Computer boot niet meer indien videokaart aangesloten is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wassup_b
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-09 18:13
Beste medetweakers,

ik heb een tijdje geleden een eigen systeem samengesteld, waar ik tot een uur geleden reeds zeer veel plezier aan heb beleefd.
Nu was ik daarstraks echter even aan het gamen, ging ik naar het toilet, en toen ik terug kwam was mijn computer uitgeschakeld. Geen probleem dacht ik, even opnieuw booten... niet zo simpel dus: er gebeurde niets op het moment dat ik de aan/uit schakelaar indrukte.

Na even zitten proberen kwam ik erachter dat mijn computer wel start als ik de videokaart uit het systeem verwijder (PCIe en PS afgekoppeld). Nadien geprobeerd om te starten met videokaart enkel aan PS gekoppeld (maar niet in PCIe gestoken), wou het systeem niet meer starten.

Kan ik er in dit geval van uitgaan dat het hier aan mijn PSU ligt die plots niet meer genoeg uitvoer levert, of kan het hier aan mijn videokaart liggen (en indien ja, hoe kan ik dit verifieren)?

Voor de eenvoud hier nog even een korte samenvatting van de specificaties van mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,85€ 189,85
1ASRock B85M-ITX€ 66,01€ 66,01
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 429,01€ 429,01
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 66,50€ 66,50
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,80€ 64,80
1Scythe Ninja 3 Rev. B€ 35,45€ 35,45
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Cooler Master VS V650S€ 87,-€ 87,-
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.125,52

edit:
ook het vermelden waard is dat ik niets aan de instellingen veranderd heb, en dat alles op stock staat.

[ Voor 1% gewijzigd door wassup_b op 06-07-2014 13:11 . Reden: informatie over stock toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
Een defecte PSU is met deze informatie het meest voor de hand liggend ja.
Je hebt geen andere voeding en videokaart om mee te wisselen?

[ Voor 30% gewijzigd door frickY op 06-07-2014 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

Denk ook defecte PSU, als ik het verhaal zo lees.

Heel misschien iets met de videokaart zelf (oververhit?) Maar ga daar niet vanuit, want die boel schakeld zich zelf uit bij te warm worden..

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wassup_b
frickY schreef op zondag 06 juli 2014 @ 13:06:
Helaas niet nee. En aangezien het zondag is, kan ik ook nergens terecht om even een andere PSU/graka te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als je in de buurt van Gorinchem woont kan er wel wat getest worden hoor :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wassup_b
prutser001 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 13:16:
Als je in de buurt van Gorinchem woont kan er wel wat getest worden hoor :)
Als ik even op GMaps kijk, zie ik dat Gorinchem 174km van mij vandaan is... is dus niet echt een optie :)
Toch bedankt voor het aanbod alleszinds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Zo dan, das inderdaad een stukkie, need dat schiet niet op.

Ik zie het zo snel niet staan maar heb je de onboard aansluitingen al geprobeerd?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wassup_b
prutser001 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 13:26:
Zo dan, das inderdaad een stukkie, need dat schiet niet op.

Ik zie het zo snel niet staan maar heb je de onboard aansluitingen al geprobeerd?
Welke onboard aansluitingen bedoel je?
Als ik de graka verwijder uit het systeem, en mijn monitor aansluit op de on-board connector werkt alles perfect. Indien ik de graka aansluit en de monitor nog steeds op de on-board connector laat zitten doet het systeem niets: ik hoor een klik dat ie wil starten, maar ie schakelt meteen terug uit.
Die klik is er ook enkel de eerste keer dat ik het systeem wil starten (dus nadat ik de stroomkabel fysiek uitgetrokken en terug ingestoken heb in het systeem), na de eerste keer is die klik er zelfs niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Ik bedoelde dus inderdaad de onboard vga aansluiting van het moederbord.

Maar het lijkt er op dat of de voeding of de vgakaart defect is.

Heb je niet toevallig een losse voeding liggen? Puur om de kaart van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
frickY schreef op zondag 06 juli 2014 @ 13:06:
[citation needed]
Dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

Kan je de waardes van je voeding is uitlezen dan?
bijv is de 3V / 5V stabiel (en wijkt die niet teveel af dus??)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn ervaring, misschien?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Als dat z'n ervaring is prima, maar het wordt als feit gepresenteerd terwijl er objectief gezien simpelweg geen uitspraak te doen is.

Onderdelen uitwisselen is de meest praktische manier van debuggen (en dat geeft frickY gelukkig zelf ook al aan).

Sorry, geen fan van onderbuikgevoelens en speculeren, wat schiet je er immers mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Check de videokaart even op verbrande plekjes ofzo (aan ruiken wil ook ;) ).

Lijkt er namelijk op dat er iets is doorgebrand op de videokaart en nu dus kortsluiting veroorzaakt.
Als je dan de videokaart aansluit op de voeding, schiet de voeding meteen in de beveiliging en gaat uit (zit gelukkig kortsluiting protectie op).

Als de voeding niet genoeg vermogen zou kunnen leveren zouden fans en dergelijke nog wel opstarten (je krijgt geen beeld omdat het dan instabiel is, maar fans zijn domme dingen en draaien al vanaf 5V ofzo).
Vandaar dat ik denk richting kortsluiting omdat je aangeeft dat ie meteen uitploft maar verder wel werkt als de videokaart niet is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:42

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

heb je de pcie 6/8pins wel aangesloten op de GPU, en zit ie goed stevig in 't PCI-e slot?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Nemesizz schreef op zondag 06 juli 2014 @ 14:47:
Check de videokaart even op verbrande plekjes ofzo (aan ruiken wil ook ;) ).

