Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
Ik zoek een?
Smartphone voor mijn vader. Hij is niet meteen de meest techsavvy persoon. Het moet dus simpel en duidelijk in gebruik zijn, zonder te veel toeters en bellen, en ook met weinig kans dat hij per ongeluk iets verkeerd doet.

Wat is je budget?
Tot 250-300 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Hij wil het hoofdzakelijk gebruiken om te bellen, SMS'en (dit is de hoofdreden waarom hij een wil: kunnen SMS'en met een fullsize keyboard, hij kan echt niet werken met de keypad van een dumphone als het op SMS aankomt), en eventueel ook wat foto's nemen. Een lange batterijduur is ook meegenomen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Een Windows Phone gebaseerd systeem zie ik nog het beste zitten. Duidelijke interface, hoog contrast en grote letters zodat alles goed leesbaar is, ik kan alle onnodige tiles verbergen en zijn start screen gewoon instellen met een grote "phone" en een grote "messaging" tile. De Nokia Lumia reeks is hier duidelijk een contendor, maar ik weet niet goed welke. Zou direct een 630 kunnen kopen (goedkoop), maar ik weet niet of ik dan te veel inboet aan camera en battery lifetime. Doe ik er mss beter aan een x20 of x25 model te kopen?

Verder is iPhone gewoon te duur, en Android is te onveilig en heeft te veel toeters en bellen en een onduidelijke GUI.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-10 08:35

thorgal21

Forum Noob

Alleen voor bellen en SMS'en kan je beter een dumbphone nemen lijkt me? Stuk goedkoper, stevig en makkelijk in gebruik.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-11 10:48
een blackberry met fullsize toetsenbord?

android since G1.

• DarkJack
thorgal21 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 14:28:
Alleen voor bellen en SMS'en kan je beter een dumbphone nemen lijkt me? Stuk goedkoper, stevig en makkelijk in gebruik.
Hij heeft nu een dumphone, maar zoals ik in de TS aangaf, hij kan niet werken met het keypad voor SMS'en (de meerdere keren drukken voor een lettertje enzo), vandaar dat hij een smartphone wil (volledig keyboard, daar kan hij wel mee werken). Plus hij weet ook dat hij dan makkelijker foto's kan nemen enzo.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-10 08:35

thorgal21

Forum Noob

Dan zou ik idd kijken voor een Blackberry oid zoals Coredalae aangeeft.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ook voor beginners, Heeft blackberry het beste native toetsenbord in de markt.

Ze zijn de enige met een hardware tobo (Q10 kost >300 euro) maar vooral hun software matige toetsenbord is erg goed en simpel in gebruik.

De pricewatch: BlackBerry Z10 Zwart is het segment van rond de 200 euro ook de meeste bang4bucks geeft.
De batterijtijd is met de software updates ook verbeterd.
De interface is zeer simpel (als iphone) en het merk heeft traditioneel een sterke naam op privacy. Apps kom je ook niet tekort doordat hij dalvik support heeft voor android apps.

Qua leesbaarheid heeft de browser een lees functie, en kun je zelf in het os de lettergrote bepalen van alles.
Alle rommelapps (en zelfs de sms app) zijn verwijderbaar zonder dat je je veiligheid opgeeft met root.

| live and give like no one else |

• DarkJack
Hm, interesting. Maar is Blackberry als platform niet redelijk dead-end ?

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-11 20:35
Ik zou zeker een Windows Phone overwegen. In mijn omgeving bevallen deze zeer goed bij niet techsavvy mensen. De interface is makkelijk te gebruiken, en alles is snel zichtbaar. De 630 is een goede instap telefoon, alleen het scherm en de camera zijn wel duidelijk minder dan de meer highend modellen. Misschien is een 820/920/925 dan een betere keuze.

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10 23:09
http://www.nokia.com/nl-nl/toestellen/toestel/asha302/

Kost een fractie van je budget. Camera zal niet best zijn, maar verder is het alles wat je zoekt ...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 18:12
DarkJack schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:26:
Hm, interesting. Maar is Blackberry als platform niet redelijk dead-end ?
Zolang 'ie kan blijven bellen en sms'en (en dat kan ook als 'ie geen updates meer zou krijgen in de toekomst), dan is dat toch geen probleem? :)

The devil is in the details.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:13
DarkJack schreef op zondag 06 juli 2014 @ 14:26:
Ik zoek een?
...
Verder is iPhone gewoon te duur, en Android is te onveilig en heeft te veel toeters en bellen en een onduidelijke GUI. [/i]
Tweedehands iPhone 4S moet nog wel te doen zijn met je budget. Overigens ben ik wel benieuwd waarom jij denkt dat Android zo onveilig is. Wat betreft de toeters en bellen dan slaat dat vooral op Samsung die nogal veel (onnodige) meuk meeleveren, andere toestellen van o.a. Motorola, Google Nexus of Sony hebben hier veel minder last van en zijn vergelijkbaar met iOS of Windows Phone.
3x3 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 14:52:
Ook voor beginners, Heeft blackberry het beste native toetsenbord in de markt.

