• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-02 19:11
Beste medetweakers ik hoop dat iemand van jullie een idee heeft wat er mis is met mijn pc.
Een tijdje geleden heb ik de volgende pc gebouwd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,85€ 189,85
1MSI Z87-G45 Gaming€ 112,90€ 112,90
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 345,-€ 345,-
1NZXT H440 Zwart€ 99,45€ 99,45
1Noctua NH-D14€ 62,75€ 62,75
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,85€ 65,85
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 92,95€ 92,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,92€ 91,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.060,67

De pc werkte perfect tot vorige week.
De avond ervoor had ik nog zitten gamen, maar de volgende ochtend gebeurde er niets toen ik de powerknop indrukte. Het duurde een seconde of 30 totdat de fans gingen draaien en de pc op ging starten.

Sindsdien start de pc alleen nog maar willekeurig op.
Dus wanneer ik de powerknop indruk gebeurt er helemaal niets.
Geen fans die gaan draaien, geen lampjes, helemaal niets.

Wat ik heb geprobeerd en niet werkte:

- videokaart eruit, ssd's eruit en geprobeerd op te starten met 1 van beide geheugenmodules
- andere stekker
- andere verlengsnoer
- ander stopcontact
- cmos batterij eruit gehaald
- cmos clear knop achterzijde
- powerknop ingedrukt houden (iets met restspanning)
- alle kabels nagelopen op kortsluiting
- alle kabels aangedrukt
- power en reset stekker omgedraaid om powerknop te testen op fysiek functioneren
- bios geflashed naar vorige versie 1.7
- Windows opnieuw geïnstalleerd

Ik heb helaas geen reserve moederbord en voeding, anders had ik die ook kunnen testen.
Wanneer de pc opstart, werkt deze prima. De processor blijft netjes koel, de spanningen zijn in orde, de videokaart draait stabiel. Echt helemaal niets mis mee, totdat ik de pc afsluit. Dan start deze dus niet meer op. Wanneer ik kies voor opnieuw opstarten lukt het wel, maar dan blijft de voeding natuurlijk ook aan.

Als mijn voeding of moederbord kapot zouden zijn, dan zou de pc toch ook niet goed werken wanneer deze wel opstart (na 100 pogingen)?

Ik heb nog steeds het idee dat het iets softwarematigs is, want de keren dat de pc opstart begint het scherm (in Windows 8.1) vaak bij het scherm dat je omhoog moet slepen.
MSI levert allerlei software om de pc sneller op te starten zoals MSI fast boot.

Heeft er iemand nog ideeën? |:(

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-01 20:49
Start de voeding wel op als je de groene(?) kabel met een zwarte verbind. Als die daar wel meteen mee opstart (je voeding) dan is het je voeding iig niet

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• Lowizi
De voeding is semi modulair. Ik weet niet precies hoe ik dat moet testen. Moet ik dan iets losmaken bij de stekkers?

• MrMilco
http://powersupply88.com/...Supply-Pinout-300x238.jpg

Als ik jou was zou ik het eerst testen zonder je hardware aangesloten.

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• Lowizi
How to test if a computer power supply works: http://youtu.be/6xLy8rZRjU8

Deze test bedoel je denk ik? Thx zal het eens proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door Lowizi op 05-07-2014 23:27 ]

• MrMilco
Klopt

• Lowizi
Nou ik heb de voeding getest met een paperclip en deze werkt prima.
Toen ik vervolgens alles weer had aangesloten, startte de pc weer in één keer op 8)7
Een losse kabel kan het niet zijn geweest, ik had alles al gecontroleerd en aangedrukt.

Maar goed, hij start weer op!

[ Voor 30% gewijzigd door Lowizi op 06-07-2014 14:11 ]

• Lowizi
oops dubbele post

[ Voor 92% gewijzigd door Lowizi op 06-07-2014 14:11 ]

• MrMilco
Kijk aan, hoop voor je dat hij het wat langer nu gaat volhouden,

• Lowizi
Nou iets te vroeg gejuicht ben ik bang...

De pc start niet op. Heel soms (na vele pogingen) start ie wel op.
De keren dat de pc opstart, komt er soms de melding 0XA00001 met een blauw scherm.
En in Windows klopt de tijd niet, die moet ik steeds opnieuw synchroniseren.

Heeft er iemand een idee?

[ Voor 50% gewijzigd door Lowizi op 09-07-2014 13:28 ]

• Lowizi
Nou het is mij een raadsel!

De pc start uiteindelijk wel op, maar dat kan ontzettend lang duren.
Ik heb het boven paneel van de behuizing verwijderd.

Het viel me op dat de HDD led niet meer werkt, eigenlijk werkt de led van de powerknop helemaal niet meer.
Wanneer ik de pc afsluit, komt er aan het eind een vonk in de power knop. Is dit normaal?

Zou de schakelaar van de power knop of de bedrading daarvan kortsluiting kunnen maken?
Het gekke is dat de pc niet boot, ook niet als ik zelf even sluiting maak op het bord bij de power connector.

[ Voor 12% gewijzigd door Lowizi op 15-07-2014 20:49 ]

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Probeer die van de leds en reset ook eens eraf te halen, kan ook oorzaak zijn.
Kortom ,ergens zit kortsluiting.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Lowizi
Nog even een vraag...

Als ik de kabel van de powerknop los maak van het moederbord en vervolgens even sluiting maak met een platte schroevedraaier dan start de pc alsnog niet op.
Kan ik daaruit afleiden dat mijn moederbord defect is ipv de powerknop?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kan ik daaruit afleiden dat mijn moederbord defect is ipv de powerknop?
Voeding of moederbord. Dat de voeding aan gaat met een paperclip betekend helaas niet dat ie ook voldoende stroom kan leveren om aan te gaan met onderdelen aangesloten.

