[DEBIAN] OS in RAID1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 16:31
Beste Tweakers,

Het is me eerste keer dat ik iets met RAID ga doen en wil mijn OS in RAID 1 zetten. Nu heb ik een moederboard met een Intel chipset. Hieronder staat het moederboard dat ik bezit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8Z77-V LX€ 64,-€ 64,-

Heb geprobeerd in de bios om een RAID array aan te maken (RAID1 mirror) en dat was gelukt. Daarna wilde ik het gaan installeren op de SSD, maar gaf hij aan dat hij de bestanden die erop staan van RAID moet verwijderen.

Heb verder ook nog software matig geprobeerd RAID te maken, maar dit bood ook geen uitkomst helaas. Heeft iemand hier nog tips en/of ervaringen voor dit alsnog voor elkaar te krijgen?

Mvg,

FRGert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Neem gewoon 2 schijven van dezelfde grootte, zet je controller op een non-RAID instelling en maak dan software RAID aan in de installer. Tijdens het partitioneren heb je genoeg opties om dat te doen. Misschien dat het nodig is om geen partitietabel erop te hebben, geen idee, maar ze moeten iig leeg zijn. Het spreekt verders voor zichzelf.

Je inzet is ook wel erg minimaal, want er zijn tientallen, al niet honderden, guides die je precies uitleggen wat je moet doen. Dus, wat heb je nog meer geprobeerd dan bovenstaande? Waar heb je op gezocht?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
Hero of Time schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:37:
Neem gewoon 2 schijven van dezelfde grootte, zet je controller op een non-RAID instelling en maak dan software RAID aan in de installer. Tijdens het partitioneren heb je genoeg opties om dat te doen. Misschien dat het nodig is om geen partitietabel erop te hebben, geen idee, maar ze moeten iig leeg zijn. Het spreekt verders voor zichzelf.

Je inzet is ook wel erg minimaal, want er zijn tientallen, al niet honderden, guides die je precies uitleggen wat je moet doen. Dus, wat heb je nog meer geprobeerd dan bovenstaande? Waar heb je op gezocht?
Ik heb twee SSD's van 120 GB (SATA poort 1 en 2). Dus dit zou perfect zijn voor dit geval.

Verder heb ik al wat guides gevolgd (YouTube, Google gezocht), maar deze kreeg ik zelf niet aan de praat. Heb bijvoorbeeld (is voor Debian 5, zag verder geen Debian Wheezy tutorial) YouTube: Setting up simple software RAID-1 on Debian 5. Waar ik vooral op heb gegoogled is: Debian Wheezy OS Raid/Debian Raid 1.

Welke guide zou jij dan aanraden om te volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De stappen in de video zijn de juiste. Misschien dat je ondertussen een hele schijf kan selecteren, ipv dat je eerst partities moet maken, maar dat maakt in principe niets uit. Waar loop je tegenaan? Daar ben je ook niet duidelijk in. Alleen maar zeggen "het werkt niet" of "het lukt mij niet" is niet erg omschrijvend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
Volgens die tutorial krijg ik 2 partities op 1 disk. Ik krijg er 4, waarvan 2 heel klein zijn en free space zijn en de 2 andere zijn die ik zelf heb aangemaakt.

Verder moet je een bootable flag aanzetten, maar die krijg ik niet van off naar on.

Ook zie ik in de tutorials die ik volg dat de SCSI1 en 2 andere (x, x, x) waarde hebben. Bij mij zijn ze allebei (0,0,0).

Heb je verder nog informatie nodig ?

Mocht ik trouwens verder gaan met wat volgens mij nodig is om een software raid aan te maken dan gebeurd er uiteindelijk dat mijn OS niet wil booten, dit komt weer door volgens mij omdat ik dat bootable niet op on krijg. Krijg de melding NO EFI partition was found.

