Toon posts:

Gezeik met VIA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 2 keer een mobo gekocht met een KT133 chipset 1 met en 1 zonder a, en al 2 keer gezeik. 1 niet /nuwelijks overklokbaar, en de ander loopt steeds vast.

MSI K7TPro2A = draaide redelijk stabiel, maar niet overklokbaar. op een FSB van 101 MHz, hangen.

Abit KT7A-RAID = Niet stabiel te krijgen met een Terratec DMX XFire 1024, en twijfelachtig met een PCI64 van creative. Met deze PCI64 nog onduidelijk of hij echt stabiel is te noemen, Loopt nu wel vaak vast met een mailbox probleem, maar denk niet dat het iets met de soundcard te maken heeft.

Nu mijn Vraag:
Ik heb een beetje genoeg van die problemen met die KT133(a) chipset, maar als ik naar een andere wil, moet ik 9 van de 10 keer ook nieuw mem hebben. Dat vind ik erg sonde van het geld aangezien ik bij die abit mobo een reepje van 256 MB heb gekocht.

Weet iemand een leuk betaalbaar mobo, die zowel SDR Sloten als DDR sloten heeft, ZONDER KT133(A) chipset????

Ik heb er eens 1 gezien, maar weet niet meer welke.

Verwijderd

Tja, dan houd je denk ik alleen nog maar de Asus A7A266 over met Ali Magik1 chipset, maar om te zeggen dat dat nou alles is....

AMD mobo's zijn bijna allemaal VIA (KT133 of KT266) of AMD 760 chipset maar die laatste slikt alleen maar DDR geheugen...

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-07 16:21

brid

Onze excuses voor het ongemak

Een athlon overclock je ook niet met FSB. JE zou hem gewoon moeten unlocken. En pro2a moet ongeveer tot 109 Mhz fsb stabiel lopen. Verder gaat meestal wel maar dan krijg je problemen onder spelen.

Verder een bord zonder via dan zit je volgens mij op die ali(bagger) chipset.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

nieuwe bios update hielp bij mij zeer goed. Is beta versie van ZT namelijk de ZT(1.11+). Met de final ZT bios crashte mijn systeem direct als ik mijn soundblaster live 5.1 player installeerde. En na die bios update liep ie supper stabiel. Om deze bios te downloaden klik hier . FF voor de duidelijkheid dit is wel een ABIT bios dus alleen installen op je ABIT.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 09:58 schreef Master_Egg het volgende:
nieuwe bios update hielp bij mij zeer goed. Is beta versie van ZT namelijk de ZT(1.11+). Met de final ZT bios crashte mijn systeem direct als ik mijn soundblaster live 5.1 player installeerde. En na die bios update liep ie supper stabiel. Om deze bios te downloaden klik hier . FF voor de duidelijkheid dit is wel een ABIT bios dus alleen installen op je ABIT.
Ik heb nu een ZT versie, maar weet niet of het de beta of final is. Maar als ik mijn terratec er nu indruk, vindt hij hem netjes, maar als ik hem installeer, dan krijg ik een fatale uitzondering, en dan loopt hij daarna echt vast. Als jouw verhaal klopt heb ik nu de final erop staan. k ben de beta nu aan het downloaden, thx for the link ;) . Als ik dan mijn systeem opnieuw opstart krijg ik hetzelfde, fatale uitzondering en vast. Kaart eruit. Windows opnieuw installeren, en dan loopt hij weer redelijk goed. Maar een echte test kan ik dan niet draaien, want veel proggies en spellen hebben sound nodig. Daarom in eerst instantie die PCI64 erin gezet. k ben dus benieuwd of hij ook probs geeft met een LIVE, maar ik weet niet of dat wel verstandig is.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Op maandag 11 juni 2001 10:05 schreef Wingman25 het volgende:

[..]

