• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hoi,

Sinds vandaag doet m'n objectief een beetje raar. Het gaat om de Nikon DX AF-S 18-55mm.
Dit is de standaard kitlens. Wanneer ik het objectief naar boven of beneden richt, en de lens beweeg, is er een rammelgeluidje hoorbaar. Het lijkt niet vrij in de lens te liggen, maar wel iets dat los zit.

Nadat ik een foto maak gebeurt het vaak (dus niet altijd), dat hetgeen te zien is door de lens op en neer 'tikt'. Dit gebeurt ook regelmatig wanneer ik de [foto-maak] knop indruk. Ik heb alles op manual staan.

Hopelijk is het niet de spiegel, maar gezien het gerammel in de lens lijkt me dat daar het probleem is.
Heeft iemand enig idee wat dit zijn kan? De foto's zien er wel goed uit verder.

Gr.

...

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Aangezien je het niet vermeldt, bij deze de vraag: is het de VR versie van de 18-55? Zo ja, dan zou dat het prima kunnen zijn. Bij stabilisatie worden "losse" lenzen in je objectief gebruikt om je bewegingen te compenseren. Zodra je de sluiter half indrukt wordt de stabilisatie geactiveerd en dat zie je in je zoeker (en hoor je zelfs een beetje op dat moment). Deze elementen hoor je ook rammelen als je je lens beweegt.
Het is niet 100% zeker dat het hier aan ligt, maar wel het eerste waar ik aan denk. Als er echt een lens element los zit wat niet "los" hoort te zitten, zie je dat terug in de foto's (onscherpte, "tilt"-effect).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Luxicon
Bedankt voor de snelle reactie.
Het gaat inderdaad om de VR versie, maar eerder had ik nog niet gezien dat het beeld door de zoeker zo op en neer gaat. Al gebeurt dit wel nadat de sluiter (half) ingedrukt wordt én precies nadat de foto klaar is. Het gebeurt niet iedere keer.

[ Voor 65% gewijzigd door Luxicon op 05-07-2014 22:00 ]

...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:55
En als je de VR uitzet, gebeurt het dan ook?

The devil is in the details.

• Luxicon
Dit gebeurd ook wanneer VR uitgezet is. Het beeld dat door de zoeker te zien is tikt op en neer (het zicht verplaats mee) en er klinkt een redelijk licht tikkend geluid die volgens mij uit de lens weg komt.

...

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
En dat is ook als je de lens horizontaal houdt? Zonder echt te bewegen met je lens terwijl je een foto maakt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Luxicon
Het komt voor in ieder willekeurige positie zonder de lens echt te bewegen inderdaad. Het gebeurd nadat de sluiterknop half ingedrukt wordt. Dit komt ook regelmatig voor op het moment deze half ingedrukt is en losgelaten wordt. Ik heb het geluid net opgenomen met de telefoon.

[Soundcloud: https://soundcloud.com/luxicon/tikkend-geluid]

...

Pagina: 1