Toon posts:

GPU aankoop + scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medeTweakers,

(offtopic inleiding :P )Ik doe op het moment een MBO4 ICT beheer opleiding (MBI als vooropleiding). Nou krijg ik van mijn pa 1000,- als ik overga naar het laatste jaar (dit is al zeker, want ik heb mijn derde jaars stage gisteren succesvol afgerond).

Nou wil ik mijn huidige setup upgraden, en dan specifiek mijn monitor en GPU. Ik heb 1000,- als budget, maar hier moet ook nog een scooter van gekocht worden. Mijn totale budget hiervoor is dus 1000,-. De reden dat ik dat ik wil upgraden is dat mijn huidige setup goed is behalve mijn monitor en GPU voor gamen voornamelijk. Ik wil gaan gamen op 1920x1080, maar windows etc op 5760x1080 draaien (na wel overwegen heb ik ook 2560x1080 als optie erbij gezet).

Mijn huidige setup is:
- I7 4770
- 24GB Ram (voor onder andere HyperV)
- 650Watt OCZ voeding
- 5850 Club3D (word idle 90graden, load valt ie uit)
- Dell Full HD monitor
- (Mocht er nog iets van mijn huidige setup nodig zijn dan zal ik dat asap online zetten)

Ik heb heb Nvidia als voorkeur merk, maar mocht AMD een veel beter aanbod hebben sta ik daar ook voor open. De volgende merken wil ik NIET (slechte ervaringen mee): CLUB3D, HIS, Point Of View, PowerColor, Sweex, Xpertvision.

De volgende monitor had ik gevonden en lijkt mij met het budget in gedachte een goede monitor:
- pricewatch: Hanns.G HL226HPB Zwart

De volgende GPU had ik gevonden en lijkt mij met het budget in gedachte een goede GPU:
- pricewatch: Asus R9280X-DC2T-3GD5
- pricewatch: MSI GeForce GTX 770 Gaming
- pricewatch: MSI GeForce GTX 760 Gaming

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 18:59 ]

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-02 15:02

waseland

War... war never changes

Ik heb zelf de MSI GeForce GTX 770 Gaming die jij noemt. Werkt echt prima. Nog geen game gezien die hij niet op High kan draaien. Zelf heb ik als monitor een pricewatch: BenQ XL2411T Zwart omdat ja... als je dan een dikke videokaart wil dan wil je ook 144Hz en mooie kleuren haha :P

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
de gtx 770 is een pracht gpu, draait alle games op hoge settings / ultra (verschilt per game natuurlijk) 1080p
Beeldschermen heb ik niet zo veel verstand van dus dat laat ik aan iemand anders over.
wat wordt die gpu warm zeg onder load, cooling kapot?

GIMJ

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Scooters zijn slecht voor je gezondheid, fietsen is veel beter :+ O-).

Een GTX 770 is leuk, maar een R9 290 is nog veel leuker. Die van Sapphire heeft een erg goede (TRI-X) koeler.

Qua monitor kan je veel doen. Je kan voor een standaard 1920*1080 60hz monitor gaan, dan heb je een TN scherm vanaf €150 of een erg goed ips scherm voor €210.
Je kan ook voor een 144Hz scherm gaan, wat enorm vloeiende beelden weergeeft. Dit is een erg goed 1080p 144Hz TN scherm.
Meer resolutie is ook een optie. Je hebt een mooi 2560*1440 60Hz IPS scherm voor €470 en een 3840*2160 60Hz TN scherm voor €592.

De vraag qua monitor is dus wat je er aan uit wilt geven en wat je belangrijk vind. Veel detail/scherpte (resolutie), goede kijkhoeken en kleurechtheid (IPS) of een hoge refresh rate (144Hz TN).

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik heb nog een 290 met arctic xtreme III erop

mocht je interesse hebben stuur maar een DM

gaat wel wat boven je budget van de TS zijn maar zoals Balance aangeeft is het verschil enorm
dus meer futureproof

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Bedenk wel even dat je misschien een nieuwe voeding nodig hebt als je echt losgaat. 650 Watt is zeker niet weinig, moet ruimschoots voldoende zijn voor een enkele GTX770 (dat is namelijk ook wat in mijn PC zit), maar als je echt los gaat kan het misschien krap worden.

