(aftermarket)koeling voor Socket AM3 in een mini pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• femke98
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-09 16:46
Ik heb dus een mini pc.
Deze heb ik al een tijd in gebruik en wil nu wel eens de koelpasta vernieuwen, aangezien ik zie dat de temps toch wat aan de hoge kant zijn. Nu is dat natuurlijk in een mini pc altijd wel dan in een grote desktop, maar toch.

Nu bedacht ik mij dat ik misschien ook een nieuwe koeler wil en las over aftermarktet koelers die standaard ook al koelpasta hebben.
Maar als ik zoek op die koelers zie ik van die grote rechtopstaande koelers en die gaan natuurlijk niet passen. De kast is maar 9 cm hoog.

Wat ik niet kan vinden is of deze er ook zijn voor in mini pc's.
Wie helpt mij uit de brand en kan goed advies geven?

Moederbord: Asus M4A78LT-M
Processor: AMD Phenom(tm) II X4 840 Processor
Geheugen: 8 GB.
Videokaarten: GF119 [GeForce GT 610]
Behuizing: 41 cm. x 26 cm. x 9 cm.

[ Voor 10% gewijzigd door femke98 op 06-07-2014 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• femke98
https://afuture.nl/productview.php?productID=339251

is dit iets?

Edit, dit gaat niet lukken qua afmetingen. Die fan/koeler is wel heel groot.

[ Voor 37% gewijzigd door femke98 op 06-07-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar vraagjes om wat gerichter te kunnen antwoorden:
Welke kast heb je? (Misschien is de gehele koeling te verbeteren)
Eventueel een foto?
Kast al stofvrij gemaakt met een busje perslucht?
Wat is je budget?
De afmetingen die je opgaf zijn van de buitenkant van de kast, hoeveel ruimte heb je binnenin?
Bij de Pricewatch kun je op Socket AM3, maximale hoogte en je budget selecteren.
Je processor heeft een TDP van 95 Watt, dus kijken of je een low profile koeler kunt vinden die dat minimaal aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• femke98
Kast is helemaal stofvrij gemaakt. Dat doe ik namelijk altijd om de zoveel tijd en gisteren heb ik dat ook weer gedaan, kast was toch open.

Budget? Geen idee.
Kast? Dan moet ik daar idd maar een foto van maken. Maar dat duurt even hoor. Ben blij dat het wel weer werkend is en in elkaar staat in mijn bureau.

Ruimte binnenin is minimaal. Ik wil mijn HD eruit halen zodat alleen de SSD van 120 GB. er in zit. Daarbij zit er een dvd brander in die ik er wel in wil houden. Verder op het moederbord zit er niets in. De kabels van de nieuwe voeding kon ik maar moeilijk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

Als je de naam van je kast weet kunnen we kijken naar de grootte, je hoeft hem niet helemaal uit elkaar te halen voor foto's ;).

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• femke98
Ik weet de naam niet, echt iet. Ik denk ook niet dat het een merkkast is.

Hij is zowel liggend als staand neer te zetten, ik heb hem staand op 2 standaards.

Als je hem liggend heb, en hij is open, dan kan je er een deel vanaf halen en dat is dan de brander. Die haal je er dus vanaf en dan zie je daaronder de HD. (de ssd die er inzit, ligt naast de brander in een opening)
Naast de HD zit de voeding en dan voor de rest alleen het moederbord.
Thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• femke98
dit is de binnenkant

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/isYw37Ts.jpg

niet te zien zo in thumbnail.

dus dan maar op een andere manier:

https://www.dropbox.com/s...2014-07-07%2012.08.58.jpg

[ Voor 188% gewijzigd door femke98 op 07-07-2014 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:49
Ik denk dat iets als de Gelid Solutions SlimHero wel moet passen, kijkend naar deze review. Deze koeler kost niet al teveel en zal toch wel wat beter presteren dan zo'n stock koeler.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• femke98
Ik zie dat die bijna dezelfde afmetingen heeft als die ik in mijn gedachte had.
Waarvan ik dus dacht dat die niet zou passen.
Ik ga eens kijken wat ik ga doen.

Heb nu even de grafische kaart er ook uit en de extra HD ook.
de fan van de cpu maakt nu minder toeren en is rustiger maar heeft nog wel zo'n overheerlijk geluid waar ik mij aan irriteer.

Als ik dan nieuwe koeler koop, dan zet ik mijn grafische kaart weer terug en dan zal ik kijken hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• femke98
Nog even: Toch gekocht en de koeler zit er op. Iemand heeft het voor mij gedaan, hulde!! (een tweaker trouwens!!) (kon het zelf niet omdat mijn vingers niet willen, vanwege de reuma. Ik zag er dus tegenop)

Mijn grafische kaart kon er ook nog gewoon bij.
Maar......het geheel is niet echt koel te noemen. Ik moet nog wel een fan erbij zetten, die komt boven de cpu koeler.
Ik heb een mini kast die verticaal staat. (zie foto die ik eerder heb geplaatst)

Temps zijn nu dat het MB 54 graden aangeeft (de pc staat dan een tijdje aan) en de CPU geeft 46 graden. Ik weet het, een mini kastje is nu eenmaal warmer, maar dit vind ik toch te warm.

Nu heb ik een Noctua NF-R8 PWM - 80 x 80 x 25 mm besteld die dus komt te hangen waar de gene hing die het niet meer deed. Er zit nu al wel een andere op maar die maakt een klereherrie en heeft rotatie van meer dan 4100. Toch gek zo veel.

Ik kan in de BIOS nergens vinden dat je dit kan veranderen......mijn BIOS is wat dat betreft erg beperkt lijkt het. Overigens is het MB een M4A78LT-M vendor: ASUSTeK Computer INC.

Het BIOS is heel beperkt, kan alleen de speed temp veranderen.
Dus er staat nu FAn auto mode start speed temp = 25 graden en
fan auto mode full speed temp - 55 graden.
Meer kan ik niet veranderen helaas.

Ik heb een kleine mini case, ik had geloof ik de afmetingen en de rest hier al neergezet?
Ja dus.

Heb dus nu de Scythe Big Shuriken Big 2 op de cpu gezet. En morgen komt de Noctua NF-R8 PWM - 80 x 80 x 25 mm.
Ik kan op de plek waar deze moet komen geen 120 mm kwijt dus ik ben hier aan gebonden.
Ik hoop dat de temp dan wel wat lager uitvalt.

Bedankt voor jullie reacties trouwens!!

Groetjes femke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

46°C is prima voor zo'n kast. Echt niks om je druk over te maken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• femke98
Ja, maar die 54 graden voor het moederbord vind ik toch iets te veel van het goede hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

54 graden is een hele mooie temp, die dingen mogen tot de 100 graden gaan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• femke98
Nou, ik weet van mijzelf dat ik nogal een temp freak ben.....en iemand die niet tegen geluiden kan.
Dus vandaar dat ik er gewoon werk van wil maken.
Met die nieuwe koeler op mijn cpu (de Scythe Big Shuriken Big 2 dus) is alles rustig maar dus nog niet hoe ik het hebben wil qua temp. Het moet kunnen omdat de kast altijd een voor mij geruststellende temp had.

Dus waarom het nu nog niet zo is, dat komt omdat de tweede fan nog niet is geplaatst. Ik hoop echt dat die het verschil kan maken.
Pagina: 1