Webshop weigert bestelling te annuleren na niet leveren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:30
Hoi allemaal,

Op 11 juni (bijna 4 weken geleden) heb ik bij een webshop een nieuwe Apple lightning kabel besteld.
De webshop heeft genoeg goede recensies en staat met een betrouwbare score in de Pricewatch.
Na een week gewacht te hebben was er bij mij nog niets afgeleverd, het betrof een postverzending dus geen track&trace code. Na die week heb ik contact opgenomen met de webshop en werd vriendelijk te woord gestaan. Er werd mij verteld te wachten en dat het vast nog wel zou arriveren. Tot op vandaag, bijna 4 weken later, weigert de webshop mij nog steeds het aankoopbedrag te vergoeden tot het pakketje bovenwater is. Ook hebben ze mij verteld een onderzoek te laten beginnen bij PostNL.

Ik vroeg me af wat ik hier mee aan moet, en wat mijn rechten zijn als een webshop (of PostNL) het niet voor elkaar krijgt mijn bestelling te leveren.

Alvast bedankt! :)

TLDR: Bestelling webshop via post komt niet aan na 4 weken wachten, webshop weigert order te annuleren en geld terug te storten tot pakketje weer gevonden is. Mag de webshop mij weigeren de bestelling te annuleren tot het pakketje weer gevonden wordt?

[ Voor 12% gewijzigd door Leetness op 06-07-2014 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Tsja, na 4 weken heb je volgens mij niet het recht meer om zonder reden te kunnen annuleren... dus wachten op PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom annuleren? Gewoon de webshop vragen een andere op te sturen. En mocht het pakje toch arriveren, dan terugsturen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 19:41
Je kan nog steeds annuleren, de bedenktijd gaat pas in na ontvangst. Ook mogen ze deze annulering niet weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waarom zou je niet meer zonder reden kunnen annuleren? De bestelling is nog niet eens geleverd, natuurlijk mag je annuleren. En dat zou ik dus ook gewoon doen - annuleren, geld terug eisen en als je het nodig vindt, nog een mooie review er achteraan. Als ze daar niet aan meewerken zijn er wel wat tweakers die weten met welke juridische termen je moet gaan gooien om ze bang te maken.

Zou leuk zijn, dat de winkel je gewoon een jaar laat wachten en je kan nog steeds niet annuleren. :+

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 06-07-2014 14:20 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik na die week wachten al een andere kabel heb gehaald, vandaar dat ik de bestelling wil annuleren. Mijn excuses.

Mijn vraag is dus of de webshop mij kan weigeren te annuleren tot het pakketje bovenwater is (zoals ze nu doen).

[ Voor 28% gewijzigd door Leetness op 06-07-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 19:41
Leetness schreef op zondag 06 juli 2014 @ 14:19:
Ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik na die week wachten al een andere kabel heb gehaald, vandaar dat ik de bestelling wil annuleren. Mijn excuses.

Mijn vraag is dus of de webshop mij kan weigeren te annuleren tot het pakketje bovenwater is (zoals ze nu doen).
Neen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Leetness schreef op zondag 06 juli 2014 @ 14:19:
Neen. Absoluut niet. Jij hebt helemaal niets met postNL of pakketjes te maken. Duurt lang -> laat maar zitten.
Great minds think alike. :+

[ Voor 19% gewijzigd door bwerg op 06-07-2014 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Je zou deze e-mail kunnen versturen:

Geachte heer, mevrouw,

Op [DATUM1] heb ik bij u het product [PRODUCT] op afstand besteld. Ik heb deze overeenkomst ontbonden op [DATUM2], omdat dit product nooit is afgeleverd. Tot op heden heeft u het aankoopbedrag plus verzendkosten niet terug betaald. U bent daarmee vanaf [DATUM2 + 30 dagen] in verzuim. Dit betekent dat ik recht heb op de wettelijke rente vanaf die datum en de wettelijke incassokosten van 15% met een minimum van 40 euro. Hiervan doe ik afstand indien u dit bedrag binnen 2 werkdagen op mijn bankrekening [NR] laat doen bijschreven.