Ze zijn de enige met een hardware tobo (Q10 kost >300 euro) maar vooral hun software matige toetsenbord is erg goed en simpel in gebruik.

De pricewatch: BlackBerry Z10 Zwart is het segment van rond de 200 euro ook de meeste bang4bucks geeft.
De batterijtijd is met de software updates ook verbeterd.
De interface is zeer simpel (als iphone) en het merk heeft traditioneel een sterke naam op privacy. Apps kom je ook niet tekort doordat hij dalvik support heeft voor android apps.

Qua leesbaarheid heeft de browser een lees functie, en kun je zelf in het os de lettergrote bepalen van alles.
Alle rommelapps (en zelfs de sms app) zijn verwijderbaar zonder dat je je veiligheid opgeeft met root.
De batterijtijd van de Z10 is van slecht naar gemiddeld gegaan maar nog steeds geen topper qua accuduur. Daarnaast loop je op de Blackberry altijd achter de feiten aan als het aankomt op het draaien van Android apps, sommige apps werken niet (Google Play en Google Play Services) of werken traag. Ik betwijfel trouwens of de 'Flow UI' echt zo makkelijk is als bijvoorbeeld iOS met z'n home knop of Android en Windows Phone met hun on- of off-screen navigatie toetsen. Het voordeel van die zichtbare navigatie is dat je ze in kunt drukken zonder dat je hoeft na te denken. Zeker als je je toestel niet zo veel gebruikt dan is de 'Flow UI' van Blackberry eerder verwarrend dan dat het uitblinkt in duidelijkheid en gemak. Blackberry OS 10 doet een aantal dingen vooral anders maar niet per se beter en schiet overall tekort op concurrerende mobiele besturingssystemen. Daarnaast heeft Blackberry een achterstand op de concurrentie die ze maar moeilijk in kunnen halen want die zitten ook niet stil. Ik zie niet in waarom Blackberry op korte termijn ineens veel meer toestellen gaat verkopen dan dat ze nu doen (en dat zijn er helaas al niet zo veel).

Al met al denk ik dat je met je budget keuze genoeg hebt en waarschijnlijk het beste kunt kijken naar een Nokia toestel met Windows Phone of een Android toestel met (bijna) stock Android, bijvoorbeeld een Motorola of een Nexus.

Verwijderd

Ik heb zowel androids, windows phones als een nieuwe blackbery gehad, en over die laatste 2:
Beiden hebben voordelen. Als de 65+'ert redelijk bekend is met PC's met windows 8.1 zou ik een nokia adviseren, is het een a-technisch persoon zonder windows8 pc ervaring voor de Blackberry Z10.

Ook omdat je bij de Z10 veel goede specificaties hebt,

-Hoogste resolutie in de ~200 euro klasse.
-4G dus beter bereik
-Veel specs voor weinig geld
-Fijn toetsenbord.

Of het merk dood is?
het heeft verlies gemaakt de afgelopen kwartalen,
En is net als nokia sterk in marktaandeel gekrompen.
Beide operating systemen die ze nu hebben zijn voor de gebruiker wel erg sterk,

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-10 21:00
Nokia Asha 302, ook advies van mij in deze situaties. Alles wat er op zit werkt, geen gedoe moet dagelijks opladen of updaten of koppelen, gewoon 1x keer in de week of minder opladen, vergeten en gebruiken wanneer nodig.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Jorick schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:16:
[...]

Tweedehands iPhone 4S moet nog wel te doen zijn met je budget. Overigens ben ik wel benieuwd waarom jij denkt dat Android zo onveilig is. Wat betreft de toeters en bellen dan slaat dat vooral op Samsung die nogal veel (onnodige) meuk meeleveren, andere toestellen van o.a. Motorola, Google Nexus of Sony hebben hier veel minder last van en zijn vergelijkbaar met iOS of Windows Phone.

[...]

