hania82 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:10:
Als beginnend hobbyist heb ik voor een systeemcamera gekozen voor dik 300 euro. Dit omdat ik geen extra kosten wilde maken door extra lenzen te kopen.
De eerste ervaringen zijn positief. Ook al heb ik nog niet echt met de instellingen geëxperimenteerd.
Heb ik een goede aankoop gedaan? Kan ik met deze camera echt wat moois maken?
Eigenlijk is het simpel, als jij blij bent met de resultaten dan is het een goede aankoop geweest!
Maar normaal kom je eerst naar hier met verwachtingen die je hebt gekoppeld aan een bepaald budget. Hier kunnen andere tweakers je dan tips geven. Zelf kan ik buiten een Safari bijvoorbeeld niks bedenken waarvoor ik echt x50 zoom zou nodig hebben.
Achteraf heeft het eigenlijk allemaal niet zo'n zin. Je hebt een compact toestel meer bepaald een "superzoom, bridge camera, ultra zoom" of een gelijkaardige naam... maar dus geen systeemcamera (die zijn ook met verwisselbare lenzen) zoals hier boven al vermeld. Je kan dan snel opzoeken wat de voor en nadelen van je keuze zijn.
Wat je kan verwachten van je bridge camera:
- alles in 1, groothoek tot extreme zoom, ...
- compact ivg met hetzelfde bereik in DSLR formaat
- model dat je gekocht hebt krijgt over het algemeen goede reviews (prijs/kwaliteit)
Wat je niet moet verwachten:
- goede resultaten bij weinig licht
- goede resultaten bij ver inzoomen (al zeker niet bij weinig licht)
- niet compact ivg met andere erg goede compacts en sommige systeem camera set-ups
- creatieve mogelijkheden van andere type cameras (maar goed, daar betaal je ook x-keer meer voor...)