Met vriendelijke groet,
[UW NAAM]

[ Voor 3% gewijzigd door alfatrion op 06-07-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 16:54
alfatrion schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:55:
Je zou deze e-mail kunnen versturen:

Geachte heer, mevrouw,

Op [DATUM1] heb ik bij u het product [PRODUCT] op afstand besteld. Ik heb deze overeenkomst ontbonden op [DATUM2], omdat dit product nooit is afgeleverd. Tot op heden heeft u het aankoopbedrag plus verzendkosten niet terug betaald. U bent daarmee vanaf [DATUM2 + 30 dagen] in verzuim. Dit betekent dat ik recht heb op de wettelijke rente vanaf die datum en de wettelijke incassokosten van 15% met een minimum van 40 euro. Hiervan doe ik afstand indien u dit bedrag binnen 2 werkdagen op mijn bankrekening [NR] laat doen bijschreven.

Met vriendelijke groet,
[UW NAAM]
Om direct al rente te gaan vragen en incassokosten is belachelijk. De webshop werkt nog behoorlijk mee(PostNL vragen om onderzoek etc). Gewoon een nette mail met het terugvragen van geld/annulering kan al voldoende zijn. Om direct hun op de kosten te jagen maak je het jezelf maar moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
TS schrijft dat de webshop weigert om het aankoopbedrag te vergoeden, zolang het pakketje niet boven tafel is. Dat noem ik niet meewerken maar afschuiven. De webshop heeft een eigen verantwoordelijkheid om de koper het geld terug te geven. Je kunt natuurlijk ook over je heen laten lopen, maar het lijkt mij raadzaamer om wat druk op de ketel te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door alfatrion op 06-07-2014 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alfatrion schreef op zondag 06 juli 2014 @ 18:09:
maar het lijkt mij raadzaamer om wat druk op de ketel te zetten.
dan mag ik hopen dat dit niet gebeurd middels het stukje proza wat jij hier hebt neergezet. Wellicht handig om eerst te lezen hoe een incassotraject in elkaar steekt voordat je zaken gaat roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik kan niet meer dan alfatrion gelijk geven. Vraag hier is alleen of de koper ontbonden heeft. Ik zou in ieder geval even met een beroep op de WKOA ontbinden. Er is onlangs een prejudiciële uitspraak geweest, ik meen naar aanleiding van een Duitse zaak, waarin bepaald is dat je ook zonder levering al kunt ontbinden. Bij ontbinding op grond van de WKOA moest de webshop binnen 30 dagen na ontbinding betalen. Die termijn is sinds het in werking treden van de nieuwe bepalingen van de Verordening verkort tot 14 dagen (6:230 r lid 1). Gezien de verstreken traject, lijkt me dit nog onder het oude recht te vallen. 30 Dagen aanhouden dus.

Betalen ze niet binnen deze termijn, dan kun je inderdaad aanmanen met de 40€ incassokosten. Alfatrion: ik zou niet 'pauschal' 15% eisen, maar eerder een beroep doen op de onlangs gewijzigde bepalingen, die zijn immers niet 15% maar gestaffeld en gemaximeerd. Wetsartikel moet ik je even verschuldigd blijven.

[ Voor 19% gewijzigd door SkiFan op 06-07-2014 18:30 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Over de eerste 2500 euro moet 15% worden vergoed met een minimum van 40 euro. Ik ging er van uit dat de vordering van TS niet boven de 2500 euro uit zou komen. Zie art. 6:96 BW en het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.