De batterijtijd van de Z10 is van slecht naar gemiddeld gegaan maar nog steeds geen topper qua accuduur. Daarnaast loop je op de Blackberry altijd achter de feiten aan als het aankomt op het draaien van Android apps, sommige apps werken niet (Google Play en Google Play Services) of werken traag. Ik betwijfel trouwens of de 'Flow UI' echt zo makkelijk is als bijvoorbeeld iOS met z'n home knop of Android en Windows Phone met hun on- of off-screen navigatie toetsen. Het voordeel van die zichtbare navigatie is dat je ze in kunt drukken zonder dat je hoeft na te denken. Zeker als je je toestel niet zo veel gebruikt dan is de 'Flow UI' van Blackberry eerder verwarrend dan dat het uitblinkt in duidelijkheid en gemak. Blackberry OS 10 doet een aantal dingen vooral anders maar niet per se beter en schiet overall tekort op concurrerende mobiele besturingssystemen. Daarnaast heeft Blackberry een achterstand op de concurrentie die ze maar moeilijk in kunnen halen want die zitten ook niet stil. Ik zie niet in waarom Blackberry op korte termijn ineens veel meer toestellen gaat verkopen dan dat ze nu doen (en dat zijn er helaas al niet zo veel).
Je hebt gelijk met betrekking tot de accuduur, maar voor de rest
De zaken die je hier noemt zijn niet juist, feitelijk achterhaald of ongefundeerd.

Sinds de update naar 10.2.1 zijn
Play-services is installeerbaar, net als een playstoreclient voor alle apps uit de playstore.

Sinds de update naar 10.2.1.19xx (>3 maand terug)
Zijn ook problemen met traag opstarten van apps gefixt.

En dat het overal tekort schiet op alternatieve operatingsystemen is ook niet onderbouwd.
Zo heeft blackberry de snelste mobiele browser ondanks relatief lichte hardware.
Daarnaastheeft blackberry in haar os een focus op "communiceren"met de hub, privacy instellingen en belkwaliteit.
Wel is het zo dat de instel/tweak opties minder zijn dan van de concurrenten, iets wat een nadeel kan zijn maar misschien handig is voor de voorgestelde gebruiker.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:13
Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:50:
[...]

...

Sinds de update naar 10.2.1 zijn
Play-services is installeerbaar, net als een playstoreclient voor alle apps uit de playstore.
Het installeren van gepatchte apk's lijkt mij voor een atechnisch persoon van 65+ niet echt wenselijk en alles behalve gebruiksvriendelijk (moet je handmatig gaan updaten bijvoorbeeld?). Daarnaast kun je ook je vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid en veiligheid van dergelijke apk's.
Sinds de update naar 10.2.1.19xx (>3 maand terug)
Zijn ook problemen met traag opstarten van apps gefixt.
Laadtijden zijn niet wat ze op een Android toestel zijn. Bekijk voor de lol dit eens: http://forums.crackberry....asking-stresstest-942305/. Er schort nog genoeg aan het draaien van Android applicaties op een Blackberry. Wil je Android applicaties draaien dan ben je beter af met een Android toestel.
En dat het overal tekort schiet op alternatieve operatingsystemen is ook niet onderbouwd.
Zo heeft blackberry de snelste mobiele browser ondanks relatief lichte hardware.
Daarnaastheeft blackberry in haar os een focus op "communiceren"met de hub, privacy instellingen en belkwaliteit.
...
Kijk eens wat ze bij BlackBerry met die updates aan bugs fixen of wat ze aan features toevoegen. Android en iOS zijn dat station al heel lang gepasseerd en zijn qua ecosysteem een paar jaar verder. Dit is iets wat BlackBerry echt niet zomaar in gaat halen. Ik zou het trouwens wel op prijs stellen dat wanneer je iets van mij quote dit eerst goed leest en niet naar wens gaat aanpassen (zie het schuingedrukte deel in je quote) maar dat terzijde.

Wat betreft de browser, ik denk dat jij je bewering doet op basis van deze inforgraphic en/of je eigen ervaring met de browser. Die infographic ziet er hip uit maar echt nuttige informatie kun je er niet uithalen, sowieso niet dat BlackBerry de snelste browser heeft. Er zijn heel erg veel variabelen die niet weergegeven worden of zijn te achterhalen die invloed hebben op die resultaten. Alle Android toestellen, van ultra low-end tot high-end worden schijnbaar op een bult gegooid zonder aantallen of verhoudingen te noemen, hetzelfde voor iOS toestellen. Blackberry heeft op dit moment maar drie BB10 toestellen met mid-end specs en ik kan uit die grafiek niet opmaken hoeveel toestellen er nou getest zijn en of die resultaten ook echt bruikbaar zijn. Als ik bijvoorbeeld naar deze benchmarks kijk dan zie ik een heel ander beeld. De BlackBerry kan redelijk meekomen maar is absoluut niet de snelste in de benchmarks. Daarnaast mist de native BB browser ook nog wel wat bruikbare functies die de andere mobiele browsers wel hebben zoals het synchroniseren van tabbladen & favorieten en text reflow.