Ik heb nu een ZT versie, maar weet niet of het de beta of final is. Maar als ik mijn terratec er nu indruk, vindt hij hem netjes, maar als ik hem installeer, dan krijg ik een fatale uitzondering, en dan loopt hij daarna echt vast. Als jouw verhaal klopt heb ik nu de final erop staan. k ben de beta nu aan het downloaden, thx for the link ;) . Als ik dan mijn systeem opnieuw opstart krijg ik hetzelfde, fatale uitzondering en vast. Kaart eruit. Windows opnieuw installeren, en dan loopt hij weer redelijk goed. Maar een echte test kan ik dan niet draaien, want veel proggies en spellen hebben sound nodig. Daarom in eerst instantie die PCI64 erin gezet. k ben dus benieuwd of hij ook probs geeft met een LIVE, maar ik weet niet of dat wel verstandig is.
das balen... maar probeer anders is wat andere bios-en en dan met de instellingen
- pci delay -> disable
- pci masterread cache -> disable
- ide delay -> 0

ik weet nie of ik alle functie ff goed benoem maar ik hoop dat je 't begrijpt.

en check deze site ff

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik ff checken. Maar k denk dat het weinig zal schelen voor die terratec, of wel??

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:43

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 11 juni 2001 10:35 schreef Wingman25 het volgende:
Zal ik ff checken. Maar k denk dat het weinig zal schelen voor die terratec, of wel??
Ik heb een KT7 bord met een SB Live, een Terratec DMX XFire, twee netwerkaarten, een SCSI interface en uiteraard een videokaart. Het enige verschil tussen de KT7 en de KT7-RAID is the highpoint controller, wat betekent dat er een IRQ minder beschikbaar is. Ik gebruik nog de stokoude UL BIOS, en het systeem is in alle OS'en die ik gebruik absoluut stabiel. Heb je die XFire wel eens in een anders slot geprobeerd? Misschien shared ie een IRQ met de highpoint?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Welke Matrox driver gebruik je ?

Ik heb zelf een Marvel 200, en de enige drivers die het goed doen zijn 5.41 6.23 en 6.24
Alle 5.5 en hogere drivers veroorzaken instabiliteit.
Voor Win98(SE) dan, Win2K draai ik niet.
Ook raad ik je aan eens in de safe mode op te starten als wel eens andere VGA kaarten er in hebt gehad en al die kaarten in de safe mode uit apparaatbeheer te verwijderen.

Als je naar een andere driver versie van matrox gaat raad ik ook aan hun driver de-installatie programmatje op zijn minst eens te gebruiken.

Ook is AGP X2 instabiel, altijd. Het levert trouwens ook nul snelheidswinst op. Je moet de VIA AGP driver opnieuw installeren in de 'normal' mode, en met het Matrox programma MTSTU de kaart naar 1X AGP dwingen.

Verder moet je in \WINDOWS\SYSTEM\IOSUBSYS alle bestanden weggooien die aan deze wildcard voldoen "DRVW*.VXD"

Verder vind ik inderdaad de final ZT bios een instabiel onding ;)

De beste versies zijn m.i. de WZ Beta 4 en de YP. Voor een KT133A chpset zou ik de 686B-bugfix versie bios gebruiken, en alles in 'Advanced chipset' bij de PCI instellingen op 0 en disabled zetten behalve de "CPU to PCI write buffer"
(Onder het blokje met AGPx4 enzo.
Ook "PCI MASTER Pipeline Request" tot en met "Video RAM Cacheable" op disabled.

Ummhh,
dat wassunm effe :)

Greetz,
Hooi. :Y)

Verwijderd

Als je FSB hoger zet gaat natuurlijk ook de snelheid van je geheugen om hoog en je snelheid van je pci/agp/isa sloten. Als 1 van je kaarten dat dus niet goed aankan loopt je systeem ook vast.