Mocht je over willen gaan op SLI/Crossfire (mocht je niet weten wat dat is: dat is dat je meer dan 1 videokaart gebruikt voor betere prestaties), neem kaarten met genoeg RAM. Mensen hier roepen altijd dingen als "4GB op een 770 is overbodig, meer dan 2GB gebruik je toch niet", maar voor setups met meerdere kaarten gaat dat niet op. Als je bijvoorbeeld 2x een GTX770 met 2GB, dan heb je niet ineens 4GB tot je beschikking omdat er toevallig op iedere kaart 2GB zit. Je totaal blijft gelijk aan de hoeveelheid VRAM van je kleinste kaart. Als je dan een kleine hoeveelheid RAM hebt, maar wel meerdere videokaarten, dan kan de hoeveelheid RAM wel eens gaan bottlenecken.

SLI en Crossfire zijn leuke methoden om in theorie je grafische kracht te verdubbelen (in de praktijk valt het lager uit, hoe groot het verschil is wil nog al eens sterk verschillen), maar zo nu en dan gaat het niet helemaal goed. In sommige games gaat je FPS juist omlaag in plaats van omhoog, of soms zijn er rare artifacts. Desondanks zijn er genoeg Tweakers met wat extra geld die er dankbaar gebruik van maken, maar je moet je wel realiseren dat de technologie (nog) niet perfect is.

Uiteraard is het ook nooit een heel verkeerd idee om gewoon een van de kaarten te nemen die je nu op het oog hebt, en tegen de tijd dat die uit komt een GTX980 of zo te nemen. Je absolute prestaties zijn wat lagere, maar je hebt voor hetzelfde geld wel een goede prijs/prestatie en je hebt geld over om het later op pijl te houden. Je hebt het heel erg over een markt waar geldt: "wat de gek ervoor geeft". We kijken hier niet neer op iemand met een midrange kaartje, en ook niet op mensen met een driedubbele high end kaart. Alles kan en mag.

Nog een ding: virtualisatie. Je noemde al HyperV, dus ik gok dat je met virtualisatie bezig wil. Ik meen dat Nvidia kaarten nog wel eens lastig doen met dingen als GPU passthrough in Xen, waar dat bij AMD beter wil. Met andere woorden, wil je gamen in een VM, dan is een AMD videokaart beter. Dan moet je CPU niet een K-model van Intel zijn, die ondersteunen ook geen hardware passthrough. Heb je dus een non-K intel CPU (veel AMD's ondersteunen het ook) en een kaart van AMD, dan moet gamen in je VM wel lukken, al heb ik hier zelf geen ervaring mee. Zelf ben ik meer voor Nvidia, aangezien ik in Linux drivers van AMD compleet het vertrouwen ben kwijtgeraakt.

[ Voor 62% gewijzigd door Amanoo op 06-07-2014 17:30 ]

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-02 15:02

waseland

War... war never changes

Mijn GTX 770 loop makkelijk op een 520 Watt voeding

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

Een 520W trekt alle single-gpu kaarten ( tenzij je een 9590 hebt oid ).

Wat je naar mijn mening het beste kan doen is een 1440p koreaanse monitor kopen, deze overclocken naar 120Hz en iets als een 290CF halen. Dat was ook mijn plan tot ik een 780Ti kon krijgen voor een relatief zacht prijsje.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Thomg schreef op zondag 06 juli 2014 @ 21:48:

Wat je naar mijn mening het beste kan doen is een 1440p koreaanse monitor kopen, deze overclocken naar 120Hz en iets als een 290CF halen. Dat was ook mijn plan tot ik een 780Ti kon krijgen voor een relatief zacht prijsje.
ik denk dat je dan alleen geen budget meer overhoudt voor een scooter, als je niet op de vuilnisbelt wilt gaan zoeken.

voor 1080p gaming is een 280X of een 770 genoeg, een 290 trekt wel echt alles op ultra. een 780 is voor jou niet interessant. de 280X Top versie van Asus schijnt wel eens probleempjes te hebben met artifacts, door gebrek aan koeling van de geheugenchips. maar de MSI-varianten hebben nog wel eens fragiele fans. aan de andere kant; problemen = terugsturen = nieuwe krijgen, zelf heb ik met Asus goede ervaringen (2 heerlijk stille DCII 7850 's onder elkaar, die ook niet boven de 60 graden uitkomen onder full load zonder irritant/aanwezig geluid)

je hebt op dit moment 1 monitor? als je namelijk nog 1 monitor haalt wordt 't namelijk geen 5760x1080p :P
het monitorgebied laat ik aan anderen over, ik kan je wel meegeven dat je naar een kleine bezel (rand om 't scherm) kunt gaan zoeken, dat werkt veel prettiger.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Thomg