De verkoper moet het bedrag overigens zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 30 dagen terugbetalen. Maar wat zo spoedig mogelijk betekent en voor gevolgen heeft...
Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2014 @ 18:24:
dan mag ik hopen dat dit niet gebeurd middels het stukje proza wat jij hier hebt neergezet. Wellicht handig om eerst te lezen hoe een incassotraject in elkaar steekt voordat je zaken gaat roepen.
Gaan we hier nu lekker kibbelen? Ik weet prima hoe een incassotraject in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:24
alfatrion schreef op zondag 06 juli 2014 @ 18:58:
De verkoper moet het bedrag overigens zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 30 dagen terugbetalen. Maar wat zo spoedig mogelijk betekent en voor gevolgen heeft...
Binnen 14 dagen, ja. Wetswijziging van 2014. Tenzij het bedrijf het product nog niet heeft ontvangen:
http://www.thuiswinkel.or...randert-er-voor-u-in-2014

Daarnaast is het wel 'grappig' dat je in één topic aangeeft dat het misschien wel handig is om een nette brief op te stellen en nu wil je dat iemand anders gaat beginnen over incassokosten en wettelijke rente en whatnot.

In dit geval heeft de TS het product niet ontvangen, de winkel heeft wel aangegeven een PostNL onderzoek te hebben gestart, is het niet handiger om eerst op de resultaten van dat onderzoek te wachten alvorens we iemand gaan adviseren te dreigen met incassokosten en dergelijke? 8)7

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
SacreBleu schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:50:
Binnen 14 dagen, ja. Wetswijziging van 2014. Tenzij het bedrijf het product nog niet heeft ontvangen:
http://www.thuiswinkel.or...randert-er-voor-u-in-2014
De nieuwe wetgeving is hier niet van toepassing, omdat de aankoopdatum voor 13 juni ligt.
Daarnaast is het wel 'grappig' dat je in één topic aangeeft dat het misschien wel handig is om een nette brief op te stellen en nu wil je dat iemand anders gaat beginnen over incassokosten en wettelijke rente en whatnot.
Andere casus andere omstandigheden. Ik zie overigens niet wat er aan deze brief vuil zou zijn.
In dit geval heeft de TS het product niet ontvangen, de winkel heeft wel aangegeven een PostNL onderzoek te hebben gestart, is het niet handiger om eerst op de resultaten van dat onderzoek te wachten alvorens we iemand gaan adviseren te dreigen met incassokosten en dergelijke? 8)7
Nee. De verkoper heeft een eigen verantwoordelijkheid om de terugbetaling voortvarend uit te voeren. Bovendien TS wacht al een aantal weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wat heeft de TS nog aan een onderzoek als hij gewoon zijn geld terug wil? Krijgt hij dat pas als het pakketje is teruggevonden, waar hij niets meer mee te maken heeft? Zo ja, krijgt hij zijn geld dan misschien nooit meer terug en zo nee, waar wachten ze dan nog op als de bestelling al is geannuleerd? :+

Als je niet meteen met rente wil gaan gooien kun je eerst nog even een keer contact opnemen waarin duidelijk staat dat het over de wet KOA gaat, en dat je toch echt geen zin hebt in een onderzoek. Kun je daarna nog altijd een 'strengere' mail sturen als het niet opschiet.

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 06-07-2014 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Laten we even realistisch zijn: uit dat "onderzoek" van postnl komt helemaal niets (zoals zo vaak).

Postnl laat de webshop wachten tot het overwaait en de webshop laat de TS wachten tot het overwaait.

Het lijkt me prima om een beetje druk op de webshop te zetten, hoe lullig het voor die webshop ook is.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:48
Gewoon bellen, aangeven dat je wilt ontbinden en dat je weet dat je in je recht staat m.b.t. de WKOA.
90% kans dat ze akkoord gaan, doen ze dat niet? Dan schrijftelijk en duidelijke termijn stellen.

