een potje bf4,maar ook gewoon random zelfs al doe ik niks dan soms nog.

Een goed begin zou zijn om de componenten die mogelijk defect zijn (na overleg) op te sturen naar de fabrikant voor controle (heb ik ook gedaan met mijn voeding) als ze je hierbij kosten willen opdragen moet je dat niet doen,je hebt immers recht op garantie.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
misschien moet je ook een proberen je cashe te legen...
Pagina: 1