Thomg

Aww yiss

NLBUURMAN schreef op maandag 07 juli 2014 @ 00:11:
[...]
ik denk dat je dan alleen geen budget meer overhoudt voor een scooter, als je niet op de vuilnisbelt wilt gaan zoeken.
Helemaal overheen gelezen 8)7
Koreaanse monitor 1440p + 290, je oude scherm als tweede scherm.
Je kan er ook voor kiezen om 2 1080p schermen te kopen, op zich ook geen slecht idee, maar waarschijnlijk wel duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 07-07-2014 00:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een update. De scooter blijkt al aangekocht te zijn :D En de 1.000 hou ik nog over, geheel aan pc parts te besteden. Ik heb nog even gekeken naar wat ik wil (zal het na deze post ook in mn Topicstart updaten) en ik wil ook een nieuwe speakerset erbij. Dit is wat ik tot nu toe heb:

Deze GPU of deze GPU of deze GPU of deze GPU wil ik nu gaan kopen

Dit scherm heb ik op het oog

Dit speakersetje heb ik op het oog

Totaal 895,33 als ik voor deze GPU ga. Kan beter met prestaties, maar ik ik denk deze setup met mijn prijsrange zeer goed is. Ik hou +- 100,- vrij voor games, maar dit staat niet vast.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Thomg schreef op zondag 06 juli 2014 @ 21:48:

?
2x
pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce
+
http://www.ebay.nl/itm/QN...ash=item1c41c6c132&_uhb=1
+
pricewatch: Seasonic S12G 650W
~950€

[ Voor 34% gewijzigd door Thomg op 08-07-2014 19:12 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

290 CF kost je nu een euro of 640, als je 2x de Club3D neemt, leuke dingetjes voor een nog leukere prijs.

En een 1440p IPS op 100Hz of meer, da's helemaal leuk.

Ook leuk: een eyefinity setup, ongeveer even duur als een Koreaanse 1440p, meer meer horizontale pixels, wel minder verticale.

GTX780's en zeker de Ti versies zijn hun geld niet waard. Die dingen zijn een stuk duurder dan de R9 290's, terwijl ze nauwelijks sneller zijn, 1GB minder VRAM hebben en behoorlijk wat geheugenbus missen.

Overigens is dat geluidssetje ongeveer net zo goed als het eruit ziet, klote dus. zulke kleine speakertjes in zulke kleine behuizinkjes kunnen gewoon geen goed geluid geven. Wil je leuk geluid hebben? Koop een oude, leuke versterker op marktplaats, en zoek daar wat leuke, grote boxen bij. Mijn 20 jaar oude Kenwood versterker + 2 grote 3 weg zuilen van een metertje hoog kostte mij totaal het geweldige bedrag van 35 euro, inclusief bezorgen.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 23:16:

Ik heb heb Nvidia als voorkeur merk, maar mocht AMD een veel beter aanbod hebben sta ik daar ook voor open. De volgende merken wil ik NIET (slechte ervaringen mee): CLUB3D, HIS, Point Of View, PowerColor, Sweex, Xpertvision.
De monitor is een interessante optie, maar ik koop liever bij een retailer in NL. Ivm met garantie en tijdsduur als ik een monitor naar het buitenland moet opsturen! Maar het is wel een goeie suggestie. Thanks ervoor ;)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

In Nederland is zo'n monitor een dikke 200 euro duurder als ik het goed heb, en daardoor verre van interessant in jouw budget. Wat wel leuk kan zijn, is dus 3 goedkopige schermen in eyefinity.

Het gros de door jouw genoemde merken zijn prima, alleen bij Sweex kan ik erin komen dat je dat niet wilt, maar HIS is bijv. een zeer goed merk, en ook Club3D is prima. Als ik ga kijken naar de merken waar ik slechte ervaringen mee heb, kan ik volgens mij inmiddels niks meer kopen :+ 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Zo heb ik bijvoorbeeld al 2 Nvidia-Asus kaarten kunnen weggooien, maar mijn Ati-Club3D en AMD-Club3D hebben allebei jaren erg goede dienst gedaan.

Overigens heeft AMD in gaming imo een leuke streep voor. Meer VRAM in dezelfde klasse, en prijs/performance ligt een stuk hoger. Je krijgt daardoor echt [veel] meer voor hetzelfde geld, zeker op hoge resoluties.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1