Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coevorden
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-08 16:10
Sinds ik mijn pc opnieuw heb geïnstalleerd, heb ik geen surround sound meer.

Het betreft de optische aansluiting aan de achterkant van mijn moederbord: de Asus ROG Rampage Gene III. Het wordt aangestuurd door een chip van Via, al weet ik niet precies welke. Gewoon VIA HD Audio volgens apparaatbeheer en PCI Database.

Stappen die ik al geprobeerd heb:
- Eindeloos op Google naar een oplossing gezocht
- De instellingen van het audio apparaat ingesteld op Dolby (alleen de ingebouwde surround test werkt goed, games en zo verder niet)
- Via-driver verwijderen en vervangen met een andere versie van Via (via Asus support website).
- Standaard Windows-driver geprobeerd
- Extra Via-software geïnstalleerd om volume en zo te kunnen aanpassen (maar aantal speakers kun je niet selecteren)

Ik wilde nog kijken op de site van Via maar hun driver sectie ligt op het moment plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:52

Milmoor

Footsteps and pictures.

Hoe constateer je dat je geen surround sound meer hebt? Mijn versterker kan ik in meerdere modus zetten, en sommige daarvan forceren stereo.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coevorden
Ik gebruik een surround headset. Deze komt met een eigen geluidskaart die aangeeft met ledjes of de bron een signaal verstuurd in Dolby of stereo. Deze blijft constant op stereo staan tenzij ik een Dolby testgeluid laat horen via de instellingen van het geluidsapparaat.

Ik heb games afgespeeld, en geluidsbestanden met surround sound, maar hij blijft gewoon stereo doorsturen. Ik heb ook de geluidskaart op mijn PS3 aangegeven om te kijken of het probleem niet aan mijn headset ligt, maar hier geeft hij in het hoofdmenu stereo aan tot ik een game opstart, dan geeft hij surround aan zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 23:02
Moet je hem hiervoor niet op passtrough hebben ?

Bij de eigenschappen voor geluid [afspelen] s/pdiff pass-trough selecteren, vervolgens de juiste geluidsindeling bij de eigenschappen hiervan selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 20:08

KneoK

Not in a million lightyears

Voor games heb je DD Live of DTS Connect software nodig die het geluid omzet naar een DD of DTS stream. Bij mijn Creative X-Fi kaart is dat een apart stukje software dat ik van de site kan downloaden waarna ik de encoder kan aanzetten in het control panel van de Creative software. Geen idee of Asus hier ook aparte software voor heeft of dat het ingebakken zit in de drivers maar daar zul je naar op zoek moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coevorden
cable-one schreef op zondag 06 juli 2014 @ 18:36:
Moet je hem hiervoor niet op passtrough hebben ?

Bij de eigenschappen voor geluid [afspelen] s/pdiff pass-trough selecteren, vervolgens de juiste geluidsindeling bij de eigenschappen hiervan selecteren.
Ik kan die optie nergens vinden tussen de eigenschappen van het audioapparaat. Verder heb ik de Via software al geïnstalleerd maar deze biedt geen opties met betrekking tot het kiezen van kanalen of iets dater op lijkt.
Pagina: 1