Zet er rustig wat druk op maar ga niet dreigen. Vragen om rente/incassokosten lijkt me wat voorbarig en ik verwacht niet dat je daar nu al aanspraak op kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Rente is verschuldigd vanaf het moment waarop verzuim zijn intreden heeft gedaan. En verzuim treed van rechtwege in bij een WKOA. Om incassokosten te kunnen rekenen moet de schuldenaar in verzuim zijn en moet er een incassohandeling zijn verricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Per email aangeven dat zowel jij als de webshop weet dat er niks bovenwater zal komen. En indien wel je de kabel terugstuurt. En dat je elders al een kabel heb gekocht . In verband met lange wachten.

Webshop mag van hun probleem niet jouw probleem maken. Dat is het risico van de shop. Ze moeten dus wel degelijk annuleren. Maak er ook officieel een klacht van. En zorg dat je alles schriftelijk doet! Mochten ze daar geen gehoor aangeven dan aankloppen wij de aangesloten waarborg/keurmerk.

Dan kan je altijd nog verdere maatregelen nemen. Maar denk niet dat de webshop zover laat komen :) Voor een kabeltje van 5-25 euro. Daarom hebben ze hem ook via postnl verzonden zonder track and trace. Omdat de order waarde te laag is.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikboon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 18:29
alfatrion schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:24:
Rente is verschuldigd vanaf het moment waarop verzuim zijn intreden heeft gedaan. En verzuim treed van rechtwege in bij een WKOA. Om incassokosten te kunnen rekenen moet de schuldenaar in verzuim zijn en moet er een incassohandeling zijn verricht.
Men vangt meer vliegen met Honing als met azijn.
Er is dus een verschil in waar je recht op hebt en hoe je het snel op lost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Zonder Track en Trace code kan PostNL het pakket niet meer vinden, en dat gaan ze waarschijnlijk ook niet doen. Als PostNL een onderzoek start gaan ze kijken wat er mis is gegaan. Ik heb dit ook wel eens gehad met Yugioh kaarten.

Dit is wat ik kreeg na telefonisch contact met een medewerker:
Namens PostNL wil ik graag reageren op uw e-mail waarin u aangeeft dat een door u verzonden zending niet door de geadresseerde is ontvangen. Ik kan mij voorstellen dat dit voor u heel vervelend is en bied u dan ook mijn excuses aan. Naar aanleiding van uw e-mail heb ik telefonisch contact met u gehad. Zoals afgesproken zou ik u deze e-mail sturen.

PostNL verwerkt elke dag miljoenen poststukken waarvan het grootste deel niet traceerbaar is. Alleen pakketten en aangetekende brieven hebben een sticker met barcode die wij kunnen volgen. Uw zending heeft geen dergelijke barcode en daarom kan ik helaas niet voor u achterhalen waar uw post is gebleven. Ook een schadevergoeding is hierbij niet mogelijk.

Ik heb uw klacht geregistreerd en laat door middel van de postcodes van u en van de geadresseerde onderzoeken of er vaker problemen voorkomen in hetzelfde gebied. U ontvangt hier geen reactie op, maar als we een oorzaak vinden dan ondernemen we gepaste actie.

Elk poststuk dat we niet op tijd of op het juiste adres bezorgen is er één te veel. Ik stel het daarom op prijs dat u contact met ons heeft opgenomen. Mocht u in de toekomst nog vragen hebben over onze dienstverlening, laat het mij dan gerust weten.

Bedankt voor de moeite die u hebt genomen om contact met ons op te nemen, ik ga er vanuit u met dit antwoord van voldoende informatie te hebben voorzien. Als u naar aanleiding van mijn reactie nog vragen heeft, dan kunt u gebruik maken van ons reactieformulier.

