Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ie gaat voor 90% gebruikt worden als HTPC en 10% voor gaming.
Alhoewel games dus in de minderheid zijn wil ik toch dingen (the witcher 3, dragon age inquisition, mass effect, bioshock, etc. bf4/cod interesseren me niet) deftig kunnen spelen op high (ultra hoeft niet). Als richtlijn neem ik the witcher 3 dat ik volgend jaar toch nog zou willen spelen op high (maar medium is ook nog goed) met >30fps.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 600 euro exclusief verzending. Ik ben van plan om de computer zelf in elkaar te gaan zetten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al en heb nog een 120 gb Vertex (2?) liggen van men huidige htpc die ik kan gebruiken.
Over opslag ben ik zelf nog aan het twijfelen of ik er een MX100 240gb bijneem of niet. Ik heb voor die vertex nog 150 euro betaald, eventueel neem ik nog een gewone 1tb hdd erbij of zelfs dat niet.
-> ik speel toch max. 2 dingen tegelijk en heb een NAS voor de media.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alles staat open maar intel is efficienter voor een htpc lijkt me.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is in eerste instantie een htpc dus:
- in idle: laag verbruik/warmte, stil, etc.
- wanneer ik games draai maakt het niet zoveel uit.
Ga je overklokken?
Totaal niet.
Huidige build:
Ik ben al lang aan het rondkijken dus ik denk wel dat het goed zit, het is voornamelijk een laatste check. Het is een matx systeem geworden (itx was te duur).
- Stille kast
- haswell refresh processor (eerst had ik de i5 4440)
- de gebruikelijke ram en voeding (kan ik mss een lagere wattage nemen met de huidige videokaart ? scheelt natuurlijk slechts 4 euro ofzo maar mss verbruikt ie dan ook minder
).
- geen aparte fan nodig dunkt me
- de lc-power kast is voor men oude mini-itx htpc
Twijfelgevallen:
- Had eerst een GTX760 maar uiteindelijk toch maar een R9 270X erin gezet wegens de prijs (scheelt 50 euro) en de marginale verschillen in performance. De MSI Gaming zou ook een goede fan moeten hebben (belangrijk voor htpc).
Nu is er ook de HD 7950 die iedereen aanraad en staat heel goedkoop momenteel:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Maar ik vroeg me af die zoveel beter gaat zijn en, belangrijker, stil/koel genoeg ?
- bijkomend blijken de geforce veel minder te verbruiken bij blu-ray playback dan amd, daarom had ik initieel een gtx 760. Dat en beeldkwaliteit is natuurlijk ook heel belangrijk voor een htpc.
- moederbord: een alternatief is de Gigabyte G1.Sniper B5 wegens een veel betere geluidschip (htpc). Maar die is atx en gezien ik binnen een jaar alle audio toch alles via hdmi gaat gaan maakt het niet uit en heb ik toch deze genomen.
- xbox 360 vs xbox one vs ds4 controller ?
Altijd de ds3 het beste gevonden maar gezien ik nog een heel lijstje van oudere games af te werken heb (e.g., the witcher 2) lijkt me een xbox 360 beter. Volgend jaar koop ik dan ook een steam controller.
- wifi zit er nog niet in, die koop ik wss apart bij de lokale boer. Ik heb nog een mini-pci express kaartje liggen maar peis dat dat niet past op het mb.
Zoals je ziet is het een beetje mierenneuken. Het enigste is eigenlijk de videokaart, als niemand daar iets aan kan toevoegen wordt het deze.
Ie gaat voor 90% gebruikt worden als HTPC en 10% voor gaming.
Alhoewel games dus in de minderheid zijn wil ik toch dingen (the witcher 3, dragon age inquisition, mass effect, bioshock, etc. bf4/cod interesseren me niet) deftig kunnen spelen op high (ultra hoeft niet). Als richtlijn neem ik the witcher 3 dat ik volgend jaar toch nog zou willen spelen op high (maar medium is ook nog goed) met >30fps.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 600 euro exclusief verzending. Ik ben van plan om de computer zelf in elkaar te gaan zetten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al en heb nog een 120 gb Vertex (2?) liggen van men huidige htpc die ik kan gebruiken.
Over opslag ben ik zelf nog aan het twijfelen of ik er een MX100 240gb bijneem of niet. Ik heb voor die vertex nog 150 euro betaald, eventueel neem ik nog een gewone 1tb hdd erbij of zelfs dat niet.
-> ik speel toch max. 2 dingen tegelijk en heb een NAS voor de media.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alles staat open maar intel is efficienter voor een htpc lijkt me.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is in eerste instantie een htpc dus:
- in idle: laag verbruik/warmte, stil, etc.
- wanneer ik games draai maakt het niet zoveel uit.
Ga je overklokken?
Totaal niet.
Huidige build:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 154,- | € 154,- |
| 1 | Gigabyte GA-B85M-D3H | € 60,15 | € 60,15 |
| 1 | MSI Radeon R9 270X GAMING 2G | € 169,95 | € 169,95 |
| 1 | Cooler Master Silencio 352 | € 45,- | € 45,- |
| 1 | LC-Power LC-1340mi | € 33,66 | € 33,66 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 64,85 | € 64,85 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 46,95 | € 46,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 574,56 | |
Ik ben al lang aan het rondkijken dus ik denk wel dat het goed zit, het is voornamelijk een laatste check. Het is een matx systeem geworden (itx was te duur).
- Stille kast
- haswell refresh processor (eerst had ik de i5 4440)
- de gebruikelijke ram en voeding (kan ik mss een lagere wattage nemen met de huidige videokaart ? scheelt natuurlijk slechts 4 euro ofzo maar mss verbruikt ie dan ook minder
- geen aparte fan nodig dunkt me
- de lc-power kast is voor men oude mini-itx htpc
Twijfelgevallen:
- Had eerst een GTX760 maar uiteindelijk toch maar een R9 270X erin gezet wegens de prijs (scheelt 50 euro) en de marginale verschillen in performance. De MSI Gaming zou ook een goede fan moeten hebben (belangrijk voor htpc).
Nu is er ook de HD 7950 die iedereen aanraad en staat heel goedkoop momenteel:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Maar ik vroeg me af die zoveel beter gaat zijn en, belangrijker, stil/koel genoeg ?
- bijkomend blijken de geforce veel minder te verbruiken bij blu-ray playback dan amd, daarom had ik initieel een gtx 760. Dat en beeldkwaliteit is natuurlijk ook heel belangrijk voor een htpc.
- moederbord: een alternatief is de Gigabyte G1.Sniper B5 wegens een veel betere geluidschip (htpc). Maar die is atx en gezien ik binnen een jaar alle audio toch alles via hdmi gaat gaan maakt het niet uit en heb ik toch deze genomen.
- xbox 360 vs xbox one vs ds4 controller ?
- wifi zit er nog niet in, die koop ik wss apart bij de lokale boer. Ik heb nog een mini-pci express kaartje liggen maar peis dat dat niet past op het mb.
Zoals je ziet is het een beetje mierenneuken. Het enigste is eigenlijk de videokaart, als niemand daar iets aan kan toevoegen wordt het deze.