2 lampen, 2 wcd en 1 schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:49
Ik wil in mijn garage het volgende gaan realiseren.
Met 1 schakelaar 2 lampen aan/uit schakelen.
Bovendien moeten er 2 stopcontacten komen.

Ik heb met mijn zeer beperkte kennis van electra het volgende schema verzonnen, probleem is, gaat dit werken ?

http://i59.tinypic.com/a59is6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
U gaat door voor de kleurenmagnetron met afstandsbediening. Alle antwoorden zijn goed!

Je kennis is misschien beperkt maar je schema klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:20
Volgens mij klopt het niet helemaal.
Zoals getekend lijkt het een wisselschakelaar (2-polige-schakelaar). Zet je de ene lamp uit, dan gaat de andere aan en andersom.
De 2 zwarte draden moeten met elkaar verbonden zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door PeetR op 05-07-2014 20:18 ]

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Die zwarte draden moeten inderdaad aan elkaar. Of je dit nu bij de schakelaar doet, of vanaf de ene lamp de zwarte draad laat vertakken naar de volgende draad maakt verder niets uit.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mischien bedoelt die een serieschakelaar (word tenslotte ook als enkelvoud geschreven)
dan is het goed, op de p na (p contact is hel algemene contact bij een wisselschakelaar)

[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 05-07-2014 20:17 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
Ik weet niet of de schakelaar goed is voor het doel dat ik voor ogen heb, maar zag dat er enkelvoudige en serie schakelaars waren. Op de gok heb ik een serieschakelaar genomen in te tekening, maar als ik een andere nodig heb dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wil je 2 lampen tegelijk aan en uitschakelen ? dan is een gewone genoeg; normaal of wissel dus

Wil je ze los van elkaar schakelen, dan heb je een serie schakelaar nodig (2 fysieke schakerlaars op 1 standaard plaat)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:53
Heb je de verlichtingsarmaturen al uitgezocht? Kijk even of je hier niet ook een aardedraad nodig hebt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
Ik wil met 1 schakelaar beide lampen tegelijk aan en uit kunnen doen.
Armaturen heb ik nog niet uitgezocht, maar een aardekabel kan ik er zo bijtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan moeten de zwarte aan elkaar, aarde gewoon per definitie trekken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Speedy_Gonzalez schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 21:43:
Ik wil met 1 schakelaar beide lampen tegelijk aan en uit kunnen doen.
Armaturen heb ik nog niet uitgezocht, maar een aardekabel kan ik er zo bijtrekken.
Voor een verlichtingsarmatuur is zelden een aarddraad nodig (draad heet dat, een kabel omvat meerdere draden, ofwel aders). Maar voor de stopcontacten zou ik het als ik toch bezig was zeker doen. Met name als je daar ooit je computer op aansluit, dan is het eigenlijk een must.. En mocht je metalen armaturen installeren die aarding nodig hebben, dan heb je daar achteraf geen grote klus aan. Aan de andere nuttige tips heb ik niets toe te voegen.

Edit:
Even over het hoofd gezien dat het een garage betreft. Daar moet je gewoon de stopcontacten aarden. De vraag van wel of niet doen is dan helemaal niet aan de orde.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 06-07-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Techneut schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:15:
[...]
Voor een verlichtingsarmatuur is zelden een aarddraad nodig (draad heet dat, een kabel omvat meerdere draden, ofwel aders). Maar voor de stopcontacten zou ik het als ik toch bezig was zeker doen. Met name als je daar ooit je computer op aansluit, dan is het eigenlijk een must.. En mocht je metalen armaturen installeren die aarding nodig hebben, dan heb je daar achteraf geen grote klus aan. Aan de andere nuttige tips heb ik niets toe te voegen.
Aangezien dat het een garage betreft zou ik zeker de aarde draad doorvoeren naar de lampen daar meestal in de garage tl verlichting gebruikt word en de meeste zijn voorzien van aarde aansluiting daar het metalen bakken zijn.
Laat je niet verleiden door het niet aansluiten van die aarde draad daar mocht er ooit in de toekomst een fase draad blank tegen de metalen bak komt staat de hele bak onder spanning en word er geen zekering/aardlek uitgeschakeld met alle ongevallen van dien.
Dus aarde draad zeker aansluiten/trekken.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gewoon doorvoeren, je weet nooit wanneer je hem wel nodig hebt, en dan moet alles weer los

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
Ja de aarde draad komt er gewoon bij.
De schakelaar kan dan gewoon een enkelvoudige worden ?
Die heeft dan de mogelijkheid om 2 kabels (zwart) naar de lampen te laten gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Gewoon een enkelvoudige schakelaar of wisselschakelaar (1 contact gebruiken) is prima ja.

Meestal hebben die schakelaars op ieder contact wel een dubbele klem zodat je daar inderdaad 2 draden op kunt prikken. Maar is dat wel handig? Waarschijnlijk kun je beter ergens een lasdoos zetten en van daar uit met bruin + zwart naar de schakelaar. Voeding ook naar de doos brengen en vanuit de doos naar de 2 lampen.

Heb je een tekening waar alle componenten moeten komen (en waar de voeding binnen komt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
Nee heb verder geen schema.
De 2 lampen komen aan het plafond, de schakelaar en een wcd komen aan de muur rechts naast de deur, en een wcd komt aan het plafond.

De voeding komt linksonder uit de vloer in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik zou dan in ieder geval maar met één buisje naar het plafond gaan. Daar een doos zetten en aftakken naar de 2 lampen en de plafond-wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
Ja ik moet nog effe bekijken hoe en waar precies alles gaat lopen, aankomend weekend zal ik er eens mee gaan beginnen.

Iedereen bedankt voor de positieve inbreng :-)
Pagina: 1