Beste medetweakers ik hoop dat iemand van jullie een idee heeft wat er mis is met mijn pc.
Een tijdje geleden heb ik de volgende pc gebouwd:
De pc werkte perfect tot vorige week.
De avond ervoor had ik nog zitten gamen, maar de volgende ochtend gebeurde er niets toen ik de powerknop indrukte. Het duurde een seconde of 30 totdat de fans gingen draaien en de pc op ging starten.
Sindsdien start de pc alleen nog maar willekeurig op.
Dus wanneer ik de powerknop indruk gebeurt er helemaal niets.
Geen fans die gaan draaien, geen lampjes, helemaal niets.
Wat ik heb geprobeerd en niet werkte:
- videokaart eruit, ssd's eruit en geprobeerd op te starten met 1 van beide geheugenmodules
- andere stekker
- andere verlengsnoer
- ander stopcontact
- cmos batterij eruit gehaald
- cmos clear knop achterzijde
- powerknop ingedrukt houden (iets met restspanning)
- alle kabels nagelopen op kortsluiting
- alle kabels aangedrukt
- power en reset stekker omgedraaid om powerknop te testen op fysiek functioneren
- bios geflashed naar vorige versie 1.7
- Windows opnieuw geïnstalleerd
Ik heb helaas geen reserve moederbord en voeding, anders had ik die ook kunnen testen.
Wanneer de pc opstart, werkt deze prima. De processor blijft netjes koel, de spanningen zijn in orde, de videokaart draait stabiel. Echt helemaal niets mis mee, totdat ik de pc afsluit. Dan start deze dus niet meer op. Wanneer ik kies voor opnieuw opstarten lukt het wel, maar dan blijft de voeding natuurlijk ook aan.
Als mijn voeding of moederbord kapot zouden zijn, dan zou de pc toch ook niet goed werken wanneer deze wel opstart (na 100 pogingen)?
Ik heb nog steeds het idee dat het iets softwarematigs is, want de keren dat de pc opstart begint het scherm (in Windows 8.1) vaak bij het scherm dat je omhoog moet slepen.
MSI levert allerlei software om de pc sneller op te starten zoals MSI fast boot.
Heeft er iemand nog ideeën?
Een tijdje geleden heb ik de volgende pc gebouwd:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 189,85 | € 189,85 |
| 1 | MSI Z87-G45 Gaming | € 112,90 | € 112,90 |
| 1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X | € 345,- | € 345,- |
| 1 | NZXT H440 Zwart | € 99,45 | € 99,45 |
| 1 | Noctua NH-D14 | € 62,75 | € 62,75 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 65,85 | € 65,85 |
| 1 | Seasonic G-Serie 650Watt | € 92,95 | € 92,95 |
| 1 | Crucial M500 2,5" 240GB | € 91,92 | € 91,92 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.060,67 | |
De pc werkte perfect tot vorige week.
De avond ervoor had ik nog zitten gamen, maar de volgende ochtend gebeurde er niets toen ik de powerknop indrukte. Het duurde een seconde of 30 totdat de fans gingen draaien en de pc op ging starten.
Sindsdien start de pc alleen nog maar willekeurig op.
Dus wanneer ik de powerknop indruk gebeurt er helemaal niets.
Geen fans die gaan draaien, geen lampjes, helemaal niets.
Wat ik heb geprobeerd en niet werkte:
- videokaart eruit, ssd's eruit en geprobeerd op te starten met 1 van beide geheugenmodules
- andere stekker
- andere verlengsnoer
- ander stopcontact
- cmos batterij eruit gehaald
- cmos clear knop achterzijde
- powerknop ingedrukt houden (iets met restspanning)
- alle kabels nagelopen op kortsluiting
- alle kabels aangedrukt
- power en reset stekker omgedraaid om powerknop te testen op fysiek functioneren
- bios geflashed naar vorige versie 1.7
- Windows opnieuw geïnstalleerd
Ik heb helaas geen reserve moederbord en voeding, anders had ik die ook kunnen testen.
Wanneer de pc opstart, werkt deze prima. De processor blijft netjes koel, de spanningen zijn in orde, de videokaart draait stabiel. Echt helemaal niets mis mee, totdat ik de pc afsluit. Dan start deze dus niet meer op. Wanneer ik kies voor opnieuw opstarten lukt het wel, maar dan blijft de voeding natuurlijk ook aan.
Als mijn voeding of moederbord kapot zouden zijn, dan zou de pc toch ook niet goed werken wanneer deze wel opstart (na 100 pogingen)?
Ik heb nog steeds het idee dat het iets softwarematigs is, want de keren dat de pc opstart begint het scherm (in Windows 8.1) vaak bij het scherm dat je omhoog moet slepen.
MSI levert allerlei software om de pc sneller op te starten zoals MSI fast boot.
Heeft er iemand nog ideeën?