De hub is een andere manier om met je berichten en notificaties om te gaan maar dat maakt het niet direct een betere manier. Als ik bijvoorbeeld deze review van BB 10.2.1 bekijk op de Z10 dan zie ik niet waarom de (trage) hub zoveel beter of sneller is als een drop-down notificatiecentrum in Android of andere besturingssystemen. Dat jij de Hub fantastisch vindt werken wil niet zeggen dat anderen dat ook vinden.

En dan nog dat marketingfilmpje over de belkwaliteit van de Z30 (en dus niet de Z10). Ze vergelijken in dat filmpje met een 'Standard smartphone integrated speaker'. Dat zegt dus weer helemaal drie keer niks. Met welk toestel hebben ze nu vergeleken? Een wilde gok is dat ze, om maar iets te noemen, niet voor een HTC One of een LG Optimus G hebben gekozen. Let wel, dit is een marketingfilmpje en dus bij voorbaat weinig objectief.

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:02
Mijn advies zou inderdaad ook uitkomen op Nokia ( Asha of Lumia) . Let wel op bij de de Lumia 520 en 630, deze hebben geen flits op de camera. Qua foto's in het donker kun je dit dus vergeten. Daarnaast ook geen frontcam. Nu is het zo dat ik niet verwacht dat er veel selfies gemaakt zullen worden maar sinds ik een dochter heb is Skype voor mijn moeder toch wel een belangrijk onderdeel geworden. En tja, als je elkaar niet tegelijk kunt zien wordt het stukken minder leuk.

BlackBerry heb ik zelf ook gehad maar en werkt zeer fijn voor iemand die zich in het toestel en het OS wil verdiepen. Iemand die dat niet doet zou ik adviseren er vandaan te blijven. Daarnaast is de kans bij Android en BlackBerry groter dat iemand per ongeluk instellingen veranderd van apps of het systeem en / of toestel zelf. En aangezien de mogelijkheden bij dezen OSen (nog) wat uitgebreider zijn dan het WP Is dat wellicht ook iets om te bekijken. Zo zat ik met de HTC desire X bijna dagelijks bij mijn moeder om het toestel terug te zetten of aanpassingen te doen. Na de aanschaf van de Lumia 520 is dit een stuk minder. Daarnaast Is de performance van een 520 ook stukken beter dan een Iphone of Android toestel in dat budget.

Waarom geen iOS? Met dit budget kom je waarschijnlijk uit op een 4 of een baggy 4s. Ondanks dat mijn vader net zo atechnisch is als mijn moeder blijft hij met zijn 4 tegenwoordig maar klagen over de snelheid. En laten we wel wezen, die is ook bedroevend. Een 4s heeft hier minder last van maar voor dit budget zul je nog geen relatief nieuwe vinden volgens mij. En de vraag Is dan of het zonder garantie oid. aandurft.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-11 08:36

icecreamfarmer

en het is

Als het mag kaap ik deze discussie even omdat ik met het zelfde probleem zit.
Mijn moeder wil een smartphone omdat veel dingen tegenwoordig via WA gaan of via apps (zorg declareren moet je scannen of een foto maken).

Ze heeft nu een nokia 1600 maar die kan dat soort zaken niet plus de batterij gaat nog maar een week mee ( :D letterlijke woorden).

Nu ben ik zelf een fan van android maar dat zie ik voor mijn moeder niet helemaal zitten.
Zou zo'n nokia een goede keus zijn, vooral bedenkend dat ze de software vanaf het begin eigen moet gaan maken en android mij daar te ingewikkeld voor lijkt.

Miss ik veel handige apps dan of niet?
We hebben: ziggo, Rabo, IZZ, gmail. etc.

Voor de rest weet ik nog niet wat ze gaat gebruiken en kan mij daar eigenlijk ook geen voorstelling bij maken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:35

3DDude

I void warranty's

Mijn moeder (60) heeft een Huawai Ascend G500, van mijn pa gekregen.

Onding, niet doen - onverklaarbare reden is de accu elke keer leeg.
Doet een dag met de accu. is traag als ****.

Een ding met een aanraakscherm als ze dat niet gewend zijn - niet doen.

Mijn tante (ook iets van 60 :P ;)) heb ik een telefoon met een toetsenbord voor geregeld,
Lijkt op de Nokia E72 van vroeger:
pricewatch: Nokia Asha 302 Grijs

Die - en ze is daar zeer content mee.
Het scherm is redelijk, heeft grote letters en ze kan prima berichtjes sturen :).
Ze is er dan ook heel blij mee.

Be nice, You Assholes :)

Pagina: 1