Lijkt er namelijk op dat er iets is doorgebrand op de videokaart en nu dus kortsluiting veroorzaakt.
Als je dan de videokaart aansluit op de voeding, schiet de voeding meteen in de beveiliging en gaat uit (zit gelukkig kortsluiting protectie op).

Als de voeding niet genoeg vermogen zou kunnen leveren zouden fans en dergelijke nog wel opstarten (je krijgt geen beeld omdat het dan instabiel is, maar fans zijn domme dingen en draaien al vanaf 5V ofzo).
Vandaar dat ik denk richting kortsluiting omdat je aangeeft dat ie meteen uitploft maar verder wel werkt als de videokaart niet is aangesloten.
Inderdaad, ik moest ook gelijk aan kortsluiting denken. Als het de voeding zou zijn zou hij volgens mij nog wel gewoon opstarten, aangezien je systeem gewoon prima werkt zonder de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Na even zitten proberen kwam ik erachter dat mijn computer wel start als ik de videokaart uit het systeem verwijder (PCIe en PS afgekoppeld). Nadien geprobeerd om te starten met videokaart enkel aan PS gekoppeld (maar niet in PCIe gestoken), wou het systeem niet meer starten.
Kunnen een paar dingen zijn.

Voeding
Mobo
GPU

De voeding is het denk ik niet aangezien die bij ergens kortsluiting helemaal niet meer aangaat.
Mobo kan wel, en dan met name het gedeelte wat bij de GPU hoort, dus de pci-e slot etc.
GPU lijkt mij het meeste voor de hand liggen, waarom? Met gpu -> werkt niet, zonder gpu -> werkt wel.

Tip:
Probeer de GPU in een ander slot te doen en dan te kijken of je pc wel op start.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wassup_b
Frozen schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:10:
[...]
Tip:
Probeer de GPU in een ander slot te doen en dan te kijken of je pc wel op start.
Aangezien ik een m-ITX mobo heb is er geen alternatief PCIe slot om mee te testen.

Ik zal dinsdag even testen met een aparte voeding aan de graka, zoals prutser001 al voorstelde. Kan dit echter geen kwaad voor de rest van het systeem?

En moest de graka idd in fout zijn, is hier dan garantie op indien hier daadwerkelijk een kortsluiting in aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

wassup_b schreef op zondag 06 juli 2014 @ 18:14:
[...]

Aangezien ik een m-ITX mobo heb is er geen alternatief PCIe slot om mee te testen.

Ik zal dinsdag even testen met een aparte voeding aan de graka, zoals prutser001 al voorstelde. Kan dit echter geen kwaad voor de rest van het systeem?

En moest de graka idd in fout zijn, is hier dan garantie op indien hier daadwerkelijk een kortsluiting in aanwezig is?
wat denk je? :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wassup_b
Als ik het antwoord wist (op beide vragen), vroeg ik het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 23:24
Graka binnen garantie periode kapot niet door jou schuld en je hebt de bon = nog fabrieks garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroersma
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06-2023
Staat alles in je bios wel goed? Draait de fan van je graka?

[ Voor 29% gewijzigd door jroersma op 07-07-2014 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rverick
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-02 14:19
Ik heb exact het zelfde probleem met mijn asus Geforce GTX680. Is er inmiddels al meer bekend waar het probleem ligt? Ik heb inmiddels al een RMA aangevraagd op de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wassup_b
rverick schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:30:
Ik heb exact het zelfde probleem met mijn asus Geforce GTX680. Is er inmiddels al meer bekend waar het probleem ligt? Ik heb inmiddels al een RMA aangevraagd op de videokaart.
Beste rverick,

ik had eerst mijn voeding RMA gestuurd, waarop ik een nieuwe kreeg toegestuurd. Na deze geinstalleerd te hebben werkte het systeem weer.
Echter, na 2 dagen opnieuw hetzelfde probleem waarop ik de voeding opnieuw RMA stuurde. Deze werd enkele dagen later terug gestuurd als 'niet defect'.
Daarop heb ik mijn videokaart RMA gestuurd op 04/08. 2 weken later (gisteren) kreeg ik een 'nieuwe' opgestuurd. Deze meteen in mijn systeem gestoken, en na 2 uur gamen heeft deze ook weer de geest gegeven. Hij geeft niet meer hetzelfde probleem als mijn 1ste kaart, maar deze laat zijn fans nu continue op 100% draaien, en geeft geen beeld (wordt ook niet meer gezien in Windows 7).

Ik ben ook langsgegaan bij een onafhankelijke computerwinkel om de kaart te testen in een ander systeem, waar de kaart hetzelfde doet, waaruit ik concludeer dat het de kaart is die stuk is, en niet mijn voeding/computer/... .

Ik zeg nu ook 'nieuwe' omdat ik sterk betwijfel dat het een nieuwe videokaart is omdat:
- hij het reeds na 2 uur begeven heeft
- de PCB vuil is
- er geen plastiekjes ophingen bij aankomst
- hij in mijn oude verpakking zat (S/N op verpakking is van mijn vorige kaart, deze kaart heeft andere S/N)
Ik denk dat ze mij eerder een (half) refurbished exemplaar hebben opgestuurd.

Nu zit er voor mij niets anders op dan de videokaart morgen opnieuw te RMA'en.
Pagina: 1