Trouwens had laatst een probleem met m'n MSI K7T Turbo. Had hem uit elkaar gehaald (onderdelen dus) en in m'n gemodde kast gezet. Alles weer aangesloten en volop errors en vastlopers tijdens windows installatie. Dus dan maar BSD liep ook de hele tijd te kloten e.d.

Dus dan maar een kijken hoe warm alles wordt e.d. Zat alleen een NIC en een videokaartje in. NIC er uit, alles deed het perfect. Dus gedacht kut m'n NIC defect. gaat me weer geld kosten. Getest in een ander PCI slot en daar deed ie het wel.

Blijkbaar heeft m'n mobo'tje een probleempje met m'n laatste pci slot, gedeelt met AMR (of CNR, verschil??).. Nou ja je ziet maar.

Verwijderd

Topicstarter
Hooi, je moet niet letten op mijn sig, dat is van m'n PC op mijn werk. thuis heb ik een V7100 GF2MX van Asus.

Ik zal thuis eens proberen om de PCI64 te verplaatsten. Dat had ik wel al geprobeerd met mijn terratec, maar nog niet met mijn PCI64. Ook zal ik de BIOS instellingen ff proberen. Ik zit nu nog ff op mijn werk, vanaf twaalf uur ben ik weer thuis, dan zal ik ff aan de slag gaan. jullie krijgen het nog te horen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 11 juni 2001 11:26 schreef Wingman25 het volgende:
Hooi, je moet niet letten op mijn sig, dat is van m'n PC op mijn werk. thuis heb ik een V7100 GF2MX van Asus.
Ik heb een Asus 7700 maar ook een tijdje een Asus 7100 gehad. Probeer eens alles eruit te trekken op je videokaart na, en dan stuk voor stuk al je kaarten er weer bij te zetten totdat het fout gaat, of hopelijk juist allemaal goed gaat :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou dan de tweede keer zijn dat ik dat doe, want bij de eerste keer kwam de terratec geluidskaart als bad card eruit.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 11 juni 2001 11:36 schreef Wingman25 het volgende:
Dat zou dan de tweede keer zijn dat ik dat doe, want bij de eerste keer kwam de terratec geluidskaart als bad card eruit.
Bij mij zit de Terratec in het onderste slot, en deelt daar een IRQ met de USB interface en m'n SCSI kaart. Wonder boven wonder heeft dit nog nooit problemen gegeven, zelfs als alledrie tegelijk gebruikt worden. Probeer gewoon zoveel mogelijk slotcominaties.

Verwijderd

Topicstarter
k, kben zo onderweg naar huis, dan zal ik ff replyen.

• Penetrator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-08 12:24
Je wil hetzelfde als ik :9 Wacht op de a7v266 :P Die is wel met VIA maar die gaat wel kont schoppen!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Het vastlopen kan ook nog wel eens door je overige hardware komen. Het kan zijn dat je geluidskaart of je geheugen het niet aankan. Of hdd of wat dan ook...

Oc via de FSB is sowieso niet mijn favo manier van Oc

Signature

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Vergeet je ook niet dat VIA chipsets maakt voor gebruik binnen de specificaties? Je gaat ook niet bij de fiat dealer zeuren dat je panda geen 260 kilomoter per uur haalt? VIA heeft de spec op 133 mhz gezet en zal echt niet meer geld aan die chipsets gaan uitgeven dan nodig is.....overclocken is nog steeds eigen risico!

VIA loopt hier b.t.w. Prima!

A.

Verwijderd

Topicstarter
Oh ik geloof best dat overklokken niet de bedoeling is, maar een beetje moet kunnen. Ik heb niets overklokt draaien (soms mijn VGA kaart) maar als ik iets nieuws koop wil ik ff weten of hij wel iets meer kan hebben.

Nu wil ik alleen een standaard ingesteld systeem wat stabiel is. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 13:42 schreef NukeZz het volgende:
Het vastlopen kan ook nog wel eens door je overige hardware komen. Het kan zijn dat je geluidskaart of je geheugen het niet aankan. Of hdd of wat dan ook...