Met vriendelijke groet,

*****Knip******
PostNL Klantenservice
www.postnl.nl

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou zelfs met pakket post krijg je zo'n antwoord van we stellen onderzoek in met als gevolg geen uitslag of ze reageren niet meer.

tevens heb jij niets te maken met postnl dit is aan de verkoper die heeft gekozen voor deze brakke verzendmethode en moet nu helaas op de blaren zitten. Als verkoper erg zuur maar al zou de klant het wel ontvangen hebben je hebt geen bewijs. Daarom altijd met minimaal track and trace versturen maar eigenlijk gewoon met aangetekend zodat ook legitimatie verplicht is (ook dat is iets dat veel bezorgers aan hun laars lappen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 12:52
Ik heb zelf een webshop en verzend helemaal niets meer met normale post zonder track en trace, Nadat er in een maand 67%!!! vermissing was met deze verzendmethode. Je kan er dus vanuit gaan dat de kabel weg is en niet aan zal komen, de webshop zou dit ook moeten weten en gewoon een nieuwe op moeten sturen (met track en trace). Zou hier dus ook om vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aacoba
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-08 13:00
Ik heb een paar weken geleden ook een kabeltje met postnl naar een vriend gestuurd, deze is bij postnl vier weken zoek geweest, maar lag toen opeens bij de ontvanger in de bus.
Dus het zou maar zo kunnen zijn dat TS zn kabeltje toch opeens aan komt, ookal is deze vertraging naturlijk onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
erikboon schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:36:
Men vangt meer vliegen met Honing als met azijn.
In dit geval werkt Honing alleen blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 16:06
Als oud webshop houder vraag ik me af waarom deze webshop zo moeilijk doet.
Kosten zijn echt nihil voor de webshop. En scheelt een hoop gezeur en tijd.
Plus als je zonder gezeur meteen een nieuwe opstuurt is je klant vaak een stukkie blijer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:46
Afgezien van het feit dat menig poster hierboven en op de vorige pagina gewoon gelijk hebben, vind ik het wel heel erg netjes van de TS dat hij de betreffende webshop niet noemt. Ik zou wel willen weten welke het is i.v.m. eventuele toekomstige bestellingen, als je een simpel kabeltje dat niet geleverd is,niet wilt vergoeden dan ben je wat mij betreft geen bestelling meer waard. Misschien dat dit tegen de tweakers forum policy is, ik heb geen idee en blijf dus wel benieuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Aangezien ik niet zeker wist of de webshop in overtreding was of niet leek het me wel zo beleefd om niet gelijk de naam te gaan schreeuwen, aangezien dit niets toevoegt aan de discussie.

Afgelopen week contact gehad met de webshop in kwestie en het lijkt opeens geen probleem meer voor ze te zijn. Probleem lijkt dus opgelost.
Dag meneer X,

Na zo'n 4 weken gewacht te hebben op de levering zou ik toch graag mijn bestelling willen annuleren en mijn geld teruggestort zien worden.
Het is volstrekt onnodig om mij als consument het annuleringsrecht te weigeren tot het onderzoek bij PostNL is afgerond, of tot het pakketje bovenwater komt.
U draagt als verkoper, volgens de wet Kopen op Afstand, de verantwoordelijkheid voor verzending. Deze verantwoordelijkheid ligt niet bij PostNL of bij mij als consument.
Middels dit bericht ontbind ik de koopovereenkomst met bestelnummer x. Graag verwacht ik spoedig een bevestiging.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Beste,

Dat weten wij inderdaad. Daarom gaan wij vandaag een credit aanmaken en het aankoopbedrag crediteren.

Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,
Het is me nog een beetje onduidelijk of ze het geld gaan terugstorten, of dat ze "krediet" à bestelbedrag aanmaken om te besteden bij hun webshop, maar dat zien we binnenkort wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Leetness op 09-07-2014 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Crediteren betekent terugstorten, het ziet er naar uit dat het (flink verlaat) toch wordt opgelost :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Goed nieuws dus. Ik lees hier alleen wel in dat ze willens en wetens hebben gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Gelukkig is het opgelost, na ja bijna je moet nog afwachten of ze het daadwerkelijk overmaken.

wel jammer dat het allemaal weer zo moeilijk moet verlopen.
Ze kennen de wet donders goed maar proberen telkens hun risico's bij de consument te leggen.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Pagina: 1