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb dit zelf bij een PC van 2 jaar oud. Als de omgevingstemperatuur beneden 18°C is, dan start hij niet altijd. Misschien omdat er een paar Temperatuur gevoleige weerstanden te koud worden?
Ik denk zelf dat het het moederboard is, want als hij loopt, dan blijft hij ook lopen.

• Lowizi
PilatuS schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:38:
[...]

Voeding of moederbord. Dat de voeding aan gaat met een paperclip betekend helaas niet dat ie ook voldoende stroom kan leveren om aan te gaan met onderdelen aangesloten.
Thx voor je reply, dan ga ik het daar in zoeken.
Maar kan ik de voeding niet uitsluiten? Want wanneer de pc wel opstart, dan branden de powerled en hdd activity led nog steeds niet. Dan zou het het moederbord moeten zijn denk ik?

De powerknop en bedrading kan ik uitsluiten want de pc start ook niet door even sluiting te maken op die connectors. De voeding draait inderdaad met de paperclip methode. Maar het blijft vreemd dat die aansluitingen van de powerknop op het moederbord niet altijd lijken te werken, zelfs niet nadat de pc is opgestart en gewoon werkt.

De led van de powerknop / hdd heeft gewerkt, tot een bepaald moment waarop de led het niet meer deed en ook de pc soms niet meer opstartte. Dat samen met die vonk in de schakelaar van de powerknop bij het afsluiten.

Het is lastig dat ik de componenten niet afzonderlijk kan testen met een andere pc. Daarom probeer ik het theoretisch uit te zoeken zodat ik min of meer zeker weet welk onderdeel ik terug moet sturen.

• Lowizi
Nou toch nog even een update.

Ik heb het geheel kunnen herleiden tot een heel simpel probleem.

Als de pc een aantal uren uit heeft gestaan, dan heeft deze echt minuten lang nodig voordat ie boot.

5 uur uitgestaan --- powerknop aan --- geen draaiende fans, geen lampjes, niks --- na 10 minuten --- brrrzmmmm en alles start op alsof er niks aan de hand is 8)7

Als ik de pc vervolgens reboot gaat dat prima.
Ook het aan en uitzetten na een paar minuten gaat nog prima.
Maar na een bepaalde tijd reageert de pc gewoon niet meer en lijkt het wel alsof ie aan het opladen is om op te starten. Erg vreemd...

Overigens heb ik de connectors van de hdd led (+ en - omgedraaid) en ook de connector van de hdd activity verwisseld. Nu heb ik weer led activiteit :) Dus dat is een probleempje minder.

Iemand nog ideeën? Of is dit gewoon een kapotte psu? (zou wel erg snel zijn na een maandje of 2)
http://www.tomshardware.c...ailure-haswell-build.html

Hier lees ik ook al niet zo'n positieve ervaringen met deze psu.

[ Voor 24% gewijzigd door Lowizi op 14-08-2014 14:33 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Slechte soldering op mobo of psu. Zodra de boel opgewarmd is is er wel contact. Garantieaanvraag doen :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Alle onderdelen verwijderen of uitwisselen.
Begin met een psu te lenen, en uitwisselen.

Pc opbouwen op een stuk karton, misschien kortsluiting met inbouwen.

[ Voor 29% gewijzigd door jan99999 op 15-08-2014 09:58 ]

• Lowizi
sebastius schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:49:
Slechte soldering op mobo of psu. Zodra de boel opgewarmd is is er wel contact. Garantieaanvraag doen :)
Thx, dat klinkt inderdaad heel aannemelijk.
Ik heb contact gehad met Azerty, maar helaas.

Azerty geeft aan dat dit een heel lastig probleem is en dat zij het niet kunnen testen.
Stel dat de pc bij hun wel in een keer op start, dan krijg ik het geheel gewoon retour.
Die kans is natuurlijk aanwezig.
Het kon wel eens heel lang gaan duren en ze konden ook niet met zekerheid zeggen of het moederbord en de voeding kosteloos zouden worden getest.
Dus ik heb al de pech dat ik defecte hardware geleverd krijg, als ik dan een beroep wil doen op de garantie gooien ze de deur keihard dicht.
Ik weet dat ik in mijn recht sta en ik kan wel weer een klacht indienen enz. enz. maar daar heb ik helemaal geen zin in. Het is telkens wat met die bedrijven.

Het beste is om een nieuw moederbord en eventueel een nieuwe voeding te kopen luidt het advies van de helpdesk.
Nou daar moet je het dan mee doen als klant.

Zometeen maar nieuwe onderdelen bestellen.
Dat was dan ook meteen de eerste en laatste keer dat ik iets bij Azerty koop :-(
Maar goed, een nieuw moederbord en psu zal het probleem hopelijk wel verhelpen.

Het is niet echt een inhoudelijke reactie die de oplossing van het probleem beschrijft, maar wilde het toch even posten.

[ Voor 11% gewijzigd door Lowizi op 19-08-2014 19:48 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mocht je er van af willen en het leuk vinden, ik zou graag je moederbord willen gebruiken in een knutselproject op m'n blog.

Bas z'n knutselblog: Rotte appelen maken appelmoes! 2 laptops herrezen!

• Lowizi
sebastius schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:50:
Mocht je er van af willen en het leuk vinden, ik zou graag je moederbord willen gebruiken in een knutselproject op m'n blog.

Bas z'n knutselblog: Rotte appelen maken appelmoes! 2 laptops herrezen!
hahaha oke :)
Ik zal er over nadenken!
Pagina: 1