Oc via de FSB is sowieso niet mijn favo manier van Oc
Daar was ik inderdaad al achter, maar zelfs ma alles al door een ander merk of gewoon weggelaten, loopt het nog steeds niet perfect.

Verwijderd

Probeer het maar eens zonder net werk kaart.
Sommige net werk kaarten zijn een bron van conflicten.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 14:36 schreef tim het volgende:
Probeer het maar eens zonder net werk kaart.
Sommige net werk kaarten zijn een bron van conflicten.
k zal het proberen. Hoewel je wel mag verwachten dat intel netwerkkaartjes net als 3com het wel zouden moeten doen. Hij geeft geen bronconflict aan, Als ik over het netwerk ga kopieren maakt het niet uit hoe groot, het werkt altijd. laatst nog een bestand van 2,7 GB over gestuurd. no prob. en installeren van software gaat vanaf mij server, no problems. (op die enkele keer na dat hij vastloopt, door een reden. doet hij ook als ik niet bezig ben met netwerk.)

Verwijderd

Ik heb een conflict gehad met de onboard geluidskaart en een netwerk kaart.
Hoewel hij geen conflict aan gaf.
Kaart eruit en viola, dat hoeft het bij jou niet te zijn , maar je weet het natuurlijk nooit.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 15:09 schreef tim het volgende:
Ik heb een conflict gehad met de onboard geluidskaart en een netwerk kaart.
Hoewel hij geen conflict aan gaf.
Kaart eruit en viola, dat hoeft het bij jou niet te zijn , maar je weet het natuurlijk nooit.
Zal het inderdaad wel ff proberen.

Helaas dan ff geen internet met m'n 1GHz. :'(

• Beaves
  • Laatst online: 28-08 15:22

Beaves

Usque ad Finem

Je wil hetzelfde als ik Wacht op de a7v266 Die is wel met VIA maar die gaat wel kont schoppen!
:? Je kan dan beter de nVidia nForce kopen aangezien die sneller is en heeft als het goed is niet al die problemen die je met VIA chipsets tegen kan komen. De KT266 valt trouwens tegen als je de verschillende revieuws leest.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Het wel en wee van Nforce chipset is nog volstrekt onduidelijk, dus nogal prematuur om deze aan te raden. De meesten komen wel uit hun VIA problemen met enig geduld en proberen. Niets is frusterender, dan een computer probleem, dat vaag is. Even snel VIA de schuld geven gaat me veel te kort door de bocht, waarbij vaak een oplossing vanzelf naar voren komt.. Even geduld aub en de woede koelen op je oude S3 Virge of zo...:)

Verwijderd

Die a7v266 die heeft dacht ik Ali Magik chipset niet de beste dacht ik.
De AMD760 schipset is dacht ik veel stabieller.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Op maandag 11 juni 2001 15:23 schreef tim het volgende:
Die a7v266 die heeft dacht ik Ali Magik chipset niet de beste dacht ik.
De AMD760 schipset is dacht ik veel stabieller.
Dat het van Ali komt wil niet persee zeggen dat het slecht is hoor. Je moet gewoon kijken naar de feiten en ik begreep dat ie niet slecht was.
Met VIA was dat vroeger ook zo. Dan kwam er een nieuw product uit en dan riep iedereen o dat is VIA dat is bagger. Terwijl ze tegenwoordig toch de belangrijkste chipset producent zijn voor AMD procs zijn, en ze maken toch ook best redelijke spullen. OK het is niet vergelijkbaar met bijv een BX-chipset van Intel voor de Px'en maar toch.... momenteel is er eigenlijk geen chipset op de markt die echt perfect is.

Verwijderd

Ali is bestaat al wat langer, dat velen het niets vinden komt omdat het in het verleden bagger was.
Maar misschien zijn ze opweg terug zou kunnen afwachten dan maar.
Pagina: 1