[ Voor 3% gewijzigd door FRGert op 06-07-2014 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
Maar las ook iets over dat je het kan instellen nadat je OS is geïnstalleerd door middel van commandline. Ga dat namelijk proberen want ik krijg niet dezelfde resultaten zoals ze die hebben in die video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De bootable flag is niet nodig, Linux/grub doet daar niks mee. Die "NO EFI partition was found" melding suggereert dat je (ook?) een EFI probleem hebt. Probeer eerst eens te installeren op een enkele schijf, zonder RAID, zodat we niet het verkeerde probleem proberen op te lossen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk eerder dat omdat hij een guide volgt van een BIOS systeem en dat probeert toe te passen op z'n UEFI omgeving dat hij geen ESP heeft gemaakt. Dat moet wel, en BUITEN de RAID configuratie staan. Hiervoor heeft hij 2 opties: Legacy boot gebruiken of een 100 MB partitie vooraan de schijf dat niet onderdeel is van z'n software RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 06 juli 2014 @ 20:33:
De bootable flag is niet nodig, Linux/grub doet daar niks mee. Die "NO EFI partition was found" melding suggereert dat je (ook?) een EFI probleem hebt. Probeer eerst eens te installeren op een enkele schijf, zonder RAID, zodat we niet het verkeerde probleem proberen op te lossen.
Ik heb nu debian draaien op één enkele schijf. BIOS staat weer op default dus daar kan het nu ook niet aan liggen.
Hero of Time schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:12:
Ik denk eerder dat omdat hij een guide volgt van een BIOS systeem en dat probeert toe te passen op z'n UEFI omgeving dat hij geen ESP heeft gemaakt. Dat moet wel, en BUITEN de RAID configuratie staan. Hiervoor heeft hij 2 opties: Legacy boot gebruiken of een 100 MB partitie vooraan de schijf dat niet onderdeel is van z'n software RAID.
Heb inderdaad eerst zo'n guide gevolgd, maar daarna heb ik alles weer naar default gezet en geprobeerd een software raid te maken d.m.v. die guide die ik eerder stuurde.

Beide in ieder geval bedankt voor de hulp die jullie me geven :) ! Stel ik natuurlijk zeer op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.arcweb.ro/blog...ith-2tb-disks-legacyuefi/

Vraag me alleen af waarom het met je onboard (Intel) RAID niet zou werken? In elk geval onder Windows (Linux heb ik geen ervaring met fake RAID) is er bij de installatie slechts 1 "disk" zichtbaar, namelijk de RAID array.

edit:
http://superuser.com/ques...er-vs-linux-software-raid

Hierboven wordt eea beschreven mbt de onboard, Linux of hardware RAID, best handige achtergrond info :)

[ Voor 24% gewijzigd door Mattie112 op 07-07-2014 12:59 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
Mattie112 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 12:58:
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.arcweb.ro/blog...ith-2tb-disks-legacyuefi/

Vraag me alleen af waarom het met je onboard (Intel) RAID niet zou werken? In elk geval onder Windows (Linux heb ik geen ervaring met fake RAID) is er bij de installatie slechts 1 "disk" zichtbaar, namelijk de RAID array.

edit:
http://superuser.com/ques...er-vs-linux-software-raid

Hierboven wordt eea beschreven mbt de onboard, Linux of hardware RAID, best handige achtergrond info :)
Onboard raid werkt helaas bij mij niet, waarom zou ik je niet kunnen vertellen. Het kan zijn dat ik een stap verkeerd uitvoer. Maar als ik Linux wil installeren op die partitie dan geeft hij aan dat ik me RAID moet verwijderen.

Verder ga ik proberen (het eerst door op een virtual machine het te proberen) door middel van mdadm te regelen. Helaas heb ik hier helemaal nog geen ervaring mee en moet ik even verder uitzoeken hoe dit moet en of dit kan als ik Linux al heb geïnstalleerd. Anders moet ik weer Linux opnieuw installeren.

Heeft er iemand ervaring met mdadm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
Heeft er iemand ervaring met mdadm?

Kan ik me disk1 (waar debian op staat) en disk2 terwijl Linux draait in RAID1 (mirror) zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet de schijven eerst zo definiëren in mdadm voordat je dat kan doen. Aangezien je geen software RAID kan maken zonder minstens 2 schijven, zal dat wat lastig gaan denk ik. Maar http://feeding.cloud.geek...ting-up-raid-on-existing/ zegt wat anders. Heeft Google in 0.64 seconde gevonden voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
Hero of Time schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:28:
Je moet de schijven eerst zo definiëren in mdadm voordat je dat kan doen. Aangezien je geen software RAID kan maken zonder minstens 2 schijven, zal dat wat lastig gaan denk ik. Maar http://feeding.cloud.geek...ting-up-raid-on-existing/ zegt wat anders. Heeft Google in 0.64 seconde gevonden voor mij.
Bedankt voor je antwoord, wat ik zelf ook nog zat te denken. Er is een optie om je disks te bekijken in Linux en dan een RAID array te maken. Wat als ik dan een live image opstart een RAID array aanmaak in Linux en daarna reboot om Linux op mijn RAID array te installeren.

Helaas is het mij nog niet geluk om dit te proberen. Ga dit natuurlijk eerst op een VM proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat kan, maar wat is er dan anders dan 't via de installer al gelijk regelen? Als je 't eerst zelf maakt, zit je later met de installer mogelijk weer te klooien om 't werkend te krijgen, terwijl 't eigenlijk voor je gedaan zou worden.

Pagina: 1